Gå til innhold

Fresco Motors løfter på sløret: Slik skal superbilen fra Trøndelag bli


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hva vi burde ha satset på her på berget, er ENKEL ombygning av eksisterende fosilbiler til elektrisk drift! Vi har et par millioner fosilbiler som relativt enkelt kunne vært bygd om til elbiler med moderat kjørelengde for en relativt billig penge, men det har våre myndigheter satt en effektiv stopper for!!

Enkel ombygging? Greit Bobla er ganske enkel å bygge om til elektrisk siden motoren er bak, og den ikke har moderne ting som servo, AC, bremsekraftforsterker osv.

 

Men moderne biler er nok dyrere å bygge om en å bygge på nytt.

Bobla er trafikkfarlig!

Lenke til kommentar

Bobla er trafikkfarlig!

El-biler har 4 ganger så mykje ulykker, så ved å elektrifisere den blir Bobla værtfall farlig. Men så ille som å gå og sykle blir det neppe, er bare sparkesykkel som slår det.

 

Var det noen som nevnte Krig..?

 

Edit: Ikke 4 ganger, muligens 2 ganger mer og dyrere skade (men forsikringsutbetalinger er noe annet, beklager):

https://www.dn.no/motor/fremtind-forsikring/bilforsikring/forsikring/elbiler-krasjer-mer-enn-andre-biler/2-1-558339

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

El-biler har 4 ganger så mykje ulykker, så ved å elektrifisere den blir Bobla værtfall farlig.

Kilde på 4x-påstanden?

 

Omtrent alle biler eldre enn 1995 er trafikkfarlig. Var vel først i den tiden at sikkerhet ble ett viktig tema i bilbransjen.

Sikkerhet har vært et viktig tema i "alle" tider, men sikkerhetsforståelsen og teknikkene har vært utviklet jevnt og trutt og blitt påbudt stadig flere ting.

 

Men bobla er veldig enkel å bygge om til elektrisk, som var mitt poeng.

Veteranbiler er livsfarlige sammenlignet med nye. De burde kun bli brukt til utstilling, parader og sånt. Det spiller ingen rolle om den slipper ut en fis hver sommer.

 

Det er moderne trygge bruksbiler som bør elektrifiseres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hva vil det koste å bygge om f.eks en 2015 Toyota Avensis til elektrisk?

 

Bilen må jo for det første ribbes, og det er noen timer arbeid å få plukket ut motoren og slikt. Enkleste er vel å beholde girkassen men er det ønskelig? Hvor skal man sette batteriene?

Er det verdt å bruke 250 tusen kroner i deler pluss arbeid for å konvertere en bil til 400 tusen?

 

Tyngdepunktet blir vesentlig høyere da de tunge batteriene ikke kan settes under bilen og kjøreegenskapene blir nok helt elendig.

 

Mye enklere å slenge inn en gasstank, bytte dyser på motoren og kjøre den på hydrogen eller noe annet miljøvennlig.

 

Det finnes folk som har bygget om moderne biler til elektrisk, men aldri i livet at man hadde fått det godkjent i Norge. Ser morro ut dog.

 

Lenke til kommentar

moro å se noen engasjerer seg for en sak de tror på - men elbiler er dessverre et feilskjær i historien pga for begrensa ressurser for å bytte alle kjøretøy til batteridrift - det er jo ikkje nok litiums osv i verden til særlig mange elbiler og strømmen til elbilene vil i praksis være fossil . løsningen er selvfølgelig gassdrift for da kan man kjøre på mye biogass blanda med hydrogen . gassdrift er enkel billig funksjonell teknologi og det er biomasse nok til å kjøre det meste av trafikken i økobalanse så en gassdrevet verdensbil er best business å satse på ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes ikke noe fagmiljø for å utvikle bil i Norge, så hva er poenget? Bilproduksjon er noe av det dummeste man kan starte med ut fra et økonomisk perspektiv. Utviklingskostnadene er ekstremt høye, man trenger et høyt antal spesialister i en rekke fagområder som ikke finnes i Norge, fortjenesten på bilsalg er forholdsvis elendig og bransjen er preget av ekstrem konkuranse. I England dukker det opp flere dusin ulike bilprosjekter i året. Selv de som klarer å bygge en prototype ser man sjeldent noe mer til, og det landet har verdens mest høyteknologiske bilmiljø, så lykke til :-)

Skal patentere noen elementer av dette (å prototype 1:1,5 koster ca 500 000):

post-401853-0-41187500-1569332497_thumb.jpg

 

Og holde det i 2 år i Norge, så resten blir jo en form for frislipp.

Vi opptrer jo alle som monopolister med de Bytemidler (peng) og Evner (kompetansen) man har.

 

Joda, et skriv blir sendt til England 3 dager etter postlegging.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...