quantum Skrevet 9. september 2019 Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 Dessuten har jeg aldri likt Gnome Ubuntu kommer med mange forskjellige desktop'er, feks kde, også kalt kubuntu. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 9. september 2019 Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 Ubuntu kommer med mange forskjellige desktop'er, feks kde, også kalt kubuntu. Klar over det ja. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 9. september 2019 Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 (endret) Klar over det ja. Du har altså et problem med gnome-desktopen som Canonical ikke tvinger deg til å bruke med mindre du vil? Hm ... Skjønner jeg-vil-skru-alt-selv-problemet du har med Ubuntu, men på desktopsiden har du ihvertfall valgfriheten. Syns Ubuntu er glimrende, it just works (for mine formål ihvertfall), etter over 20 år med linux setter man pris på dét. Endret 9. september 2019 av quantum 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. september 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 http://ultimateedition.info/ultimate-edition/ultimate-edition-5-8/ tror jeg liker bedre noe slikt, men problemet er den er gammel (Ubuntu 18.04 vs ubuntu 19.04) Ikke så ultimate med xfce desktop. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 9. september 2019 Rapporter Del Skrevet 9. september 2019 (endret) Du har altså et problem med gnome-desktopen som Canonical ikke tvinger deg til å bruke med mindre du vil? Hm ... Skjønner jeg-vil-skru-alt-selv-problemet du har med Ubuntu, men på desktopsiden har du ihvertfall valgfriheten. Syns Ubuntu er glimrende, it just works (for mine formål ihvertfall), etter over 20 år med linux setter man pris på dét. Kverrulering. Jeg snakker om Ubuntu ikke Kubuntu. Dessuten totalt irrelevant for tråden. Endret 9. september 2019 av zeebra Lenke til kommentar
wil Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 Hva er det du ikke synes er ultimate(?) med Xfce desktop nå da? Xfce er faktisk veldig smart, for du har masse funksjoner der og den tar ikke så mye maskinkraft heller. Forøvrig, så har egentlig Xfce alt det jeg trenger. Unity og Gnome, synes jeg bare blir tull. Jeg vil ha det så rent og pent som mulig, men allikevel noe som jeg kan bruke. Det er jo det som er greia også med Xfce. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. september 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 Fordi på gaming laptop er det overkill, kan jo likegodt gå for reactOS 32 bits isteden for windows. Skal man ha noe linux bør det være KDE\Gnome helst alt mulig. Driter i systemkrav for min del på stasjonære kan de kreve 8 kjerner cpu og 16 GB ram og GTX titan så sant driverne er oppdaterte og gode. Mange operativsystemer er bygget for å være erstattning som chrome OS. Så blir litt teit å installere det på gaming pcen sin. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 Fordi på gaming laptop er det overkill, kan jo likegodt gå for reactOS 32 bits isteden for windows.Wow. Du sammenligner et operativsystem som knapt nok er halvferdig med en vilkårlig Linuxdistribusjon, som trossalt er et rimelig voksent produkt stortsett? Dette er ny rekord i usaklig sammenligning fra deg. Forøvrig; hva er problemet med at det bruker lite ressurser? Å vise menyer er ikke grunnen til at jeg har dyr maskinvare... Det er neppe for å vise desktopen du kjøpte deg skjermkort heller? Skal man ha noe linux bør det være KDE\Gnome helst alt mulig.Ja, det er åpenbart at du tror at mye er best. Hvorfor har jeg ikke helt klart å få taket på. Driter i systemkrav for min del på stasjonære kan de kreve 8 kjerner cpu og 16 GB ram og GTX titan så sant driverne er oppdaterte og gode.Ok, deg om det. Jeg foretrekker å bruke en del RAM til caching, og liker ikke viftestøy. I tillegg har man det med batteritid, da... Mange operativsystemer er bygget for å være erstattning som chrome OS. Så blir litt teit å installere det på gaming pcen sin.Err... altså, chromeOS har begrensninger i hva du kan gjøre. Det har ikke xfce. Det de har til felles er at de er relativt snille med svak maskinvare. Du forveksler funksjonalitet og ressursbehov. Kort sagt tror jeg ikke du finner det du er ute etter, fordi du er sånn cirka eneste personen som er ute etter akkurat det. I tilleg belemrer du ting med sære krav, som er nær unike for deg. 