Nesta7 Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Hei! Jeg bor i blokk, første etasje og har en markterrasse der. Her har vi kjøpt inn nye utemøbler for sesongen, veldig fornøyd med det! Problemet er at vi har naboer i både 2 og 3 etasje med balkong og blomsterkasser, som de veldig gjerne vil vanne (forståelig nok). Problemet er at de hele tiden søler masse vann ned på meg, samboer, venner på middagsbesøk - og ikke minst de nye utemøblene. Møblene tåler jo litt vann, men putene som ligger under blomsterkassa trenger på ingen måte daglig vanning, og vertfall ikke av guffent jord-vann. Vi har jo blitt sølt ned når vi sitter her, og sagt ifra om at det ikke er greit. I tillegg til at det ikke er gøy for oss, er det strengt talt heller ikke lov at naboer med balkong over andre ikke tar slike hensyn. Det er jo ikke så vanskelig å bare ikke ha den blomsterkassen på utsiden av balkongen om man ikke klarer å tilrettelegge bruket.. :-) Borettslaget har jeg kontaktet hver gang uhellet er ute, men de virker svært like behjelpelige. Er på ferie nå, og en venn som var innom og vannet blomstene våre (ironisk?) oppdaget at det nok en gang var sølt ned. Jeg kjenner at jeg virkelig har dette helt opp i halsen, og det er skikkelig kjipt å gå rundt og være sur over sånne "småting" som så lett kunne vært unngått om naboen tok til seg kritikken og lærte seg å være et helt ordinært menneske. Jeg er inne på tanken om å faktisk anmelde for herverk, og før noen sier at dette kan skape kjip tone med naboen - så er det null problem for min del. Jeg har mye glede i hverdagen, og naboen er ikke en av dem! - Så lenge de slutter å ødlegge terrassemøblene mine kan de egentlig gjøre hva f**n de vil :-)Lurer derrimot litt på hvordan jeg går frem med en eventuell anmeldelse? Hva må jeg selv forberede, og hva kan jeg forvente å få ut av det? Møblene ble kjøpt nye for sesongen i år, og om det viser seg at disse/deler av disse er ødelagte forventer jeg jo nå at de skal betale for seg. Lenke til kommentar
bas Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Har du sjekket vedtektene? Ganske sikker på at i mitt borettslag så er akkurat dette forbudt (altså henge opp blomsterkasser). Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Send skriftelig klage til boretslaget. Iallefall litt større sjangse for at de faktisk gjør noe om det er tak i styret. Sjekk også regler. Ikke uvanligt at det er krav om at blomsterkasser skal henges opp på innsiden av rekkverket slik at de ikke er til fare om de faller ned. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Det var forbudt å henge blomsterkasser på utsiden av gelenderet i boretslaget jeg bodde i før og om dette stemmer med ditt boretslag kan du sende inn en klage til styret, ikke verbakt men i skriftlig form og vise til vedtektene hvor det står at dette ikke er lov, det burde fikse saken din. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 https://www.klikk.no/bolig/boligokonomi/dette-kan-du-klage-pa-hos-naboen-2344794 - For eksempel kan du ikke riste tepper fra verandaen, eller ha blomsterkasser som lekker vann til verandaen under. Du kan heller ikke kaste ting ut fra verandaen. Hun forteller om et tilfelle da en nabo tømte støvsugerposen ut fra verandaen. - Det er ikke spesielt hensynsfullt overfor de under. Har du veranda, kan du ikke kaste noe ut, ikke la skittent vann renne ned, ikke bruke høytrykkspyler. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 1. september 2019 Del Skrevet 1. september 2019 Finn frem kullgrillen. Når de sitter ute, så fyrer du opp. 4 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. september 2019 Del Skrevet 1. september 2019 (endret) Ta en prat med dem, og be dem pent om å vann-sikre pottene og kassene sine. Ute tåler planter og blomster å ikke ha gjennomdrypp. Ellers kan de stå i skåler. Så kan de vaske veranda med klut og bøtte. Jeg ville tatt en vennlig prat, prøve å løse med dialog så langt som mulig. Hvis det overhodet ikke blir respektért, og som du skriver hvis ledelsen ikke tar deg på alvor etter ukesvis med skriftlig press, ja da ville jeg prata med advokatvakt og tatt rettslige steg. Hvis de har allerede ødelagt møbler, ville jeg krevd betaling for rensing eller nye puter og hørt hva de sa derfra. Hvis de nektet, ville jeg sagt neste gang, blir det rettssak. Dette blir jo omtrent som om jeg skulle søla til naboens møbler med sølevann bare for eget godtbefinnende. Man får bare håpe det er ignoranse og uvitenhet, og at en vennlig men saklig samtale får dem til å bruke huet litt. Endret 1. september 2019 av Taurean Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 1. september 2019 Del Skrevet 1. september 2019 ....Jeg er inne på tanken om å faktisk anmelde for herverk, og før noen sier at dette kan skape kjip tone med naboen - så er det null problem for min del. Jeg har mye glede i hverdagen, og naboen er ikke en av dem! - Så lenge de slutter å ødlegge terrassemøblene mine kan de egentlig gjøre hva f**n de vil :-) Lurer derrimot litt på hvordan jeg går frem med en eventuell anmeldelse? Hva må jeg selv forberede, og hva kan jeg forvente å få ut av det? Møblene ble kjøpt nye for sesongen i år, og om det viser seg at disse/deler av disse er ødelagte forventer jeg jo nå at de skal betale for seg. Du KAN selvfølgelig anmelde, det er lovlig rett som norsk borger. I så fall bare kontakter du politiet, fyller ut et enkelt skjema mens du er på kontoret og venter på en innkalling til avhør av deg hvor du redegjør for hva du har av info poliitet ønsker i saken. Jeg er imidlertid ca 99,95 % sikker på at du etter dette avhøret venter X måneder og så får et brev med en avgjørelse om at saken er henlagt. Lensmannen har ingen plikt til å forfølge en slik anmeldelse og jeg vil påstå kontoret har langt mindre enn vanlig å gjøre om de faktisk velger å foreta seg noe som helst. Skal noe defineres som hærverk må du enten kunne vise til hjemmel for dette i borettslagets ordensregler/vedtekter eller overbevise først politiet og så retten om at dette ut fra sunn fornuft faktisk faller inn under definisjonen hærverk i straffeloven. Ikke bare bevise, men bevise utover enhver rimelig tvil. Politiet vil selvsagt hjelpe med bevisførselen om de “tar saken” - noe jeg altås holder sjansen rundt 0,05 % for at de gjør så mye som ti minutter. Du kan selvsagt forvente at “de vil betale for seg”, men er motpartens syn noe annet enn ditt eget har du en ganske krevende sak: Da skal du gjøre overveiende sannsynlig - altså klart mer sannsynlig enn det motsatte - at du overhodet har noe erstatningskrav fordi det er “deres” vann som har påført skaden og ikke noe annet vann eller annen påvirkning. Den plikten er din, din og bare din fordi det er du som krever noe (erstatning) og derfor må dokumentere kravet, ikke bare hevde at det eksisterer. I så fall må du sende et formelt riktig krav til naboen, deretter purre kravet ihht gjeldende regler og så - om naboen enten ikke betaler eller bestrider kravet - ta saken til forliksrådet gjennom en forliksklage, noe som i første omgang koster deg 1000-2000 kr i utlegg (som til slutt betales av den forliksrådet avgjør, evt fordeles slik forliksrådet avgjør, men uansett må du legge ut i første omgang). I forliksrådet skal i første omgang megles, og oppnås ikke enighet innen tre timer skjer ett av to: Forliksrådet vurderer seg kompentet til å avgjøre og avsier en dom begge kan anke inn for tingretten om de er uenigh (mot å betale gebyr) eller forliksrådet vurderer seg ikke kompentent til avgjøre og henviser saken videre til retten som såkalt sivil sak (noe den som vil ha saken til retten i første omgang må legge ut rundt 10000 kr i gebyr for og praktisk besørge, noe som normalt krever litt advokatinsats). Med rettskraftig dom i hånd til din fordel er det så tid for å be naboen betale frivillig eller kreve at namsmannen tar utlegg (=utgifter for deg i første omgang, men du kan med rettskraftig dom regne med naboen sitter med dem til slutt - om det da ER noen verdier å ta utlegg i). Moral: Du og naboen bør finne ut av dette selv om det er løsning du vil ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå