Gå til innhold

Restart av asus 68u gir 3-4 GB opplasting


Anbefalte innlegg

Jeg måtte kutte strømmen et øyeblikk på min asus fordi jeg skulle putte inn en smartkontakt fra verisure foran asus-routeren. Jeg har for øvrig ice-net trådløst foran i bridge, men de er ikke synderen. Fra dem får jeg oppgitt nøyaktig tidspunkt på opplastingen og det stemmer med at det var da jeg plundret litt med å få strøm til asusen.

 

I Traffic Analyzer i asusen ser jeg at opplastingen i hovedsak går til noe som heter Lets Encrypt. Ingen andre dager går noe til Lets Encrypt.

 

Når jeg tenker litt tilbake så var det også en stor uidentifisert opplasting da jeg monterte ice første gang i mars måned. Når jeg nevner at det ikke er ice som er synderen, er det fordi asus Traffic Analyzer viser opplastingen. 3-4 GB er MYE data.

 

Jeg har selvsagt forsøkt kundeservice hos asus, men både skriftlig og muntlig har ingen forklaring.

 

Jeg antar imidlertid at det må være en slags opplasting av configurasjonen etc. til en eller annen sky eller til China og det er dette jeg håper på verifisering / svar på her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, routerens oppsett er ikke endret i det hele tatt, kun strømstøpsel ut og inn.

 

Siste gang jeg gjorde noe på routeren var medio august da jeg oppgraderte til ny programvare, noe som skjer omtrent hvert kvartal.

 

Det jeg ville fram til er at første bud er factory reset og se om det fortsatt skjer. "Restore/Save/Upload Setting" under Administration. Oppgrader til siste versjon først.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Ser jeg har flere enheter på nettet som melder trafikk relatert til "Let's encrypt". Ikke mye data dog. Tenker dette er identifiseres slik på basis av at det er tjenester som benytter SSL-sertifikater fra Let's Encrypt, så i praksis kan det være "hva som helst".

 

Har du sett konkret på hvilke enhet på nettverket som står bak trafikk identifisert som Let's Encrypt? Trykk på Display for: Clients og videre se på trafikken for de forskjellige klientene på nettverket.

Lenke til kommentar

Ser jeg har flere enheter på nettet som melder trafikk relatert til "Let's encrypt". Ikke mye data dog. Tenker dette er identifiseres slik på basis av at det er tjenester som benytter SSL-sertifikater fra Let's Encrypt, så i praksis kan det være "hva som helst".

 

Har du sett konkret på hvilke enhet på nettverket som står bak trafikk identifisert som Let's Encrypt? Trykk på Display for: Clients og videre se på trafikken for de forskjellige klientene på nettverket.

 

Til Kim: Jeg tar ikke sjangsen på factory reset. Det kan resultere i trubbel med vpn og mye annet.

 

Det er laptopen som sender til Lets Encrypt. Litt merkelig da jeg ikke bruker SSL-sertifikat. Nevner at en annen av enhetene er  webkamera som kan ha, men ikke bruker SSL. Vpn var ikke i bruk fordi det bruker jeg bare Remote og jeg var lokalt.

 

Er det mulig at restart av lokalt nett trigger opplasting av ssl-config?

 

Jeg fant noe i asus under adaptive qos - classification, se bilde. Ip-nr ser ut som vpn (som altså ikke var i bruk, dvs ikke pålogget fra Remote eller lastet lokalt av meg).

post-527142-0-01875500-1567604948_thumb.jpg

Endret av xlarge
Lenke til kommentar

Til Kim: Jeg tar ikke sjangsen på factory reset. Det kan resultere i trubbel med vpn og mye annet.

 

Det er laptopen som sender til Lets Encrypt. Litt merkelig da jeg ikke bruker SSL-sertifikat. Nevner at en annen av enhetene er  webkamera som kan ha, men ikke bruker SSL. Vpn var ikke i bruk fordi det bruker jeg bare Remote og jeg var lokalt.

 

Er det mulig at restart av lokalt nett trigger opplasting av ssl-config?

 

Jeg fant noe i asus under adaptive qos - classification, se bilde. Ip-nr ser ut som vpn (som altså ikke var i bruk, dvs ikke pålogget fra Remote eller lastet lokalt av meg).

 87.238.60.135 brukes ihvertfall av Teknisk Ukeblad (+ masse andre sites som hører TU til)

 

Ja, TU bruker Lets Encrypt.

 

Er nok så enkelt som HTTPS/SSL websurfing mot nettsider som bruker lets encrypt.

Lenke til kommentar

Denne listingen av connections er vel mer et øyeblikksbilde. Det er etter hvert svært mange som bruker Let's Encrypt-sertifikater, og det kan være for en haug forskjellige typer tjenester. 

 

Du snakket om VPN på ruteren. Det er ikke ruteren i seg selv om har tjenester hvor det benyttes Let's Encrypt-sertifikater nå i stedet for self-signed? Kunne jo i utgangspunktet vært positivt.

 

I traffic analyser på ruteren, kan du vel også velge å da først filtrere på Display for: Client, og videre kune se på Upload. Gir det mer info om hvilken klient som står bak trafikken?

 

Let's Encrypt kan her da også være for en rekke forskjellige tjenester - TU/Diskusjon.no er noe du ser nå som bruker det, men det er mange websider og omså andre typer tjenester som benytter sertifikater fra dem.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

For å ta det siste først. Jeg bruker merlin-wrt firmware på asus routeren. Den er satt opp som vpn-server, men jeg brukte ikke vpn da problemet inntraff da jeg var lokalt og ikke hadde bruk for remote vpn bruk.

 

Som nevnt ovenfor så er det laptopen min som er clienten som bruker upload.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt skummelt at 3-4 GB lastes opp til Lets Encrypt ved restart av asus router (som er satt opp som vpn-server).  Hvilke data er det? Hele oppsettet på routeren blir jo ikke mer enn  noen ti-talls MB. Jeg bruker Openvpn.

 

Jeg lurer på om den store vpn-tråden på ipcamtalk kan gi noe svar.

https://ipcamtalk.com/threads/vpn-primer-for-noobs.14601/

Endret av xlarge
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt skummelt at 3-4 GB lastes opp til Lets Encrypt ved restart av asus router (som er satt opp som vpn-server).  Hvilke data er det? Hele oppsettet på routeren blir jo ikke mer enn  noen ti-talls MB. Jeg bruker Openvpn.

 

Jeg lurer på om den store vpn-tråden på ipcamtalk kan gi noe svar.

https://ipcamtalk.com/threads/vpn-primer-for-noobs.14601/

Det lastes ikke opp til Let's Encrypt. Det er data som går til en eller flere tjenester som benytter Let's Encrypt som leverandør av SSL-sertifikater.

Lenke til kommentar

Det lastes ikke opp til Let's Encrypt. Det er data som går til en eller flere tjenester som benytter Let's Encrypt som leverandør av SSL-sertifikater.

Det har jeg forstått, men det er i første rekke mengden av data som bekymrer meg. Greit at en vpn-server må "etablere seg" og da må sende noen konfigurasjoner, men det burde ikke være mye data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...