Gå til innhold

Skal gjøre pakkelevering i byen mer miljøvennlig: Posten og Bring trår til med firhjulte el-sykler


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Utfra hva folk skriver om hvor "kraftig" en 250 W's motor er ment å være så skjønner jeg at min el-sykkel må ha mye mindre motor. Eller så er det feil på den. Mine erfaringer er at med sykkelvogn med ca 30 kg last, og meg på sykkel foran (ca 90 kg) så er det bom stopp i "moderat bratte bakker" på rein motorkraft. Og da mener jeg full stopp, selv med høyeste hjelpenivå på motoren.

 

OBS: Referer til navmotor. Denne motoren har ingen hjelp av girene som på en krankmotor. (som jeg ikke vil ha fordi det sliter ut kjedet i løpet av et par sesonger - (fruen har en slik...))

 

Det høres svakt ut ja. Har du en 24 V Biltema-sykkel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Utfra hva folk skriver om hvor "kraftig" en 250 W's motor er ment å være så skjønner jeg at min el-sykkel må ha mye mindre motor. Eller så er det feil på den. Mine erfaringer er at med sykkelvogn med ca 30 kg last, og meg på sykkel foran (ca 90 kg) så er det bom stopp i "moderat bratte bakker" på rein motorkraft. Og da mener jeg full stopp, selv med høyeste hjelpenivå på motoren.

 

OBS: Referer til navmotor. Denne motoren har ingen hjelp av girene som på en krankmotor. (som jeg ikke vil ha fordi det sliter ut kjedet i løpet av et par sesonger - (fruen har en slik...))

 

Det høres svakt ut ja. Har du en 24 V Biltema-sykkel?

E-green, 36 V. Bevegelsessensor. Går fint på flatmark.

Lenke til kommentar

Sliter med å se framskrittet her mot å kjøre elektrisk Partner som bruker 200 Wh/km av billig vind- og vannkraft og får levert pakkene i en fart. Det grønne skiftet kommer ikke med rød bunnlinje (les: for få pakker levert per time)! Vi får håpe at denne påstanden er riktig:

"funnet at budsykler gjør sine leveranser opp til 50 prosent raskere enn budbiler. "

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Sliter med å se framskrittet her mot å kjøre elektrisk Partner som bruker 200 Wh/km av billig vind- og vannkraft og får levert pakkene i en fart. Det grønne skiftet kommer ikke med rød bunnlinje (les: for få pakker levert per time)! Vi får håpe at denne påstanden er riktig:

"funnet at budsykler gjør sine leveranser opp til 50 prosent raskere enn budbiler. "

Vel, Med sykkel så slipper du å stå i bilkø og du kan ta snarveier der andre kjøretøy ikke kommer fram men er litt usikker på terreng egenskapene til disse syklene.

Ett annet spørsmål er om det blir så effektivt på vinterføre.

Jeg tror sykler drevet av muskelkraft best kunne fungert i Byer over ikke alt for lange avstander der man ikke har snøproblamtikk og glatt føre.

 

Postvesnet kunne jo selfølgelig begynt å bruke hester igjen også. Rytter med Postsekk/postbag slik man hadde i riktig gamle dager

men så vil det sikkert være noen argumenter mot dette også.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

 

 

Nja, min erfaring med levering av reklame via bil er at mesteparten av tiden går med til å gå ut av bilen, komme seg til poststativet, rote rundt i eskene med dasjen i, og så komme seg tilbake i bilen igjen. Gjerne kombinert med store begrensninger på hvor du kan kjøre i de mer tettbygde boligfeltene, som vil ha folk ut på de trange hovedfartsårene sine, gjerne med bommer og sperresteiner som tillater bedre gangopplevelse.

Tiden på innutstigning og omveier overskrider fort tiden på å akkselere opp til bolig30.

 

Med sykkel blir du kvitt alt jævelskapet. Du sykler omtrent på postkassestativet, igjennom sperringer, og får litt trim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...