Gå til innhold

Fresco Motors løfter på sløret: Slik skal superbilen fra Trøndelag bli


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Janteloven sitter ganske i ryggmargsrefleksen på det norske folk. Det virker "noe" ambisiøst men jeg vil heller ønske de lykke til og ikke si så mye mer før jeg ser hvordan dette utvikler seg. Handling (og regnskap, milepæler osv) sier mer enn 1000 ord.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Som vanlig bare støy i debatten. Verdens raskeste elbil er til enhver tid begrenset av batteriet.

"Vi vil lage verdens beste elbil" er akkurat lile tørt og uinteressant som utviklimgen av batteriene som driver bilen.

 

Misforstå meg rett, en batterirevolusjon hadde vært kjempetøft, men enn så lenge går utviklingen langsomt, og da er det ikke så spennende heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er vel basert på samme forretningsmodellen som alle lokalavisene i Norge skriver om minst 2 ganger i måneden?

 

Dress - check

Gliser - check

Skal lage minst 2 millioner arbeidsplasser -  check

Miljøvennlig - check

Svulstige pressemeldinger - check

Jakter på risikovillig kapital som er oppbrukt før det finnes en prototype - check

Like realistisk som at ABBA gjør comeback - check

 

De som ikke har hørt om Kongsberg Cables, burde Google litt, den historien er så bra at kunne blitt en film.

 

Akkurt som Tesla :) 10 years later, nothing has changed.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker kanskje usannsynlig ambisiøst, men det er det som må til for å lykkes. Det er mange hindre man skal passere, men det er ingen grunn til at man ikke kan lykkes med dette i Norge. Lykke til!

Grunnen til at dette garantert ikke lykkes i Norge, er at norske ingeniører gidder ikke jobbe for slavelønn under en respektløs og pretensiøs sjef. Som tar ut bedriftens usaklig høye ambisjoner, direkte på bekostning av de ansatte.

 

I USA er arbeidsmarkedet slik at halvdyktige ingeniører som meg selv ikke har noe annet valg.

Her hjemme er arbeidsmarkedet slik at jeg har aldri søkt på en eneste stilling som ingeniør.

Jeg sitter nu hær med ingeniørjobb likevel, og gidder faen i helvete ikke å jobbe under Teslaforhold, for den neste stormannsgale tullingen som skal bevise for bilindustrien at "her kommer jeg".

 

Kort oppsummert: utviklingen blir alt for dyr her i Norge.

Ingeniørtimer x timelønn = for dyrt.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det virker kanskje usannsynlig ambisiøst, men det er det som må til for å lykkes. Det er mange hindre man skal passere, men det er ingen grunn til at man ikke kan lykkes med dette i Norge. Lykke til!

I og med at importerte biler er hardt avgiftbelagt her i Norge vil det by på problemer med bilproduksjon her på berget siden det skal være likeverdige konkurransevilkår, så enten må staten fjerne engangsavgiften på importbiler eller avgiftsbelegge norskproduserte biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norwegian skulle jo heller ikke være mulig i norge, ifølge mange kritikere når de begynte med 2-3 fly for endel år siden. Men nå er de størst fra Europa til digre USA. Og dette har Bjørn Kjos fått til uten fem øre i statstilskudd mot gamle veletablerte statsfinansierte giganter som British Airways,Air France,SAS osv osv. Rett og slett helt utrolig. Så å påstå at en start-up nå i dag ikke skal klare å få til ny stor industri ifra norge er direkte feil. Det som det handler om,er at det er rette folkene som drar dette igang,hverken meir eller mindre. Jeg tror tiden er moden for et bilindustri-eventyr med norsk ledelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Norwegian skulle jo heller ikke være mulig i norge, ifølge mange kritikere når de begynte med 2-3 fly for endel år siden. Men nå er de størst fra Europa til digre USA. Og dette har Bjørn Kjos fått til uten fem øre i statstilskudd mot gamle veletablerte statsfinansierte giganter som British Airways,Air France,SAS osv osv. Rett og slett helt utrolig. Så å påstå at en start-up nå i dag ikke skal klare å få til ny stor industri ifra norge er direkte feil. Det som det handler om,er at det er rette folkene som drar dette igang,hverken meir eller mindre. Jeg tror tiden er moden for et bilindustri-eventyr med norsk ledelse.

Hadde de begynt og produsere biler for 5 år siden ville de hatt større sjanger, da kunne de ha surfet på Teslabølgen, når de eventuell en eller annen gang kommer i produksjon vil de drukne i alle premium-modeller som vil finnes da.

Og i tillegg har vi miljøkrisen som fordrer moderasjon av personlig forbruk.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norwegian skulle jo heller ikke være mulig i norge, ifølge mange kritikere når de begynte med 2-3 fly for endel år siden. Men nå er de størst fra Europa til digre USA. Og dette har Bjørn Kjos fått til uten fem øre i statstilskudd mot gamle veletablerte statsfinansierte giganter som British Airways,Air France,SAS osv osv. Rett og slett helt utrolig. Så å påstå at en start-up nå i dag ikke skal klare å få til ny stor industri ifra norge er direkte feil. Det som det handler om,er at det er rette folkene som drar dette igang,hverken meir eller mindre. Jeg tror tiden er moden for et bilindustri-eventyr med norsk ledelse.

Norwegian har ikke laget et eneste produkt egentlig, leie inn fly og folk klarer de fleste, bygge en bil og produsere den er en helt annen historie.

 

En gjeng fra bilbransjen har i over 2 år forsøkt å få TVR på beina igjen, og er enda langt unna en bil som ruller på veien, selv om de har en prototype som bla Shmee150 har testkjørt og bestilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde de begynt og produsere biler for 5 år siden ville de hatt større sjanger, da kunne de ha surfet på Teslabølgen, når de eventuell en eller annen gang kommer i produksjon vil de drukne i alle premium-modeller som vil finnes da.

Og i tillegg har vi miljøkrisen som fordrer moderasjon av personlig forbruk.

Sakner det lille ekstra (eller patenterbare), men jøsses om dei greier dette, DA.... opnær det seg muligheter.

 

Selv kjøper eg nok denne (selv om russisk produsert gjærne må ha en ‰. kontroll før det tas i bruk), om den kommer..:

 

 

post-401853-0-49439700-1567276760_thumb.jpeg

 

Og hele Elektisitet-dingsemarkedet blir jo snudd på hodet om Toyota lykkes med “fast-stoff” batterier, 2 gangeren.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norwegian har ikke laget et eneste produkt egentlig, leie inn fly og folk klarer de fleste, bygge en bil og produsere den er en helt annen historie.

En gjeng fra bilbransjen har i over 2 år forsøkt å få TVR på beina igjen, og er enda langt unna en bil som ruller på veien, selv om de har en prototype som bla Shmee150 har testkjørt og bestilt.

Norge er ett av verdens mest høyteknologiske land. Vi kunne bygget alt som er hvis vi hadde ønsket det,både biler og fly og alt som finnes av fremkomstmidler. Bare se på oljeindustrien og gass. Gassfabrikken på Melkøya er 1000 ganger meir komplisert enn en elbil f.eks og den er bygget og drives langt unna de høyteknologiske miljøene i verden. I forhold så er en elbil enkel å utvikle. Det behøves ikke enorme fabrikker på en kostbar premium elbil. Det er bedre å produsere 1 bil til 1,5 millioner,enn 5 til 300 000 kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har Tesla med 10 år forsprang på dem, å konkurrere med. De har de tradisjonelle bilfabrikantene som snart er ute av startgropen å konkurrere mot, og de må konkurrere med kinesiske merker som sikter seg inn på segmentet og som har utviklet seg i verdens største bil- og elbilmarked og som har en gigantisk stat i ryggen i forsøkene på å gå internasjonalt. Trangt i døren og kanskje ikke optimal timing, men spennende å se hva det blir ut av det.

Lenke til kommentar

KAN NOEN FOR POKKER SNART LAGE EN ORDENTLIG ELBIL SOM BARE ER EL-BIL MED KUN REKKEVIDDE OG HENGERFESTE UTEN GUDSJAMMERLIG DILLDALL TIL EN RIMELIG PENG MED FORMÅL Å BEGRENSE FOSSILFORBRUKEN??? ELLER ER DISSE EL-FJOLSA SÅ FULLSTENDIG PÅ BÆRTUR AT DE KUN HIGER ETTER STADIG STØRRE PENISFORLENGERE??? Miljø up my ass!

 

Kall det jantelov, kall det kult (kremt, er forsåvidt med på den siste), men å påstå at dette er nyttig for den krisen enkelte mener vi står ovenfor er "bare tøys og prat" for å sitere Mikkel Rev., Jeg kommer iallefall ikke til å skaffe meg noe elkjøretøy fortere pga denne forlengeren. Da er det mer korrekt å fortsette som fossilist enda noen år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Norwegian skulle jo heller ikke være mulig i norge, ifølge mange kritikere når de begynte med 2-3 fly for endel år siden. Men nå er de størst fra Europa til digre USA. Og dette har Bjørn Kjos fått til uten fem øre i statstilskudd mot gamle veletablerte statsfinansierte giganter som British Airways,Air France,SAS osv osv. Rett og slett helt utrolig. Så å påstå at en start-up nå i dag ikke skal klare å få til ny stor industri ifra norge er direkte feil. Det som det handler om,er at det er rette folkene som drar dette igang,hverken meir eller mindre. Jeg tror tiden er moden for et bilindustri-eventyr med norsk ledelse.

Hadde de begynt og produsere biler for 5 år siden ville de hatt større sjanger, da kunne de ha surfet på Teslabølgen, når de eventuell en eller annen gang kommer i produksjon vil de drukne i alle premium-modeller som vil finnes da.

Og i tillegg har vi miljøkrisen som fordrer moderasjon av personlig forbruk.

Du mener Nissan bølgen? Tesla kommer en halv bølgehøyde bak....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Norge er ett av verdens mest høyteknologiske land. Vi kunne bygget alt som er hvis vi hadde ønsket det,både biler og fly og alt som finnes av fremkomstmidler. Bare se på oljeindustrien og gass. Gassfabrikken på Melkøya er 1000 ganger meir komplisert enn en elbil f.eks og den er bygget og drives langt unna de høyteknologiske miljøene i verden. I forhold så er en elbil enkel å utvikle. Det behøves ikke enorme fabrikker på en kostbar premium elbil. Det er bedre å produsere 1 bil til 1,5 millioner,enn 5 til 300 000 kroner.

Det er ikke kostnaden på å lage bilen når man kan selge den til 1,5 mill som er problemet. Det er utviklingskostnadene, godkjenning og sykt regelverk hvis man skal selge den globalt.

 

1 bra eksempel på det er Koenigsegg som brukte lang tid og store summer penger på å få godkjent bilene for USA, når det først kom på plass åpnet det et helt sykt salg.

 

Produksjonen til de er heller ikke noe gigantisk fabrikk, derimot nedlagt flyhangar. Det som har kostet og som gjør de unikt er at de lager omtrent alt innomhus, har selv utviklet motor, 2 helt unike girkassesystemer ingen andre har, og fikser karbon på huset. Det er det faktisk knapt noen andre som gjør nå om dagen, Pagani ruller feks rundt med en AMG bygget motor, dog ingen hyllevare men utviklet sammen med Pagani.

 

Det forklarer også til en viss del prisen på disse 2 merkene. Entusiasmen er det heller ingenting å si på, Pagani har lang bakgrunn fra bilbransjen, Christian sin drøm startet etter å ha sett en film kalt Flåklypa Grand Prix...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...