Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Langt større batteri enn før, lavt forbruk og pris omtrent som VWs ID.3: Her er nye Ioniq


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

En høyst subjektiv mening. 4WD har temmelig mange ulemper, og har man ikke behov for fremkommeligheten om vinteren er det helt bortkastet. Jeg ser folk rundt meg ofte kjøper 4WD for de ikke kan å kjøre bil, men 4WD biler står oftere i grøfta enn andre biler.

Løgn.

Er vel ikke mye ulemper med 4x4 på en elbil. Mye bedre grep under akselerasjon, mye mere regenerering spesielt på vintern, og bedre kjøreegenskaper.

 

Samt får du feil på en motor kan du fortsatt kjøre på den andre (på Tesla iallefall)

 

Og det man betaler ekstra for å ha to motorer kan fort betale seg tilbake i form av dekk om du er hard på gassen. Bakdekk varer som oftest bare 1 til 2 sesonger på Tesla med bakhjulsdrift.

 

Og 250kW er da ingen løgn?

https://youtu.be/NNaqB-RsT9A

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En høyst subjektiv mening. 4WD har temmelig mange ulemper, og har man ikke behov for fremkommeligheten om vinteren er det helt bortkastet. Jeg ser folk rundt meg ofte kjøper 4WD for de ikke kan å kjøre bil, men 4WD biler står oftere i grøfta enn andre biler.

Løgn.

Hva er ulempe med å ha drift på 4 hjul kontra 2? Dårligere svingradius?

Grunnen til at du ser flere 4WD biler i grøfta er fordi folk overvurderer fremkommeligheten med et 4WD-system som gir en falsk trygghet og kjører gjerne litt fortere enn man ellers ville gjort med en 2WD bil. Og de fleste 4WD systemene der ute er passive og fungerer veldig dårlig med mindre man hiver den over i rett modus slik som sikkert en A4 nordmann ikke gjør før han allerede har havnet i grøfta. 

 

Men har man hytte på fjellet med glatt og kanskje en bratt oppkjørsel er et fungerende firehjulsdriftsystem overlegent. 

Se den siste testen her, Quattro systemet har lite for seg før man har den i rett modus mot en Model 3.

 

https://www.youtube.com/watch?v=1n_iyYqm2rQ

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En bakhjulsdrevet bil skal ideelt ha 55/50% vektfordeling, mens en forhjulsdrevet heller skal ha ca 70% foran og 30% bak. På forhjulsdrevne biler sitter nesten alltid motoren foran forakselen. Forhjulene sitter lengre fram/større overheng. Ved oppstart vil vekt alltid forskyves bakover, altså bakhjulsdrevne biler for større vekt på drivakslene og forhjulsdrevne mindre. For forhjulsdrevne biler kompenserer en dette med å ha større del av vekten på forhjulene (se foran). Større vekt foran gir større retningsstabilitet (mindre tendens til rotasjon). Bilen vil også være tryggere og mer stabil i svinger. Omvendt vil en forhjulsdrevet bil være tregere med å skifte retning, altså dårligere egnet til å komme seg raskt fram på svingete veier (mindre sportslig).

 

Selv om Nissan Leaf (og andre elbiler) har 50/50 fordeling og forhjulsdrift, så har jeg ikke hørt at om problemer med det. Ideelt burde den ha bakhjulsdrift (som nye VW ID og i3). I virkelighetens verden fungerer dagens elbiler og fossilbiler utmerket enten de har forhjulsdrift, bakhjulsdrift eller firehjulsdrift!

 

For de spesielt interesserte er forskjellene viktige! Kunne ikke tenke meg forhjulsdrift!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke så lett. Ja, vi vet hva Tesla Model 3 er best på, som akselerasjon, rekkevidde, ladenettverk, autopilot og mobil app, men Ioniq har veldig mye Model 3 ikke har.

 

I tillegg så krymper fordelene til Model 3.

Akselerasjon til Ioniq er ikke dårlig, og det er veldig få som faktisk bruker "sport" modus, som kan tyde på at den er god nok.

Rekkevidden er det ingenting å si om, mer er alltid bedre.

Ladenettverk begynner å bli mer og mer etablert. Jeg hører også at "alle" lader hjemme så det er vel ikke så viktig lengre.

Autopiloten er noe modern ennå, tror ikke dette er viktig nok. Virker som folk er fornøyd med "varsling" og ikke trenger selvkjøring. Ioniq sitt bidrag er vel også "grei minus" i kvalitet.

Mobil App liker Tesla sin veldig godt, selv om jeg tror den gjennomsnittlige nordmann ikke bryr seg så mye. Får se hva den nye BlueLink kan tilby.

 

Det Ioniq har som Model 3 er svak på er;

Hatchback bagarsjromluke.

Ventilerte seter.

Tradisjonelt design.

Bedre seter bak og individuell setevarmer kontroll.

Høyere manuvrerbarhet (smidigere svingradius).

Forhjulsdrift.

Justerbar nakkestøtte for sjåfør og passasjer.

 

Det er mange slike "generiske" funksjoner folk blir litt overrasket av er borte.

 

Såvidt meg bekjent har vel ikke TM3 eller andre modeller fra Tesla trådløs lading for telefon, eller Android Auto/Apple Car. Om de to siste kan kalles en fordel eller ikke, er vel litt diskuterbart da.

 

;-)

 

Med mindre man kjører på bane er det ikke mye som tilsier man skal ha bakhjulsdrift fremfor forhjulsdrift.

Bakhjulsdrift kan muliggjøre litt mer akselerasjon, men har på den annen side mindre stabilitetsmargin på glatt føre (Som er grunnen til at du ikke finner forhjulsdrevne driftebiler)

 

Forhjulsdrift har fordelen at det gir maksimal utnyttelse av rommet mellom bakhjulene, noe som er grunnen til at nesten alle små biler er forhjulsdrevne.

 

Ice-biler trenger endel HW for å føre driften fra motoren fremme til bakhjulene, og det er derfor en god del billigere, og krever mere kompromisser med å ha drift på bakhjulene. Dette i tillegg til at man ikke må jobbe for å fordele vekt bakover.

 

Elmotoren kan ligge på/rundt akslingen, og tar generelt lite ekstra plass med riktig design. Batteriene kan vel og utformes slik at batteripakkene utnytter rom som ellers ikke ville blitt godt utnyttet.

 

Tror dog som enkelte andre her, at når vektfordelingen er lik eller nesten lik, så er det litt mere hipp som happ om driften er fremme eller bake. I en oppoverbakke er nok bakhjulsdrift som regel en fordel. Ved utkjøring fra usaltet vei til saltet vei, eller fra lavtrafikkvei til høyere trafikkert vei, kan det ofte være en liten "knekk" opp til hovedveien, hvor det fortere er bare flekker, mens litt lengre bak er det fort våt is eller veldig våt og kompakt snø. Der har forhjulstrekk en fordel.

 

For 4wd styrer den kraften selv, slik at den vil normalt sett være bedre i alle sammenhenger. Dog, med ice-biler vil toleransen på drivverket være liten, slik at stor forskjell i slitasje på dekk foran og bak vil kreve at man skifter alle 4 dekkene selv om de ikke er utslitt. Det kan man utligne litt med å være flink til å rotere dekkene.

 

Med en elbil vil dette være elektronisk styrt, og ingen fysiske deler vil slites om forskjellen blir større. I tillegg så er resposn og reaksjon umiddelbar på elbiler, slik at elektronikken kan stryre dette veldig godt selv. Da får man tilnærmet alle fordelene til 4wd, i tillegg til gjerne lavere energiforbruk/lengre rekkevidde i mange tilfeller, uten de fleste ulempene. Og drivverket tar lite ekstra plass. Den største ulempen er egentlig pris for en ekstra motor og styreprogrammet for 4wd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intressant. Har dere mulighet for å utrede litt mer? Har også alltid hatt oppfattelsen at forhjulsdrift kanskje ikke gir samme ytelse som bakhjulsdrift kan gi, men at det generelt sett gir føreren høyere sikkerhet/forutsigbarhet under utfordrende føre.

 

Jeg hører også nå at VW ID skal komme med bakhjulsdrift..

 

Bakhjulsdriften fører til at man kan bruke allt grep til aksellerasjon bak og grep til styring foran. Det er en fordel om man prøver å kjøre forbi i en sving eller ønsker maks aksellerasjon ut fra apex av svingen. Ved normal rasjonell kjøring som man skal bedrive på offentlig vei, er ikke dette noen videre relevant problemstilling. Ved hard aksellerasjon flytter man også marktrykk bakover som øker grepene for drivhjulene på bakhjulsdrevne biler og reduserer det på de forhjulsdrevne. Igjen ikke noe man bør vøre i nærheten av på offentlig vei.

 

En ulempe med bakhjulsdriften er hvordan den oppfører seg ved et tap av grep sidelengs (sleng på bilen) Selv om Forhjulsdrevne biler kan være en del mer ettergivende og gi deg litt mer varsel om at du er nær grensen . Bakhjulsdrevene biler har langt større tendens til å gå ut sedeveis ukontrollert. Grunnen er at med den forhjulsdrevne bilen bruker du ikke av bakdekkenes grep til fremdrift eller styring, så de fungerer som et 'slepeanker' som tenderer til å rette opp bilen om grepet tapes. Den bakhjulsdrevne bilen derimot vil ved tap av grep sideveis lang lettere ville snu seg 180 grader siden det er gjerne forhjulene som har mest friksjon (Bakhjulene spinner med kraft fra motoren forhjulene står med en eller annen vinkel mot fartsretningen).

 

Nå har moderne stabilitetskontrollsystemer redusert denne problemstillingen, så det er ikke noe jeg ville hengt meg så mye opp i, så som sagt forhjul vs. bakhjulsdrift er mest noe du bryr deg om på bane, det er egentlig bare der det er noen fordel.

 

 

 

Ice-biler trenger endel HW for å føre driften fra motoren fremme til bakhjulene, og det er derfor en god del billigere, og krever mere kompromisser med å ha drift på bakhjulene. Dette i tillegg til at man ikke må jobbe for å fordele vekt bakover.

Man sparer en del ja, man slipper kraftfordeler og langsgående aksling, men man må ha en ekstra motor og diffrensial (som den konvensjonelle 4x4 bilen også må ha)

 

 

Hvis man dropper dette og kun har forhjulstrekk kan man få vesentlig mer plass bak siden man simpelten trenger to hjul i et oppheng bak, og ingen aksling mellom de og kan utnytte plassen mellom bakhjulene til bagasje. Derfor er det veldig attraktivt å ikke ha drift på bakhjul for små biler siden man vinner mye plass. Det spiller ikke engang så stor rolle at diffrensialen og motoren ikke er så enormt store, de må nødvendigvis ligge mellom bakhjulene, så der kan du ikke ha bagasje. Det blir litt teit med en aksling gjennom bagasjen...

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bakhjulsdriften fører til at man kan bruke allt grep til aksellerasjon bak og grep til styring foran. Det er en fordel om man prøver å kjøre forbi i en sving eller ønsker maks aksellerasjon ut fra apex av svingen. Ved normal rasjonell kjøring som man skal bedrive på offentlig vei, er ikke dette noen videre relevant problemstilling. Ved hard aksellerasjon flytter man også marktrykk bakover som øker grepene for drivhjulene på bakhjulsdrevne biler og reduserer det på de forhjulsdrevne. Igjen ikke noe man bør vøre i nærheten av på offentlig vei.

 

En ulempe med bakhjulsdriften er hvordan den oppfører seg ved et tap av grep sidelengs (sleng på bilen) Selv om Forhjulsdrevne biler kan være en del mer ettergivende og gi deg litt mer varsel om at du er nær grensen . Bakhjulsdrevene biler har langt større tendens til å gå ut sedeveis ukontrollert. Grunnen er at med den forhjulsdrevne bilen bruker du ikke av bakdekkenes grep til fremdrift eller styring, så de fungerer som et 'slepeanker' som tenderer til å rette opp bilen om grepet tapes. Den bakhjulsdrevne bilen derimot vil ved tap av grep sideveis lang lettere ville snu seg 180 grader siden det er gjerne forhjulene som har mest friksjon (Bakhjulene spinner med kraft fra motoren forhjulene står med en eller annen vinkel mot fartsretningen).

 

Nå har moderne stabilitetskontrollsystemer redusert denne problemstillingen, så det er ikke noe jeg ville hengt meg så mye opp i, så som sagt forhjul vs. bakhjulsdrift er mest noe du bryr deg om på bane, det er egentlig bare der det er noen fordel.

 

 

 

Man sparer en del ja, man slipper kraftfordeler og langsgående aksling, men man må ha en ekstra motor og diffrensial (som den konvensjonelle 4x4 bilen også må ha)

 

 

Hvis man dropper dette og kun har forhjulstrekk kan man få vesentlig mer plass bak siden man simpelten trenger to hjul i et oppheng bak, og ingen aksling mellom de og kan utnytte plassen mellom bakhjulene til bagasje. Derfor er det veldig attraktivt å ikke ha drift på bakhjul for små biler siden man vinner mye plass. Det spiller ikke engang så stor rolle at diffrensialen og motoren ikke er så enormt store, de må nødvendigvis ligge mellom bakhjulene, så der kan du ikke ha bagasje. Det blir litt teit med en aksling gjennom bagasjen...

 

Nå snakket jeg først og fremst om fordel/ulemper vedrørende forhjulsdrift vs bakhjulsdrift, så med det i tankene, så lurer jeg på hvor du har behov for ekstra motor på en bakhjulsdrevet bil. På elbilen har du motoren enten fremme eller bake, på en ICE-bil har du motoren kun fremme, men ved bakhjulsdrift så må du ha drivaksel/kardang og annet tilhørende for å føre kraften bakover og ut til hjulene.

 

Det var mer i en bisetning at jeg nevnte fordelen med 4wd på en elbil sammenlignet med 4wd med ice-biler, siden det var spurt om det. Tenker som så at etter ettpar dekkskift på knapt slitte dekk, så begynner den ekstra elmotoren å se ganske billig ut. En elmotor er jo allerede langt billigere enn en ice-motor.

 

https://auto.howstuffworks.com/electric-car7.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns den ligner mer på nye Leaf. Men bakhjulstrekk da. Blir nok bare en Leaf i stedet. De har jo veldig lite feil også. Noe VAG ikke er godt kjent for å ha.

Og veldig høy degradering av batteri. Å tape 5% kapasitet i året er vist innafor ifølge Nissan. Batteriene har verken kjøling eller varming.

 

Mens ID har dette og man vil kansje se ca 1% tap i året istedenfor.

 

Hadde glatt valgt "Golfen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diskusjonen rundt forhjulsdrift vs bakhjulsdrift er rimelig håpløs da det har lite å si for oss normale folk. Når man ikke stiller inn toe-in/out og camber for å treffe med best marktrykk når man overfører vekten under akselerasjon, så er forhjulsdrift det man foretrekker for normale biler til normalt bruk. Motorene har vært forran, og vektfordelingene har på ingen måte vært slik at man klarer å dytte mer vekt bak under akselerasjon enn vekten som allerede står over forhjulene på vanlige normale biler.

 

Dette kan vitnes rimelig enkelt ved å se på noen bilcross videoer. Forhjulsdrevne biler er på ingen måte akterutseilt av bakhjulsdrift, selv om det i teorien skulle vært slik. 

 

Dog på elbiler, som lettere kan justere vektfordelingen på bilene, så vil vi nok se mer og mer av bakhjulsdrift. 50/50 blir mer normalt, og man kan da ha motor rett ved akselen bak. Da kan man få en litt mer lettkjørt bil i byene med mindre svingradius.  

Lenke til kommentar

Nå snakket jeg først og fremst om fordel/ulemper vedrørende forhjulsdrift vs bakhjulsdrift, så med det i tankene, så lurer jeg på hvor du har behov for ekstra motor på en bakhjulsdrevet bil. På elbilen har du motoren enten fremme eller bake, på en ICE-bil har du motoren kun fremme, men ved bakhjulsdrift så må du ha drivaksel/kardang og annet tilhørende for å føre kraften bakover og ut til hjulene.

Å fjerne motoren fremme og flytte den bak frigjør ikke så mye plass da du uansett må ha plass for hjulbrønnene og styremekanismen foran. Det blir derfor mer plassøkonomisk å ha både styring og motor fremme, uansett om det er elektrisk eller konvensjonell drivlinje. Bare ta en titt på en bakhjulsdreven elbil, du finner ikke noe stort lasterom foran selv om det ikke er noen motor der.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å fjerne motoren fremme og flytte den bak frigjør ikke så mye plass da du uansett må ha plass for hjulbrønnene og styremekanismen foran. Det blir derfor mer plassøkonomisk å ha både styring og motor fremme, uansett om det er elektrisk eller konvensjonell drivlinje. Bare ta en titt på en bakhjulsdreven elbil, du finner ikke noe stort lasterom foran selv om det ikke er noen motor der.

Fordelen kommer ved økt svingradius. Samt demping og styremekanismer kan man om man vil gjøre på en mer plassbesparende måte, om målet er lagringsplass forran. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelen kommer ved økt svingradius. Samt demping og styremekanismer kan man om man vil gjøre på en mer plassbesparende måte, om målet er lagringsplass forran.

Man kan sikkert skrape ut litt mer plass, men det har jo sine ulemper (som du sier økt svingradius blir fort en konsekvens) Du kan uansett ikke lage et bagasjerom foran noe videre høyt, så det fornuftige er fortsatt å optimere for god bagasjeplass bak, der man kan stable over øyehøyde. Kjøredynamisk sett er det som nevnt praktisk talt ingen grunn til å foretrekke RWD over FWD for normal bilkjøring.

 

Så har du styringen. Den vil gjerne ligge gaske nær (men ikke på) aksen gjennom fornthjulene i nøytral posisjon. Jo lengre unna man flytter den (forover) jo mer mekanisk utveksling får den og jo mer bevegelse må den ha. Flytter du den nedover øker du kravet til stivhet i hjulopphenget, som i seg selv tar mer plass og øker vekt. Man kan flytte kabinen bakover fra fronthjulene, men da spiser man av plassen bak så det er netto negativt for plassutnyttelsen.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan vitnes rimelig enkelt ved å se på noen bilcross videoer. Forhjulsdrevne biler er på ingen måte akterutseilt av bakhjulsdrift, selv om det i teorien skulle vært slik.

 

Bilcross, hvor det brukes 90talls biler, helt ribbet for unødvendig vekt og med sveiset differensialer er nok langt fra den beste sammenligningen :p

 

Fremhjulstrekkere gjør det vel mest greit der da de blir tvunget til å ta det roligere for ikke å understyre, mens Volvo 240ene ligger med 90 graders vinkel gjennom alle svingene fordi det er sabla morro.

 

Og jeg vet hva jeg ville valgt der og :p

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare ta en titt på en bakhjulsdreven elbil, du finner ikke noe stort lasterom foran selv om det ikke er noen motor der.

Model S med kun bakhjulstrekk har en del større plass under panseret en den med to motorer.

 

Veldig usikker om det hadde vært mere plass baki om det kun var motor fremme, men det er vanvittig mye plass baki fra før av da.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Model S med kun bakhjulstrekk har en del større plass under panseret en den med to motorer.

Større, men ikke stort. I model 3 er det likt med og uten frontmotor fordi det ikke var verdt å lage en annen liner for den lille ekstra plassen man kan få.

 

At store biler har mer bagasjeplass er ingen overraskelse. Model S og X er veldig store biler.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan sikkert skrape ut litt mer plass, men det har jo sine ulemper (som du sier økt svingradius blir fort en konsekvens) Du kan uansett ikke lage et bagasjerom foran noe videre høyt, så det fornuftige er fortsatt å optimere for god bagasjeplass bak, der man kan stable over øyehøyde. Kjøredynamisk sett er det som nevnt praktisk talt ingen grunn til å foretrekke RWD over FWD for normal bilkjøring.

 

Så har du styringen. Den vil gjerne ligge gaske nær (men ikke på) aksen gjennom fornthjulene i nøytral posisjon. Jo lengre unna man flytter den (forover) jo mer mekanisk utveksling får den og jo mer bevegelse må den ha. Flytter du den nedover øker du kravet til stivhet i hjulopphenget, som i seg selv tar mer plass og øker vekt. Man kan flytte kabinen bakover fra fronthjulene, men da spiser man av plassen bak så det er netto negativt for plassutnyttelsen.

For elbiler som naturlig enkelt kan gjøres til 50/50 vektfordeling, så vil bakhjulsdrift være fordelaktig. Og hvis det fåes enkelt til ved å ha motor bak, så snakker vi økt sikkerhet både under akselerasjon, og nedbremsning. Samt bedre oppførsel ved trekk av henger siden man naturlig har mer vekt på bakakselen fra før av. 

 

Den største årsaken til ulykker med henger, er dårlig plassert last bakerst på hengeren (der det er naturlige å plassere vekten om man har lastet hengeren manuelt, siden det blir nærmest lasteluka), slik at kula blir dratt opp, og dermed mister akselvekt på hjulene bak. 

 

Ulempen med mindre lasteplass syns jeg veier mye mindre enn fordelen av en bedre balansert bil, som oppfører seg bedre på veiene. 

Lenke til kommentar

Bilcross, hvor det brukes 90talls biler, helt ribbet for unødvendig vekt og med sveiset differensialer er nok langt fra den beste sammenligningen :p

Tvert imot. Det er en motorsport med regler, som fint viser "fordeler og ulemper" med forhjuls-eller bakhjulstrekk. 

 

For motorsport, så bruker man uansett ikke ABS eller antispinn, siden man mister bremseeffekt med ABS, samt akselerasjon med antispinn. De tilfellene hvor slikt brukes, så er det grunnet sikkerhet, for å forminske uhell. Dog for å komme kjappest mulig fra A til B, så må slikt av. 

 

Fremhjulstrekkere gjør det vel mest greit der da de blir tvunget til å ta det roligere for ikke å understyre, mens Volvo 240ene ligger med 90 graders vinkel gjennom alle svingene fordi det er sabla morro.

 

Og jeg vet hva jeg ville valgt der og  :p 

 

Hehe! Ja jeg vet hva jeg ville valgt selv. :p Bakhjulstrekk er definitivt en mer artig opplevelse. Men når det gjelder feste og slikt, så er forhjulsdrift bedre opp til et punkt. Det er kun når man har sprek nok bil til at man kan skifte CG til bakakselen at det lønner seg med bakhjulsdrift. Men da snakker vi ikke om den vanlige personbilen lengre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...