Gå til innhold

Asus Radeon 9600xt

bjarne88

Anbefalte innlegg

Har nettopp installert mitt nye Asus 9600 XT med Asus smart doctor.

Mine erfaringer er ikke bra!

Når jeg satte instillinger for temperaturkontroll av vifte (som hyler på full gass)resulterte dette i at viften kontinuerlig startet og stoppet, dermed fikk jeg hele tiden alarm om at viften var i ustand. Dermed var den funksjonen bare å glemme.

Overheat protection er bare å glemme, da slår skjermen seg av etter 5 min til tross for at temperaturen max er 41 grader C.

I tillegg til dette får jeg alarm om noe volt-greier, men det er ikke mulig å lese hele alarmen fordi bare deler av Smart doctor vinduet viser og dessuten blinker i takten med den røde teksten som sier hva som er galt.

Bør jeg returnere dette kortet, eller er det bare Smart doctor som er ubrukelig.

Finnest det noe annet program for å sjekke om volt-verdiene virkelig er feil?

Merker ingenting på grafikken til tross for alarmene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har det samme kortet og noen av de samme problemene som deg og har funnet ut følgende:

-SmarDoctor er håpløs, men med versjon 4.22 fikk jeg én mindre voltfeil.

-Viftekontrollen er også håpløs, går opp og ned hele tiden, selv har jeg valgt å sette den manuelt på 50%.

-DVI skaper trøbbel. Noen ganger virker det greit, men andre ganger får jeg masse røde prikker på bildet og skjermen blinker svart. En tur innom VGA-kontakten pleier å virke. (VGA ser ut til å virke hele tiden..)

Selv har jeg installert de siste ASUS-driverne, Catalyst 4.3 over dette og SmartDoctor 4.22.

-Kisp

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte kortet hovedsakelig pga den regulerbare viften. Jeg hater støy.

Må si jeg ble skuffet da jeg startet opp maskinen og hørte den lyse hylingen av vifta...

En løsning er manuelt å stille inn et lavere turtall på vifta som Kisp beskriver, men hvor lavt kan jeg gå?

Med andre ord, hva er høyeste akseptable temperatur på grafikk-minne og -cpu?

En annen løsning er å skifte kjøler, noe tips angående passende kjøler og om hvordan jeg fjerner den eksisterende?

Igjenn: Finnest det noe prog jeg kan benytte for å kontrollere spenningsverdiene istedetfor Asus SmartDoctor?

Lenke til kommentar
Asus kortet koster:      1774,-

Sapphire kortet koster: 1665,-

Prisforskjell:                  109,-

I tilegg har Asus-kortet VIVO, og dermed vil jeg si at prisforskjellen er grei.

(Prisene er hentet fra komplett.no, og ikke fra "julekalender")

Tror også at asus-kortet kan overklokkes noe mer, siden viftene der er noe større enn på Sapphire sitt kort.

Så tror ikke du vil gjøre noe dumt med å gå for et Asus-kort!

Og det er det einaste 9600XT kortet Med 2,8ns minne i forhold til Sapphire, PowerColor, Hercules og GexCube som har 3,2ns minne :thumbs:

Endret av MuD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...