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 10. september 2019 Rapporter Del Skrevet 10. september 2019 Kverrulering. Jeg snakker om Ubuntu ikke Kubuntu. Dessuten totalt irrelevant for tråden. Selvfølgelig kjører Ubuntu gnome og Kubuntu kde. Og problemet ditt er at det ikke er omvendt? Eller? Nei, ikke prøv å forklare ...https://en.wiktionary.org/wiki/PEBCAK Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. september 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. september 2019 (endret) Kort sagt tror jeg ikke du finner det du er ute etter, fordi du er sånn cirka eneste personen som er ute etter akkurat det. I tilleg belemrer du ting med sære krav, som er nær unike for deg. Men nå er jo en grunn veldig god grunn for Chrome OS og linux generielt er for de spessielt nerder Og windows 10 og Mac OSX er for folk i gata? Det er ikke tilfeldighet, det er på grunn av penger og markedføring men så er det også det med at ting veldig grunnleggende ting funger bedre ut av boksen f.eks nvidia skjermkort drivere, og lettere å få ting å virke. Men nvidia burde droppe å gi ofte drivere for ma merker driverproblemer i windows, så er usikker på derfor linux ofte satser på utdaterte drivere? Men et finnes jo blandene erfaringer da noe i linux er enklere, og omvent. Men når handler ikke diskusjonen om det. Største problemene med linux er jeg ikke klarer å finne noen som har nok god greie på det å lage det slik jeg vil ha det. For de er jo penger det store handler om for linux, ønsker ikke å ta seg betalt derfor blir de halvferdig og velger ikke samme profil som microsoft og apple. For jeg tror ikke penger det handler om at linux ikke er så populært. det er vel heller at ting funger bedre i andre operativsystemer. Linux drivere er ikke viktig, heller ikke steam derfor dropper mange linux. Endret 11. september 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. september 2019 Rapporter Del Skrevet 11. september 2019 Jeg tror problemet ditt er at du ikke klarer og leite opp informasjon om hva Linux Distroene du prøver og bruke, fungerer. De fleste Linux Distroer har egne Wikipedia sider, og det florer med Youtubevideoer som viser deg hvordan det skal gjøres med akkurat din Linuxdistro. Måtte det være, Ubuntu, Mint, eller hva du no enn prøver og bruke. Veldig ofte, så trenger du ikke å finne løsning på ditt problemet, som er på en side som er spesifikk for din Linuxdistro heller, men da må du på en måte tenke annerledes. Jeg har drevet med Linux i gud vet hvor mange år, og i dag, så kjører de fleste PC`ene mine Linux. Kjører også Virtualbox der jeg har/installerer Linux Distroer som jeg vil prøve. Jeg vil tro at med litt vilje og evne til å søke opp info, så vil du klare og installere og bruke en Linuxdistro du også, men for all del. Bruk EN Linuxdistro og ikke vingle mellom flere. Selv om jo Alle distroer bygger på det samme, så er det allikevel forskjell. Både når det gjelder pakkesystemer, og litt hvordan man gjør ting da. Du trenger ikke folk som kommer hjem til deg og viser hvordan din Linuxdistro fungerer, men du må ha evnen til å søke opp dine problemer med den. Det er da du lærer også. 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. september 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. september 2019 (endret) Men hjelper lite med wikipedia sider, er mye utdatert, eller på engelsk eller dårlig forklart. Prøv selv å forklare hvorfor linux bruker utdaterte nvidia drivere? Hvorfor de bruker lattelige løsningen med Nouveau? https://nouveau.freedesktop.org/wiki/ For man trenger ikke å være veldig gamer for å finne ut driverne er ubrukelig. Eneste fordelen de driverne har er det funger med alle nividia skjermkort, ulempen er ubrukelig til gaming med det meste av vulcan og openGL 4.0 Når det kommer til SLI\strålespring og gsync trenger vi ikke å nevne. Generielt den teorien er vel lik i de fleste distribusjoner. Jeg har også drivet med linux i flere år, men blir aldri noe ekspert. Er få som er ekte linux eksperter. Men det jeg vertfall vet er distrobusjonene tenker mere vedlikehold og oppdateringer en å komme med noe nytt. Du må gjerne si om kernel 5.1 eller nyere gir bedre ytelse\maskinvare støtte en eldre 4.4 etc? For ikke så lett for mannen i gaten å se forskjell. Er vel kun utviklerne som vet forskjellen. https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux-51-features&num=1 Men nå vet jeg lite om man kan ta slike steder seriøst lese fra https://www.kernel.org/ er neppe enkelt. Endret 11. september 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. september 2019 Rapporter Del Skrevet 11. september 2019 (endret) Vel. Selv om Wikipediasidene i noen tilfeller er utdatert, så er det mulig og finne løsning på problemene allikevel. Siden at hvis man bare bruker en nyere versjon av Linuxdistroen, så er prinsippe det samme liksom. Men hvis du mener at Nvidia-driverne er utdaterte, så skjønner jeg ikke hvorfor du bruker Linux i det hele tatt. Hvis ikke Linux tilfredstiller dine krav og ønsker, så er det jo Windows du skal bruke. Greia da, er at de fleste av de som har svart deg i denne tråden (Og andre tråder forøvrig), har brukt Linux lenge, og mange av dem bruker også Linux som sitt hovedos, og klarer seg veldig fint med det. Kort sagt, så tror jeg ikke du skjønner/vet hva du snakker om og da søker du opp masse merkelige ting som du ikke kan noe om. Men som sikkert folk har forklart deg før (Eller iallefall prøvd og forklare deg), så er det som regel ikke Linuxdistroen/Distroene som er problemet. Det er deg. Det er du som ikke skjønner hva det dreier seg om og hvordan det fungerer. Endret 11. september 2019 av wil Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. september 2019 Rapporter Del Skrevet 11. september 2019 Ok. Du har drevet med Linux i flere år, men hvordan kan du da forklare at du har så lite peiling på Linux at man tror du ikke har brukt det i det hele tatt? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. september 2019 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. september 2019 Folk er jo forskjellig, selv om man har drivet mye med ting betyr ikke man er superflink. Men ser forumet som veldig useiøst, virker ikke ut som du har mere peiling da du ikke kommer med noe særlig hjelp. Ikke bedre med forum som skal være vanskelig å få hjelp. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 12. september 2019 Rapporter Del Skrevet 12. september 2019 Linux er ikke en optimal plattform for gaming hvis man ønsker stort utvalg av spill og tilgjengelig hardwarestøtte. Penga ligger på serversiden (ex ibms oppkjøp av redhat) når det gjelder Linux. Bruk riktig verktøy til riktig jobb. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 12. september 2019 Rapporter Del Skrevet 12. september 2019 Og gå inn for å lære deg engelsk. Om det ikke går så legg Linux-prosjektet ditt på hylla :-) 2 Lenke til kommentar
wil Skrevet 12. september 2019 Rapporter Del Skrevet 12. september 2019 Det er forskjell på superflink og å ikke ha peiling. Evnen din til å søke opp informasjon og finne løsninger selv, tilsier at du ikke har drevet med noe særlig Linux. En annen ting som du bør lære deg, er at du må bruke EN distro om gangen og ikke prøve deg på flere samtidig. Det blir som regel ikke bra. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 12. september 2019 Rapporter Del Skrevet 12. september 2019 Folk er jo forskjellig, selv om man har drivet mye med ting betyr ikke man er superflink. Men ser forumet som veldig useiøst, virker ikke ut som du har mere peiling da du ikke kommer med noe særlig hjelp. Ikke bedre med forum som skal være vanskelig å få hjelp. Problemet er at du sauser sammen fjorten ulike problemer, som gjør at folk ikke greier å finne ut hva du spør om. Det fører til at du stortsett får svar som du oppfatter som useriøse, fordi de ikke svarer på det du ser for deg er problemet. Du bør lære deg å stille spørsmål om du vil ha svar. I tillegg bør du vurdere både engelskkunnskaper og ambisjonsnivå. Du må lære å gå før du kan løpe, og det hjelper ikke å klage over at ting er vanskelig. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 13. september 2019 Rapporter Del Skrevet 13. september 2019 Prøv selv å forklare hvorfor linux bruker utdaterte nvidia drivere? Hvorfor de bruker lattelige løsningen med Nouveau? https://nouveau.freedesktop.org/wiki/ For man trenger ikke å være veldig gamer for å finne ut driverne er ubrukelig. Eneste fordelen de driverne har er det funger med alle nividia skjermkort, ulempen er ubrukelig til gaming med det meste av vulcan og openGL 4.0 Når det kommer til SLI\strålespring og gsync trenger vi ikke å nevne. Hadde jeg hatt Nvidia eller ATi ville jeg nok ha brukt de åpne driverne. De fungerer mer enn nok til det man har behov for hvis man ikke spiller spill. Stabilt og fint og uten at man forsøpler systemet sitt med skummel programvare. Jeg har en stasjonær som jeg knapt bruker, Nvidia kort. Der bruker jeg den åpne driveren, fungerer helt utmerket til min bruk. Uten driveren kan jeg ikke bruke kortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå