Gå til innhold

Elbusskampen hardner til: «Bussprodusenter som ikke putter mye ressurser inn i elbuss nå, vil være borte innen fem år» [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artig korleis elbussane har gjort hydrogenbussar fullstendig irrelevante på veldig kort tid. Etter 20 år med forsøk og millardar av Euro frå EU i støtte til hydrogenbussar har dei ikkje komme nokon veg. So kom elbussane for full fart og berre tok over heile marknaden for utsleppsfrie bussar, nesten utan støtte. Byar som har prøvd begge deler legg ut heile bussflåten til fornying med elektriske bussar, og reknar med å spare pengar på det når heile flåten er skifta ut og dei kan kvitte seg med det gamle.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Artig korleis elbussane har gjort hydrogenbussar fullstendig irrelevante på veldig kort tid. Etter 20 år med forsøk og millardar av Euro frå EU i støtte til hydrogenbussar har dei ikkje komme nokon veg. So kom elbussane for full fart og berre tok over heile marknaden for utsleppsfrie bussar, nesten utan støtte. Byar som har prøvd begge deler legg ut heile bussflåten til fornying med elektriske bussar, og reknar med å spare pengar på det når heile flåten er skifta ut og dei kan kvitte seg med det gamle.

FPT Industrial og IVECO er ikke enige, når det gjelder lastebiler. 

CNH Industrial, skal altså gjøre IVECO om til en batteri / hydrogen-lastebil merke, og fase ut diesel og naturgass på sikt. De har signert en JV med Nikola. :)

 

Det samme vil man nok se innenfor busser også, nå som H2Bus har vist industrien hvordan det skal gjøres. 

 

FPT Industrial og IVECo er jo de som satte fart på naturgass utbyggingen i sin tid, og nå skal de gjøre det samme, gjennom JV med Nikola som inneholder et samarbeid med NEL med å gjøre det for Hydrogen. 

 

Europa, har fått ei vei inn i hydrogensamfunnet, og det er nå det starter. 

Ei gnist som hydrogen-bussene vil dra godt nytte av. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Artig korleis elbussane har gjort hydrogenbussar fullstendig irrelevante på veldig kort tid. Etter 20 år med forsøk og millardar av Euro frå EU i støtte til hydrogenbussar har dei ikkje komme nokon veg. So kom elbussane for full fart og berre tok over heile marknaden for utsleppsfrie bussar, nesten utan støtte. Byar som har prøvd begge deler legg ut heile bussflåten til fornying med elektriske bussar, og reknar med å spare pengar på det når heile flåten er skifta ut og dei kan kvitte seg med det gamle.

Det er først nå hydrogenbusser egentlig begynner å bli aktuelt siden teknologien har hatt behov for å modnes. Salget av hydrogenbusser øker nå og i Kina bygger man ut infrastruktur og ruter for hydrogen. Et eksempel under.

 

 

Wuhan, capital of central China's Hubei Province, opened five bus routes dedicated to hydrogen-powered buses Wednesday, in a bid to cut carbon emission.

A total of 21 buses will run on these routes, according to the local bus group. The city is also accelerating the construction of hydrogen fueling stations and relevant infrastructure.

Hydrogen buses are less noisy and more efficient than traditional vehicles. The vehicles, which produce no pollution, can run 300 km on a 6-minute refuel, according to the group.

Several major Chinese cities including Shanghai and Chengdu, capital of Sichuan Province, have plans to promote the use of hydrogen-powered buses.

By 2020, Shanghai aims to have 3,000 hydrogen-powered vehicles in operation.

 

 

The world’s biggest car market is set to embrace hydrogen fuel-cell vehicles the way it did EVs, Wan, who’s been called the father of China’s electric-car movement, said in a rare interview in Beijing on June 9.

 

 

I Storbritania så er det f.eks flere dobbeldekker busser basert på hydrogen på vei. Det er ikke snakk om enten elektrisk eller hydrogenbusser. Det er begge deler.

 

London: TfL orders 20 fuel cell double-decker buses

 

Transport for London will operate 20 fuel cell double decker buses (through EU funded JIVE project). The vehicles, built by British manufacturer Wrightbus and powered by Ballard Power Systems, are scheduled to arrive in London next year. In the same year 2020 also Liverpool is going to have the first fuel cell double decker buses, built by ADL, in operation.

 

The buses can be refuelled far more quickly than conventional battery-electric buses can be recharged, requiring only one five-minute refill a day. They also have a longer range than battery buses and can be used on more routes.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Artig korleis elbussane har gjort hydrogenbussar fullstendig irrelevante på veldig kort tid. Etter 20 år med forsøk og millardar av Euro frå EU i støtte til hydrogenbussar har dei ikkje komme nokon veg. So kom elbussane for full fart og berre tok over heile marknaden for utsleppsfrie bussar, nesten utan støtte. Byar som har prøvd begge deler legg ut heile bussflåten til fornying med elektriske bussar, og reknar med å spare pengar på det når heile flåten er skifta ut og dei kan kvitte seg med det gamle.

Det er først nå hydrogenbusser egentlig begynner å bli aktuelt siden teknologien har hatt behov for å modnes.
:rofl:

 

Dette har du påstått i årevis, men det vert berre færre hydrogenbussar. Du har påstått det same om hydrogenbilar, men salet går berre nedover.

 

Du minnar veldig om "Black Knight" frå Monty Python's Holy Grail, med avkutta armar og bein prøver du å bite etter folk.

 

Jadå, eg veit at den kinesiske kolindustrien legg mange pengar på bordet og jobbar intenst for hydrogen i Kina, men so langt har det på ingen måte teke av.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Hydrogen har fortsatt ikke kommet seg forbi høna og egget problematikken. Uten noen form for større masseproduksjon og infastruktur er ikke hydrogen brukende.

Og siden hydrogen ikke er brukende, blir det ikke investert i masseproduksjon og infastruktur.

 

Mens vi på elbilfronten fikk Tesla, har vel ingen av investorene på hydrogensiden fått fingern ut. Men dette er ikke spesielt, elbilen har nå  vært i bilde siden 1884.

På hydrogensiden har vel teknologien vært i bruk i forskjellige former siden 1930-tallet. Noen vil kanskje si 1960 PGA NASA, men det blir flisespikkeri. 

Nei, det blir spent å se hvem som får fingern ut og investerer i en stor nok grad til å faktisk starte markedspenetrasjonen. Hydrogen for personbil ser dødfødt ut, pga vekt vs vedlikeholdstid. Men det kan fort slå ann i større og tyngre kjøretøy.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser overhodet ikke dødfødt ut til personbiler heller. Det er kort og godt feil. Produksjonen av hydrogenbiler går fra ca. 6000 i året til et sted mellom 50 000-70 000 neste år. Og det vil vokse ytterligere i årene etter. I år er det registrert 12 nye hydrogenbiler i Kina forøvrig.

Lenke til kommentar

Ser overhodet ikke dødfødt ut til personbiler heller.

https://twitter.com/BMWGroup/status/1171322590515945472?s=19&fbclid=IwAR0-f6Lyyb3ASLX3nIbgETtfHWyR2awOYHSspl_uzBCkd7uT3ZymMBaaCZw

 

BMW annonserer nok noe H2 nyheter nå ved Frankfurt bilmessen, samt denne bilen som skal selges fra 2022, er kun en "forsmak" på hva BMW nå planlegger for H2 biler inn mot 2025. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Det er fordi det er bare snakk om 6000 biler i dette annum at det ser dødfødt ut.

For f.eks Toyota ville det vært en smal sak å oppskale produksjonen av f.eks Mirai, til reelt volume. 

Det som er spennende er at Tesla uten forbygd infastruktur startet på 15-20 biler i uken, altså fort en 800-1000 biler å året, for å så nå 1000 biler i uken i 2015.

 

Det er dødfødt for personbil intil en bilprodusent ruller ut et Hydrogennettverk i større skala, på nøyaktig samme måte som Tesla har rekkevidebegrensninger uten kraftige ladestasjoner.

Uten masseproduksjon vil ikke de verste svakhetene i f.eks servicenivået bli utbedret. Hvem nå enn som vil investere i vei Hydrogen til personbil må tilby biler og hydrogen i samme utbygging.

Lenke til kommentar

Det er fordi det er bare snakk om 6000 biler i dette annum at det ser dødfødt ut.

For f.eks Toyota ville det vært en smal sak å oppskale produksjonen av f.eks Mirai, til reelt volume. 

Det som er spennende er at Tesla uten forbygd infastruktur startet på 15-20 biler i uken, altså fort en 800-1000 biler å året, for å så nå 1000 biler i uken i 2015.

 

Det er dødfødt for personbil intil en bilprodusent ruller ut et Hydrogennettverk i større skala, på nøyaktig samme måte som Tesla har rekkevidebegrensninger uten kraftige ladestasjoner.

Uten masseproduksjon vil ikke de verste svakhetene i f.eks servicenivået bli utbedret. Hvem nå enn som vil investere i vei Hydrogen til personbil må tilby biler og hydrogen i samme utbygging.

Det går nok ikke gjennom personbilsegmentet. Ved hydrogenutrullingen, så er det enklere å kaste opp stasjoner ved faste buss og lastebilruter først, som personbilene kan bruke. Da slipper man situasjonen og problematikken rundt "Høna og Egget" greiene, ved at stasjonene er profitable fra første dato, siden de linkes til innkjøp av f.eks lastebiler og/eller busser med sine faste ruter. 

 

Nikola og H2Bus har jo planer for nettopp dette, så personbilene må vente på at dette kommer først. 

Lenke til kommentar

https://twitter.com/BMWGroup/status/1171322590515945472?s=19&fbclid=IwAR0-f6Lyyb3ASLX3nIbgETtfHWyR2awOYHSspl_uzBCkd7uT3ZymMBaaCZw

 

BMW annonserer nok noe H2 nyheter nå ved Frankfurt bilmessen, samt denne bilen som skal selges fra 2022, er kun en "forsmak" på hva BMW nå planlegger for H2 biler inn mot 2025. 

Ja. De kommer. Det er tre åpenbare årsaker til at det har drøyet:

 

1. Hydrogenteknologien har hatt behov for å modnes. Den vil utvikle seg ytterligere også, men nå har man kommet i alle fall kommet til et punkt hvor det er modent nok til å begynne.

 

2. Det må finnes infrastruktur og det tar tid å bygge ut. Ikke noe poeng å lansere mye biler før det finnes et visst antall fyllestasjoner.

 

3. Det har vært naturlig at elbiler har kommet først i køen siden det er enklere å begynne med. Kostbart å begynne med ny teknologi. I mellomtiden kan man tjene gode penger på fossilbiler da det tross alt selger godt fremdeles.

 

Flere forstår ikke disse punktene og drar feilaktige konklusjoner. Men faktum er at det har drøyet veldig for elbiler også. BMW har f.eks fremdeles ikke en virkelig seriøs elbil på markedet (ser da vekk ifra i3). 

 

post-114996-0-31163000-1568107634_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er fordi det er bare snakk om 6000 biler i dette annum at det ser dødfødt ut.

For f.eks Toyota ville det vært en smal sak å oppskale produksjonen av f.eks Mirai, til reelt volume. 

Det som er spennende er at Tesla uten forbygd infastruktur startet på 15-20 biler i uken, altså fort en 800-1000 biler å året, for å så nå 1000 biler i uken i 2015.

 

Det er dødfødt for personbil intil en bilprodusent ruller ut et Hydrogennettverk i større skala, på nøyaktig samme måte som Tesla har rekkevidebegrensninger uten kraftige ladestasjoner.

Uten masseproduksjon vil ikke de verste svakhetene i f.eks servicenivået bli utbedret. Hvem nå enn som vil investere i vei Hydrogen til personbil må tilby biler og hydrogen i samme utbygging.

 

Toyota vil neppe oppskalere produksjonen merkbart, de taper penger på hver hydrogenbil som blir produsert.

 

Oppstartselskapet Tesla hadde råd til å bygge opp et stort ladenettverk selv, mens de store etablerte bilprodusentene har ikke råd til å bygge opp hydrogennettverk. De tigger myndighetene om å sponse bygging av hydrogennettverk. Slik er det ikke for batteribilene. Noen ladestasjoner blir sponset av myndighetene, mens andre bygges av kommersielle aktører uten sponsing.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Toyota øker produksjonen av Mirai til 30 000 i 2020. Og produksjonen øker de påfølgende årene. De beveger seg nå mot masseproduksjon kombinert med produksjon av brenselceller til tungtransport. Det er fakta og da er det totalt irrelevant å høre hva noen tror og tenker.

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar

Toyota øker produksjonen av Mirai til 30 000 i 2020. Og produksjonen øker de påfølgende årene. De beveger seg nå mot masseproduksjon kombinert med produksjon av brenselceller til tungtransport. Det er fakta og da er det totalt irrelevant å høre hva noen tror og tenker.

Dette er ikke mere fakta en at det er blitt år 2020 nå.

