Gå til innhold

Med lav vekt og luftmotstand skal denne trehjulingen klare 160 mil på én lading


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

800 kg for utgaven med 60 kWh, der jeg vil gjette på at batteriene utgjør ca halvparten. Hvordan blir kollisjonssikkerheten i en sånn? ~400 kg til chassi, hjul, oppheng, motor er jo ikke akkurat mye.

 

Hvis de kaller det en motorsykkel med 3 hjul så slipper de mange krav til dokumentasjon av kollisjonssikkerhet. Bortsett fra batteriet så veier den antagelig like mye som en Twizy.

 

Planen med den gamle Aptera 2 var å kalle den en motorsykkel i USA:

"Because the Aptera 2 Series had only three wheels, most states in the US classify the vehicle as a motorcycle. This means that safety and emissions tests are not mandatory, as they are for automobiles."

 

Den gamle Aptera 2 fikk testet deformasjonssone forfra:

Frontal crumple distance was 45 inches (114 cm)

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plastkompositt er en dårlig ide for masseproduksjon av kjøretøyer: det lar seg ikke gjenbruke. i3 har samme ulempe. Dessuten produseres kullfiber av fossile hydrokarboner.

Det er ingen ulempe..!

 

Grav det ned og det er en billig lagring av CO2, eller brenn det i steden for kull/tungolje.

Og hvor mye plast er her i forhold til bare dekkene på ei lørje på 2 500 kg, og “som er 0-Utslipp” hææ...

 

Her en sak til etteretning om hydrokarboner:

https://www.tu.no/artikler/rapport-biodiesel-er-nesten-dobbelt-sa-skadelig-for-klima-som-fossil-diesel/347025

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal denne ha stort batteri?

 

Den ser ut som en optimal pendlebil for motorvei, og hadde klart seg med 30-40 mils rekkevidde.

 

Den vil jo bli tilgjengelig med flere alternativ. Ser for meg at denne kan bli en motorveiracer i Tyskland. I Norge ville det nok holdt i lange baner med 800km rekkevidde, men kjører du i 200 på autobahn røyner det nok virkelig på rekkevidden. Det er jo alt etter hvor du vil kjøre og hvor langt og fort. Da er det fint å kunne velge batteripakke etter eget behov.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal denne ha stort batteri?

 

Den ser ut som en optimal pendlebil for motorvei, og hadde klart seg med 30-40 mils rekkevidde.

 

Egentlig enig - men den har kanskje et marked for de som bor i leiligheter i byene uten lademulighet. Med denne rekkevidden kan en gjennomsnittlig bilist lade under 10 ganger per år, og da går det fint å basere seg på hurtiglading. Langt mer fornuftig å heller legge til rette for hjemmelading da, siden det utnytter både ressurser og strømlinjer mer fornuftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig enig - men den har kanskje et marked for de som bor i leiligheter i byene uten lademulighet. Med denne rekkevidden kan en gjennomsnittlig bilist lade under 10 ganger per år, og da går det fint å basere seg på hurtiglading. Langt mer fornuftig å heller legge til rette for hjemmelading da, siden det utnytter både ressurser og strømlinjer mer fornuftig.

Den har nok et marked, vart litt intresert i den selv dog grunnet pris/nytte. Har jo et titals venner eg kan byte med dei 4 ganger i året eg treng noe større.

 

Peak-load og strømmlinjer har den derimot ingen ting å gjøre med. En propanbrenner og 11 kg flaske propan (ca 130 kWt) ordner den biffen med en investering på 3 000,- og bytte av 1- 2 flasker i året til 199,- Pr stk (under 1/2 pris av vatn Pr/kg).

For ikke å snakke om industri med “alternativer”, men jøsses man kan gjøre som “søppel firma” ordne med en sortering til, satse på bommer i steden for dyrere parkering osv.

Alt er politisk mulig så lenge SSB holder kjaft.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal denne ha stort batteri?

 

Den ser ut som en optimal pendlebil for motorvei, og hadde klart seg med 30-40 mils rekkevidde.

Enig. Litt spesielt med 160 mils rekkevidde, når man ikke kan ta med seg bagasje til destinasjonen. 

Handler vel mest om at man kan kjøre hele uken, eller flere uker avhengig av hvor langt man kjører, uten behov for lading.

 

Man må jo ikke bruke opp hver eneste tilgjengelige kilowatt hver dag :)

Lenke til kommentar

Handler vel mest om at man kan kjøre hele uken, eller flere uker avhengig av hvor langt man kjører, uten behov for lading.

 

Man må jo ikke bruke opp hver eneste tilgjengelige kilowatt hver dag :)

Joda, man kan kun lade 1-2 ganger måneden. Men man drasser med seg unødvendig mye vekt konstant hele tiden. 

Lenke til kommentar

Joda, man kan kun lade 1-2 ganger måneden. Men man drasser med seg unødvendig mye vekt konstant hele tiden. 

Av sikkerhetsgrunner bør vekta ligge nært gjennomsnittet av personbiltrafikken slik at flest mulig sammenstøt får likeverdige motstandere. Dersom spredningen i vekt blir stor så blir det også farligere å ferdes i trafikken. Det gjelder både spredning opp fra gjennomsnittet og ned. Satt på spissen er det livsfarlig å kombinere 500 kg biler med 3500 kg biler, men dersom de letteste var 1200 kg og de tyngste 1800 kg så hadde det blitt lang tryggere.

 

En annen ting er at vekt ikke er proporsjonalt med drivstofforbruk. Det gir vesentlig lavere luftmotstand per sete å ha et kjøretøy med 10 seterader a 2 seter enn et kjøretøy med 1 seterad a 2 seter (gitt samme høyde og bredde). Det "koster" veldig lite luftmotstand og drivstofforbruk å legge til en ekstra seterad. Det er nesten "gratis" med tanke på drivstofforbruk.

Lenke til kommentar

Av sikkerhetsgrunner bør vekta ligge nært gjennomsnittet av personbiltrafikken slik at flest mulig sammenstøt får likeverdige motstandere. Dersom spredningen i vekt blir stor så blir det også farligere å ferdes i trafikken. Det gjelder både spredning opp fra gjennomsnittet og ned. Satt på spissen er det livsfarlig å kombinere 500 kg biler med 3500 kg biler, men dersom de letteste var 1200 kg og de tyngste 1800 kg så hadde det blitt lang tryggere.

 

En annen ting er at vekt ikke er proporsjonalt med drivstofforbruk. Det gir vesentlig lavere luftmotstand per sete å ha et kjøretøy med 10 seterader a 2 seter enn et kjøretøy med 1 seterad a 2 seter (gitt samme høyde og bredde). Det "koster" veldig lite luftmotstand og drivstofforbruk å legge til en ekstra seterad. Det er nesten "gratis" med tanke på drivstofforbruk.

Joda, det er jo sant det, men det virker ikke som om man tar denne logikken i bruk i toppen. Bilene blir jo bare tyngre og tyngre, så ifølge den logikken, så er det jo da ikke plass til en slik bil som dette. Samt motorsykler må jo isåfall da fases ut? 

 

Jeg ser ikke helt for meg at dette er et produkt som passer normal hverdagslig bruk av bilene. Dog, denne kunne jo vært perfekt for utleie mellom byene, flyplass, tog, etc. Eventuelt helt autonom lengre frem i tid. 

 

Det å bli fraktet med en slik til Gardemoen slik at man slipper parkering med egen bil f.eks hadde jo gitt rekkevidden en god "mening". Dog, den mangler jo plass til baggasjen. Så bruksområdet for denne er litt vanskelig å finne. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...