E.P Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Hei Har nettopp fått meg en ny harddisk, en maxtor 40 GB, 7200 RPM . Har satt den inn i maskinen, koblet ledningene og alt, og når jeg slår på maskinen finner maskinen den. Problemet er at når jeg går inn på "Min datamaskin", er ikke harddisken der. I manualen står det at jeg må formatere hardisken men hvordan gjør jeg dette uten at harddisken er på "Min datamaskin" . Det fulgte en cd og n diskett med harddisken, som skal hjelpe meg med dette. Det står at når jeg har koblet harddisken til maskinen skal jeg sette inn disse to, og så slå av maskinen for å så slå den på igjen. Da skal det komme opp at det er funnet en ny harddisk og et spørsmål om jeg vil formatere harddisken. Dette skjer ikke, og diskettstasjonen min finner ikke disketten. Hva kan dette være?? Lenke til kommentar
bjarne88 Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 du formaterer den i dos! finn en oppstartsdiskett eller noe sånt. så lager du en partisjon i fdisk og formaterer Lenke til kommentar
decker Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Go Jul ja! Hvis du kjører Windows XP må du inn på / Min datamaskin / Kontrollpanel / Administrative verktøy / Datamaskin behandling / Diskbehandling / og der vil du nok se at disken ligger uten noen partisjoner, høyreklikk for å få fram egenskapene, formater disken. -dec- Lenke til kommentar
E.P Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 Nå har jeg vært inne på det dec skrev om. Nå står det at den er klar, men at den er utildelt. Finner den fortsatt ikke på min datamaskin. Må jeg kanskje starte maskinen på nytt? Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Du må opprette minst en partisjon på den Lenke til kommentar
E.P Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 Bare lurer på, hva betyr det når det står utildelt? Lenke til kommentar
E.P Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 Hvorfor må jeg oprette en partisjon på den? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Det kan nok hjelpe å starte på nytt ja. Prøv det først. Om det ikke funker så får du den kanskje opp i "min datamaskin" og kan formatere den derfra. Hvis ikke så må du inn på det nevnte programmet igjen, og klikke "formater" derfra. Når du velger innstillinger for formateringen vil jeg anbefale "NTFS" og "Primary Partition", "auto cluster size". Så kan du også velge det ledige stasjonsnavnet du vil (f.eks E:) Lenke til kommentar
NULL Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Må sikkert opprette en partisjon først. Kjører du Win2k/XP velger du "Manage" på My Computer og videre "Disk Managment" -- finner du der harddisken kan du opprette partisjon påden og videre formatere. Hvis du ikke finner disken der, sjekk om den kommer fram under device manager (Properties på My Computer, så Hardware -> Device Managere -> Disk drives elns). Finner du den ikke der er det trolig noe feil med oppsett av disken i henhold til kabler eller jumpere -- sjekk om disken kommer opp i BIOS. MaxBlast kan lastes ned fra Maxtors websider og benyttes for klargjøring av disk. Vil du kjøre den nye disken som systemdisk kan MaxBlast flyte innhold fra den gamle systedisken til den nye harddisken. Lenke til kommentar
E.P Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 Hva er partisjon??? Lenke til kommentar
E.P Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 En ting til, jeg har en harddisk til og vil ha den nye som en tilleggs disk, så hva må jeg velge når jeg partisjonere? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Leser PC'en disketten din? Hvis ikke: Prøv å stille BIOS inn til at den skal starte fra diskett først og se om det skjer noe. Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Hva er partisjon??? Partisjon: En mulighet man har til logisk å dele opp én harddisk til flere harddisker. Under bruk vil man da kunne benytte seg av de forskjellige delene, som om de var enkeltstående harddisker. Dette vil en se ved at en fysisk harddisk kan ha både c: d: e: osv. Dette MÅ gjøres før du kan formatere disken. Lenke til kommentar
E.P Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 Har fått maskinen til å formatere harddisken, mener nå at den fungerer. Gir beskjed etter at formatering er avsluttet! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 "Partisjon" er inndeling av disken. "Primary partition" er sånne man kan boote fra. (Skal ikke forklare Logical og Secondary partition her siden du ikek trenger det i første omgang) Jeg foreslår å bruke hele disken som 1 partisjon (1 del). Da oppretter du "Primary partition" for å sette av hele disken til en "stasjonsbokstav (eks G: )". Deretter må denne delen formateres for å kunne brukes. Forklaringen på hvordan man formaterer en partisjon finner du litt lengre opp i tråden her. Lenke til kommentar
E.P Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 Takker for all hjelp jeg har fått gjennom denne prosessen. Harddisken er nå på plass å fungere perfekt. Takke for all hjelp nok en gang, og god jul og godt nytt år! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Bare hyggelig E.P. Vi hjelper fordi det er hobbyen vår og fordi vi ofte får en god del hjelp tilbake eller andre nyttige tips ved å lese her. God jul og godt nyttår Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå