AnonymDiskusjon Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Jeg bor i et eierseksjonssameie. Etter at limfeller har blitt lagt ut er det blitt oppdaget skjeggkre i flere leiligheter i bygget og fellesareal, men ikke i min leilighet. Styret har bestemt med klart flertall at alle leiligheter skal behandles med gift. Ingen av vi som eier leilighet har nå muligheten til å si nei til dette iflg styret og en regning på mange tusen kroner vil komme i posten. Utgiftene for å behandle leiligheten med gift følger ikke kostnadsfordelingen som er nedsatt i vedtektene. Det fører til at jeg må betale mye mer enn en som har 1kvm mindre leilighet, mens en som har en 10 kvm større leilighet betaler det samme som meg. Denne kostnadsfordelingen er ikke i tråd med andre fellesutgifter som internett, tv osv. Så kort fortalt kan sameiet tvinge meg til å betale for at gift settes ut i leiligheten min selv om jeg ikke har skadedyr? Kan de kreve at denne utgiften ikke fordeles etter vanlig kostnadsfordeling? Kan jeg bare nekte å slippe skadedyrsfirmaet inn for å slippe utgiften? Anonymous poster hash: d54c8...00e Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 En bør iallefall tenke at hele bygget ble behandles, slik at problemet ikke bare vender tilbake fordi noen dyr har overlevd i leiligheten som ikke ble behandlet. Om du føler deg urettferdig behandlet bør du selvsagt argumentere for styret. 5 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Da er det vel isåfall rimelig at du blir erstatningsansvarlig for resten av blokka hvis det noen gang blir påvist skjeggtre igjen.. 5 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Da er det vel isåfall rimelig at du blir erstatningsansvarlig for resten av blokka hvis det noen gang blir påvist skjeggtre igjen.. Jaha, fordi? Skadedyrbehandling er ikke permanent og fjerner ikke muligheten for at de kommer tilbake senere. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 TS kan ha skjeggkre selv om TS ikke har oppdaget det enda. Dermed kan TS gjøre behandling i andre leiligheter meningsløs ettersom de har ett fristed i TS sin leilighet. Man kan ha ganske mange i hus før man merker noe. Man bør behandle hele bygget for å kunne ha ett håp om å fjerne de.. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Utgiftene for å behandle leiligheten med gift følger ikke kostnadsfordelingen som er nedsatt i vedtektene. Det fører til at jeg må betale mye mer enn en som har 1kvm mindre leilighet, mens en som har en 10 kvm større leilighet betaler det samme som meg. Denne kostnadsfordelingen er ikke i tråd med andre fellesutgifter som internett, tv osv. Kan du utdype denne ? Eierseksjonsloven er relativt klar på dette området: https://lovdata.no/lov/2017-06-16-65/§29 https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/fellesutgifter/ Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Jaha, fordi? Skadedyrbehandling er ikke permanent og fjerner ikke muligheten for at de kommer tilbake senere. Trådstarter stiller uansett svakt bevismessig. Sameiget treng berre å bevise at det er meir sannsynleg enn ikkje at trådstarter kan klandrast for at skadedyra kjem tilbake i ein eventuell sivilsak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå