Gå til innhold

Hjemmenettverk: Korrekt oppsett?

^fmj

Anbefalte innlegg

Alt fungerer, men jeg har ikke den store erfaringen og det hadde vært kjekt å vite om det er noe jeg burde endre på.

Oppsett:

Hjemmesentral (DHCP 192.168.10.100 - 199) (fiber fra Altibox) ------ trådløs forbindelse ------ TP-Link CPE210 (client mode, IP 192.168.10.15 - DHCP deaktivert) ------ kablet forbindelse (WAN) ------ Asus-router (WAN IP 192.168.10.16, gateway og DNS 192.168.10.1) (LAN IP 192.168.1.1, DHCP aktivert)

Ser det fornuftig ut?

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, om det er fornuftig handler vel litt om "hvorfor er det slik". Jeg tolker det slik at du ikke kjører Altibox-sentralen i bromodus - den står mao. som ruter. Her har du tilkoblet via trådløst en enhet fra TP-Link som i praksis blir en "wifi-til-kablet-bro", og deretter har du en Asus som står konfigurert som ruter.

Slik dette da framstår for meg, vil du på enhetene som er koblet til Asus-en havne med "ruter-bak-ruter"/"dobbel NAT", hvilket i noen tilfeller kan gi komplikasjoner (avhengig av bruksområder - for mange vil ikke dette ha noen betydning).

Så uten å forstå bakgrunn til at dette er satt opp slik, er det vanskelig å si om det er fornuftig. Uten å vite så mye, antar jeg at et tips kunne vært å kjørt Asus-en AP-modus.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det er ingen spesiell grunn til at det er slik kan du si, tenkte på om det finnes en bedre løsning. Skal se på AP-modus for Asus-routeren. Hjemmesentralen er ikke i bromodus, ønsker å beholde den slik.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...