ArtVandalay Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Jeg lurer litt på om innefektiv drift i visse tilfeller skyldes velferdsprofitører. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 (endret) Litt av poenget er at privat drift øker byråkrati. Kostnaden for dette tas normalt ikke med i regnestykket. Jeg tror privat drift også får det offentlige til å skjerpe seg og ikke sløse blrt enda mer. At offentlig er mindre effektivt er ikke noen naturlov.Nei, men allikevel er offentlige tjenester ikke konkurransedyktige. Jeg lurer litt på om innefektiv drift i visse tilfeller skyldes velferdsprofitører. Hvordan da? Endret 4. september 2019 av nirolo 2 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Jeg tror privat drift også får det offentlige til å skjerpe seg og ikke sløse blrt enda mer. Nei, men allikevel er offentlige tjenester ikke konkurransedyktige. Det er jo det som er mitt poeng - du må ta med hele kostnaden for privat regi! Inkludere økt tilsyn, anbudskostnader osv osv. Da blir denne påståtte konkurransedyktigheten ganske utfordret. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Det er jo det som er mitt poeng - du må ta med hele kostnaden for privat regi! Inkludere økt tilsyn, anbudskostnader osv osv. Da blir denne påståtte konkurransedyktigheten ganske utfordret. Nei, det tror jeg ikke. Har du noen tall på det? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 (endret) Virker som om noen tror det skjer noe magisk hvis en avdeling/etat blir drevet offentlig - en forbannelse av ineffektivitet inntreffer. Hvis derimot de ansatte og lokalene blir overtatt og drevet i privat regi forsvinner forbannelsen. Fjernt. Endret 4. september 2019 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 4. september 2019 Forfatter Del Skrevet 4. september 2019 Litt av poenget er at privat drift øker byråkrati. Kostnaden for dette tas normalt ikke med i regnestykket. At offentlig er mindre effektivt er ikke noen naturlov. Hva mener du med at privat drift øker byråkrati, det er vel gjerne motsatt er det ikke (?) det er jo ikke i privat sektor du finner et hopetall med unødvendige avdelingsledere og papirflyttere, men heller i offentlige sektor. Det er jo selve definisjonen på forskjellen på privat og offentlig sektor, privat sektor har ikke råd å ha overflødige folk på lønningslista. Eller misforstår jeg deg? Lenke til kommentar
ArtVandalay Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Tja, skal ikke si at jeg vet noe sikkert, men når kommune skal ha gjort noe, er det jo ofte private bedrifter som utfører. Vi har jo skrekk eksempel stupetårn som dras opp i mangen tråder. Kan det tenkes at entreprenør er er en velferdsprofitør? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Hva mener du med at privat drift øker byråkrati, det er vel gjerne motsatt er det ikke (?) det er jo ikke i privat sektor du finner et hopetall med unødvendige avdelingsledere og papirflyttere, men heller i offentlige sektor. Det er jo selve definisjonen på forskjellen på privat og offentlig sektor, privat sektor har ikke råd å ha overflødige folk på lønningslista. Eller misforstår jeg deg? Jeg har beskrevet det i tidligere innlegg. Men når kommune/stat setter ut deler til privat drift så må de opprette et tilsyn - for å passe på at de private driver lovlig, forsvarlig og etter kravspec. Og de har som regel nok å gjøre - når det er pengene som styrer... De må også ha kompetanse for å lage anbud osv. De må også kanskje ha reservekapasitet i beredskap. Osv. Dette må tas med i totalprisen for hva ting koster å drive. Noe det aldri gjøres - når høyresiden forteller hvor lønnsomt det er med privat drift. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Jeg har beskrevet det i tidligere innlegg. Men når kommune/stat setter ut deler til privat drift så må de opprette et tilsyn - for å passe på at de private driver lovlig, forsvarlig og etter kravspec. Og de har som regel nok å gjøre - når det er pengene som styrer... Så de må ikke føre tilsyn når det er kommunalt? De må også ha kompetanse for å lage anbud osv. De må også kanskje ha reservekapasitet i beredskap. Osv. Reservekapasitet på anbudsskriving i beredskap? Jeg tror du må komme med dokumentasjon før jeg kjøper dette. Dette må tas med i totalprisen for hva ting koster å drive. Noe det aldri gjøres - når høyresiden forteller hvor lønnsomt det er med privat drift. Nå tror jeg du finner på kostnader, det er vel like uredelig som å ignorere dem? 3 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Tja, skal ikke si at jeg vet noe sikkert, men når kommune skal ha gjort noe, er det jo ofte private bedrifter som utfører. Vi har jo skrekk eksempel stupetårn som dras opp i mangen tråder. Kan det tenkes at entreprenør er er en velferdsprofitør? Det har hele tiden vært poenget mitt når jeg lurer på hvorfor det kun er galt med private i helse og omsorg. Kanskje alt burde være offentlig drevet? Da slipper man jo omkostninger med anbud. 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Virker som om noen tror det skjer noe magisk hvis en avdeling/etat blir drevet offentlig - en forbannelse av ineffektivitet inntreffer. Hvis derimot de ansatte og lokalene blir overtatt og drevet i privat regi forsvinner forbannelsen. Fjernt. Ja, minner meg om et it-posjekt jeg gjorde for statens vegvesen (svv) som konsulent. Prosjektleder hos svv kunne ingen ting om it, så svv leide inn en annen konsulent som kunne være assisterende prosjektleder og fortelle den svv-ansatte prosjektlederen hva hun burde si og gjøre. I store deler av prosjektet var vi mellom 1 og 2 programmerere på prosjektet - så det var mer ledelse enn utførelse. Svv hadde selvsagt en prosjektgruppe som skulle synse om det jeg lagde og bestemte og ombestemte seg mange ganger. Men når jeg anbefalte brukertester for å finne ut hva brukerene trengte, så var det for kostbart. Mye billigere å lage alt flere ganger når man hadde lagd feil løsning må vite. Nå beviser min anekdote ingen ting, den forklarer dog kanskje min skepsis til offentlig forvaltning. Poenget er at mye offentlig blir drevet eksepsjonelt dårlig. Det er fjernt det. 4 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Virker som om noen tror det skjer noe magisk hvis en avdeling/etat blir drevet offentlig - en forbannelse av ineffektivitet inntreffer. Hvis derimot de ansatte og lokalene blir overtatt og drevet i privat regi forsvinner forbannelsen. Fjernt. Det er ikke noe magisk over det. Private er villig til å ansette lavtlønte midlertidlig, og permanente stillinger for høyt utdannede. I en slags underlig smørje hvor timetelling og budsjettfusk er vanlige midler for å oppnå effektivitetsmål man kanskje ikke har nådd i virkeligheten. Det er et evig jag etter kontrakter for midlertidlig drift, for midlertidlig ekspansjon. Som kanskje blir permanent drift, med permanente økende driftsmarginer. Det offentlige derimot lever på stordriftsfordeler. Mange bedrifter sikler etter å drifte et verksted som er nøyaktig overbemannet, men som de ikke kan ha pga økonomi. I det offentlige er det vanlig at man plutselig dedikerer en hel avdeling og tomter til vedlikehold av maskiner. Eller et større kontorlandskap i en landsdel for en etat som gjør grovt mye arbeid per sessong. Gjerne med et driftsmandat som gjør at det koster hva det koster å drive, uten at det blir et spørsmål. Noe som gir stordriftsfordeler som gagner etaten. Problemet blir da når etaten skal gjøre noe de ikke har mandat til. Siden de ikke samler penger selv er de avhengig av eksterne mandager, som ofte blir dyr midlertidlig drift. Og det er den mentaliteten som plager offentlige innkjøp. I en del kommuner skulle det ikke forundre meg at de skulle ha trengt et par folk med stor prosjektererfaring, for å bygge f.eks nye IT systemer eller planlegge/utbygge VVS, eller andre temaer. Siden man mangler mandatene, lager man midlertidlige prosjekt, som gjør at kompetansen kommer ikke inn i det offtentlige. Et av de større probleme i offentlig forvalting er fort at f.eks Norconsult monopoliserer vedlikeholdsutkunnskaper og skaffer seg makt som kunne ha havnet på innsiden av kommunens vegger. Og dette er noe som skjer som konsekvens av at offentlig forvalting ikke gir seg selv stordriftsfordeler pga mandater og politikk. Og noe helt annet: En av de nyere utviklingene i offentlig forvalting er at man dannet et selskap kalt Nye Veier, kun for å unngå skyldfordeling når prosjekter krysser kommune og fylkesgrenser. I seg selv gir Nye Veier litt mer stordriftsfordeler ved å være et nivå høyere. Men samtidlig er de også begrenset til samme problemer med anbud og mandat. Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 4. september 2019 Del Skrevet 4. september 2019 Virker som om noen tror det skjer noe magisk hvis en avdeling/etat blir drevet offentlig - en forbannelse av ineffektivitet inntreffer. Hvis derimot de ansatte og lokalene blir overtatt og drevet i privat regi forsvinner forbannelsen. Fjernt. Det som er flott med et sted der man har begge deler, er at man kan velge, uten å gidde å ofre en kalori rundt spm om hva som er moralsk korrekt. Man er ganske langt ut på venstresiden (les: Foxy Moxy) når man begynner å rakke ned på folk som bedriver tjenesteproduksjon som gagner et velferdssamfunn. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå