Gå til innhold

Regjeringen foreslår legitimasjonsplikt for å forhindre mobilkapring

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

– Falske eller mangelfulle profiler kan gjøre det vanskeligere for politiet å etterforske kriminalitet. Det er også viktig at nødetatene får korrekt informasjon om innringer ved nødanrop, sier Elisabeth Aarsæther, direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

Vel... Ja. Det er vanskelig å etterforske en hver nordmann som har telefon når det finnes fundamentalt personvern her i Norge. Det er ikke en unnskyldning for å rive ned dette fundamentet. En annen ting, som sikkert ikke er sjokkerende, er at det er vanskelig å spore kriminelle når man ikke har obligatorisk overvåkning.

Jeg mener at man burde ha rett til å bruke mobiltelefon her i landet uten å ha navnet sitt tilknyttet triangulering av basestasjoner. Alt annet er et opplagt forsøk på å spore individer, som i hovedsak bare lurer lovlydige individer og ikke en hver kriminell som har nok mellom ørene til å omgå slik skamløs overvåkning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel... Ja. Det er vanskelig å etterforske en hver nordmann som har telefon når det finnes fundamentalt personvern her i Norge. Det er ikke en unnskyldning for å rive ned dette fundamentet.

Dette handler ikke om anonyme telefonabonementer, som (dessverre ikke lenger er lett tilgjengelig). Dette handler om hvor lett det skal være å skaffe seg telefonabonement i andres navn, og hvor lett det skal være for svindlere å overta ditt mobilnummer ved å utnytte at teleselskapene ikke sjekker at det faktisk er du som ber om å få tilsendt nytt simkort.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette handler ikke om anonyme telefonabonementer, som (dessverre ikke lenger er lett tilgjengelig). Dette handler om hvor lett det skal være å skaffe seg telefonabonement i andres navn, og hvor lett det skal være for svindlere å overta ditt mobilnummer ved å utnytte at teleselskapene ikke sjekker at det faktisk er du som ber om å få tilsendt nytt simkort.

Jeg skjønner at det ikke omhandler anonyme abonnementer, men retorikken som kom frem i sitatet tilsier at det er et selvfølge at simkortet skal være personlig identifiserende og et verktøy for myndighetene å spore kriminelle (eller eventuelt andre).

Legitimasjon er ikke et svar på latskap og inkompetanse. Du trenger ikke å legitimere deg selv for å bestille et nytt bankkort, så da skjønner jeg ikke hvorfor du trenger det med simkort.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Selv om man må oppgi navn og personnummer er det jo likevel veldig enkelt for kriminelle å skaffe seg mobiltelefon-abonnement i falskt navn (eller egentlig andre mennesker sitt ekte navn), da kriminelle jo sjeldent har noe som helst problem med å lage falsk legitimasjon som ser mer enn ekte nok ut til å lure den gjennomsnittlige betjeningen bak disken i din gjennomsnittlige elektroforretning...

Det eneste nesten virkelig sikre jeg kan komme på, er krav om Bank-ID pålogging når man tegner nytt mobil abonnement, men da kan jo personen bak disken og andre kunder se passordet ditt når du taster det inn på butikkens datamaskin, så da er man like langt....

Lenke til kommentar

Det eneste nesten virkelig sikre jeg kan komme på, er krav om Bank-ID pålogging når man tegner nytt mobil abonnement, men da kan jo personen bak disken og andre kunder se passordet ditt når du taster det inn på butikkens datamaskin, så da er man like langt....

Det er ikke stort verre enn å ha en privat konto hos mobilleverandør og så aktivere et simkort inne på nettsidene demmes. Du trenger ikke legitimasjon for å f.eks. bytte passord her. Vi har like vel stor tillit til at det bare er du personlig som kan bytte passordet ditt, uten at vi trenger å vite hvem du personlig er.

Lenke til kommentar

Det er nok slik det blir: Man må først logge på mobiloperatørens nettsider med Bank-ID for å opprette konto, og ved all aktivitet som innebærer nytt simkort tilsendt (f.eks. mistet kort, lage nye nummer etc.) må man inn med Bank-ID...

Det blir nok slutt på at butikkene selger SIM-kort også: Heretter blir det nok kun selve telefonen, og så kommer kortet i posten.

Men folks postkasse er jo ikke akkurat noe Fortress-Of-Security heller da... Snapper en kriminell opp konvolutten med koden og kortet, så er man like langt  :)

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yes please. Jeg har ringt telenor flere ganger og spurt om ikke de kan sikre mitt abonnement bedre uten noen helt klare svar annet enn at de nå skal spørre flere kontrollspørsmål knyttet til mitt abonnement. Det eneste en angriper trengte for å få nytt sim i mitt navn, var mobilnummer og poststedet jeg hadde registrert. Så er det bare å snappe opp et sim fra postkassen. Da blir 2-faktor på andre steder helt meningsløst.

Endret av GitKenneth
Lenke til kommentar

Du får ikke ett nytt Sim kort i en butikk idag uten legitimasjon.

Og om du viser legitimasjon, så må det matche den juridiske eieren, skal du da ha dette som en annen person, så må du ha med personens legimasjon og signert fullmakt.

Uten dette blir du garantert nektet i butikk om de følger rutinene.

Hva som skjer hos tele leverandørene på nett, er en annen sak.

Lenke til kommentar

signert fullmakt.

Er det en ting som er helt latterlig i dagens høyteknologiske samfunn, så er det disse "signerte fullmaktene"!

Hvem som helst kan skrive hva som helst, og signere! Det var kanskje en høyborg av sikkerhet på 50-60 tallet, men idag; come on!

Og legitimasjon kan et barn på 12 år lage på to minutter.

På tide å våkne opp, Norge!

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden kan de ikke bare kreve at man kan velge autentiseringsmetode for utstedelse av nytt SIM? Hvorfor ikke bare kreve at autentiseringsmetodene minimum må inneholde metode A B og C?

Svar: Fordi all kommunikasjon skal overvåkes og ikke en eneste pakke skal kunne flyte over Internet i Norge uten at politiet, etteretningstjenesten og overvåkningsapparatet vet eksakt hvem som gjør noe, mener noe, og sier noe.

Dette er et ran av vår personlige integritet og det finnes ingen grunn til dette. Private aktører kan få lov til å sette krav, men da kan andre private aktører velge å gi brukerne frihet til å kjøpe anonyme SIM-kort.

Dette er en oppkonstruert problemstilling som brukes for å kjøre en agenda - overvåkningsagendaen. Dette kjøres fra de samme menneskene som gjerne er i seng med Huawai og deres ekstremt sofistikerte overvåkningsteknologi som de gjerne selger - velprøvd på det kinesiske folk for å holde oversikt over den mest mikroskopiske tankekrimen i deres rike.

Folk er så forbannet tafatte!

Lenke til kommentar

Yes please. Jeg har ringt telenor flere ganger og spurt om ikke de kan sikre mitt abonnement bedre uten noen helt klare svar annet enn at de nå skal spørre flere kontrollspørsmål knyttet til mitt abonnement. Det eneste en angriper trengte for å få nytt sim i mitt navn, var mobilnummer og poststedet jeg hadde registrert. Så er det bare å snappe opp et sim fra postkassen. Da blir 2-faktor på andre steder helt meningsløst.

Det er feil løsning på ditt problem. Regjeringen kan foreslå at Telenor som tilbyder må støtte sterk autentisering som sikring av ditt abonnement, men det å kreve at dette gjøres for alle abonnementer er et gigantisk skritt mot et totalitært overvåkningssamfunn.

Det må være mulig å kommunisere anonymt på Internet for de som vil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Vel... Ja. Det er vanskelig å etterforske en hver nordmann som har telefon når det finnes fundamentalt personvern her i Norge. Det er ikke en unnskyldning for å rive ned dette fundamentet. En annen ting, som sikkert ikke er sjokkerende, er at det er vanskelig å spore kriminelle når man ikke har obligatorisk overvåkning.

Jeg mener at man burde ha rett til å bruke mobiltelefon her i landet uten å ha navnet sitt tilknyttet triangulering av basestasjoner. Alt annet er et opplagt forsøk på å spore individer, som i hovedsak bare lurer lovlydige individer og ikke en hver kriminell som har nok mellom ørene til å omgå slik skamløs overvåkning.

Her blander du kortene. Det er allerede krav til at alle abonnementer er registrert på en person. Alle ærlige nordmenn er med andre ord allrerede sporbare gjennom det eksisterende opplegget.

Det "nye" de kommer med her er at det skal bli vanskelig å registrere eller kapre abonnementer på uskyldig tredjepart.

Gjeninnføring av anonyme abonnenter kommer sannsynligvis aldri til å skje, uavhengig av dette trekket eller ei.

Lenke til kommentar

Her blander du kortene. Det er allerede krav til at alle abonnementer er registrert på en person. Alle ærlige nordmenn er med andre ord allrerede sporbare gjennom det eksisterende opplegget.

Det "nye" de kommer med her er at det skal bli vanskelig å registrere eller kapre abonnementer på uskyldig tredjepart.

Gjeninnføring av anonyme abonnenter kommer sannsynligvis aldri til å skje, uavhengig av dette trekket eller ei.

Jeg presiserte under at det var retorikken rundt politiarbeid jeg reagerte på, ikke nødvendigvis at dette frihetsrøveriet er nytt.

Anonyme abonnement bør være et absolutt krav. At mobilleverandøren din må lagre tre måneder med relativt nøyaktig trianguleringsdata er ikke en konspirasjonsteori, men en realitet. Så da kan du kanskje tenke hvor gøy det er å få en navnelapp på denne dataen også. Det eneste argumentet for å ikke tillate anonyme simkort er for å kunne spore de ved ulovlig virksomhet, og som med all annen masseovervåkning så er "ulovlig" relativt til hvilke myndigheter man har.

Lagres av mobiloperatørene

Denne informasjonen blir lagret i en kortere periode av mobiloperatørene. Det finnes dommer i Norge der personer har blitt dømt for innbrudd i hus etter at bevis fra mobiloperatører har blitt presentert for retten. Det har også blitt brukt som bevis i drapssaker, som f.eks. etter dobbeltdrapet i Baneheia i Kristiansand.

Påtalemyndigheten har med andre ord hatt mulighet til å gå tilbake i tid og bevist hvor enkeltpersoner har befunnet seg fordi de har gått rundt med mobilen i lomma.

https://www.nettavisen.no/nyheter/slik-overvakes-du--hele-tiden/2669334.html

Fordi Telenor butikken ikke leverer ut bankkort...

Og hvorfor kan de ikke det når bankene fint kan hive bankkortet i postkassen? Onecall deler ut simkort i butikk og krever aktivering på nettet. Dette er vitterlig ikke et nytt konsept.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...