Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Langt større batteri enn før, lavt forbruk og pris omtrent som VWs ID.3: Her er nye Ioniq


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt skummelt å "tukle" med lade hastigheten da dette har vært en liten eksklusivitet for Ioniq mot tilsvarende biler, men på en annen side så kan jo en økt rekkevidde på over 50% (!!) bidra til ett sjeldnere behov for å stoppe og hurtig lade...

 

Burde vi kanskje introdusere en annen måte å måle skjermstørrelse på (ja, jeg har sagt dette før, men ikke for 'bil skjermer) ettersom som diagonalen er ut datert med tanke på alle forskjellige skjerm formfaktorer vi har i dag?

 

Og til slutt, hvis BlueLink systemet blir fullverdig bra, vil denne bilen skinne over alternativene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ioniqs energiforbruk er svært lavt: Vi kjørte temmelig lenge i 130 km/t på motorveiene utenfor Amsterdam med et forbruk på 13,8 kW – akkurat det Hyundai oppgir.

Det er viktig å ha benevningene i orden. Men jeg får ikke dette til å stemme hverken den ene eller andre veien.

 

13,8 kW / 130 km/t = 106 Wh/km (bokstavelig fra artikkelen)

13,8 kWh / 100 km = 138 Wh/km (i tilfelle dere skrev feil benevning)

38,3 kWh / 311 km = 123 Wh/km (Hyundai sine egne tall)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er viktig å ha benevningene i orden. Men jeg får ikke dette til å stemme hverken den ene eller andre veien.

 

13,8 kW / 130 km/t = 106 Wh/km (bokstavelig fra artikkelen)

13,8 kWh / 100 km = 138 Wh/km (i tilfelle dere skrev feil benevning)

38,3 kWh / 311 km = 123 Wh/km (Hyundai sine egne tall)

Antar de mente 13,8 kWh / 100 km. Som vel kanskje er det samme som WLTP forbuket.

 

Men WLTP forbruket er målt fra veggen, altså tap i lading tas med. Det blir altså feil å sammenligne WLTP forbruk med forbruk oppgitt i bilen.

 

(Ikke at 13,8 kWh / 100 km er dårlig. Rekkevidden vil være omkring 278 km i 130 km/t, og det er ganske brukbart.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Prisen blir for nærme Tesla Model 3 SR+. Sum sumarium burde den ligge 100 000 under. Sorry Hyundai, dere kan ikke øke prisen på Ioniq.

Jeg er ikke så sikker på det. Valg av bil er så mye mer enn bare et regnestykke om pris og rekkevidde. Det er sikkert en hel del kunder som har bestemt seg for at neste bil ikke blir en Tesla av ymse grunner. Kundebehandling etter kjøp kan jo være en medvirkende faktor på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prisen blir for nærme Tesla Model 3 SR+. Sum sumarium burde den ligge 100 000 under. Sorry Hyundai, dere kan ikke øke prisen på Ioniq.

Det er ikke så lett. Ja, vi vet hva Tesla Model 3 er best på, som akselerasjon, rekkevidde, ladenettverk, autopilot og mobil app, men Ioniq har veldig mye Model 3 ikke har.

 

I tillegg så krymper fordelene til Model 3.

Akselerasjon til Ioniq er ikke dårlig, og det er veldig få som faktisk bruker "sport" modus, som kan tyde på at den er god nok.

Rekkevidden er det ingenting å si om, mer er alltid bedre.

Ladenettverk begynner å bli mer og mer etablert. Jeg hører også at "alle" lader hjemme så det er vel ikke så viktig lengre.

Autopiloten er noe modern ennå, tror ikke dette er viktig nok. Virker som folk er fornøyd med "varsling" og ikke trenger selvkjøring. Ioniq sitt bidrag er vel også "grei minus" i kvalitet.

Mobil App liker Tesla sin veldig godt, selv om jeg tror den gjennomsnittlige nordmann ikke bryr seg så mye. Får se hva den nye BlueLink kan tilby.

 

Det Ioniq har som Model 3 er svak på er;

Hatchback bagarsjromluke.

Ventilerte seter.

