Redaksjonen. Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 T-banen skal levere varme til boliger i London Lenke til kommentar
dguzs Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Interessant å høre at også de nye t-banetog genererer varme, for de skal jo egentlig ha regenerativ bremsing. Tipper det er noe spesielt med strømnettet til t-banen i London som forhindrer energiopptak fra regenerativ bremsing. https://gizmodo.com/london-underground-is-trialling-regenerative-braking-to-1733329452 Denne artikkelen hinter om at for å få utnyttet regenerativ bremsing må tube'n i London oppgradere nettstasjoner med en inverter, altså antegligvis for å få strømmen fra tube's DC nett tilbake på det alminnelige AC nettet. Altså problemene ligger sansynnligvis i nettet - nye tog kan jo bremse regenerativt men det spesielle DC-nettet (-210V - +420V) klarer kanskje ikke å ta det imot sånn uten videre. 1 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 5. september 2019 Del Skrevet 5. september 2019 Varmepumper fra T-bane... Dette minner om en lunch for flere år siden hvor vi diskuterte Rogaland fylkeskommunes manglende vurdering av monorail og T-bane da alt ble satset på "sviller i veien og trikk" som jo sporet ettertrykkelig av etter at bybanekontoret hadde svidd av like mye penger som kostnaden til gjennåpning av Ålgårdsbanen! Tanken var da en T-bane ringbane (ved bruk av tunellborremaskin i det lokale "rådafjellet") Stavanger, Randaberg, Sola, Sandens, Stavanger hvor all utluft gikk til luft-vann varmepumper. I tillegg skulle en tredje servicetunell, med plass til el og fiber, kjøles ytterliggere ned med vann(glycol) - vann varmepumper og brukes som "lysløype" fra september til mai og kjøling av bygg juni-august. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå