torest Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 25.000 arbeidstimer har gått med til utskiftningen: Nå går Nesodden-fergen på strøm Lenke til kommentar
UBWB96K9 Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Nyttig informasjon i disse bompengetider. 25.000 timer på verft koster rundt 20-25 mill NOK plus utstyr som motorerer, batteerier og styringsutstyr ombord. Landstrømsanlegg med trafoer , likerettere og fremføring.. Hva koster dette, og hvilke budsjetter dekker kostnadene? Vennligst oppgi et ca beløp for konverteringen av båtene plus landstrømsinnstallasjon.. Spør i tillegg om dekning av løpende forbruk og drift, hvor mye og hvem betaler ? Hva er nye driftskostnsader oh billettpriser ? Lenke til kommentar
O.A.G. Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Nyttig informasjon i disse bompengetider. 25.000 timer på verft koster rundt 20-25 mill NOK plus utstyr som motorerer, batteerier og styringsutstyr ombord. Landstrømsanlegg med trafoer , likerettere og fremføring.. Hva koster dette, og hvilke budsjetter dekker kostnadene? Vennligst oppgi et ca beløp for konverteringen av båtene plus landstrømsinnstallasjon.. Spør i tillegg om dekning av løpende forbruk og drift, hvor mye og hvem betaler ? Hva er nye driftskostnsader oh billettpriser ? Tipper det er bilistene igjen som betaler (bompenger) for noe annet enn bedre veier. MDG har det jo som fanesak å melke billistene for å bruke det på noe annet. Dette er riktig nok bedre en sittegrupper, potteplanter og treplanting. Lenke til kommentar
n.v.t. Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Det var da mange eksosrør igjen på en batteriferge. Gammelt bilde kanskje? Eller har kabysset lagt om til vedfyring? Lenke til kommentar
1SNGGEPG Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Det var da mange eksosrør igjen på en batteriferge. Gammelt bilde kanskje? Eller har kabysset lagt om til vedfyring? De klarer ikke kjøre frem og tilbake hele dagen uten å fyre opp dieselaggregatet. Det har jo litt eksos. Lenke til kommentar
MrFoss Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Tror ikke du så 2,4millioner passasjerer. Nå har de fleste månedskort, men ellers er det 149millioner kr i billetter per år. Den ruta der er en av melkekuene til ruter, de tjener det tilbake. Spart drivstoff er jo også en faktor, usikker på nøyaktig hvor mye en sånn ferje konsumerer, men man kan regne med 1/10 til 1/5 i sparte utgifter på drivstoff. Dette er uansett teknisk ukeblad og det er bare positivt at det investeres i teknologi som kanskje kan eksporteres i fremtiden. Når oljen investeringene er slutt er det greit at vertene kan bygge noe annet en drill rigger og service båter. Angående pipene, så trenger jo generatorene noe utlufting, men basert på klagene over at noen må betale regningen er det vel best at man ikke bruker ekstra penger på å fjerne de gamle pipene. Lenke til kommentar
KLAB19 Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 En deplasement ferge i den størrelsen går på ca 80~150 liter diesel i timen. Det kan være store individuelle forskjeller, så vanskelig å gi et nøyaktig estimat uten mere bakgrunnsinformasjon. Med tanke på at dette er rolige farvann, og relativt kort rute, så er strekningen usedvanlig optimal for elektrifisering. Elektrifisering er normalt en stor økonomisk investering, mens driftsutgiftene er betydelig lavere. Usikkerheten ligger i at det er dyre komponenter som kan ryke underveis. Levetiden på batterier og en del kraftelektronikk er ca 10 år. Etter det må det beregnes en ny, relativt stor investering. Om det er god butikk, eller bare dårlig politikk, å kaste ut et eksisterende lavutslipp anlegg halvveis i levetiden kan man jo også diskutere. Det er jo en betydelig miljøbelastning å produsere disse anleggene også, selv om det kanskje ikke belaster så mye lokalt. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 I et hvilke som helst annet land med den trafikken som er på det sambandet ville de ha blitt bygget bru eller tunnel. Men med tanke på hvor mange år de har kranglet om fornebubannen som skulle etter planen komme etter flyplassen der ute stengte sammen med "IT Fornebu" så skjer nok ikke dette heller. Lurer på hvordan det går med disse fergen til vinteren med kulde og is, må de kjøre med gas for oppvarmingen montro eller bare lade mer Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 En deplasement ferge i den størrelsen går på ca 80~150 liter diesel i timen. Det kan være store individuelle forskjeller, så vanskelig å gi et nøyaktig estimat uten mere bakgrunnsinformasjon. Med tanke på at dette er rolige farvann, og relativt kort rute, så er strekningen usedvanlig optimal for elektrifisering. Elektrifisering er normalt en stor økonomisk investering, mens driftsutgiftene er betydelig lavere. Usikkerheten ligger i at det er dyre komponenter som kan ryke underveis. Levetiden på batterier og en del kraftelektronikk er ca 10 år. Etter det må det beregnes en ny, relativt stor investering. Om det er god butikk, eller bare dårlig politikk, å kaste ut et eksisterende lavutslipp anlegg halvveis i levetiden kan man jo også diskutere. Det er jo en betydelig miljøbelastning å produsere disse anleggene også, selv om det kanskje ikke belaster så mye lokalt. Å si at besparelsene blir betydelige på fuel er å ta litt i. Naturgass koster 20 til 30 øre PR kWh. Lng muligens noe mere.Med moderne gassmotorer som gjerne gir 45% virkningsgrad blir ikke kwh prisen mye over 80-100øre. En gassmotor går gjerne 30 000 timer mellom hovedoverhaling når stempelringer og fôringer må skiftes. Dette er ofte en kostnad som ikke er veldig stor i forhold til batterier som må skiftes. Motorene på ferjer varer ofte lenge. Ofte er motorene like gamle som ferjene. I sommer reiste jeg med en som hadde motor fra 60 tallet. 1 Lenke til kommentar
KLAB19 Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Å si at besparelsene blir betydelige på fuel er å ta litt i. Naturgass koster 20 til 30 øre PR kWh. Lng muligens noe mere.Med moderne gassmotorer som gjerne gir 45% virkningsgrad blir ikke kwh prisen mye over 80-100øre. En gassmotor går gjerne 30 000 timer mellom hovedoverhaling når stempelringer og fôringer må skiftes. Dette er ofte en kostnad som ikke er veldig stor i forhold til batterier som må skiftes. Motorene på ferjer varer ofte lenge. Ofte er motorene like gamle som ferjene. I sommer reiste jeg med en som hadde motor fra 60 tallet. Sist jeg bestilte et større volum LNG kostet frakten mere enn gassen. Håper jo at fergeselskapet har en bedre avtale, i og med at de er storforbruker. Ellers er du inne på samme sporet jeg beskrev i forige melding. Jeg ser ikke hvor miljøbesparelse kommer inn når man river et etablert lavutslipp anlegg halvveis i levetiden for å erstatte det med batteridrift. Jeg ser bare dårlig symbolpolitikk. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Sist jeg bestilte et større volum LNG kostet frakten mere enn gassen. Håper jo at fergeselskapet har en bedre avtale, i og med at de er storforbruker. Ellers er du inne på samme sporet jeg beskrev i forige melding. Jeg ser ikke hvor miljøbesparelse kommer inn når man river et etablert lavutslipp anlegg halvveis i levetiden for å erstatte det med batteridrift. Jeg ser bare dårlig symbolpolitikk. Hvor dyrt det blir kommer litt Ann på hvor lenge batteriet varer og bruken av båten. En gassmotor avgir endel varme som kan brukes til å varme opp båten spesielt om vinteren. Dette gjør batteri enda dårligere økonomisk. En slik gassmotor slipper ut 4-7kg nox PR tonn fuel. Det er jo en positiv effekt selv om biltrafikken sikkert er dominerende PR i dag. Som sagt er det lurt å elektrifisere ting som har lav virkningsgrad først. Busser lastebiler og båter har mye høyere virkningsgrad enn biler og anleggsmaskiner gaffeltrucker osv. Ellers blir det dårlig miljøgevinst. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå