NTB - digi Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Elsparkesykler er mindre miljøvennlige enn mange tror Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Hvem som har trodd at dette er miljøvennlig? 9 Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Kort artikkel, som vi er vant til fra NTB. Elsparkesykler er nok kommet for å bli. Som supplement til kollektivtrafikk har de åpenbart en rolle, noe som også tas opp i artikkelen. Så er det kanskje visse soner der de ikke burde få operere, slik som de med tettest fot-trafikk. En stor utfordring er levetiden. Hvis det også er slik for de "norske" sparkesyklene at de må kasseres etter 1 måned er det for lite både økonomisk og miljømessig. Selv om jeg ikke bruker elsparkesykler selv ser jeg nytten, spesielt sammenlignet med bysykler som kun har fordelen med at de har bedre regulert parkering. Jeg regner med at elsparkesykler kommer tilbake til Trondheim og andre steder de er uønsket når parkeringsproblemene er over. For min del kan bysyklene i alle fall delvis erstattes med elsparkesykler, men kanskje ikke alle er enige i det. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Elsparkesykler er ren symbolpolitikk og har ingenting med miljø å gjøre. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Fant i natt ut hvorfor folk ødelegger dem og kaster dem i Akerselva, etter at en stod å parkert utenfor porten i bygården jeg bor og ble bare amplifisert i bakgården. Hvorfor står de å fuckings ustoppelig piper når INGEN rører dem? 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 (endret) Elsparkesykler har batteri i størrelseorden 1/1000 av det en elbil har, men jeg vil gjette på at de kjøper billige batterikjemier med mye av det omstridte konfliktmetallet kobolt. Dersom den kjøres 1/1000 av det en elbil gjør i sin levetid så bør det være omtrent på linje med en elbil utslippsmessig. At holdbarheten er alt for dårlig betyr bare at forbrukerlovgivningen er for slapp. Europeiske lover som tilsvarer vår forbrukerkjøpslov bør sette strengere krav om at produktet skal tåle forutsatt bruk i en minimum reklamasjonstid på 2 år for produkter som er ment for kortvarig bruk og 5 år for produkter som er ment å vare lengre enn 5 år. Med et godt lovverk stoppes import av produkter som bare faller fra hverandre og skaper el-søppel. Ellers så er nok elskarpesykler en hype som går over, altså salget daler og stabiliserer seg på et lavere nivå. Alt til sitt bruk og disse er ikke noe voldsomt nyttige etter mitt syn. Jeg har mer lyst på en lett sammenleggbar sykkel jeg kan sitte på og som har litt batteriassistanse. Endret 4. september 2019 av Simen1 1 Lenke til kommentar
1SNGGEPG Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 I Oslo er det slik at mange fler bruker bysyklene ned til sentrum enn tilbake opp. Alle boligområdene ligger høyere i terrenget dermed blir det oppoverbakke tilbake og den gidder ikke folk å sykle. Løsningen på problemet er at man kjører rundt med lastebiler og frakter syklene tilbake. Man kan jo lure på hvor miljøvennlig det egentlig er. Elsparkesyklene har den fordelen at folk bruker den tilbake igjen også. Det som irriterer meg med elsparkesyklene er det begrensede området de operer innenfor. Hvorfor kan ikke noen av selskapene f.eks også inkludere Fornebu, Nordstrand, Groruddalen osv? 3 Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Elsparkesykler har batteri i størrelseorden 1/1000 av det en elbil har, men jeg vil gjette på at de kjøper billige batterikjemier med mye av det omstridte konfliktmetallet kobolt. Dersom den kjøres 1/1000 av det en elbil gjør i sin levetid så bør det være omtrent på linje med en elbil utslippsmessig. At holdbarheten er alt for dårlig betyr bare at forbrukerlovgivningen er for slapp. Europeiske lover som tilsvarer vår forbrukerkjøpslov bør sette strengere krav om at produktet skal tåle forutsatt bruk i en minimum reklamasjonstid på 2 år for produkter som er ment for kortvarig bruk og 5 år for produkter som er ment å vare lengre enn 5 år. Med et godt lovverk stoppes import av produkter som bare faller fra hverandre og skaper el-søppel. Ellers så er nok elskarpesykler en hype som går over, altså salget daler og stabiliserer seg på et lavere nivå. Alt til sitt bruk og disse er ikke noe voldsomt nyttige etter mitt syn. Jeg har mer lyst på en lett sammenleggbar sykkel jeg kan sitte på og som har litt batteriassistanse. Dette dreier seg om utleiesykler. 1 Lenke til kommentar
fiskeskjaer Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 I Oslo er det slik at mange fler bruker bysyklene ned til sentrum enn tilbake opp. Alle boligområdene ligger høyere i terrenget dermed blir det oppoverbakke tilbake og den gidder ikke folk å sykle. Løsningen på problemet er at man kjører rundt med lastebiler og frakter syklene tilbake. Man kan jo lure på hvor miljøvennlig det egentlig er. Elsparkesyklene har den fordelen at folk bruker den tilbake igjen også. Det som irriterer meg med elsparkesyklene er det begrensede området de operer innenfor. Hvorfor kan ikke noen av selskapene f.eks også inkludere Fornebu, Nordstrand, Groruddalen osv? App-basert utleie? Hva med å få litt penger tilbake om man sykler den opp bakkene på vei hjem. Fin gulrot det. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Elsparkesykler har batteri i størrelseorden 1/1000 av det en elbil har, men jeg vil gjette på at de kjøper billige batterikjemier med mye av det omstridte konfliktmetallet kobolt. Dersom den kjøres 1/1000 av det en elbil gjør i sin levetid så bør det være omtrent på linje med en elbil utslippsmessig. At holdbarheten er alt for dårlig betyr bare at forbrukerlovgivningen er for slapp. Europeiske lover som tilsvarer vår forbrukerkjøpslov bør sette strengere krav om at produktet skal tåle forutsatt bruk i en minimum reklamasjonstid på 2 år for produkter som er ment for kortvarig bruk og 5 år for produkter som er ment å vare lengre enn 5 år. Med et godt lovverk stoppes import av produkter som bare faller fra hverandre og skaper el-søppel. Ellers så er nok elskarpesykler en hype som går over, altså salget daler og stabiliserer seg på et lavere nivå. Alt til sitt bruk og disse er ikke noe voldsomt nyttige etter mitt syn. Jeg har mer lyst på en lett sammenleggbar sykkel jeg kan sitte på og som har litt batteriassistanse. Dette er som sagt rettet mot utleiesykler, ikke kjøpesykler. Jeg er ingen ekspert på sparkesykler, men jeg har ikke inntrykk av at dette nødvendigvis er på grunn av så dårlig byggekvalitet, men heller på grunn av den harde medfarten disse leiesyklene får, samt lite vilje til å reparere, siden det uansett er billigere å kjøpe ny for utleieselskapene. Når dette er sagt, mener jeg dette må løses med å stille krav til utleierne av disse syklene. Det vil si, de skal vare minst 3 år i gjennomsnitt med reperasjoner (batteriet bør kunne leve lenger), med gode muligheter for reperasjoner. Og reperasjonen skal foregå i samme by, for å unngå at spinnga går opp i vinninga med tanke på CO2-besparelser. Lenke til kommentar
Leif D Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 "Elsparkesykler er mindre miljøvennlige enn mange tror" Vilke er "mange"? Folk som stemmer MdG? Vanlig folk har begripit at elsparksykkler varken er bra før miljøet eller helsen. Det er ikke før helse eller miljø disse finnes, uten før att fylla bankkontoen till dem som lager dem i Kina og diverse utleiesellskap. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 "Elsparkesykler er mindre miljøvennlige enn mange tror" Vilke er "mange"? Folk som stemmer MdG? Vanlig folk har begripit at elsparksykkler varken er bra før miljøet eller helsen. Det er ikke før helse eller miljø disse finnes, uten før att fylla bankkontoen till dem som lager dem i Kina og diverse utleiesellskap. Jeg har absolutt ikke inntrykk av at dette er allmennkunnskap, selv utenfor MDG-velgere. Lenke til kommentar
MrFoss Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Elsparkesykler har batteri i størrelseorden 1/1000 av det en elbil har, men jeg vil gjette på at de kjøper billige batterikjemier med mye av det omstridte konfliktmetallet kobolt. Dersom den kjøres 1/1000 av det en elbil gjør i sin levetid så bør det være omtrent på linje med en elbil utslippsmessig. At holdbarheten er alt for dårlig betyr bare at forbrukerlovgivningen er for slapp. Europeiske lover som tilsvarer vår forbrukerkjøpslov bør sette strengere krav om at produktet skal tåle forutsatt bruk i en minimum reklamasjonstid på 2 år for produkter som er ment for kortvarig bruk og 5 år for produkter som er ment å vare lengre enn 5 år. Med et godt lovverk stoppes import av produkter som bare faller fra hverandre og skaper el-søppel. Ellers så er nok elskarpesykler en hype som går over, altså salget daler og stabiliserer seg på et lavere nivå. Alt til sitt bruk og disse er ikke noe voldsomt nyttige etter mitt syn. Jeg har mer lyst på en lett sammenleggbar sykkel jeg kan sitte på og som har litt batteriassistanse. El sparkesyklene kan ikke konkurere med å gå på miljøvennighet. Spesielt ikke når de i tillegg trekker in helse. De er artige fremkomstmiddel i Oslo, men burde ikke bli sett på som noe miljøvennlig i sentrum. Om noen har en privat som de bruker til toget som alternativ til å kjøre til jobb så blir det en annen sak. Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Elsparkesykler har batteri i størrelseorden 1/1000 av det en elbil har, men jeg vil gjette på at de kjøper billige batterikjemier med mye av det omstridte konfliktmetallet kobolt. Dersom den kjøres 1/1000 av det en elbil gjør i sin levetid så bør det være omtrent på linje med en elbil utslippsmessig. At holdbarheten er alt for dårlig betyr bare at forbrukerlovgivningen er for slapp. Europeiske lover som tilsvarer vår forbrukerkjøpslov bør sette strengere krav om at produktet skal tåle forutsatt bruk i en minimum reklamasjonstid på 2 år for produkter som er ment for kortvarig bruk og 5 år for produkter som er ment å vare lengre enn 5 år. Med et godt lovverk stoppes import av produkter som bare faller fra hverandre og skaper el-søppel. Ellers så er nok elskarpesykler en hype som går over, altså salget daler og stabiliserer seg på et lavere nivå. Alt til sitt bruk og disse er ikke noe voldsomt nyttige etter mitt syn. Jeg har mer lyst på en lett sammenleggbar sykkel jeg kan sitte på og som har litt batteriassistanse. Jeg tror ikke dette er en hype. Folk er late. En liten, lett sammenleggbar sykkel vil ha mange av de samme problemene med holdbarhet og el-søppel. Elektronikkavgiftene burde, internasjonalt, blitt mangedoblet. Det ville vært ett klimatiltak som faktisk bidrar. Lenke til kommentar
Gammel Nok Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Kort artikkel, som vi er vant til fra NTB. Elsparkesykler er nok kommet for å bli. Som supplement til kollektivtrafikk har de åpenbart en rolle, noe som også tas opp i artikkelen. Så er det kanskje visse soner der de ikke burde få operere, slik som de med tettest fot-trafikk. En stor utfordring er levetiden. Hvis det også er slik for de "norske" sparkesyklene at de må kasseres etter 1 måned er det for lite både økonomisk og miljømessig. Selv om jeg ikke bruker elsparkesykler selv ser jeg nytten, spesielt sammenlignet med bysykler som kun har fordelen med at de har bedre regulert parkering. Jeg regner med at elsparkesykler kommer tilbake til Trondheim og andre steder de er uønsket når parkeringsproblemene er over. For min del kan bysyklene i alle fall delvis erstattes med elsparkesykler, men kanskje ikke alle er enige i det. Hvorfor mener du at sykkel kan erstattes med en elsparkesykkel ? Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Elsparkesykler er ren symbolpolitikk og har ingenting med miljø å gjøre. Det er ikke "politikk" overhodet. Dette er rene kommersielle aktører som raskt har etablert seg, nettopp i fraværet av regulering og regler på området. Det er først nå politikere har begynt å ta stilling til dem, og da har jeg først og fremst sett motstand mot dem. Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Hvorfor mener du at sykkel kan erstattes med en elsparkesykkel ? Bysyklene vi har i trondheim er ikke all verdens og jeg ser ikke hvordan de er bedre enn sparkesyklene. Hvorfor mener du at elsparkesykkel ikke delvis kan erstatte bysykkel? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Det blir renere luft i byene i hvert fall. 1 Lenke til kommentar
hoj Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Overskriften, "Elsparkesykler er mindre miljøvennlige enn mange tror", er ikke dekkende for innholdet i artikkelen. Man burde heller henvise til hva det tyske det miljøverndirektoratet sier; "Elsparkesykler er skadelige for miljøet." Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Det kan vell ikkje være mange som har trudd at ein elsparkesykkel som er eit motorisert alternativ til å gå (unntaksvis eit alternativ til sykkel)? Hadde elsparkesykkelen vært eit reelt alternativ til å bruke dieselbuss så kan ein finrekne på kva som er mest miljøvenleg, men det er vell ingen som er i tvil om at det er mest miljøvenleg å gå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå