missi Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Jo. Du skal få lov å leve i troen. Lenke til kommentar
missi Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Som om de kjøpte for å være miljøvennlig... Nei herrefred? Det har aldri vært n grunn for at jeg ønsker et elbilbasert samfunn. Det handler mest om utslipsfrie byer (forby vedfyring) og at elbiler er stille. Nå har jo EU bestemt at elbiler må bråke mer enn vanlig biler... Men her må vi nok bare finne ut hvilken ledning vi skal klippe. Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 En god grunn: Energi effektiv og derav billig å drifte. Andre grunner: -Lite vedlikehold/slitedeler -Lite støy -Behagelig å kjøre(trinnløst og kjapt) Ikke at jeg bryr meg noe spesielt om elbiler, men lite støy er vel ikke helt sant. Hørte godt hviningen fra elmotoren i en leaf over min egen bensinmotor ut fra et lyskryss i går. Fryktelig irriterende ulyd. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Ikke at jeg bryr meg noe spesielt om elbiler, men lite støy er vel ikke helt sant. Hørte godt hviningen fra elmotoren i en leaf over min egen bensinmotor ut fra et lyskryss i går. Fryktelig irriterende ulyd. Hvining fra elmotor er jo ofte ett tegn på problemer, personlig har jeg ikke hatt problemer med dette på mine. Dog litt "lyd" fra motoren ved fult pådrag. Men det går fint for min del:) langt bedre en klakkklakkklakkklakk... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 (endret) Problemet er at for hastigheter over ca 50 km/t, bråker elbiler like mye som eksosbiler, siden støy fra dekkene da blir den største bidragsyteren. Dette er et problem for 1.3 millioner i Norge (såvidt jeg forstår kun beregnet ut fra hjulstøy, ikke motorstøy) Endret 3. september 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Ikke at jeg bryr meg noe spesielt om elbiler, men lite støy er vel ikke helt sant. Hørte godt hviningen fra elmotoren i en leaf over min egen bensinmotor ut fra et lyskryss i går. Fryktelig irriterende ulyd.Mer sannsynlig at du hørte støygeneratoren til Leaf. En del elbiler har støygenerator som slår seg på i lave hastigheter. Dette har nå også blitt påkrevd på nye elbiler. 1 Lenke til kommentar
jornl Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Teslas elendige kundebehandling er en stor del av årsaken. Sikkert derfor Tesla hadde en oppgang på over 400% sammenlignet med August i fjor... 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 (endret) .... tyve år er vi så godt som ferdig konvertert med kun entusiaster og særdeles vrange tilfeller som kjører drivstoffbil.Jeg skulle mer en gjerne kjøpt elbil nå i år, selv uten masse veirabatter. Men helt nytt ble for dyrt. Bruktmarkedet hat ikke familiebilder med akseptabel rekkevidde.Hvorfor er det så få elbiler i Nord Norge?? Er det bare idioter der som ikke forstår å tenke på klima? Slik høres det ut når MDG prater. Hva med de som er ofte utenfor Norge. Nabolandene er u-land på ladestasjoner kontra Norge. Vi er jo heller ikke så bra i distrikts-Norge. Elbilforeningen tok en vintertur fra Oslo ut i Sør-Norge vinterstid og så at det ikke var problemfritt. De gjorde avtaler på forhånd om å låne stikkontakter på strekninger. Slik kan vi jo ikke ha det. Endret 3. september 2019 av plankeby Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 (endret) Det tror jeg er ganske lite. Selv uten "fordelene" mange kaller det, er elbil langt mer økonomisk å eie. Drivstoffet får du for "knapper og glansbilder", så selv med full avgift osv vil de slå fossile biler på økonomi. Ikke minst er de i en helt egen liga hva kommer til ytelse og kjøreglede. Jeg kjørte en Octavia bensin med automat for noen uker siden og for meg oppleves den som en treg, gammel og kjedelig dieselbil. Selv med 180hk.Undersøkelse nylig fortalte at 25% i Oslo området ikke ville ha kjøpt elbil lenger hvis bompengefordelene fjernes. Legger man på engangsavgift i tillegg, så blir det åpenbart videre kraftig redusert. Endret 3. september 2019 av gamlefar Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Miljø koster....MYE.....og elbil-folket går rett i avgiftsfella og får svi skikkelig på pungen inn i fremtiden. Heia Norge! Ja, det svir skikkelig. Har to elbiler og sparer ca 70000,- i året på drivstoff, deler, reparasjon og service sammenlignet med våre to gamle biler (RIP) Dæven hvor det svir... 6 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Elbilsalget faller forresten kraftig i Kina. 14% sammenlignet med året før. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 (endret) Undersøkelse nylig fortalte at 25% i Oslo området ikke ville ha kjøpt elbil lenger hvis bompengefordelene fjernes. Legger man på engangsavgift i tillegg, så blir det åpenbart videre kraftig redusert. Mer avgifter er så klart negativt for salget. Spørsmålet er om de positive faktorene som økt utvalg og lavere priser klarer å veie opp for de negative faktorene. Nybilsalget gikk fra 28,6% nullutslippsbiler i august 2018 til 39,0% i august 2019, mens om man inkluderer brukbilimporten gikk salget fra 32,9% i august 2018 til 39,2% i august 2019. Ikke akkurat krisetilstander. Endret 3. september 2019 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Elbilsalget faller forresten kraftig i Kina. 14% sammenlignet med året før.Insensitivene er blitt strammet inn og redusert og vil fjernes helt neste år hvis jeg husker viktig. Hydrogen får derimot insentiver og går en lys fremtid i møte i Kina. 1 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 (endret) Mistenker at du sikter til "tyngre" elbiler her. Såkalt "tunge" elbiler sliter ikke mer på veiene enn lette. Det er vogntog (som for eksempel tankbiler) og piggdekk på bar asfalt som sliter på veiene. Om en privatbil veier ett eller tre tonn spiller ingen trille for veislitasje. Ref.: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3WWOd/faktiskno-nei-tesla-biler-sliter-ikke-merkbart-paa-veien For veislitasje totalt, OK. Så var jeg ikke positiv til tungtransport på veinettet i utgangspunktet. "teoretisk 6-dobles slitasjen fra 1 til 2 tonn akselvekt". Avgifter trenger som kjent ikke å være helt rasjonelle. Det er flere i bilparken med privatbil, og om det er aldri så nesten uvesentlig hvilken vekt de har, er det en forskjell. Mer vekt er ikke positivt i noen favører. Støy, slitasje, fare, størrelse. Man eter av budsjett, plass og hygge for fellesskapet, og bør avgiftsmessig belønnes for å komme seg over i noe mindre er det jeg mener. Så lenge favøren er foredelaktig for elbil er det samme for meg hva summen blir. Jeg har forresten ingen av delene. Endret 3. september 2019 av Spetsnaz Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Elbilsalget faller forresten kraftig i Kina. 14% sammenlignet med året før.Insensitivene er blitt strammet inn og redusert og vil fjernes helt neste år hvis jeg husker viktig. Hydrogen får derimot insentiver og går en lys fremtid i møte i Kina. Problemet med hydrogen er jo bl.a. at det krever mye mer energi enn batterier. Derfor vil det koste nesten like mye som bensin. Om jeg har valget mellom elbil og hydrogen, så er det ingen tvil om at elbil er førstevalget. Men det kan jo være infrastruktur og produksjonskapasitet som endrer utfallet i Kina. Vi får bare håpe at det ikke blir mange 'hydrogenbomber' som smeller der borte. 2 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Problemet med hydrogen er jo bl.a. at det krever mye mer energi enn batterier. Derfor vil det koste nesten like mye som bensin. Om jeg har valget mellom elbil og hydrogen, så er det ingen tvil om at elbil er førstevalget. Men det kan jo være infrastruktur og produksjonskapasitet som endrer utfallet i Kina. Vi får bare håpe at det ikke blir mange 'hydrogenbomber' som smeller der borte. Stemmer ikke. Hydrogen vil bli mye rimeligere enn fossilt når man får masseproduksjon. Selv innen få år så vil hydrogen flere steder være billigere. Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Hvining fra elmotor er jo ofte ett tegn på problemer, personlig har jeg ikke hatt problemer med dette på mine. Dog litt "lyd" fra motoren ved fult pådrag. Men det går fint for min del:) langt bedre en klakkklakkklakkklakk... Hører ikke mye klakk fra min bensinmotor nei Helt stillegående Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Mer sannsynlig at du hørte støygeneratoren til Leaf. En del elbiler har støygenerator som slår seg på i lave hastigheter. Dette har nå også blitt påkrevd på nye elbiler. Nop, lå vel i ca 60 km/t etterhvert. Har jo hørt denne hvinigen fra flere elbiler. Lenke til kommentar
andreas1276 Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Problemet med hydrogen er jo bl.a. at det krever mye mer energi enn batterier. Derfor vil det koste nesten like mye som bensin. Om jeg har valget mellom elbil og hydrogen, så er det ingen tvil om at elbil er førstevalget. Men det kan jo være infrastruktur og produksjonskapasitet som endrer utfallet i Kina. Vi får bare håpe at det ikke blir mange 'hydrogenbomber' som smeller der borte. Stemmer ikke. Hydrogen vil bli mye rimeligere enn fossilt når man får masseproduksjon. Selv innen få år så vil hydrogen flere steder være billigere. Masseproduksjon eller ikke, å omdanne vann til hydrogen krever over 50kwh pr kg produsert. I andre enden får man bare utnyttet ca 20kwh - altså et tap på 60%. Hvorfor ikke bare putte energien rett i et batteri med et tap på rundt 10% ? 2 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Masseproduksjon eller ikke, å omdanne vann til hydrogen krever over 50kwh pr kg produsert. I andre enden får man bare utnyttet ca 20kwh - altså et tap på 60%. Hvorfor ikke bare putte energien rett i et batteri med et tap på rundt 10% ?Fordi at energitettheten er langt høyere med hydrogen, kort fylletid framfor lang ladetid, man kan utnytte energi som ellers hadde gått til spille og hydrogen ser dessuten ut til å bli rimeligere enn hurtiglading. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå