Gå til innhold

[Løst] Hjemmenettverk kablet to routere sammen


Anbefalte innlegg

Hei

jeg har følgendekablet  oppsett hjemme

 

fiberbox (telenor)-> LInksys EAN 7500 ny)-> Ausu RT N660 dual band (gammel)

 

Jeg får ikke kontakt med internett via ASUS router, bør denne settes i bridge modemed statisk IP. for så  legges til som enhet i Linksys oppsett

 

Kjører på W10- siste oppdatering

 

 

Hilsen Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis Asus-ruteren bare har som formål å f.eks. gi noen ekstra porter og ytterligere wifi-dekning et annet sted i huset, bør du kjøre den i AP-modus. Velges i Administration -> Operational Mode.

 

Med det sagt, så burde det likevel fungert om den stod konfigurert som en vanlig ruter. Du bruker WAN-inngangen på Asus-en i tilkoblingen mot Linksys-en ja?

 

(AP-modus forhindrer "Ruter-bak-ruter"/"Dobbel-NAT"-oppsett, som kan gi litt komplikasjoner i visse sammenhenger)

Lenke til kommentar

Sjekk at Linksys og Asus ikke gir samme lan subnet

Så vidt jeg husker, går Asus-en automatisk over til å bruke 10.0.0.0-adresse hvis den på WAN-siden får en 192.168.0.0-adresse.

 

Men husker ikke om dette er noe som kun skjer ved installasjon, altså førstegangsinstallasjon eller etter factory reset. Eller om den "underveis" ved en omstart kan endre dette. Siden Telenor-ruteren han brukte tidligere da var på 10.0.0.0/24 (standard på Telenor sine rutere), så brukte Asus-en sikkert 192.168.1.0/24 da.

Endret av c.m.
Lenke til kommentar

Skal jeg da ha statisk IP?

Nei. Ikke hvis det ikke er spesielle årsaker til det. Hvis man trenger faste ip-er for noe, anbefaler jeg heller at man reserverer IP-ene for enheten i ruteren - da på Linksys-ruteren i ditt tilfelle. Heter gjerne noe ala "DHCP Reservation" e.l. Da vil en enhet alltid få tildelt samme ip.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...