Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økonomisk råd som kommende foreldre

Anbefalte innlegg

Hei!

På nyåret skal vi bli foreldre. Håper noen kan bistå litt ift hva som er gunstig økonomisk i vår situasjon, jeg forstår hvertfall ikke helt hva som blir riktig for oss å gjøre ift jobb og permisjon..

Jeg er i 100% jobb med rett i underkant av 700 000,- i årslønn.
Min samboer er under full utdanning og har 50% jobb ved siden av med ca 200 000,- i årslønn. Hun satser på å fullføre utdanningen dette skoleåret og ha bachelorgrad til våren. 

Hun har i utgangspunktet stilling ut året, med mulighet for å forlenge den. Vil det være lurt økonomisk? Som foreldre blir vel store deler (alt?) av lån/stipend dekket såvidt jeg har skjønt det, og mener også å ha lest noe om 50% stilling, men finner ikke tilbake til det..

Tar gjerne imot hjelp og erfaring her!

Endret av RyanGiggs11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

På nyåret skal vi bli foreldre. Håper noen kan bistå litt ift hva som er gunstig økonomisk i vår situasjon, jeg forstår hvertfall ikke helt hva som blir riktig for oss å gjøre ift jobb og permisjon..

Jeg er i 100% jobb med rett i underkant av 700 000,- i årslønn.

Min samboer er under full utdanning og har 50% jobb ved siden av med ca 200 000,- i årslønn. Hun satser på å fullføre utdanningen dette skoleåret og ha bachelorgrad til våren. 

Hun har i utgangspunktet stilling ut året, med mulighet for å forlenge den. Vil det være lurt økonomisk? Som foreldre blir vel store deler (alt?) av lån/stipend dekket såvidt jeg har skjønt det, og mener også å ha lest noe om 50% stilling, men finner ikke tilbake til det..

Tar gjerne imot hjelp og erfaring her!

Her er en telefon til NAV best ^^

men det lønner vell seg oftest å ta 80% perm når du går over 6G

Med kombinert arbeid og studier under svangerskapet er jeg usikker hva som lønner seg for henne sin del.

Mange som taper titusener ved å gå for 100% perm og 80% lønn.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan huske sparer man noen kroner på å ta 80% permisjon + ulønnet permisjon kontra 100% permisjon.

Nå kjenner jeg ikke til at noe blir dekket fordi man har barn. Man får simpelthen mulighet til å søke om ytterligere lån. Jeg kunne vel få en tusenlapp mer i mnd eller noe slikt pga jeg har barn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...