inside_997084 Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Aker Solutions utfordrer Equinor: Vil bygge verdens største flytende havvindpark i California [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 (endret) "Men det som er viktig for å drive ned kostnadene for offshore vind, og spesielt flytende, er å få mer kraft ut av hver stasjon."Det handler mest om kapital. Equinor er ledende fordi de har pengene, og Aker kommer på banen også fordi de har penger.Skulle ønske de som sitter på pengesekkene var mer interessert i debatt om de tekniske løsningene.Det er også blitt slik at ledelsen i de store selskapene er økonomer, og tanken er at når teknologiske løsninger dukker opp i interessante markeder så satser de på det som ser best ut og er kommet forbi "dødens dal".Min påstand er at hverken Hywind eller konseptet Aker satser på er ledene.All sunn fornuft tilsier at den billigste energien får vi dersom en kan dele utgiftene på flere inntektskilder, og da faller teknologiene til Equinor og Aker gjennom.Spesielt fiskeoppdrett er en lukrativ næring for tiden, og havmerden Nordlaks bygger i Kina er 400 m lang og 60 m bred, og forsvarer en investering på 1,5 mrd.Dersom økonomene i Equinor og Aker får ingeniørene i selskapene sine til å analysere kombinasjonen havmerd og energiopptak fra vind og bølger, er jeg ganske sikker på at begge selskapene ender opp med at kombinerte løsninger skaffer oss både den billigste maten og billigste energien.Den løsningen jeg mener er ledende er presentert så mange ganger her på kommentarfeltet i Teknisk Ukeblad at den er boikottet.Dette er en skreddersydd plattform for fiskeoppdrett og energiopptak fra vind og bølger, som også har 3-kant form, og slik sett har likheter med Aker sitt konsept.Skulle gjerne sett at teknologiselskaper som Equinor og Aker kunne delta i debatten her på TU, da jeg har tro på at vi kan utvikle teknologi gjennom åpne kanaler som dette.Jeg er oppfinner og har så langt 4 patenter og 5 patentsøknader til behandling, og bedrifter startes ofte med et produkt som er patentbeskyttet.Jeg tror også at leserne av TU har stor interesse av denne type debatter. Endret 4. september 2019 av aanundo Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 (endret) Apropos kostnader, står det noe i artikkelen om kostnadsramme? Har ikke pluss så vet ikke. Jeg sjekket et annet Windfloat-prosjekt i Portugal på 25,2MW og de har fått 60 Meur i billig lån fra EU og opp mot 35,9 Meur i støtte fra EU/Portugal. Jeg kan ikke se noe sted at selskapene bak windfloat skal bruke egne penger og hvis det virkelig er tilfelle (noe jeg stiller meg strerkt tvilende til) vil prosjektet være betydelig billigere enn sammenlignbare Hywind Scotland og Kincardine, mens Hywind Tampen vil bare være marginalt edit: litt mer enn marginalt dyrere. Endret 4. september 2019 av joakimb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå