Mr.Q Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 En bipolar transistor er koplet inn i et forsterkertrinn slik som vist på figur 1.3. Spenningskilden UCC = 12 V, UCE = 5 V, URE = 2 V, UBE= 0,7 V. Strømforsterkningsfaktoren hFE = 150 og kollektorstrømmen er IC = 3 mA. Strømmen gjennom R2 er I2 = 10 · IB. beregn alle resistorene i forsterkerkoplingen. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Hva lurer du på? 2 Lenke til kommentar
Mr.Q Skrevet 2. september 2019 Forfatter Del Skrevet 2. september 2019 Oppgave 1: Beregn alle resistorene i forsterkerkoplingen. Oppgave 2 og 3 fikk jeg til. Kan begynne med at jeg er usikker på om det etterspørres R1, R2, R3 og R4 eller resistansen i Collector-Base, Base-Emitter og Collector - Emitter. Jeg har fått med meg at men jeg ser ikke hvordan jeg skal kunne regne ut strømmen for å finne I. 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Oppgave 1: Beregn alle resistorene i forsterkerkoplingen. Kan begynne med at jeg er usikker på om det etterspørres R1, R2, R3 og R4 eller resistansen i Collector-Base, Base-Emitter og Collector - Emitter. Jeg har fått med meg at men jeg ser ikke hvordan jeg skal kunne regne ut strømmen for å finne I. Jeg er ikke helt sikker på hva som menes med "UCE = 5 V, URE = 2 V, UBE= 0,7 V. Strømforsterkningsfaktoren hFE = 150 og kollektorstrømmen er IC = 3 mA." Jeg har nemlig aldri vært borti transistorer i de tre ukene med kretslære vi hadde på UiO Men her kan jeg kanskje hjelpe: Strømmen gjennom R2 er I2 = 10 · IB. Spenningen over R1 og R2 må være lik spenningskilden. Videre må strømmen være lik strømmen gjennom R2 pluss strømmen som går ut gjennom transistoren, det er kanskje ? I tillegg må strømmen være lik: Og spenningen over: Hjelper dette? 1 Lenke til kommentar
Mr.Q Skrevet 3. september 2019 Forfatter Del Skrevet 3. september 2019 En bipolar transistor er koplet inn i et forsterkertrinn slik som vist på figur 1.3. Spenningskilden UCC = 12 V, UCE = 5 V, URE = 2 V, UBE= 0,7 V. UCE er nok spenning fra Kollektor (Collector) til Emitter,UBE= 0,7 V er nok spenning fra Base til Emitter. Det er brukt amerikanske symboler så forkortelsene er nok amerikansk, ikke norsk. UCC = 12 V og URE = 2 V har jeg ikke skjønt enda, men jeg er rimelig sikker på at UCC = 12 V er spenningen i hele kretsen, spesielt ettesom det står V1 12 på tegningen (igjen, amerikansk) Strømforsterkningsfaktoren hFE = 150 og kollektorstrømmen er IC = 3 mA. Strømmen gjennom R2 er I2 = 10 · IB. Strømforsterkningsfaktoren er hvor mye strøm som går fra Kollektor til Emitter når det kommer strøm inn på Base. Oppgave 2 var : Det tilføres en signalspenning på 2 mV på basis. Hva blir signalspenningen på kollektor? Og jeg svarte : Signalspenningen på kollektor blir 298mV. 2mV styrestrøm * 150 blir 300mV total, 300mV total minus 2mV styrestrøm blir 298mV inn på kollektor (det er så mye lettere å bare skrive det sånn enn å rote med formler...) Men takk for svar, jeg skal prøve å regne ut resistansene en gang til. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 3. september 2019 Del Skrevet 3. september 2019 Kan ikke se noe annet enn at U_RE er noe annet enn spenningen over R_4. U_CC er batteriet i denne sammenhengen. Så du har U_CC, U_KE og U_RE. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå