Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Male kjøkkenbenk

Anbefalte innlegg

Vet det er ulike meninger om hvorvidt det er smart, men jeg har iallefall gjort dette. Har avfettet, slipt, hatt på superheft og tre strøk gulvmaling med sliping mellom strøkene. Nå skal det herde og i teorien bli bra. Men er det noe annet jeg kan ha oppå som gjør det enda mer slitesterkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Male en kjøkkenbenk? Er det virkelig noen som gjør det? Kan garantere det går noen kjøkkenkniver og ødelegger den flaten rimelig kjapt.. Man kan eventuelt beise en trebenk , legge flis, hardplast eller steinplate.. men male har jeg bare hørt om i ekstrem oppusing. Det vil flasse seg opp og ende opp med massevis av biter i matvarer..

Det er ett ekstremt kjipt salgstriks for å skjule feil.. som man ikke burde benytte selv...

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Male en kjøkkenbenk? Er det virkelig noen som gjør det? Kan garantere det går noen kjøkkenkniver og ødelegger den flaten rimelig kjapt.. ....

Vel, jeg hadde en hel barndom og ungdom med malt kjøkkenbenk, både hos oss, slektninger, venner og naboer .Frem til langt ut på 1980-tallet var dette faktisk helt vanlig på litt eldre kjøkken (fra før ca 1970). og det fungerte utmerket, bortsett da fra at det måtte males om noen års mellomrom i motsetning til de nye laminatbenkene som da kom og tålte 20 år uten vedlikehold. Tre støk Jotun Fenom før to strøk Jotun Fenolux på ny kjøkkenbenk og ett-to strøk Fenolux ved rebehandling var anerkjent oppskrift. (Fenolux-en hadde en glansgrad på ca 95 og en konsistens ved 18-20 grader ett nummer tykkere enn vann, så den fikk alltid opphold i kjøleskapet natten før malingen skulle brukes - da ble den i hvert fall litt mer “snørrete” og lettere å unngå drypp med. Og selvfølgelig 12-15 grader på kjøkkenet mens arbeidet pågikk, ellers var Fenolux-en enda vanskeligere å arbeide med enn vanlig. Ikke akkurat favoritten til gjør-det-selv folk altså, men sterk var den og den kunne skrubbes med skurebørste i årevis.) 

Blad på kjøkkenkniver har ingenting å gjøre i kontakt med kjøkkenbenk, ikke varme gryter heller. Slikt var barnelærdom i min barndom, dette visste enhver seksåring med IQ over 90. Kniver skal brukes mot et skjærebrett i egnet tre (i dag også evt plast, men tre er bedre), det holder dem lengst ship shape (og kjøkkenkniver skal altså være skarpe som barberblader, ikke så sløve at to må trykke for å få til å skjære seg i fingeren -. noen strøk med brynet/slipestålet hver eneste lørdag og full nysliping med 6-24 måneders mellomrom eller kjøkkeninnsats og knivkvalitet!). (Akk, ja hvor mange selvsagede og -høvlede skjærebrett etter “skolesløydens” modelltegning har ikke vært gave fra skolegutter til sine foreldre, slikt var jo forbruksvare og alltid med plass til et nytt fra den stolte giver...) Varme gryter og fat skal - både på bord og benk - settes på skånere. (f eks https://kitchn.azureedge.net/getFile.ashx?id=28744,.før alltid laget selv av litt trerester og et kvarters arbeid (og da gjerne umalte unntatt til søndags- og slektsmiddager), i dag også dyrt tilgjengelig i kjøkkenbutikker for de dovne og slike med 14 tommelfngre stive som hos dem med leddgikt hva gjelder bruk av sag, spikkekniv og slipepapir). 
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man lager ikke mat på en vegg.

Nei, og i hvert fall ikke jeg lager mat på salongbordet heller. Jeg ser imidltid ikke noe mathygienisk som skulle hindre noen av delene. 

Har du ellers reflektert over at heller ikke kjøkkenbenk av tre eller de fleste laminater er sertifiserte som godkjent for næringsmidler? Det er derfor man ikke finner dette på et kjøkken der Matilsynes forskrifter rår.
Lenke til kommentar

Nå var det ikke snakk om salongbord, men en kjøkkenbenk, der lager i alle fall jeg mat. Jeg sier at jeg ikke er sikker, men stiller spørsmålstegn ved denne malingens egnethet. Det er vel naturlig at det er strengere for de som driver restaurant eller lignende, aldri hørt at tre kan medføre en helserisiko, men en stor flis som blir spist kan sikkert gjøre skade og det ønsker man vel ikke. Også mye enklere og mer praktisk med rengjøring på metallflater.

Nærliggende å tro at dette kan falle i samme kurven som helseskadelige leker fra noen tiår tilbake. Får sende en mail til noen med relevant kunnskap og høre om de kan svare.   

Lenke til kommentar

Ok, du tenker at berøring av malte flater er farlig? Ja, det er den nok ikke. Vedr maling så er det avgassingen som problematisk. Denne gir seg som sagt etter noen uker.

Selv bruker jeg skjærefjøler i forbindelse med tilberedning av mat, men da handler det ikke om redsel for at lakken eller beisen som ble påført benken i din tid skal forgifte maten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...