Rune jørs Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Hei jeg har følgendekablet oppsett hjemme fiberbox (telenor)-> LInksys EAN 7500 ny)-> Ausu RT N660 dual band (gammel) Jeg får ikke kontakt med internett via ASUS router, bør denne settes i bridge modemed statisk IP. for så legges til som enhet i Linksys oppsett Kjører på W10- siste oppdatering Hilsen Rune Lenke til kommentar
NULL Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Hvis Asus-ruteren bare har som formål å f.eks. gi noen ekstra porter og ytterligere wifi-dekning et annet sted i huset, bør du kjøre den i AP-modus. Velges i Administration -> Operational Mode. Med det sagt, så burde det likevel fungert om den stod konfigurert som en vanlig ruter. Du bruker WAN-inngangen på Asus-en i tilkoblingen mot Linksys-en ja? (AP-modus forhindrer "Ruter-bak-ruter"/"Dobbel-NAT"-oppsett, som kan gi litt komplikasjoner i visse sammenhenger) Lenke til kommentar
Rune jørs Skrevet 4. september 2019 Forfatter Del Skrevet 4. september 2019 Hei, Ja er koblet fra linksys LAN -> ASUS WAN Det virket med den gamle Telenor router mot ASUS Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Sjekk at Linksys og Asus ikke gir samme lan subnet Lenke til kommentar
NULL Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 (endret) Sjekk at Linksys og Asus ikke gir samme lan subnet Så vidt jeg husker, går Asus-en automatisk over til å bruke 10.0.0.0-adresse hvis den på WAN-siden får en 192.168.0.0-adresse. Men husker ikke om dette er noe som kun skjer ved installasjon, altså førstegangsinstallasjon eller etter factory reset. Eller om den "underveis" ved en omstart kan endre dette. Siden Telenor-ruteren han brukte tidligere da var på 10.0.0.0/24 (standard på Telenor sine rutere), så brukte Asus-en sikkert 192.168.1.0/24 da. Endret 4. september 2019 av c.m. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Hei, Ja er koblet fra linksys LAN -> ASUS WAN Det virket med den gamle Telenor router mot ASUS Prøv å sett Asus-en i AP-modus, hvis det ikke er noen spesiell årsak til at du ønsker å beholde den i rutermodus. Lenke til kommentar
Rune jørs Skrevet 5. september 2019 Forfatter Del Skrevet 5. september 2019 Prøv å sett Asus-en i AP-modus, hvis det ikke er noen spesiell årsak til at du ønsker å beholde den i rutermodus. Skal jeg da ha statisk IP? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 5. september 2019 Del Skrevet 5. september 2019 Skal jeg da ha statisk IP? Nei. Ikke hvis det ikke er spesielle årsaker til det. Hvis man trenger faste ip-er for noe, anbefaler jeg heller at man reserverer IP-ene for enheten i ruteren - da på Linksys-ruteren i ditt tilfelle. Heter gjerne noe ala "DHCP Reservation" e.l. Da vil en enhet alltid få tildelt samme ip. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå