Gå til innhold

Elbusskampen hardner til: «Bussprodusenter som ikke putter mye ressurser inn i elbuss nå, vil være borte innen fem år» [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Blir interessant å se om det blir noe prisfall på bilen nå. 30 000 er fremdeles et veldig lite antall i bilverden. Men kombinert med produksjon av brenselceller til annet, så fører det i alle fall til lavere produksjonskostnader per enhet. Evt. så fjerner de dagens eller deler av dagens tap.

Blir uansett spennende samt å se hvilke forbedringer den får. Vi bør kunne forvente minst nærmere 60-65 mil reell rekkevidde nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei nei, men man kan jo bruke det som prognoser. Når et offentlig listet selskap på børs kommer med sine prognoser, så sier jo det om hva en kan forvente.

 

Joda en prognose kan det kalles for, en prognose med stor sannsynlighet for å bli gjennomført men fremdeles ikke et fakta på nåværende tidspunkt.

Men det er jo et fakta at de har planer om å gjennomføre dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda en prognose kan det kalles for, en prognose med stor sannsynlighet for å bli gjennomført men fremdeles ikke et fakta på nåværende tidspunkt.

Men det er jo et fakta at de har planer om å gjennomføre dette.

Jeg syntes det bare var en litt dårlig sammenligning å hente inn Tesla her, og mene at siden Tesla bommer på sine prognoser, så gjør sikkert Toyota det også.

 

Toyota vet hva de gjør, og de produserer som sagt nesten 10,000,000 biler i året. Det er ingen tvil, om at de har kontroll på sine prognoser, og vet hva de gjør angående produseringen av biler. 

Men hvem vet. Kanskje jordskjelv eller noe dukker opp, som stopper det. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Problemet er at Tesla er veldig relevant for sammenligningen. Uten Paypal milliardene i ryggen hadde ikke Tesla hadd råd til å bygge ut masseproduksjon av selvlagde biler, eller å bygge ut et Ladestasjonsnettverk som gjorde at de fikk reel markedspenetrasjon når de nådde markedet.

Tesla uten tilgang til hurtidlading ville vært tidenes pendlebil, og kanskje hyttebil. Men du ville ikke ha klart å kjørt til neste storby pga mangelen på hurtigladere.

 

I mellomtiden har Hydrogen vært moden nok til å komme inne på markedet fra hvertfall 90-tallet. Men uten noen måter å fylle opp bilene eller masseproduksjon får du ikke utarbeider de værste feilene.

Men så lenge ikke hydrogenbilprodusenten gjør noe med dette, vil ikke hydrogenbilene penetrere markedet. For lastebiler er det godt mulig man kommer til å selge noe som tillater produksjon av hydrogen på tomten til eier, men dette blir upraktisk for forbruker pga f.eks slitasje og bruk.

Og som i post i post #13 så er det noen innlysende problem som manglende investorvilje fra f.eks Toyota eller BWM som gjør at de skalerer ikke ut noe hydrogennettverk. I stede produserer de noen modeller i året, så i tilfelle Hydrogen blir popis kan de oppskalere produksjonen uten å tape årevis av markedsandeler til utvikling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Problemet er at Tesla er veldig relevant for sammenligningen. Uten Paypal milliardene i ryggen hadde ikke Tesla hadd råd til å bygge ut masseproduksjon av selvlagde biler, eller å bygge ut et Ladestasjonsnettverk som gjorde at de fikk reel markedspenetrasjon når de nådde markedet.

Tesla uten tilgang til hurtidlading ville vært tidenes pendlebil, og kanskje hyttebil. Men du ville ikke ha klart å kjørt til neste storby pga mangelen på hurtigladere.

Beklager, men jeg klarer ikke helt å se relevansen? Hydrogen-nettverket er ikke avhengig av én aktør, slik hurtiglading var i starten. 

Og man ser gjennom elbil historikken, at bilene er blitt solgt mest i starten i områder med tidlig utbyggelse av hurtigladere. Norge er jo et eksempel på det. 

 

Så selv om Norge ligger bak i hydrogen-nettverket, så betyr ikke det noen verdens ting for resten av kloden. Tyskland, Japan, Kina, Australia, California m.m. vil være et ypperlig sted for Toyota å kaste sitt fokus mot i starten. Særlig Kina vil være et enkelt marked, når man ser pengene de putter inn i dette nå fremover, og i enkelte områder, så er stasjonene på plass. 