Før 2020 står der og de 30 000 produserte Mirai har blitt produsert er det alldeles ikke noe fakta men en plan eller en forventning akkurat som Teslas forventede produksjonstall med Model 3 når den blei lansert.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette er ikke mere fakta en at det er blitt år 2020 nå.

Før 2020 står der og de 30 000 produserte Mirai har blitt produsert er det alldeles ikke noe fakta men en plan eller en forventning akkurat som Teslas forventede produksjonstall med Model 3 når den blei lansert.

Det koster penger å justere fabrikker til større produksjon. Når Toyota børsmelder en slik melding, så kaster de penger mot fabrikken. 

 

Det å totalt bomme med noe slikt, hadde investorer på ingen måte godtatt. Og jeg skal love deg at typiske Toyota investorer er greit mye mer strenge enn Tesla investorer, som også ser store bevegelser i sine kurser om Mr.Musk kommer med tøys. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Toyota vil neppe oppskalere produksjonen merkbart, de taper penger på hver hydrogenbil som blir produsert.

 

Oppstartselskapet Tesla hadde råd til å bygge opp et stort ladenettverk selv, mens de store etablerte bilprodusentene har ikke råd til å bygge opp hydrogennettverk. De tigger myndighetene om å sponse bygging av hydrogennettverk. Slik er det ikke for batteribilene. Noen ladestasjoner blir sponset av myndighetene, mens andre bygges av kommersielle aktører uten sponsing.

Det samme vil skje innenfor hydrogen, og hydrogenstasjoner, siden behovet for hydrogen vil øke. 

 

Eksempel:

Stålfabrikk som ønsker å få til varme gjennom hydrogen, fremfor fossile kilder. 

 

Valget er å kjøpe hydrogen, eller investere i solceller på taket, på de enorme fabrikkene og områdene rundt, samt få en elektrolysør installert i nærheten. Dette vil være billigere nå etterhvert enn å kjøpe hydrogen produsert med CCS. Overskuddet innenfor hydrogenproduksjonen kan f.eks selges og fraktes en kort vei til nærmeste hydrogen-stasjon, og stålprodusenten får en ekstra bi-inntekt. 

 

Samtidig får man støtte for å sette opp solcellene slik at man erstatter kraft-behovet fra fossile kilder, til fornybare kilder. Overskuddet både innenfor kraftproduksjonen, og hydrogenet går rett i lommene til industrien i seg selv, og hydrogenstasjoner popper opp, samt energimiksen blir renere som et resultat av det. 

Lenke til kommentar

Det koster penger å justere fabrikker til større produksjon. Når Toyota børsmelder en slik melding, så kaster de penger mot fabrikken. 

 

Det å totalt bomme med noe slikt, hadde investorer på ingen måte godtatt. Og jeg skal love deg at typiske Toyota investorer er greit mye mer strenge enn Tesla investorer, som også ser store bevegelser i sine kurser om Mr.Musk kommer med tøys.

Det kan så godt hende Toyota har produsert 30 000 mirai når 2020 er over men på nåværende tidspunkt er det ikke et fakta at Toyota produserer 30 000 Mirai i 2020.

Noen har litt for stor klokketro på fremtidige planer når nettop fremtidige planer presanteres som fakta.

Når de er produsert innen lovet tidsperspektiv er det fakta og ikke et øyeblikk før.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det kan så godt hende Toyota har produsert 30 000 mirai når 2020 er over men på nåværende tidspunkt er det ikke et fakta at Toyota produserer 30 000 Mirai i 2020.

Noen har litt for stor klokketro på fremtidige planer når nettop fremtidige planer presanteres som fakta.

Når de er produsert innen lovet tidsperspektiv er det fakta og ikke et øyeblikk før.

Nei nei, men man kan jo bruke det som prognoser. Når et offentlig listet selskap på børs kommer med sine prognoser, så sier jo det om hva en kan forvente. 

 

Toyota hadde ikke jobbet med FCEV, og fortatt gjort det ennå nå idag i så mange år, uten at de hadde troa på hva de holdt på med. Når de da sier at de skal ti-doble produksjonen, og bruke penger for å bygge om fabrikker for å gjøre det, så ligger det noe i det. 

 

Toyota kan å produsere biler, og mange av dem, så når de sier de skal produsere stakkarslige 30,000 biler på et år, så klarer dem det. De produserer tross alt nesten 10,000,000 biler i året, så 30,000 biler klarer dem helt fint, og kan ikke engang sammenlignes med prognoser fra Tesla. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...