Paal Kvamme Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Langt større batteri enn før, lavt forbruk og pris omtrent som VWs ID.3: Her er nye Ioniq Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Litt skummelt å "tukle" med lade hastigheten da dette har vært en liten eksklusivitet for Ioniq mot tilsvarende biler, men på en annen side så kan jo en økt rekkevidde på over 50% (!!) bidra til ett sjeldnere behov for å stoppe og hurtig lade... Burde vi kanskje introdusere en annen måte å måle skjermstørrelse på (ja, jeg har sagt dette før, men ikke for 'bil skjermer) ettersom som diagonalen er ut datert med tanke på alle forskjellige skjerm formfaktorer vi har i dag? Og til slutt, hvis BlueLink systemet blir fullverdig bra, vil denne bilen skinne over alternativene 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 30. august 2019 Populært innlegg Del Skrevet 30. august 2019 (endret) WLTP til 311 km. Hyundais egne tall viser at en hurtiglading fra 0-80 prosent tar 57 minutter på en lader med kapasitet på 50 kW. Samme jobb, utført med en 100 kW-lader, tar 54 minutter – altså omtrent den samme tiden. Merk at 0-80%-øvelsen over hodet ikke er sammenlignbart mellom elbiler. Denne har 311 km WLTP, dvs. ca 249 km WLTP fra 0-80%. Av dette bør man helst ha ~50 km margin i tilfelle uforutsette hendelser, altså minst 16% i bunn. Man bør altså regne ladesyklusen fra 16-80% på denne bilen og det gir 199 km WLTP etapper mellom ladestasjonene. Hvis 0-80% tar 54-57 minutter så tar i beste fall 16-80% 43-46 minutter. Antagelig litt lengre siden lading går tregere mot slutten enn i begynnelsen. Kjører man på norsk motorvei i 100 km/t på sommerføre så kan man altså regne 2 timer kjøring, 45 minutter lading, 2 timer kjøring, osv. Endret 30. august 2019 av Simen1 10 Lenke til kommentar
missi Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Ioniq leveres kjapt? Er jo evig kø på biler fra Korea. Tror nok VW selge i stykker de fleste fra rett over nyttår. 2 Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Og det er vel fortsatt 0kg taklast? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Ioniqs energiforbruk er svært lavt: Vi kjørte temmelig lenge i 130 km/t på motorveiene utenfor Amsterdam med et forbruk på 13,8 kW – akkurat det Hyundai oppgir. Det er viktig å ha benevningene i orden. Men jeg får ikke dette til å stemme hverken den ene eller andre veien. 13,8 kW / 130 km/t = 106 Wh/km (bokstavelig fra artikkelen) 13,8 kWh / 100 km = 138 Wh/km (i tilfelle dere skrev feil benevning) 38,3 kWh / 311 km = 123 Wh/km (Hyundai sine egne tall) 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 (endret) Det er viktig å ha benevningene i orden. Men jeg får ikke dette til å stemme hverken den ene eller andre veien. 13,8 kW / 130 km/t = 106 Wh/km (bokstavelig fra artikkelen) 13,8 kWh / 100 km = 138 Wh/km (i tilfelle dere skrev feil benevning) 38,3 kWh / 311 km = 123 Wh/km (Hyundai sine egne tall) Antar de mente 13,8 kWh / 100 km. Som vel kanskje er det samme som WLTP forbuket. Men WLTP forbruket er målt fra veggen, altså tap i lading tas med. Det blir altså feil å sammenligne WLTP forbruk med forbruk oppgitt i bilen. (Ikke at 13,8 kWh / 100 km er dårlig. Rekkevidden vil være omkring 278 km i 130 km/t, og det er ganske brukbart.) Endret 31. august 2019 av Espen Hugaas Andersen 3 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Prisen blir for nærme Tesla Model 3 SR+. Sum sumarium burde den ligge 100 000 under. Sorry Hyundai, dere kan ikke øke prisen på Ioniq. 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Dette er en bil jeg vil vurdere (som bil nr. 2). Tesla skal jeg definitivt ikke ha, men VW ID og et par andre er også aktuelle. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Prisen blir for nærme Tesla Model 3 SR+. Sum sumarium burde den ligge 100 000 under. Sorry Hyundai, dere kan ikke øke prisen på Ioniq. Jeg er ikke så sikker på det. Valg av bil er så mye mer enn bare et regnestykke om pris og rekkevidde. Det er sikkert en hel del kunder som har bestemt seg for at neste bil ikke blir en Tesla av ymse grunner. Kundebehandling etter kjøp kan jo være en medvirkende faktor på det. 2 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Prisen blir for nærme Tesla Model 3 SR+. Sum sumarium burde den ligge 100 000 under. Sorry Hyundai, dere kan ikke øke prisen på Ioniq. Det er ikke så lett. Ja, vi vet hva Tesla Model 3 er best på, som akselerasjon, rekkevidde, ladenettverk, autopilot og mobil app, men Ioniq har veldig mye Model 3 ikke har. I tillegg så krymper fordelene til Model 3. Akselerasjon til Ioniq er ikke dårlig, og det er veldig få som faktisk bruker "sport" modus, som kan tyde på at den er god nok. Rekkevidden er det ingenting å si om, mer er alltid bedre. Ladenettverk begynner å bli mer og mer etablert. Jeg hører også at "alle" lader hjemme så det er vel ikke så viktig lengre. Autopiloten er noe modern ennå, tror ikke dette er viktig nok. Virker som folk er fornøyd med "varsling" og ikke trenger selvkjøring. Ioniq sitt bidrag er vel også "grei minus" i kvalitet. Mobil App liker Tesla sin veldig godt, selv om jeg tror den gjennomsnittlige nordmann ikke bryr seg så mye. Får se hva den nye BlueLink kan tilby. Det Ioniq har som Model 3 er svak på er; Hatchback bagarsjromluke. Ventilerte seter. Tradisjonelt design. Bedre seter bak og individuell setevarmer kontroll. Høyere manuvrerbarhet (smidigere svingradius). Forhjulsdrift. Justerbar nakkestøtte for sjåfør og passasjer. Det er mange slike "generiske" funksjoner folk blir litt overrasket av er borte. