oslo72 Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Skal bli interessant å se hvor mye fjerning av fordeler for elbiler påvirker salget. Det tror jeg er ganske lite. Selv uten "fordelene" mange kaller det, er elbil langt mer økonomisk å eie. Drivstoffet får du for "knapper og glansbilder", så selv med full avgift osv vil de slå fossile biler på økonomi. Ikke minst er de i en helt egen liga hva kommer til ytelse og kjøreglede. Jeg kjørte en Octavia bensin med automat for noen uker siden og for meg oppleves den som en treg, gammel og kjedelig dieselbil. Selv med 180hk. Gi meg EN god grunn til å velge elbil dersom fordelene fjernes! Miljøet? Hvor mye lader man for i snitt ila et år? Hvor mye koster en Tesla 3 med alle avgifter? På ett eller annet punkt MÅ Staten innføre avgifter også for elbilene. Straffetoll for utseendet er også på sin plass. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Gi meg EN god grunn til å velge elbil dersom fordelene fjernes! Miljøet? Hvor mye lader man for i snitt ila et år? Hvor mye koster en Tesla 3 med alle avgifter? På ett eller annet punkt MÅ Staten innføre avgifter også for elbilene. Straffetoll for utseendet er også på sin plass. En god grunn: Energi effektiv og derav billig å drifte. Andre grunner: -Lite vedlikehold/slitedeler -Lite støy -Behagelig å kjøre(trinnløst og kjapt) 1 Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Gi meg EN god grunn til å velge elbil dersom fordelene fjernes! Miljøet? Hvor mye lader man for i snitt ila et år? Hvor mye koster en Tesla 3 med alle avgifter? På ett eller annet punkt MÅ Staten innføre avgifter også for elbilene. Straffetoll for utseendet er også på sin plass. En god grunn: Energi effektiv og derav billig å drifte. Andre grunner: -Lite vedlikehold/slitedeler -Lite støy -Behagelig å kjøre(trinnløst og kjapt) Man rekker jo ikke slite ut en Tesla når den står 50% på verksted. Støy er vel rimelig individuelt. Jeg elsker fossilbil på grunn av LYDEN, og kaller det ikke for støy. Jeg har fortsatt til gode å sitte behagelig i en elbil, og har prøvd de fleste. På toppen av dette koster de aller fleste elbiler MYE mer enn fossilbiler allerede. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Man rekker jo ikke slite ut en Tesla når den står 50% på verksted. Støy er vel rimelig individuelt. Jeg elsker fossilbil på grunn av LYDEN, og kaller det ikke for støy. Jeg har fortsatt til gode å sitte behagelig i en elbil, og har prøvd de fleste. På toppen av dette koster de aller fleste elbiler MYE mer enn fossilbiler allerede. Nå har ikke noen av mine 3 gjort akkurat det, så det har jeg ikke noe empiri på. De har blitt brukt på lik linje med mine andre biler. En rå bensinmotor kan være kjekt i små doser, helt enig i det. Men å kjøre daglig rundt i v8 med effektanlegg gir meg hodepine. Og å kjøre rundt i "tdi" er noe av det verste jeg gjør. Men vi er alle forskjellige. For min del er absolutt stilheten til elbilene noe jeg setter pris på til daglig. Mye mer? Det er jo å ta i. Men det er jo en av grunnene til avgiftslettene, for å gjøre de konkurransedyktige... 5 Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Man rekker jo ikke slite ut en Tesla når den står 50% på verksted. Støy er vel rimelig individuelt. Jeg elsker fossilbil på grunn av LYDEN, og kaller det ikke for støy. Jeg har fortsatt til gode å sitte behagelig i en elbil, og har prøvd de fleste. På toppen av dette koster de aller fleste elbiler MYE mer enn fossilbiler allerede. Nå har ikke noen av mine 3 gjort akkurat det, så det har jeg ikke noe empiri på. De har blitt brukt på lik linje med mine andre biler. En rå bensinmotor kan være kjekt i små doser, helt enig i det. Men å kjøre daglig rundt i v8 med effektanlegg gir meg hodepine. Og å kjøre rundt i "tdi" er noe av det verste jeg gjør. Men vi er alle forskjellige. For min del er absolutt stilheten til elbilene noe jeg setter pris på til daglig. Mye mer? Det er jo å ta i. Men det er jo en av grunnene til avgiftslettene, for å gjøre de konkurransedyktige... Takk for godt svar. Er nok primært det at jeg føler at det er et kollektivt press for å gå for elbil koste hva det koste vil som provoserer meg mest. At Staten sier jeg MÅ kjøpe elbil om 6 år er nok til at jeg skyr bilene som pesten. Valg er noe jeg setter pris på... 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 At Staten sier jeg MÅ kjøpe elbil om 6 år er nok til at jeg skyr bilene som pesten. Valg er noe jeg setter pris på... Hva med alle som ikke har noe valg, men som sliter når det blir dårlig luftkvalitet. Tenk om du skulle få KOLS og måtte puste som gjennom et sugerør. Er det da greit om jeg fyller det med eksos? Fantastisk alle disse som absolutt skal ha valgfrihet for seg selv, og velger å blåse i alle andre. 4 Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 At Staten sier jeg MÅ kjøpe elbil om 6 år er nok til at jeg skyr bilene som pesten. Valg er noe jeg setter pris på... Hva med alle som ikke har noe valg, men som sliter når det blir dårlig luftkvalitet. Tenk om du skulle få KOLS og måtte puste som gjennom et sugerør. Er det da greit om jeg fyller det med eksos? Fantastisk alle disse som absolutt skal ha valgfrihet for seg selv, og velger å blåse i alle andre. ... Og DER kom miljøaktivisten inn, ja... 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 (endret) Hvorfor skal ikke de med elbil bidra til vei og offentlig transport? Hvorfor skal de som oftest har god nok råd fra før ikke bidra? Istedenfor å se så smålig på det som dette, hva med å la overgangen til elbil bli et varlig måte å få ned avgiftene på biler i Norge på, avgifter som sakte men sikkert har sneket seg inn statsbudsjett etter statsbudsjett? Istedenfor å ønske elbileiere det like ille avgiftsmessig som ICE bil eiere så kan man heller la de som skriver så brautende på facebook at de har råd til å både kjøpe og kjøre skikkelig dieselbil istedenfor å være gjerrig å måtte lade på langtur ta den regningen inntil disse bilene blir borte, så kan elbilene for "evig" være fredet for moms og de andre avgiftene ICE biler har grunnet deres utslipp. Hadde vært en fin måte å få ned bilavgifts nivået på uten å tråkke miljøværnerne på tærne. Endret 2. september 2019 av perpyro 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Hurtiglading er nå like dyrt som bensin. Det betyr en del når en må vente for å «tanke opp». Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 (endret) Det er jo nettopp dette som er på vei inn?Tja, det er såvidt.Jeg er for at de med elbil skal ha fordeler, da bør halv pris på bom, ferge m.m. være bra. -Men elblforeningen og MDG mener at velstående Teslaeiere fortsatt må få alt gratis og ikke bidra til samfunnet. Hvor mange utenfor Oslo sentrum kan ha elbil som eneste bil? Hvor mange med kun råd til en bil, velger elbil. Gode ladbare hybridbiler er spennende, men fortsatt utenfor den andelen som ikke har råd til splitter ny bil. En stor andel kjøper jo nyere bruktbil. Først om noen år vil man ha gode elbiler og gode hybrider i bruktmarkedet. Endret 2. september 2019 av plankeby 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Hurtiglading er nå like dyrt som bensin. Det betyr en del når en må vente for å «tanke opp». Holder dere fortsatt på med dette tullet? Nei, det er ikke det. Selv om det kan være det. Har en problemer med prisen, dra til ionity. Koster 80 kroner, verken mer eller mindre. 2 Lenke til kommentar
missi Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Hvorfor skal ikke de med elbil bidra til vei og offentlig transport? Hvorfor skal de som oftest har god nok råd fra før ikke bidra? Fordi elbil er en genial måte å gradvis fjerne avgifter på bil. Det er en måte å få ned prisen på bilhold her i landet uten å velte statsbudsjettet over natta. 3 Lenke til kommentar
missi Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Holder dere fortsatt på med dette tullet? Nei, det er ikke det. Selv om det kan være det. Har en problemer med prisen, dra til ionity. Koster 80 kroner, verken mer eller mindre. Leaf’en, Norges mest solgte elbil, kan ikke lade der. 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Tja, det er såvidt. Jeg er for at de med elbil skal ha fordeler, da bør halv pris på bom, ferge m.m. være bra. -Men elblforeningen og MDG mener at velstående Teslaeiere fortsatt må få alt gratis og ikke bidra til samfunnet. Ikke er jeg velstående og ikke eier jeg Tesla men er fremdeles elbilbilist. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Tja, det er såvidt. Jeg er for at de med elbil skal ha fordeler, da bør halv pris på bom, ferge m.m. være bra. -Men elblforeningen og MDG mener at velstående Teslaeiere fortsatt må få alt gratis og ikke bidra til samfunnet. De fleste innfører vell dette i disse dager. Startet nettopp her med bompenger, ferje har lenge vært halv pris og parkering det samme. Om ikke full pris, litt usikker. For min del må de gjerne øke bompengene slik at det tilsvarer fullpris. Men jeg er enig, de bør fortsatt ha fordeler som oppfordrer til kjøp. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Leaf’en, Norges mest solgte elbil, kan ikke lade der. Om du kun tenker på Leaf så er det kanskje en fordel å omformulere innlegget ditt? Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 (endret) Ikke er jeg velstående og ikke eier jeg Tesla men er fremdeles elbilbilist.Jeg overdriver litt, det er artikkel hos Aftenposten som viser til at mange elbileiere og MDG velgere er over snittet på inntekt, uten økonomiske bekymringer.Dessuten er jo leasing en økende trend også. Endret 2. september 2019 av plankeby Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Prisen på fossilbiler vil øke mye i 2021. Nødvendig ny renseteknologi er svært kostbar. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Prisen på fossilbiler vil øke mye i 2021. Nødvendig ny renseteknologi er svært kostbar. Jeg er absolutt for elbil. Skulle ønske det fantes en som fylte våre krav med størrelse og rekkevidde i bruktbilmarked, som familiebil i distrikts-Norge. Altså med en bil i familien. I vinter-Norge og distriktene så jeg ikke elbil som ga betryggende vinter rekkevidde, blant nyere bruktbiler. Det er for tidlig å straffe fossilbiler inntil teknologi og infrastruktur er fullgod for HELE landet. Ser man på målinger så er tross alt også fossilbiler blitt markant bedre siste 5 år. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Hurtiglading er nå like dyrt som bensin. Det betyr en del når en må vente for å «tanke opp».Holder dere fortsatt på med dette tullet? Nei, det er ikke det. Selv om det kan være det. Har en problemer med prisen, dra til ionity. Koster 80 kroner, verken mer eller mindre. 80 kroner for hvor mange kilometer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå