Gå til innhold

Velferdsprofittører - Stemmer dette?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Holder vel med å se til Sverige når det gjelder å erstatte offentlige tjenester med private?  :nei:

Millarder ut av landet som forsvinner i skatteparadiser.

https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/valfardens-vinster-gar-till-skatteparadis---som-hardgranskas/

At man skal få bedre tjenester for klienter og bedre arbeidsmiljø/vilkår for ansatte når nummer 1 på agendaen er profitt?

Hvis man tror det, vel da er man en *****

• Liker 4
Lenke til kommentar

Spørs om det egentlig er noe særlig å hente lenger heller. For mange offentlige tjenester har allerede blitt omorganisert og blir nå drevet på samme måte som private tjenester. Du vet stoppeklokke, bruk av vikarer osv.

Det er vel ingen(?) som sier at stoppeklokkebruk og vikarer er en nøkkel for effektiv drift? I min erfaring er dette negativt og ikke positivt.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen(?) som sier at stoppeklokkebruk og vikarer er en nøkkel for effektiv drift? I min erfaring er dette negativt og ikke positivt.

Dette er en del av New Public Management som skulle gjøre alt så mye bedre. 

Har selv jobbet i både privat& offentlig og har vært med på en NPM omorganisering. Sjuke saker.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, det gjør de. De tjener på at folk skryter av hvor fornøyde de er med tjenesten. De tjener på at fornøyde folk kommer tilbake til deres tjeneste.

Jeg er nektet adgang til den offentlige helsesektor, og går derfor til aleris. Jeg er veldig fornøyd med det, og anbefaler alle som har noe de trenger medisinsk å gå til aleris. Du får hjelp på dagen, eller dagen etter. Det koster, men det er ikke altfor gæli om man har fornuftig økonomi.

I offentlig sektor venter man gjerne over ett år på operasjoner og inngrep som ikke er akutte. Helt latterlig.

I offentlig sektor venter man fordi høyresiden driver å gjør forholdende rundt det offentlige svakere. 

Det er helt vanlig å få hjelp på dagen hos fastlegen når dette er nødvendig. Og ærlig talt, har du problemer med fastlegen din så bytter du. Blir helt idiotisk å klage når man har så masse alternativer. Og mange av dem er svært dyktige, husk at allmennmedisin er en spesialitet selv og mange har indremedisinspesialiteter i tillegg.  

Er ikke alle som har råd til å gå privat. I tillegg, det private tjener fett på å sykeliggjøre folk og tilstander som ikke nødvendigvis trenger behandling. 

Nei, det private tjener penger på fasadebygging uten nødvendigvis rot i virkeligheten.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Fant denne.

Mye bra dokumentasjon som avliver myten om at det offentlige gir bedre tjenester:

https://clemet.blogg.no/kan-venstresiden-bevise-at-det-blir-mer-velferd-med-kommunale-nesten-monopoler.html

Fra Kristin Clemet, leder i Civita -- en såkalt liberal tankesmie -- sin personlige blogg.

Hadde de noen reell forskning som ikke var basert på sin egen tankesmie eller amerikanske tankesmier sitt arbeid, altså, forskning som ikke er betalt av rike donorer som forventer lobbyisme og skreddersydde resultater i retur?

• Liker 6
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg ville kalt en blogg for "dokumentasjon".

Ei heller konklusjonene.

Hele poenget med det offentlige helsesystemet er stordriftsfordelene med at det driftes på nasjonal skala, inkludert f.eks utdanning.

Samtidlig er det offentlige systemet underlagt byråkrati som leder til problemer. F.eks kan ikke fritt ekspandere, og er avhengig av eksterne midler eller mandater for videre drift. Man kan og vil ikke importere ny teknologi eller viten uten at man kan argumentere for stordriftsfordelen. Papirmøllen blir et spor hvor man ikke er villig til å ta annet enn papirene seriøst, uavhengig om pasienten ikke er kvitt symptomene. 

Den velfungerende biten av privat helsesektor baserer seg ikke på å skumme fløten, men stordriftsfordelen det offentlige ikke gir seg selv. Byråkratiet leder til at du må innom fastlege for å komme videre innover i systemet, hvor ventetid ikke har trengt å funnet sted.

Å debattere med "å betale seg ut av køen" er vel et blindspor, da man aldri diskuterer eller går i dybden på hva forskjellen på privat og offentlig er i helsevesenet. 

Per i dag har vi f.eks Fysioterapi som et privat subsidie. Og kapasiteten er vel sprengt. Av mange av de samme grunner som det er lang henvisningstid i det offentlige. Fastlegetimer får man fort innenfor uken, akutt behandling innenfor 1-2 dager, men utbedring og undersøkelser tar fort et halvår i venteliste.

Ser vi på f.eks alt som man bruker vikarer eller privat på er tilstanden omtrent identisk med offentlig, bortsett fra en høyere turnover med ansatte og dårligere trening.

Det som det offentlige er redd for, er at det offentlige helsevesnet blir bygd ned eller sentralisert til mindre effektivitet. Derav øker presset for å ta i bruk privat fastleger for å så få privat henvisning. Derav vil privat kapasitet på gullfugler som Aleris bli sprengt.

Det vi vil få igjen for å øke privatiseringsgrader er kun mindre tilbud. Når kapasiteten er sprengt er den sprengt. Det har ikke noe å si om det er snakk om grunnarbeid, helsefag eller utdanning.

Det eneste vi egentlig ser er at private ikke har stordriftsfordelene som det offentlige har, noe som leder til latterlige ting som timetelling i stede for å øke bemanning eller justere rutinener. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ikke dårligere lønnsvilkår i privat sektor?

Må jo være hvertfall EN grunn til at helsepersonell velger Aleris (eller annen privat institusjon) fremfor å jobbe i det offentlige (?), og det er vel ingen som slår det offentlige på pensjonsvilkår..

Mange som jobber i tiltakene til Aleris/Stendi er selvstendige næringsdrivende og leier ut sine tjenester.

Gulroten ligger ofte i medleverturnuser der man har mye fri og relativt godt betalt.

Men time for time tjener de ikke noe særlig godt når man tar hensyn til pensjonssparing, nødvendige forsikringer ++.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Støre og Moxnes mener styrtrike (gjerne utendlandske) "profittører" tar ut millioner fra private helseforetak, stemmer dette? 

Hvordan kan private helsetjenester drive bedre med lavere kostnader, og i tillegg ha mer fornøyde brukere, hvis aksjonærene kan ta ut millioner i utbytte? Er det så lukrativt at jeg selv som investor burde vurdere å putte pengene mine i privat helsevesen? 

Så Moxnes i debatt med Listhaug her om dagen, etter en lang tirade med ren retorikk så ble han konfrontert med at han glemte å snakke om brukerens valg og brukerens tilfredshet oppi det hele - da ble han bare paff.

Og sånn er det ofte spesielt med venstresiden i politikken - fordi de primært ønsker at tjenestene skal leveres av en offentlig makt, så kommer sluttproduktet i andre-/tredje-/fjerde rekke, da man alltid vil ha mindre å tape på å levere dårlige produkter i det offentlige. For dem er retorikken rundt det hele mye viktigere. 

Og folk som mener at det amerikanske systemet er så ræva, bør sjekke opp hvor de beste skolene og de beste sykehusene i verden ligger. Her til lands er vi derimot mer opptatt av å få en viss andel folk inn på kjønnsstudier og sosiologi, fremfor å skape de beste skolene innenfor fagfelt man faktisk får jobber i.

Endret av Amoralsk
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er vel ikke dårligere lønnsvilkår i privat sektor?

Må jo være hvertfall EN grunn til at helsepersonell velger Aleris (eller annen privat institusjon) fremfor å jobbe i det offentlige (?), og det er vel ingen som slår det offentlige på pensjonsvilkår..

Jo, det er nok det. Her et nesten dagsfersk eksempel.

https://www.nettavisen.no/nyheter/sykepleierne-gikk-kraftig-opp-i-lonn-da-kommunen-tok-over---slutt-pa-lonnsranet/3423837598.html

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fra utdanning.no ser det ut som at lønn for privat, kommunalt og statlig ansatte sykepleiere er veldig likt. Jeg vet ikke hvor de tar dataene sine fra, men jeg stoler på at de er korrekt. Pensjon er et annet spørsmål, som jeg ikke gidder å gå nærmere inn på nå.

Man må passe seg for fake news, spesielt når det er gjelder de "demokratiske" valg i denne staten. Da er det etablerte løgnmedia ute med friske løgner kontinuerlig. Det er litt trist, men jeg får også mang en god latter av den åpenbare propagandaen som spres.

Jeg har ikke faktasjekket dette, men jeg regner med at utsagnet under er sant. 87% fulltidsansatte er også veldig bra for et yrke som sykepleier. Det er ikke lett å få seg en 100% stilling i det yrke. Det går mye i 20% her, 10% der, 3% der osv. Som ikke gagner noen som helst. 

Fra nederst i artikkelen:

Hun påpeker samtidig at Oslo kommune overtok driften av Uranienborghjemmet i juni i år, før forhandlingene med NSF/NHO var ferdige.

- Lønningene kan vel derfor ikke helt sammenliknes. Etter siste lønnsoppgjør vil sykepleiere hos oss fra neste år få 500.000 kroner på 10 års ansiennitet, noe som er over det Oslo kommune har for samme ansiennitetstrinn, sier Kristiansen, og viser også til at i den samlede virksomheten til Stendi har 87 prosent heltidsansatte.

Lenke til kommentar

Det ser ut som at Oslo kommune maksimalt betaler lønnstrinn 31 til private, samtidig som de kritiserer et lavt lønnsnivå i private bedrifter https://www.nettavisen.no/okonomi/eldreomsorg-mener-oslo-kommune-presser-private-ansatte-ned-i-lonn/3423826307.html

Det ser også ut til at Oslo kommune krever at de private bare har 1/3 av sykefraværet som er i de kommunale tjenestene.

Er dette riktig? Hvis dette stemmer så konkurerer man ikke på like vilkår .

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Støre og Moxnes mener styrtrike (gjerne utendlandske) "profittører" tar ut millioner fra private helseforetak, stemmer dette? 

Hvordan kan private helsetjenester drive bedre med lavere kostnader, og i tillegg ha mer fornøyde brukere, hvis aksjonærene kan ta ut millioner i utbytte? Er det så lukrativt at jeg selv som investor burde vurdere å putte pengene mine i privat helsevesen? 

Det jeg lurer på her er: hvorfor er det så galt å være en velferdsprofitør? Sånn fra et rent marxistisk standpunkt så synes nok Moxnes at det er forferdelig, men hva er alternativet da? Gå med underskudd?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Aleris er ikke noe bedre bare fordi de er private. Det kan godt være at du opplever det som bedre, men jeg mener du vil oppleve det samme hos en annen fastlege. 

Er forøvrig også verd å merke seg at Aleris også vil kunne ha så mange pasienter på sine lister. Og det er ikke sånn at bare fordi de er private så er det plutselig ikke mange pasienter. 

Aleris og andre private aktører (som ikke får støtte fra staten vel og merke) har et sterkt incentiv for å levere den best mulige tjenesten til sine pasienter/kunder: inntekt. Dersom de ikke leverer så kommer ikke kunden tilbake. I det offentlige så finnes ikke et liknende incentiv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja men da må du gjøre noe! Det er fritt sykehus- og fastlege ordning i dette landet! Dersom du ikke føler fastlegen din gjør nok for deg så kan du jo bytte! Det er ikke noe å syte over dersom du ikke faktisk prøver å få deg en ny. Min familie slet med at vi hadde en fastlege som også var helt fjern og ikke hørte på et ord vi sa. Så byttet vi en helt fantastisk fastlege som hørte og forsto utfordringene vi sto ovenfor, og nå får vi ihvertfall det vi har krav på. 

Dersom du trenger hjelp til å bytte fastlege så kan jeg gjerne veilede deg på PM om du vil. 

Du skjønner ikke helt hva han vil frem til: problemet er ikke den enkelte fastlegen, problemet er systemet. Fastlegene har ikke noe spesielt incentiv til å gjøre det beste for sine pasienter. Joda fastlegene kan ha et sterkt personlig ønske om å ville hjelpe, men utover det så risikerer fastlegen lite ved å levere en helt gjennomsnittlig tjeneste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Og folk som mener at det amerikanske systemet er så ræva, bør sjekke opp hvor de beste skolene og de beste sykehusene i verden ligger. Her til lands er vi derimot mer opptatt av å få en viss andel folk inn på kjønnsstudier og sosiologi, fremfor å skape de beste skolene innenfor fagfelt man faktisk får jobber i.

Det som er litt interessant, det er at mange som ikke får hjelp av norsk helsevesen, de drar til USA for å få hjelp og betaler der av egen lomme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...