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 (endret) Individuell setevarme? Model 3 har jo setevarme selv i midtsete bak? Eller mener du at at det er egen knapp til alle sentene? Og med 50/50 vektfordeling er det ikke mange fordeler med fremhjulstrekk.. Eneste er om man står fast og trenger å snu på drivhjulene, men kjører man i slike forhold burde man bruke 30tusen ekstra på å få firehjulsdrift.. Endret 31. august 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 (endret) Bakhjulsdrift er jo overlegent. Da benytter man bakhjulene for å forsyne fremdriften, mens forhjulene kan gjøre jobben med å svinge. Med forhjulsdrift må grepet på to dekk deles på disse to aspektene. Det eneste som er bedre enn bakhjulsdrift er firehjulsdrift, og det har man som tilvalg på Model 3 men ikke Ioniq. Svingradius er kanskje verre på Model 3, men det er jo en funksjon av at det er en betydelig større bil. Den har 18 cm lengre akselavstand. Vil man ha bedre svingradius på en større bil, så er man fort over på firehjulsstyring, noe få biler har. Jeg er en fan av Ioniq, og muligens er den billig nok i 280-330k området vs Model 3 SR+, men om jeg skulle kjøpe Ioniq, så ville jeg absolutt vurdert nøye om jeg kunne strekke meg til Model 3 SR+. Hengerfeste, 250 kW hurtiglading, 11 kW saktelading, mer rekkevidde, mer plass, bedre ytelser, bedre kjøredynamikk, bedre app, autopilot, utradisjonelt design, osv. Det er mange områder Model 3 er bedre. Endret 31. august 2019 av Espen Hugaas Andersen 5 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Skulle tro det var en gjeng med tenåringer (foruten Tesla aksjonæren) som sammenligninger og anbefaler basert på akselerasjon, rekkevidde, bakhjulsdrift, osv. alene For voksne folk som har levd en stund så er derimot mye annet som kommer først. Som f.eks driftsikkerhet, service og oppfølging. Så da ryker selvsagt et bilmerke som Tesla fort ut. Herlighet, 3 av 4 Model 3 ble levert med feil og Tesla er en gang interessert i å rette opp mye av det!! Det er så vilt dårlig at selskapet ikke en gang kan tas seriøst. Som et super billig og useriøst Kina merke. Voks opp folkens og bruk hodet. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Det er fullt mulig 3 av 4 Ioniq leveres ut med feil. Men i denne prisklassen er det de færreste som går over bilen med forstørrelsesglass og ser etter lakkfeil. 2 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Det er fullt mulig 3 av 4 Ioniq leveres ut med feil. Men i denne prisklassen er det de færreste som går over bilen med forstørrelsesglass og ser etter lakkfeil.Bullshit. Ingen som leverer bilene med slike feil som Tesla gjør i vesten. 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Forhåpentligvis har de skiftet ut hovedlyktene med noen som gir lys i mørket. Jeg har aldri i mitt liv kjørt en bil med så dårlige hovedlys som Ioniq. Jeg lånte bilen på vinteren og kjørte en strekning uten veilys, og jeg turte knapt å kjøre fortere enn 50 km/t fordi jeg ikke så lenger enn noen meter foran bilen. Og i området er det mye elg. Det er tragisk at de som tester biler overhodet ikke bryr seg om hvordan hovedlysene fungerer. (Eller ikke fungerer!) Jeg tok det opp med forhandleren som først avviste påstanden min, men etter hvert innrømte at dette var et problem. På toppen av dette fikk jeg beskjed om at man ikke kan montere ekstralys fordi garantien på bilen ville ryke. Dette er enda et poeng som burde opplyses om av de som tester biler. 1 Lenke til kommentar
Electric cars in Norway Sweden Denmark Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 (endret) Flott bil ID.3 Endret 31. august 2019 av Electric cars in Norway Sweden Denmark E Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Individuell setevarme? Model 3 har jo setevarme selv i midtsete bak? Eller mener du at at det er egen knapp til alle sentene? Mente at hver passasjer selv kan styre sin egen setevarmer. Slik at det, naturlig og logisk nok, alltid vært, så rart å fjerne denne muligheten. Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Svingradius er kanskje verre på Model 3, men det er jo en funksjon av at det er en betydelig større bil. Den har 18 cm lengre akselavstand. Vil man ha bedre svingradius på en større bil, så er man fort over på firehjulsstyring, noe få biler har. Dette stemmer jo ikke helt da. Jo, større biler har ofte større sving radius, men det er ikke utelukkende på grunn av størrelsen, men heller mer avhengig av design. Med tanke på svingradius/manuvrabilitet har Tesla gjort ett dårlig design av Model 3. For å lage ett konkret og sammenlignbart eksempel; Model 3 krever til og med større sving radius enn Model S.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå