Gå til innhold

Nå blir denne kinesiske elbilen tilgjengelig i Norge


Anbefalte innlegg

 

Skinnseter av hund og katt?

Nei takk.

Jeg ville uansett ikke kjøpt noe så dyrt som bil derifra. Det klokeste er å støtte fabrikker i USA og Europa, enten det er snakk om biler med forbrenningsmotor eller elektrisk.

 

Vanskelig å ta deg seriøst med en sånn kommentar. Noen av bilene med minst feil er fra blant annet Japan og Sør-Korea. Faktisk er pallplassene i siste rapport fra J.D. Power alle tilhørende bilmerker under Hyundai. https://www.jdpower.com/business/press-releases/2019-initial-quality-study-iqs

 

Tesla er dessverre ikke inkludert der. Leser man derimot på Consumer Reports har de blant annet slutte å anbefale Tesla Model 3 pga følgende:

The Model 3 had below-average reliability. Members told us about problems in their cars, including issues with the door handles and loose interior trim and molding, along with paint defects, and problems with the windows—including glass defects such as cracks.

https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/cars-lose-cr-recommendation-over-reliability-issues/

 

Skal dog nevnes at de fleste jeg kjenner med Tesla er veldig fornøyde med bilene sine, til tross for at de har opplevd noen turer for å fikse diverse feil.

 

Tror du at det er færre og mindre alvorlige feil på disse simple ping pong-bilene?

 

Det har vi få forutsetninger for å vite. Vi vet noe om hvor mange feil det er på Tesla. Og generelt hvordan det er med diverse andre merker. Kinesiske merker er vel historisk sett vært en god blanding av rene kopier og elendig kvalitet, men mye tyder på at det er i ferd med å endre seg.

 

Uansett ville jeg nok ventet til man får bilen i nærmere ettersyn, men avfeier ikke bilene på forhånd. Det gjelder i grunn alle nye biler/merker på markedet.

 

Edit: typo

Jeg får samme følelse om deg av svaret ditt. Jeg har ikke sagt noe om holdbarhet, pålitelighet eller kundetilfredshet angående bilproduksjon i andre asiatiske land. Det jeg skrev er at det klokeste er å støtte amerikanske og europeiske fabrikker. Støtte, altså. Jeg er selvfølgelig enig ang. forhåndsdømming. Men da skal man heller ikke anta at bilen som ikke skal forhåndsdømmes er bedre enn noe annet. Da spør jeg som gjør. Liker du ikke det så er det ditt problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva får deg til å tro det?

Jeg er ingen Tesla-fanatiker og jeg er realist ift kvalitet på bil og service. Mulig Kina-bilen er bedre på noe. Mulig at den er bedre på mye. Mulig den ikke er det. Vi baserer oss ikke på «trolig». Vi kan si kanskje. Men hva betyr vel det?

Fordi med Tesla sin Model 3 har 3 av 4 av bilene feil ifølge en leverandør. Det er bare en av mange bekreftelser på Tesla sin labre kvalitet. At service apparatet i Norge har vært elendig er også velkjent.

 

Det er ingen som gjør noe lignende (leverer biler med så mye feil) og det vil garantert ikke dette kinesiske merket heller siden så stor feilprosent er helt vilt dårlig. Nå det er sagt, så hadde jeg ikke selv vurdert det. Men opp i mot Tesla som enkelte vurdert det her, så burde man dette valget være tryggere slik vi kjenner til Tesla sin horrible historie.

Jeg kan ikke basere meg på at du "garanterer" noe. Du er bare en hvilken som helst fyr på internett, som slipper å stå økonomisk ansvarlig om du tar feil. Vi kan ikke på forhånd si at Kina-bilen er tryggere når vi ikke vet en dritt om den, annet enn at den lages i Kina. RSA er kjent for å være dårlig på service og kundetilfredshet, så når de står for importen kan dette fort resultere i statistisk gladnyhet for Tesla Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hold avstand! Støtt heller vestlig bilindustri. Snart lokker vel Kineserne med "Pandaene" sine også. Altså en GAVE som vil koste oss 8 mill i året og som er på lån, og eventuelle unger tilhører Kina. Hør: De kaller det en gave! Stol aldri på en Kineser.

 

Du mener det er bedre å stole på amerikanere (Trump f.eks.) som er blottet helt for verdighet. Kineserne har ihvertfall sin verdighet i behold.

 

Når det gjelder folkeslag så tror jeg at jeg stoler litt mer på en kineser enn en inder for å si det slik. Men, jeg har for lite kontakt med begge grupper til å si for mye om det. Men sånn Ebay-kjøpsmessig så synes jeg kineserne gjør det mindre fake enn indere. Selv om kinesere har en del fake stuff de også.

 

:wee:

chalabi-datalab-dearmonaimplants-3.pngKilde: https://fivethirtyeight.com/features/dear-mona-what-percentage-of-women-have-breast-implants/

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg får samme følelse om deg av svaret ditt. Jeg har ikke sagt noe om holdbarhet, pålitelighet eller kundetilfredshet angående bilproduksjon i andre asiatiske land. Det jeg skrev er at det klokeste er å støtte amerikanske og europeiske fabrikker. Støtte, altså. Jeg er selvfølgelig enig ang. forhåndsdømming. Men da skal man heller ikke anta at bilen som ikke skal forhåndsdømmes er bedre enn noe annet. Da spør jeg som gjør. Liker du ikke det så er det ditt problem.

 

Nei, du har ikke sagt det direkte, men måten du uttrykker deg på gir jo fort det inntrykket at du regner med at bilen omtrent faller fra hverandre i det man starter motoren første gangen.

 

Tenker da spesielt på "Skinnseter av hund og katt" og "ping-pong-bilene". Hvis ikke det er forhåndsdømming vet jeg ikke hva er.

 

Kan godt hende dette blir helt krise dårlig, og det kan godt hende det blir overraskende bra. Noe annet har jeg heller ikke skrevet.

Lenke til kommentar

Vil helst unngå å støtte dette diktatur helvete, gale nok med at nesten alt er laget der borte om eg ikke skal støtte hele bilkjøpet mitt der også.

 

Og for noe skit, 120 hestekrefter? Viss eg skal ha elbil, skal det i hvertfall være litt morsomt også, og der er Tesla, selv med masse diverse mangler, fortsatt kongen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...