Gå til innhold

Svensk skip fast i isen ved Svalbard – 16 passasjerer evakuert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fornøyelig med forventningsfulle svensker på klimatokt som ville dokumentere global oppvarming og isfri nordvestpassasje...(Svenskene vet ikke at den ikke går forbi Svalbard....), og kanskje som xtrabonus observere noen radmagre isbjørner sittende med hatten foran seg i fjæra og tigge mat......

Tro om de drar tilbake til Sverige og dementerer hele teorien om drivhuseffekt osv etter å ha satt seg fast i isen på en av årets mest isfrie perioder....? Eller bare dysser de ned hele episoden....?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blant passasjerene var det både filmprodusenter som skal dokumentere klimaendringer, og folk som har interesse for klimaspørsmål.

Da får de jo dokumentert klimaendringene så det monner, kanskje ikke akkurat med den vinklingen de ønsket.

MS Malmö seiler i kjølvannet til polarskuta Quest som i 1931 var baseskip for den svensk-norske Ahlmann-ekspedisjonen. Den gangen kartla de blant annet Nordaustlandet.

Så det var mindre mengde is i 1931 en i dag.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist jeg leste noe sånt var det en Chris Turney tror jeg som gjorde samme sak. Lastet et skip av klimafrelste som skulle ta samme rute som noen andre, men dette var i Antarktis. Det gikk akkurat som her, berging med helikopter og isbryter siden isen ikke var borte. Lærer disse snøfnuggene ingenting?

Lenke til kommentar

Sist jeg leste noe sånt var det en Chris Turney tror jeg som gjorde samme sak. Lastet et skip av klimafrelste som skulle ta samme rute som noen andre, men dette var i Antarktis. Det gikk akkurat som her, berging med helikopter og isbryter siden isen ikke var borte. Lærer disse snøfnuggene ingenting?

Det paradoksale er at de i det hele tatt reiser opp der. Hvor mange tonn fuel går det med på en slik tur.

Helikoptere i skytteltrafikk er heller ikke klimavennlig. Egentlig hadde det vert best at de frøs inn og at mannskapet ble berget.

Da kunne de ha studert is hele vinteren på en naturlig måte.

Vi har satellitter i dag som ser havis. Mye bedre om de satt å så bildene av dette i stedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...