Tradisjonelt design.

Bedre seter bak og individuell setevarmer kontroll.

Høyere manuvrerbarhet (smidigere svingradius).

Forhjulsdrift.

Justerbar nakkestøtte for sjåfør og passasjer.

 

Det er mange slike "generiske" funksjoner folk blir litt overrasket av er borte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Individuell setevarme? Model 3 har jo setevarme selv i midtsete bak?

 

Eller mener du at at det er egen knapp til alle sentene?

 

Og med 50/50 vektfordeling er det ikke mange fordeler med fremhjulstrekk..

Eneste er om man står fast og trenger å snu på drivhjulene, men kjører man i slike forhold burde man bruke 30tusen ekstra på å få firehjulsdrift..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Bakhjulsdrift er jo overlegent. Da benytter man bakhjulene for å forsyne fremdriften, mens forhjulene kan gjøre jobben med å svinge. Med forhjulsdrift må grepet på to dekk deles på disse to aspektene. Det eneste som er bedre enn bakhjulsdrift er firehjulsdrift, og det har man som tilvalg på Model 3 men ikke Ioniq.

 

Svingradius er kanskje verre på Model 3, men det er jo en funksjon av at det er en betydelig større bil. Den har 18 cm lengre akselavstand. Vil man ha bedre svingradius på en større bil, så er man fort over på firehjulsstyring, noe få biler har.

 

Jeg er en fan av Ioniq, og muligens er den billig nok i 280-330k området vs Model 3 SR+, men om jeg skulle kjøpe Ioniq, så ville jeg absolutt vurdert nøye om jeg kunne strekke meg til Model 3 SR+. Hengerfeste, 250 kW hurtiglading, 11 kW saktelading, mer rekkevidde, mer plass, bedre ytelser, bedre kjøredynamikk, bedre app, autopilot, utradisjonelt design, osv. Det er mange områder Model 3 er bedre.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skulle tro det var en gjeng med tenåringer (foruten Tesla aksjonæren) som sammenligninger og anbefaler basert på akselerasjon, rekkevidde, bakhjulsdrift, osv. alene

 

For voksne folk som har levd en stund så er derimot mye annet som kommer først. Som f.eks driftsikkerhet, service og oppfølging. Så da ryker selvsagt et bilmerke som Tesla fort ut. Herlighet, 3 av 4 Model 3 ble levert med feil og Tesla er en gang interessert i å rette opp mye av det!! Det er så vilt dårlig at selskapet ikke en gang kan tas seriøst. Som et super billig og useriøst Kina merke. Voks opp folkens og bruk hodet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forhåpentligvis har de skiftet ut hovedlyktene med noen som gir lys i mørket.

Jeg har aldri i mitt liv kjørt en bil med så dårlige hovedlys som Ioniq.

Jeg lånte bilen på vinteren og kjørte en strekning uten veilys, og jeg turte knapt å kjøre fortere enn 50 km/t fordi jeg ikke så lenger enn noen meter foran bilen. Og i området er det mye elg.

Det er tragisk at de som tester biler overhodet ikke bryr seg om hvordan hovedlysene fungerer. (Eller ikke fungerer!)

Jeg tok det opp med forhandleren som først avviste påstanden min, men etter hvert innrømte at dette var et problem.

På toppen av dette fikk jeg beskjed om at man ikke kan montere ekstralys fordi garantien på bilen ville ryke.

Dette er enda et poeng som burde opplyses om av de som tester biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svingradius er kanskje verre på Model 3, men det er jo en funksjon av at det er en betydelig større bil. Den har 18 cm lengre akselavstand. Vil man ha bedre svingradius på en større bil, så er man fort over på firehjulsstyring, noe få biler har.

 

Dette stemmer jo ikke helt da.

Jo, større biler har ofte større sving radius, men det er ikke utelukkende på grunn av størrelsen, men heller mer avhengig av design.

 

Med tanke på svingradius/manuvrabilitet har Tesla gjort ett dårlig design av Model 3.

 

For å lage ett konkret og sammenlignbart eksempel;

Model 3 krever til og med større sving radius enn Model S..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...