Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Magekatarr, tips til mat som lindrer?

LarZen

Anbefalte innlegg

Så jeg har høyst sannsynlig magekatarr. Fått noen piller jeg skal ta for å få ned syrenivået. Så det vil gå en stund før dette normaliserer seg (forhåpentligvis). Men jeg må spise ganske ofte (ca hver 3 time) eller så blir jeg sulten og da baller det på seg med ubehag i rygg osv...

Noen som har noen erfaring med dette? Hva ble beste løsning for deg? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv mage som trolig kan fordøye gråstein og spiker, men kjenner rådene venner og slektninger har fått hos legen: 

Masse grove kornprodukter og fiberrike frukter/grønnsaker. Lite kjøtt. Minimalt med krydder (urter unntatt) og absolutt ingen chilli, karry eller tilsvarende. Tilnærmet saltfri kost (men husk kroppen må ha ett gram eller to i døgnet. Lite og tynn kaffe/te (urtete unntatt), ingen alkohol. Mest mulig sukkerfri kost - sukker er bombe ved slik diagnose, akkurat som alkohol. Forsiktig omgang med fett og helst kun jombru olivenolje (samt evt tran som har sunn innvirkning, det samme har sardiner i olje når ikke overdrives og oljen er ren) Ikke kjøleskapskald mat. Små og jevne porsjoner. Roglige måltider og god tygging. 

Når det herjer som verst: Fiskeboller (ustekte og hvite, mest mulig fisk og minst mulig annet) i hvit saus (hjemmelaget og uten krydder) og gulrøtter kokt halvveis til mos. 
Lenke til kommentar

Det er faktisk ingen ting som lindrer eller påvirker sykdomsforløpet, det må bare gå sin gang dessverre. 

Dette - særlig at intet lindrer - er antagelse hos en del, men vitenskaplig verken beviist eller motbevist, Ingen undersøkelser gjør at man - iflg vår fastlege i hvet fall - kan trekke verken ene eller andre konklusjonen med vitenskapelig sikkerhet og meninge om saken er sterkt delte i fagmiljøer.  

Lenke til kommentar

Ja, har hatt det der. Det er ikke behagelig. Men hold deg unna syreholdige produkter, og meieriprodukter som melk. Jeg husker ikke helt hva jeg spiste, jeg spiste vel minst mulig i perioden jeg hadde det der. Det varte omtrent 2 uker for meg selv med tabletter. Føler med deg, bare tenk på at det blir bra igjen. Ta pillene! De lindrer litt.

Banan spiste jeg litt av. Grovbrød er nevnt, brød hjelper. Sist jeg var på danskebåten, begynte jeg å få forløp til dette her enda en gang (som sist). Da kjøpte jeg frokostbuffét og spiste mengder med brød av forskjellig slag, og mildt pålegg. Ble bra igjen i løpet av dagen.

Er noe herk, det der. Jeg tror det er sitron på sjømat som har gjort det for meg, pluss alkohol.

Lenke til kommentar

Dette - særlig at intet lindrer - er antagelse hos en del, men vitenskaplig verken beviist eller motbevist, Ingen undersøkelser gjør at man - iflg vår fastlege i hvet fall - kan trekke verken ene eller andre konklusjonen med vitenskapelig sikkerhet og meninge om saken er sterkt delte i fagmiljøer.  

Tarmene har ingen sansereceptorer som vi kan påvirke. En magekatarr må bare gå sin gang, og det er ikke riktig noe som kan dempe den forbigående betennelsen som oppstår i tarmsystemet. Symptomene kommer i stor grad av en hypermobil tarm. Denne peristaltikken skal vi ikke hemme ved bruk av obstipantia. Da er det egentlig ikke så mye annet å gjøre, og man må nok selv prøve seg litt fram til hva som virker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...