Gå til innhold

Elsparkesykler er mindre miljøvennlige enn mange tror


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I Paris svarer 85 prosent av brukerne at de ville ha gått, syklet eller brukt kollektivtransport dersom de ikke hadde hatt tilgang til elsparkesykkel."

Og hvis du hadde spurt de som sykler om det samme, så hadde resultatet selvfølgelig vært det samme. Er "undersøkelsen" en vits?

 

Elsparkesykler er dessuten noe av det mest miljøvennlige du finner av fremkomstmidler. De har langt mindre produksjonsutslipp enn elsykler, f.eks., på grunn av enklere konstruksjoner, mindre arbeid, og ikke minst mindre batterier. Om FORRETNINGSMODELLEN til utleieselskapene er bærekraftig, er selvfølgelig en helt annen sak. Men overskriften er like fullt helt feil.

 

Elsparkesykler er ren symbolpolitikk og har ingenting med miljø å gjøre.

Utleie av elsparkesykler er selvfølgelig ikke symbolpolitikk i det hele tatt - det har ingen ting med politikk å gjøre. Det er selskaper som ser et snitt til å tjene penger. Endret av NgZ
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt som leies ut behandles veldig dårlig av brukerne og har derfor en veldig redusert levetid, sammenlignet med gjenstander som er i privat leie. Det er derfor ikke overraskende at el. sparkesykler til utleie, kasseres etter en måneds bruk.

 

Jeg har sett det samme mht, bysyklene i Stavanger. Til enhver tid var minst halvparten av dem til reparasjon. Etter ett par år ble alle bysyklene kasserte til fordel for nye, som heller ikke kommer til å ha en lang levetid. Sånn er det bare.

 

Vi kan jo uansett spørre hvorvidt el. sparkesyklene etter en måneds bruk har tjent seg inn for utleieren. I så fall er det vel bare å bytte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Vi kan jo uansett spørre hvorvidt el. sparkesyklene etter en måneds bruk har tjent seg inn for utleieren. I så fall er det vel bare å bytte.

 

Pengemessig sannsynligvis ja, men jeg tviler på at det ser så bra ut for CO2-regnskapet. Ei heller for forbruk av ting som kobolt.

Lenke til kommentar

Bysyklene vi har i trondheim er ikke all verdens og jeg ser ikke hvordan de er bedre enn sparkesyklene. Hvorfor mener du at elsparkesykkel ikke delvis kan erstatte bysykkel?

Jeg vet ikke hvordan og hvikken stand bysyklene er i. Men jeg bruker alltid bare sykkel i byen, og du får mye mer med deg på en sykkel enn på en sparkesykkel,

 

Her jeg bor er det ikke bysykler, så jeg bruker min egen sykkel. Skal jeg ha større ting med, så hekter jeg på en tilhenger.Skal jeghandle dagligvarer så får jeg mye handlevarer i to store sykkelvesker og ryggsekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan og hvikken stand bysyklene er i. Men jeg bruker alltid bare sykkel i byen, og du får mye mer med deg på en sykkel enn på en sparkesykkel,

 

Her jeg bor er det ikke bysykler, så jeg bruker min egen sykkel. Skal jeg ha større ting med, så hekter jeg på en tilhenger.Skal jeghandle dagligvarer så får jeg mye handlevarer i to store sykkelvesker og ryggsekk.

Ja, jeg bruker også egen sykkel og ville nok ikke byttet bort den med en sparkesykkel, men bysyklene tror jeg delvis kan byttes til elsparkesykler.

Lenke til kommentar

Ja, jeg bruker også egen sykkel og ville nok ikke byttet bort den med en sparkesykkel, men bysyklene tror jeg delvis kan byttes til elsparkesykler.

Vel, det er jo mulig at bysyklene er unntakene som bekrefter regelen, jeg vet jo ikke hvilken stand disse bysyklene er. Men generelt så kan ingen sparkesykkel erstatte en vanlig sykkel.

 

Man kommer mye raskere fram med en sykkel, og kan også få med seg mer bagasje. I tett bytrafikk så kommer du også raskere fram med sykkel enn med bil.

Lenke til kommentar

Vel, det er jo mulig at bysyklene er unntakene som bekrefter regelen, jeg vet jo ikke hvilken stand disse bysyklene er. Men generelt så kan ingen sparkesykkel erstatte en vanlig sykkel.

 

Man kommer mye raskere fram med en sykkel, og kan også få med seg mer bagasje. I tett bytrafikk så kommer du også raskere fram med sykkel enn med bil.

 

Spørs på underlag, trafikk, og størrelsen på ryggsekken din. Denne har jeg nå og er den beste sekken jeg har hatt: https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt,-38-liters-ryggsekk/Pr319593000

 

Får plass til flere batterier til HX X7'en min også, 3 stk, så kan kjøre veldig langt med lett produkt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Spørs på underlag, trafikk, og størrelsen på ryggsekken din. Denne har jeg nå og er den beste sekken jeg har hatt: https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt,-38-liters-ryggsekk/Pr319593000

 

Får plass til flere batterier til HX X7'en min også, 3 stk, så kan kjøre veldig langt med lett produkt.

Jeg har den samme sekken som på siden du linket til. Jeg bruker den som handlesekk, og med den og to storesykkelvesker sa kan jeg handle gangske mye.

Om underlaget erasfalt og ellers flatt, så klarer jeg lett 27-28 kmt om jeg ønsler, selv med full sekk og fulle vesker.

Lenke til kommentar

Kan gjøre det samme med elsparkesykkel, har to robuste handleposer kjøpt på danskebåten til 20 kr stk, aldri funnet bedre. Stødige på styret også.

 

Men én fordel sykkelen har over elsparkesykkelen er at den er mer tilgjengelig å bruke om vinteren. Da må jeg belage meg på buss og gange.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...