Gå til innhold

Langt større batteri enn før, lavt forbruk og pris omtrent som VWs ID.3: Her er nye Ioniq


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

For elbiler som naturlig enkelt kan gjøres til 50/50 vektfordeling, så vil bakhjulsdrift være fordelaktig. Og hvis det fåes enkelt til ved å ha motor bak, så snakker vi økt sikkerhet både under akselerasjon, og nedbremsning. Samt bedre oppførsel ved trekk av henger siden man naturlig har mer vekt på bakakselen fra før av.

Hvilke hjul du har trekk på betyr ingenting for egenskaper under oppbremsing, da det er bremsene og ikke motoren som gir moment på hjulene, akslinger med motor kan bruke motorbrems, men de andre har uansett vanlige bremser). Vektfordelingen betyr noe, men som du påpeker så er ikke det relevant for elbiler siden motorplassering ikke lengre dikterer vektfordeling.

 

Hva sikkerheten angår så er det på ingen måte slik at bakhjulstrekk er tryggere. Med moderne antispinnsystemer er det ikke så mye forskjell lengre, men i seg selv så er forhjulstrekk gjerne noe mer ettergivende og dermed tryggere på veien. Bakhjulstrekkeren vil imidlertid gjerne komme seg raskere rundt en på en bane, men det har ingenting med sikkerhet å gjøre.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke hjul du har trekk på betyr ingenting for egenskaper under oppbremsing, da det er bremsene og ikke motoren som gir moment på hjulene, akslinger med motor kan bruke motorbrems, men de andre har uansett vanlige bremser). Vektfordelingen betyr noe, men som du påpeker så er ikke det relevant for elbiler siden motorplassering ikke lengre dikterer vektfordeling.

 

Hva sikkerheten angår så er det på ingen måte slik at bakhjulstrekk er tryggere. Med moderne antispinnsystemer er det ikke så mye forskjell lengre, men i seg selv så er forhjulstrekk gjerne noe mer ettergivende og dermed tryggere på veien. Bakhjulstrekkeren vil imidlertid gjerne komme seg raskere rundt en på en bane, men det har ingenting med sikkerhet å gjøre.  

Du må ha lest det jeg skrev på en annen måte enn det det var ment, om du trudde jeg sa at trekk på hjulene har noe å si for oppbremsning? 

 

Jeg sier at vektfordelingen i bilen har en effekt på oppbremsingen. Det er en grunn til at biler som Bobla, og Volvo 360 gjerne gjør det bra ved innbremsningen i bilcross.

Med rett bruk av girkasse og bremsefot, så bremser man både med forhjul og bakhjul, rett og slett fordi de er rimelig balanserte med nærmere 50/50 vekt på for og bakaksel originalt. På andre biler som gjerne starter med 70/30 fordeling på forran og bak, så ender man opp med over 80/20 ved oppbremsning, slik at bakhjulene ikke kan brukes til oppbremsning i like stor grad som biler som ender opp fra 50/50 til 60/40.

 

Med moderne elektronikk som kan involvere bakhjulene i større grad i oppbremsning, så vil man få en tryggere bil med 50/50 fordeling. Det gjøres enklere med mer vekt bak, og dermed bakhjulsdrift - med den logikken at 50/50 fordeling er enklere å oppnå med bakhjulsdrift kontra forhjulsdrift.

 

Det er nettopp pga moderne antispinn systemer, og antiskrens systemer, samt torque-vectoring at man vil føles seg tryggere i en nymoderne bakhjulsdreven bil kontra forhjulsdreven bil. Reaksjonen de fleste får når de får vannplaning og skrens, er å slippe opp gassen. Noe man ikke skal gjøre i en forhjulsdrevet bil, og så absolutt ikke i en bil med større vekt på foraksel kontra bakaksel, da dette kun vil gjøre situasjonen verre. 

Lenke til kommentar

Å fjerne motoren fremme og flytte den bak frigjør ikke så mye plass da du uansett må ha plass for hjulbrønnene og styremekanismen foran. Det blir derfor mer plassøkonomisk å ha både styring og motor fremme, uansett om det er elektrisk eller konvensjonell drivlinje. Bare ta en titt på en bakhjulsdreven elbil, du finner ikke noe stort lasterom foran selv om det ikke er noen motor der.

 

Grunnen til at du ikke har noe stort lasterom foran på mange elbiler, er at de designes med kortere front og kupéen flyttet fremover. Det tar opp masse av den plassen som ellers kunne vært brukt til bagasje foran. Og den plassen som er der, er delvis deformasjonssonen som er bygd om, og mye av kraftelektronikken stables i høyden på den plassen som faktisk er satt av til dette.

 

I tillegg kommer at man gjerne dytter hjulene lengre ut i hjørnene for å få lengre akselavstand,og for noen brukes dette til å kunne få litt større kupé og plassere mere batterier, enn å gi mere bagasjeplass.

 

Nå har selvsagt Tesla større bil på mange måter, men slik jeg oppfatter det, så er de veldig mye flinkere enn andre til å spare plass til drivlinjekomponentene ved at det meste bygges rundt akslene, og elmotoren og DU blir slik sett en del av akselen. På mange andre elbiler virker det som de rett og slett ikke har like plassbesparende design på dette.

 

Det og det at de fremdeles har langt panser og de har normal til lang lengde på bilene, gjør at de både har god frunk-plass, langt bagasjerom og en stor dunk av ekstra plass under gulvet for den delen som ikke fylles av drivlinjen.

 

Min egen Kona, som ikke har dedikert plattform men en multiplattform, er bare 4 meter lang mot Tesla 3 som er 4,69 meter. Der er altså 69 centimeter som kunne fordelt seg over panser og hekk, og gitt et godt bagasjerom, litt mer innvendig plass til baksetepassasjerene og langt panser.

 

Legger man kraftelektronikken lavere, istedet for stablet i høyden, hadde man fått plass  en god frunk der. Med lengre plass bake, hadde de fort fått endel flere liter til bagasjerommet og. 20 cm lengre hadde fort betydd  minst 100 liter ekstra (beregnet 1m bredde og 1/2 m fra gulv til øverst på seterygg), om vi ikke hadde beregnet med plassen under gulvet.

 

Frunk er egentlig det jeg savner mest på bilen. Å legge ladekabler i et rom under all annen bagasje, er rett og slett veldig lite intelligent, da man tilnærmet må laste ut alt annet for å komme til, så med all sannsynlighet ville den/de fått lov å ligge i frunken når de ikke benyttes. I realiteten havner ladekabelen jeg mest sannsynlig vil trenge, inn i kupéen når bilen lastes opp. Ellers blir den fort liggende i selve bagasjerommet fordi "styroformen" under gulvet er delt opp i masse ubrukelige små lommer. Den eneste "lomma" hvor en ladekabel får plass, rommer kun en ladekabel.

 

Type-2-kabelen er for stiv til at jeg tør bøye den noe særlig mere, og lomma er for kort til at jeg får plass til 2 kveiler ved siden av hverandre, for smal til at de kan ligge side-ved-side og ikke dyp nok til lage større kveil for å få den ene "rundt" den andre. Den ene lomma som er bred og lang nok til omkretsen på kveilen, men er alt for grunn til at selve kontakten får plass i høyden.

 

Hadde jeg kunne bøye den mere, kunne jeg kanskje fått plass til begge. Fikk med en 5 meter lang Type-2-kabel, men sjeldent og aldri har jeg trengt mere enn maks 3 meter.  Resten blir hengende på ladestolpen eller annet i nærheten om mulig, fremfor å slenge på bakken.

Lenke til kommentar

Det er nettopp pga moderne antispinn systemer, og antiskrens systemer, samt torque-vectoring at man vil føles seg tryggere i en nymoderne bakhjulsdreven bil kontra forhjulsdreven bil. Reaksjonen de fleste får når de får vannplaning og skrens, er å slippe opp gassen. Noe man ikke skal gjøre i en forhjulsdrevet bil, og så absolutt ikke i en bil med større vekt på foraksel kontra bakaksel, da dette kun vil gjøre situasjonen verre.

Lærer masse nytt i denne tråden, jeg liker det!

 

Kunne du forklart hvorfor en ikke skal slippe opp gassen ved vannplaning og forhjulsdrift? Jeg er faktisk en av dem som gjør (tror jeg ble lært opp til å gjøre det) akuratt hva du sier, slipper opp gassen og gjør små korrigeringer på rattet i vente på å få grep igjen.

 

Edit: Er det fordi motoren (spesielt i elbil) då vil begynne å bremse?

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Lærer masse nytt i denne tråden, jeg liker det!

 

Kunne du forklart hvorfor en ikke skal slippe opp gassen ved vannplaning og forhjulsdrift? Jeg er faktisk en av dem som gjør (tror jeg ble lært opp til å gjøre det) akuratt hva du sier, slipper opp gassen og gjør små korrigeringer på rattet i vente på å få grep igjen.

 

Edit: Er det fordi motoren (spesielt i elbil) då vil begynne å bremse?

Stemmer. 

 

Enfots kjøring med elbiler vil jo bremse, og det samme gjelder biler med forbrenningsmotor, og det kan gjøre ting mye verre siden man aldri er sikret at underlaget er likt mellom fordekkene. Så hvis det ene dekket får feste før det andre og man bremser, så vil du bare fyke rett rundt. 

 

Så min anbefalning for elbiler er å beholde gasspådraget der du hadde den før du fikk vannplaning og styre mot der du skal. Mens med forbrenningsmotor så kan du kaste inn clutchen og bare la dekkene rulle naturlig, og styre der du skal. 

 

Med bakhjulsdrift, så er det ikke like kritisk at man glemmer å kaste inn clutchen, eller at man slipper gassen i en elbil. 

Lenke til kommentar

Får vel "freewheeling" på elbiler når man er borti gassen bare litt. Selvfølgelig litt tricky å tenke på i kampens hete.

Tesla Model S og X kan du og slenge i nøytral på girspaken for å deaktivere regenerering.

Men tror det er værre på Model 3 siden cruisecontrollen er på samme spak.

 

Er det sabla glatt burde man uansett skru ned regenereringen.

Lenke til kommentar

Får vel "freewheeling" på elbiler når man er borti gassen bare litt. Selvfølgelig litt tricky å tenke på i kampens hete.

Tesla Model S og X kan du og slenge i nøytral på girspaken for å deaktivere regenerering.

Men tror det er værre på Model 3 siden cruisecontrollen er på samme spak.

 

Er det sabla glatt burde man uansett skru ned regenereringen.

Egentlig så burde GPS, og kilt-gjenkjenning overstyre regenerasjon og sette den av på motorvei.

 

Jeg har fått vannplaning på eGolfen mens den stod i adaptive crusecontrol på E18, og det var egentlig en overraskende positiv erfarelse. Den bare beholdt farten, selv om jeg forventet at den kom til å skru av alt. Så jeg stod klar med foten mens jeg dreiv å "rattet". Siden bilen er såpass tung, og har grei vektfordeling mellom akslene, så var ikke kontraen så ille å hente opp heller. 

 

Men har lekt meg litt på en parkeringsplass, bare for å se hvordan det er å oppleve full regenerativ brems mens man har skrens. Det gjør ting bare mye verre. :p Man går rett inn i overstyring. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...