Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem eier garasjene her?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Vi er 4 hus med felles garasjeanlegg. Da jeg kjøpte huset mitt, så vle huset solgt med en garasje. En annen nabo har en garasje og de to siste har to hver.

Altså to har kjøpt hus med to garasjer og to har kjøpt hus med en garasje.

Men.

Nå skal en av naboene selge. Denne eier to garasjer. Trodde vi. Nå viser det seg at denne naboen ikke eier en eneste av garasjene opprinnelig.

Jeg skal forsøke å forklare: da garasjene ble bygget på 70-tallet, så var det bare tre av husene her som gikk sammen om å bygge de. De bygget 5 garasjer den gang, men så er det bygget på en en til senere. Et av husene var ikke med på dette prosjektet. Altså eier hus en, to og tre 2/6 hver, mens hus fire eier 0/6. Med årene ble hus fire solgt. Hus fire hadde da behov for garasje og må da ha fått låne en garasje fra det huset jeg nå bor i, samt en garasje fra et av de andre. Vi er nå kommet til 80/90-tallet. Hus en, to og tre er nå alle pensjonister og alle selger. Det blir generasjonsskifte. Hus en og to selges med en garasje, hus tre med to. Hus fire bli solgt sist og selges med to garasjer.

Grunnboken er det eneste vi har å gå ut fra når det gjelder eierforholdet på eiendommen med garasjene. I denne er det litt surr også da megler som solgte meg eiendommen ikke har endret eier i eiendomsregisteret. Det var også dette som flere til at vi fant ut av dette med hvem som eier hva.

Nå som hus fire skal selge, så selger de uten garasje, men de har hatt en sedvanerett der i 30 år. Så, da er mine spørsmål:

1: kan jeg nå trekke tilbake sedvaneretten ved salg og med dette benytte garasjen jeg ikke visste at jeg eier?

2: eier jeg egentlig 2/6 da jeg har kjøpt bolig med 2/6 rettighet, men egentlig kunnbetalt for 1/6?

3: når det er blitt slikt surr som det er blitt, står sedvaneretten så sterkt at hus fire kan hevde de eier garasjen på et senere tidspunkt?

Anonymous poster hash: bc20a...b97

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...