 

I mellomtiden har Hydrogen vært moden nok til å komme inne på markedet fra hvertfall 90-tallet. Men uten noen måter å fylle opp bilene eller masseproduksjon får du ikke utarbeider de værste feilene.

Men så lenge ikke hydrogenbilprodusenten gjør noe med dette, vil ikke hydrogenbilene penetrere markedet. For lastebiler er det godt mulig man kommer til å selge noe som tillater produksjon av hydrogen på tomten til eier, men dette blir upraktisk for forbruker pga f.eks slitasje og bruk.

Og som i post i post #13 så er det noen innlysende problem som manglende investorvilje fra f.eks Toyota eller BWM som gjør at de skalerer ikke ut noe hydrogennettverk. I stede produserer de noen modeller i året, så i tilfelle Hydrogen blir popis kan de oppskalere produksjonen uten å tape årevis av markedsandeler til utvikling.

 

Hydrogen har på ingen måte vært moden nok, fra 90 tallet? Skal hydrogen være modent nok, så må det kunne konkurrere mot Diesel. Det har aldri vært en periode siden 90 tallet at det har vært en realitet, så premisset her er jo bygget på gal viten? Hvor mye kostet diesel på 90 tallet, og hvor langt kom man på da-tidens teknologi som omhandlet forbrenning av hydrogenet, fremfor brenselscellen, som jo fokuset ligger på idag - kontra da. 

 

https://fuelcellsworks.com/news/nrel-study-shows-that-hydrogen-is-cost-competitive/?fbclid=IwAR0nFSwaBPYGH3b385PmrAvyJr6B56j9cv8leg1obV2FzHl4cAcGCVIMt5Q

 

Det er ikke før nå idag, at man kan få hydrogen til å være "modent". Men det gjelder fremdeles kun noen få områder, som vist her ved undersøkelsen for dette innunder USA. 

 

Du må huske på at man ikke ser for seg å starte utrullingen innenfor dette før nærmere 2025. Til den tid, så vil man få stasjoner opp her og der grunnet lokal produksjon, og økt behov for hydrogen når CCS blir et krav og en standard på tidligere produsert hydrogen. Det igjen, vil gjøre lokal produksjon mer konkurransedyktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For morro skyld, så kan vi anta at all transport går over til kun batterier, og all energi blir produsert med fornybare kilder i 2100. Hvordan ser dere for dere strømnettet skal takle lading på samme tidspunkt, i en alder hvor strømproduksjonen ikke kan skaleres sammen med behovet, slik man kan idag med gass og kullkraft? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Og da er vi tilbake til Høna og Egget igjen.

Uten noe ladenettverk er det ingen grunn til å kjøre en hydrogenbil. Uten noen hydrogenbiler er det ingen grunn til å bygge ut et ladennettverk. Jeg ser du gjentar dine argumenter uten å forsøke å komme deg fordi dette problemet. Og det er nettopp pga denne type markedspenetrasjon men er avhengig av at en aktør investerer for å komme forbi problemet. Og såvidt jeg ser, er ikke situasjonen noen annen i resten av verden. Kina vurderer å investere i Hydrogen pga folkehelse og infastruktur, men de er fortsatt på kanten av å gjøre det.

Når du prestere å si "Og man ser gjennom elbil historikken, at bilene er blitt solgt mest i starten i områder med tidlig utbyggelse av hurtigladere." så presterer du egentlig å si det 100% enig. Og det er nettopp derfor denne sammenlignende er så relevant. I 2012 til 2015 gikk plutselig Elbil fra å være en underdimensjonert mopedbil med liten pendlerekkevidde til å være noe Bilmerket plutselig tilbydde i relative normale formfaktorer.

Hydrogen kommer til å være på stedet hvil intil markedet blir penetrert.

 

Jeg er kanskje litt enig om kilosprisen på produsert hydrogen. Men det blir kilosprisen på produsert hydrogen, uten noe form for sterkt markedspress for å utvikle bedre løsninger.

Det er faktisk spennende at hydrogen uten markedspress begynner å komme seg ned til en eller annen form for dieselpris, men dynamikken har blitt noe helt annet vis Hydrogen hadde vært allment tilgjengelig siden f.eks 90-tallet hadde man vært i en annen situasjon, spesielt vis man har introdusert til til tyngre kjøretøy, hvor rekkevekke i noen tilfeller er viktigere enn pris.

Så langt er hydrogen blitt brukt som et resteprodukt siden 1930-tallet for å unngå mer logistikk rundt begrensninger på frakt av olje. Og fikk en stor del mer fart i 1960-tallet pga romfart, der kilo blir viktigere enn markedspris. Men fortsatt som et edelt resteprodukt med mange vakre egenskaper.

Hydrogen som primærprodukt blir spennende, spesielt siden det krever mindre infastruktur enn hva dagens oljebasert samfunn har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og da er vi tilbake til Høna og Egget igjen.

Uten noe ladenettverk er det ingen grunn til å kjøre en hydrogenbil. Uten noen hydrogenbiler er det ingen grunn til å bygge ut et ladennettverk. Jeg ser du gjentar dine argumenter uten å forsøke å komme deg fordi dette problemet. Og det er nettopp pga denne type markedspenetrasjon men er avhengig av at en aktør investerer for å komme forbi problemet

Jeg har da svart på dette? Jeg sier at Høna og Egget problematikken avgjøres av hvor på globen du setter fingeren. Det å kjøpe en hydrogen-bil i Tyskland f.eks er ikke noe problem. Det samme med enkelte deler av Kina, og det samme med California. 30,000 biler er jo et tall hentet fra Toyotas forståelse for behovet, og neste års produksjons-rate blir nok i samme stil justert etter behovet inn mot 2021. 

 

Da vil Tyskland ha flere stasjoner, og et bedre nettverk. Det samme vil Kina, Japan, Australia etc. Inn mot 2022 så skal jo Nikola bruke Norge som en test for Nikola Tre, og det er naturlig at stasjoner kommer som følge av det, og da vil visse områder være gjeldende her også. 

 

Jeg er enig at "høna og egget" problematikken er sann, men den løser seg opp i større grad idag, enn på 90 tallet. Det må du da være enig i? 

 

Og såvidt jeg ser, er ikke situasjonen noen annen i resten av verden. Kina vurderer å investere i Hydrogen pga folkehelse og infastruktur, men de er fortsatt på kanten av å gjøre det.

 

Da får vi isåfall være enige om å være uenige. For jeg ser en helt annen situasjon enn den du ser, om du mener at det kun er planer? Kina vurderer ikke noe. Dette er vedtatt. Det samme ser vi i Sør-Korea. Brenselceller skal tross alt være den grønne teknologien de skal vise frem til neste OL, blant annet, med de utbyggingene og planleggingen som tilhører dette. Subsidiene er allerede vedtatt, og er i full kraft. Med andre ord ikke "planer", slik du ordlegger deg, men ting satt i system nå idag. Det kan man se på FCEV salget fra sommeren av, når dette trådde i kraft. 

 

Når du prestere å si "Og man ser gjennom elbil historikken, at bilene er blitt solgt mest i starten i områder med tidlig utbyggelse av hurtigladere." så presterer du egentlig å si det 100% enig.

 

Det er fordi jeg er enig i "høna og egget" problematikken, men jeg er ikke enig i at den er like gjeldende nå som på 90 tallet. 

 

Åpne opp h2.live og se stasjonene f.eks i Tyskland. Det er nok stasjoner der til å tilby FCEV ferier på tvers av hele landet. 

 

 I 2012 til 2015 gikk plutselig Elbil fra å være en underdimensjonert mopedbil med liten pendlerekkevidde til å være noe Bilmerket plutselig tilbydde i relative normale formfaktorer.

Hydrogen kommer til å være på stedet hvil intil markedet blir penetrert.

 

Der er vi enig, men markedet trenger ikke bli "penetrert" samtidig på tvers av kloden. Det er nok at enkelte land tar arbeidet og viser resten av kloden hvordan et slikt system fungerer, når det er satt på plass. 

 

Norge er jo blitt en referanse for utenlandske medier når det gjelder EV's. Kanskje Tyskland, Kina eller Sør-Korea blir det tilsvarende for H2 mobilitet, og Tyskland kan allerede idag dekke salget på 30,000 biler om prisen blir konkurranse-dyktig. 

 

 

Resten er jeg enig i, bortsett fra markedspresset som er veldig tydelig i Kina og Sør-Korea.  

 

Jeg trur ikke vi er avhengig av transport-industrien for å se en økning av interesse rundt produksjon av hydrogen. Så lenge fornybart hydrogen blir konkurransedyktig mot gassreforming med CCS, så vil det straks bli mer interesse rundt lokal produksjon. 

 

Jeg blir ikke overrasket om stålprodusenter, gjødsel-produsenter, alluminiums-produsenter etc har del-eie i hydrogenstasjoner på sikt. 

Det samme vil gjelde alle energiprodusenter som fokuserer på fornybare løsninger, siden det er mer penger å hente på å selge strømmen som hydrogen når prisen er lav, enn at man overproduserer og må gi bort energien gratis. Så all overproduksjon blir til hydrogen, og prisen kan stoppe ved et "lavt-tak" rundt 20-40 øre kWh, der hydrogenstasjonen kun blir en bi-inntekt. Eventuelt hydrogenet til stasjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nikola og H2Bus har jo planer for nettopp dette, så personbilene må vente på at dette kommer først.

Og der var produsenten av H2Bus konkurs, før dei fekk levert ein einaste av bussane:

https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-49818156

:rofl:

 

Det går nok same vegen med Nikola. Når investorkassene er tomme og dei innser at konkurransen er tapt, går selskapet til skifteretten. Sjefane har nok teke ut pengar og ledd heile vegen til banken i årevis.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 


Jeg har da svart på dette? Jeg sier at Høna og Egget problematikken avgjøres av hvor på globen du setter fingeren. Det å kjøpe en hydrogen-bil i Tyskland f.eks er ikke noe problem.
[…]
Åpne opp h2.live og se stasjonene f.eks i Tyskland. Det er nok stasjoner der til å tilby FCEV ferier på tvers av hele landet. 

Og det mest interessante er at salet av hydrogenbilar ser ut til å vere omvendt proporsjonalt med talet på hydrogenstasjonar. Summen av høner og egg ser ut til å vere konstant i Tyskland som i Danmark. Danmark fekk eit landsdekkjande nettverk av hydrogenstasjonar. Då vart det færre hydrogenbilar. No er to av hydrogenstasjonane nedlagde, og rett etterpå vart det registrert to nye hydrogenbilar.

Det eksisterer ingen marknad for hydrogenbilar i Tyskland. Trass i at Tyskland har 3/4 av hydrogenstasjonane i Europa, er salet av hydrogenbilar der dårlegare enn i Noreg. Tyskarane har null interesse for hydrogenbilar.

Kan hende det er noko av grunnen til at utbygginga av hydrognestasjonar i landet har stagnert. Dei skulle ha 100 stasjonar innan 2019. For å klare det før året er omme, må dei opne to nye i veka. Det klarer dei ikkje. Dei slit meir enn nok med å halde dei som er der opne. Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og der var produsenten av H2Bus konkurs, før dei fekk levert ein einaste av bussane:

https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-49818156

:rofl:

 

Det går nok same vegen med Nikola. Når investorkassene er tomme og dei innser at konkurransen er tapt, går selskapet til skifteretten. Sjefane har nok teke ut pengar og ledd heile vegen til banken i årevis.

https://twitter.com/H2Bus/status/1176937533231566848?s=19&fbclid=IwAR3ZLOKQYt8dt8Vd5JrZr72H0pJmLhbN8tTCIGQCHs4TWkQ4Wc97lTObGDM

 

Det ordner seg skal du se. :) 

 

Samtidig har vi jo sett flere Nikola konkurrenter dukke opp, alle like imponerende som den neste - sånn om man sammenligner med dagens elbusser som driver å varmer kupeen med diesel-aggregatorer. :) 

 

https://www.einnews.com/amp/pr_news/497407941/world-s-largest-fuel-cell-heavy-truck-rollout-underway?__twitter_impression=true&fbclid=IwAR24FV2xDem9mlnaYOnEhCGA9HKppjG4-09XH8PEzagvYuaBLgvEL75KHK0

 

JMC og Ford Motor Company følger etter altså. De vil ikke bli glemt på parrongen når konkurransen spisser seg til. 

De starter pent og pyntelig med 500km rekkevidde. Dog neste-generasjon får 1,600 km rekkevidde. Det er jo en smule bedre enn 150 km rekkevidde som Asko har fått til på sine batteri-drevne ombygde lastebiler, eller hva?  :rofl:

 

Merkelig å si at investorkassene blir tomme, når du ser hvilke investorer som hoppet på nå sist. Du har ikke hatt én ting rett om Nikola enn, så vi ser jo hvem som har hatt seiers-rekken i orden på den saken til nå. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det mest interessante er at salet av hydrogenbilar ser ut til å vere omvendt proporsjonalt med talet på hydrogenstasjonar. Summen av høner og egg ser ut til å vere konstant i Tyskland som i Danmark. Danmark fekk eit landsdekkjande nettverk av hydrogenstasjonar. Då vart det færre hydrogenbilar. No er to av hydrogenstasjonane nedlagde, og rett etterpå vart det registrert to nye hydrogenbilar.

 

Det eksisterer ingen marknad for hydrogenbilar i Tyskland. Trass i at Tyskland har 3/4 av hydrogenstasjonane i Europa, er salet av hydrogenbilar der dårlegare enn i Noreg. Tyskarane har null interesse for hydrogenbilar.

 

Kan hende det er noko av grunnen til at utbygginga av hydrognestasjonar i landet har stagnert. Dei skulle ha 100 stasjonar innan 2019. For å klare det før året er omme, må dei opne to nye i veka. Det klarer dei ikkje. Dei slit meir enn nok med å halde dei som er der opne.

Du fortsetter å slå den døde hesten ja. Toyota Mirai 2020 kommer til neste år. Jeg forstår hvorfor folk avventer med å kjøpe en bil nå, fra 2016, når man kan vente noen måneder på neste generasjon. Snakker vi 600 km? 700? Eller skal vi satse på at Toyota når målet med 750 km for denne? 

 

Hvordan har det gått med salget i Asia i det siste da? 

 

Det er ingen som har sagt at Hydrogen-personbiler vil utgjøre noe av de store tallene ennå uansett. Du glemmer fremdeles at prisene må litt ned, før det blir aktuelt. Det å peke mot salgstall nå, er som å peke på salgstall for elbiler på 2000 tallet. 

 

Innen 2030, så har vi nok flere regler på batteri-produksjonen, der en mye større flåte av den må komme fra resirkulerte batterier, fremfor gruvene. Forhåpentligvis klarer vi å få ut mer enn 50% av ressursene til den tid, hvis ikke blir det dyrt. 

 

Til sammenligning får man over 95% av ressursene fra resirkulerte brenselsceller. Det er med andre ord, bare å vente. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og der var produsenten av H2Bus konkurs, før dei fekk levert ein einaste av bussane:

https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-49818156

:rofl:

 

Det går nok same vegen med Nikola. Når investorkassene er tomme og dei innser at konkurransen er tapt, går selskapet til skifteretten. Sjefane har nok teke ut pengar og ledd heile vegen til banken i årevis.

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=158745245&fbclid=IwAR1lXY5Y0bgK8lXmeBlFBPXexYNIzg9ZUXBHKfNyYwMUxjgVxKDqoeDSsaA

 

Ballard skal åpne nytt kontor på Lillestrøm, og skal sørge for at deres brenselsceller får ei lita "kick-start" i Skandinavia. :) 

Busser er altså med i agendaen, og vi er vitne til en "scale-up" her, og ikke det motsatte. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du fortsetter å slå den døde hesten ja. Toyota Mirai 2020 kommer til neste år. Jeg forstår hvorfor folk avventer med å kjøpe en bil nå, fra 2016, når man kan vente noen måneder på neste generasjon. Snakker vi 600 km? 700? Eller skal vi satse på at Toyota når målet med 750 km for denne?

Toyota Mirai er ein grisedyr matpakkebil med 500 km rekkjevidde. Eg fattar ikkje kva Toyota tenkjer på, om dei faktisk trur at rekkjevidda er problemet med Mirai. Bilen har plass til to vaksne og to ungar, og i bagasjerommet får du kanskje plass til fire matpakkar. Ungane må vere store nok til at dei ikkje treng barnevogn, og små nok til at dei framleis får plass under taket i bakseta, men fyrst og framst er nok bilen meint til køyring av ein person og matpakke til og frå jobb. Kor mange har so lang reiseveg til kontoret at 500 km er for lite?

 

Mirai kjem aldri til å kunne konkurrere med noko som helst.

 

Kjøp heller ein Model 3, og få ein meir avansert bil med plass til 5 vaksne og bagasje til mykje lågare pris og ein brøkdel av driftsutgiftene. Ein bil som kan brukast på familieferie og til hytta, i tillegg til at han kan brukast til å køyre matpakka i vekedagane.

 

Hvordan har det gått med salget i Asia i det siste da?

LOL!
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Og der var produsenten av H2Bus konkurs, før dei fekk levert ein einaste av bussane:

https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-49818156

:rofl:

 

Det går nok same vegen med Nikola. Når investorkassene er tomme og dei innser at konkurransen er tapt, går selskapet til skifteretten. Sjefane har nok teke ut pengar og ledd heile vegen til banken i årevis.

https://twitter.com/H2Bus/status/1176937533231566848?s=19&fbclid=IwAR3ZLOKQYt8dt8Vd5JrZr72H0pJmLhbN8tTCIGQCHs4TWkQ4Wc97lTObGDM

 

Det ordner seg skal du se. :)

Fordi måla ikkje har endra seg!? :rofl:

 

De starter pent og pyntelig med 500km rekkevidde. Dog neste-generasjon får 1,600 km rekkevidde. Det er jo en smule bedre enn 150 km rekkevidde som Asko har fått til på sine batteri-drevne ombygde lastebiler, eller hva?  :rofl:

 

Du samanliknar fantasifarkostar med gamle ombygde lastebilar? Då kan eg ikkje anna enn å høgne med den flygande bilen til Arngren. Han er rett rundt hjørnet no! :rofl:

 

PS: Tesla Semi finst og er i dagleg drift (men ikkje til sals), og det er eit kontinuerleg renn av nye elektriske modellar av elektriske lastebilar i alle storleikar. Eg har ikkje sett nokon på hydrogen, anna enn i eventyra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Toyota Mirai er ein grisedyr matpakkebil med 500 km rekkjevidde. Eg fattar ikkje kva Toyota tenkjer på, om dei faktisk trur at rekkjevidda er problemet med Mirai. Bilen har plass til to vaksne og to ungar, og i bagasjerommet får du kanskje plass til fire matpakkar. Ungane må vere store nok til at dei ikkje treng barnevogn, og små nok til at dei framleis får plass under taket i bakseta, men fyrst og framst er nok bilen meint til køyring av ein person og matpakke til og frå jobb. Kor mange har so lang reiseveg til kontoret at 500 km er for lite?

Er du virkelig så innsnevret at du ikke forstår hva Toyota gjør med Mirai? Teknologien og utviklingen som foregår der, er teknologi de bruker over alt. Den samme teknologien skal BMW bruke i sine FCEV's. Den samme teknologien bruker de i sine lastebiler. Om de får sin Toyota Mirai til å gå 1,000 km på den samme volumet, så betyr det at BMW tar nytte av dette, og det samme gjelder absolutt alle de andre som har en joint venture opplegg med Toyota. 

 

Snakk om å ikke klare å se lengre enn sin egen nese. 

 

Her ei lita liste med de firmaene som har en JV med Toyota:

 

BMW

Daimler

Nissan

Honda

Guangzhou Automobile Group

FAW Group

Beiqi Foton Motor Co Ltd

Beijing SinoHytec Co Ltd

Higer Bus

Air Liquide

Idex

STEP

CleverShuttle

 

 

Spørsmålet ditt hva poenget med Mirai er, er latterlig morsomt å bevitne. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Fordi måla ikkje har endra seg!? :rofl:

 

Det er 13 buss-selskap som idag kan produsere hydrogen-elektriske varianter av sine busser. Dette er null problem, om Wrightbus har slitt i mange år, og nå må gi tapt. Det er jo ikke linket til hydrogen i det hele tatt. 

 

Du samanliknar fantasifarkostar med gamle ombygde lastebilar? Då kan eg ikkje anna enn å høgne med den flygande bilen til Arngren. Han er rett rundt hjørnet no!  :rofl:

 

Jeg siterer hva artikkelen skriver. Voks opp a, er du snill. 

 

 

PS: Tesla Semi finst og er i dagleg drift (men ikkje til sals), og det er eit kontinuerleg renn av nye elektriske modellar av elektriske lastebilar i alle storleikar. Eg har ikkje sett nokon på hydrogen, anna enn i eventyra.

 

Tesla Semi skulle i utgangspunktet bli levert i 2019. 

Vi burde ha sett MegaChargers til nå, men neida. Selv dette har man ikke startet arbeidet med å få opp. 

 

Sjekk ut havneanlegget til LA, og Long Beach. Flere og flere FCEV trucks vil ta over der nå på lengre sikt, og vil fjerne CO2 fra luften der, lenge før Telsa Semi er ute på gatene hos kunder. 

 

LOL!

 

https://fuelcellsworks.com/news/chinas-installed-capacity-of-hydrogen-fuel-cell-soars-sixfold-in-first-seven-months/

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...