Gå til innhold

Apple gjør det lettere å få reparert iPhone

Anbefalte innlegg

Nå skal du høre noe rart. Jeg har en Samsung Galaxy S3 son min mor har tatt over da hennes Doro døde. Hun har brukt den i snart 2 år, og den fungerer fint til hennes bruk uten å være sirup. Den er neppe så sikker lenger fordi det utgis neppe sikkerhetsoppdateringer til den fra Samsung, men den er ikke sirup.

Jeg har også en Samsung Galaxy S4 som fungerer like bra.

Selv bruker jeg en Sony Xperia Z5, og den er heller ikke sirup. Fungerer helt fint i dag. Batteriet kan gå unne fort ved hyppig bruk, men det er det eneste. Ved å stenge ubrukte apper i bakgrunnen så klarer den seg en dag før den må lades opp.

Men, nei, jeg får ikke hygge meg med nyeste OS, noe iPhone-brukere kan. Men til gjengjeld kan bjeg stikke innom et uavhengig verksted å få byttet hva enn det måtte være, til ofte langt lavere priser enn mine venner som har iPhone.

Og nei, jeg får nok minimalistisk av sikkerhetsoppdateringer til telefonen. Men den fungerer fortsatt. Så det er ikke gitt at alle android-telefoner er møkk og iPhone er vidundertelefoner.

Det kan nok gå begge veier i begge leire.

Sånn sett så er vel både android-telefoner og iPhone-telefoner like mye møkk og lite mye vidunder. Mye koker nok ned til en smakssak.

Akkurat som at noen liker epler og andre liker pærer, mens de som er virkelig skrullete liker mango.

Ik sagt Android telefoner er møkk, helt sikker st S3 funker bra til ringing og sms akkurat lik iPhone 3GS /4.

S4 foruten SMS og ringing har æ desverre lite tru på (hvis ikke æ nok engang uheldig)

iPhones er ikke vidunder, mange bugs der å, samme med Android .. de eldre Android kan du gå via uavhengige, men samtidig kan du gjøre det sjøl. ( stortsett kun batteri bytte)

Og ikke sant, " det kan gå på begge leire " :)

Jeg personlig liker « both ways ? "

Og smakssak har mye å gjøre ja :)

Edit: nå til dags liker begge , men mitt første Android

1.6 skremte mæi, kjøpte iPhone digget d. S3 holdt ut 3 mnd ( sikkert brukerfeil) gikk til bb10 digget den, men få apps. Men anyways, siste Android oneplus, digger men personlig treng ik all muligheter)

Endret av bbios
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sentrale aspektet er at en 5 år gammel Apple-telefon ikke er verd bryet, fordi Apple forelder telefonene sine kunstig. Man får ikke satt inn større minnekort, man får ikke installert et OS med sikkerhetsoppdateringer, ting går tregere, batteriet tar kvelden før tiden, for en telefon som ikke tåler rare påkjenningen før den takker for seg.

Blir som å kjøpe en bil der du må vente 10 år på å få sette inn baksete. Det er en 5-seter like lite som dette er reparasjonsvillighet.

Det er allerede det forrige… Selv om du kjøper to originale iPhoner kan du ikke bytte batteri mellom dem. Ting som dette fungerer når man har folk som lever i fornektelse og grupper som aldri er kritiske. De tror de kan kjøpe seg til kunnskap, eller kjøpe seg vekk fra realitetene. I møte med omverdenen virker de uinformerte og blaserte, noe som igjen forsterker sekt-preget, nå i senere stadie, rundt Apple.

Gratulerer, dagens. Teknisk sett tar du feil, men fortell meg gjerne hvorfor du er mer produktiv på telefonen enn jeg.

Selvfølgelig får man installert sikkerhetsoppdateringer på 5 år gamle iPhones. Det eneste som gjør telefonen tregere, er at nyere OS er mer krevende og at dersom batteriet blir dårlig, så kan telefonen redusere ytelsen for å hindre at den skrur seg av (dette er det en egen toggle for i iOS). Har du du en iPhone 5S eller nyere, så får du dagens iOS 12, altså en 6 år gammel telefon. 

Husk at i Norge, så har man faktisk 5 års reklamasjon. Så Apple reparerer telefoner til de er 5 år gamle uten spørsmål så lenge de ikke er skadet. Er de skadet, så må det bevises sammenheng mellom feil og skade for at de skal kunne nekte rep. Det er egne regler innad i Apple for dette. 

Jeg forstår du er blodfan av Louis Rossman, men her til lands så er det ikke så svartmalt som du skal ha det til.

Klart, det blir fort vanskeligere når man skal reparere en skadet iPhone med uoriginale deler. Men mange her til lands ser ut til å klare seg fint fortsatt? Fint at de nå får mulighet til å bestille originale out of warranty deler fra Apple. 

Å ta disse sertifiseringene koster ikke all verden. Så om Apple faktisk tillater det, så skjønner jeg ikke helt problemet.

Lenke til kommentar

Problemet er at dette er for telefoner som er over 5 år gamle. Pluss at man må kjøpe deler fra Apple.

Telefoner som er 5 år gamle får ikke sikkerhetsoppdateringer framover, fra 13 og utover, som kommer nå.

Ting fra Apple er svindyrt.

En 5 år gammel iPhone er ikke verdt bryet for DEG!

Det har du sannelig rett i. I henseende kunstig foreldelse er minnekort noe som naturlig gjør at en enhet holder seg lengre. Minneprisene går ned, og behovet går opp. I sum kan man altså fornye en gammel enhet når nevnte behov melder seg. iPhone-telefoner er veldig skadebefengte og de har hver for seg en rekke feil. Dernest er de trege med det ene operativsystemet som tilbys, eller kunstig utdaterte uten at man får gjort noe med saken.

Ikke får satt in en minnekort ? Ikke alle foretrekker det.

Installert et OS ?? Trur du virkelig "mann i gata kan om det, eller bryr seg?? Selvom du kan alt dette, kan ikke alle det.

Lykke til med å få brukt enheten fornuftig eller få noe for den brukt da. Å ha maskinvare fra 2011 er ikke kjempetøft, men får man byttet minne, minnekort, batteri og harddisk så er mye gjort. Å ha alt chippet sammen slik at alt effektivt sett dør samtidig, kanskje noen "foretrekker" det, ja, de som styrer økonomi i Apple foretrekker virkelig dette.

Økonomien i å skru 5år gamle telefoner når de er laget for å være vanskelig å ta fra hverandre er ikke der i Norge.

Når det gjelder batteri, nå til dags kan ikke en "mann i gata" gjøre set uansett!

Tøft utropstegn. Det finnes fortsatt mobiler der hvermannsen kan bytte skjerm og batteri på under minuttet. Sjekk fairphone 2, og snart 3. Librem 5, og Dragonbox Pyra.

I tilfelle Apple, selv om man skal gjøre det slik, er måten de gjør ting på noe som gjør det vanskeligere enn andre.

Huawei, kan du installere et os på den,

Bytte batteri ?

Oneplus, kan du sette større minnekort for den?

Samsung Note 10 /a80. (ikke plus) kan du sette større minnekort på den?

Flere av Honor modellene?

Flere av Xiaomi modellene?

Og når det gjelder treghet, dårlig batteri tid..

Kjenner manger som klager på det på diverse Huawei/Samsung/Honor og det tidligere enn IPhone 6 foreksempel.. ( MIN erfaring )

Når ting er like dårlige som hos Apple har man grunn til å klage. Enig. Mye rask. Forøvrig ikke mye grunn til å kjøpe flaggskipstelfoner og ting som skal være tynnest mulig i dag. Får samme ytelsen og fikset klagegrunnlaget hvis man ser etter andre ting.

når det er sagt, forsvarer ikke Apple på mange måter,

Men, er ikke kun Apple ( som du vil fram til her)

Gjelder de fleste.. ta av Apple hat brillene dine, så ser du det.

Jeg er da hjertens enig. Forskjellen er at å få reparert en iPhone er gjort vanskelig, i absolutt alle ledd, sågar fremdeles for tredjeparter. Vis-a-vis sammenligningsgrunnlaget.

Eier av en oneplus 6t ,Samsung 3 ( som er ikke brukbar originalt i dag) s4 ( lite brukbart,sirup, kan hvertfall bytte batteri ) s5 ( kan hvertfall bytte batteri, S6edge ( taklet ikke oppgradering til 7.0, sikker akkurat min telefon da? )

Ja, du kan bytte OS på dem, og da er de meget raskere enn selv nye telefoner. Eller du kan fortsette å kjøpe ny telefon hvert år. En rekke nye telefoner er også mindre sikre, særs på programvaresiden.

iPhone 4, 5s ( brukt den dag i dag) 6( brukt den dag i dag,noe dårligere batteri)

6s +, ( i bruk den dag i dag, bra fortsatt) 7 ( bruk den dag i dag, og veldig bra fortsatt)

Bruker av oneplus 6t og iPhone 10.

Liker det meste av oneplus, men hoppet på iPhone igjen.

Hva er det du ikke liker, og er det ikke nettopp friheten til å endre det du ønsker deg? Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at dette er for telefoner som er over 5 år gamle. Pluss at man må kjøpe deler fra Apple.

Telefoner som er 5 år gamle får ikke sikkerhetsoppdateringer framover, fra 13 og utover, som kommer nå.

Ting fra Apple er svindyrt.

Det har du sannelig rett i. I henseende kunstig foreldelse er minnekort noe som naturlig gjør at en enhet holder seg lengre. Minneprisene går ned, og behovet går opp. I sum kan man altså fornye en gammel enhet når nevnte behov melder seg. iPhone-telefoner er veldig skadebefengte og de har hver for seg en rekke feil. Dernest er de trege med det ene operativsystemet som tilbys, eller kunstig utdaterte uten at man får gjort noe med saken.

Lykke til med å få brukt enheten fornuftig eller få noe for den brukt da. Å ha maskinvare fra 2011 er ikke kjempetøft, men får man byttet minne, minnekort, batteri og harddisk så er mye gjort. Å ha alt chippet sammen slik at alt effektivt sett dør samtidig, kanskje noen "foretrekker" det, ja, de som styrer økonomi i Apple foretrekker virkelig dette.

Økonomien i å skru 5år gamle telefoner når de er laget for å være vanskelig å ta fra hverandre er ikke der i Norge.

Tøft utropstegn. Det finnes fortsatt mobiler der hvermannsen kan bytte skjerm og batteri på under minuttet. Sjekk fairphone 2, og snart 3. Librem 5, og Dragonbox Pyra.

I tilfelle Apple, selv om man skal gjøre det slik, er måten de gjør ting på noe som gjør det vanskeligere enn andre.

Når ting er like dårlige som hos Apple har man grunn til å klage. Enig. Mye rask. Forøvrig ikke mye grunn til å kjøpe flaggskipstelfoner og ting som skal være tynnest mulig i dag. Får samme ytelsen og fikset klagegrunnlaget hvis man ser etter andre ting.

Jeg er da hjertens enig. Forskjellen er at å få reparert en iPhone er gjort vanskelig, i absolutt alle ledd, sågar fremdeles for tredjeparter. Vis-a-vis sammenligningsgrunnlaget.

Ja, du kan bytte OS på dem, og da er de meget raskere enn selv nye telefoner. Eller du kan fortsette å kjøpe ny telefon hvert år. En rekke nye telefoner er også mindre sikre, særs på programvaresiden.

Hva er det du ikke liker, og er det ikke nettopp friheten til å endre det du ønsker deg?

Hehe.. utropstegn ja ? sette os ja, men igjen ik alle veit om d ei heller kan det.. satt lineageOS på S6edge ( mislykket desverre) .

gikk over til iPhone grunnet video opptak og bedre samtale kvalitet og størrelsen kan du si. 6t hadde å småbugs på div apps ( sikkert ordnet seg nu da )

Å customize var artig / nyttig for min del første uken kanskje, men MERK er kun min mening :)

Ladetiden er kanskje det jeg savner mest på oneplus .

Endret av bbios
Lenke til kommentar

Bransjen som sådan har store utfordringer, der skjer det fint lite. Dog mange store ord og satsninger på glansbilde-produksjon. Heldigvis er det mye stagnasjon, og da kan man konkurrere enda bedre ved å være sammenlignbar med flere friheter tilbudt. I Android-land er det ikke alle som er like kyniske, og det er etter mitt skjønn til det bedre. Som om et alter-ego Apple skulle drevet et alternativt Apple på helt andre premisser, eller hur?

Bransjen har helt klart store utfordringer, men det er faktisk noen aktører som er relativt åpne om problemene, tar utfordringene seriøst og gjør noe med det, bl.a de amerikanske selskapene Apple, Dell og HP, mens de asiatiske selskapene er eksperter på å feie all dritten under teppet og late som ingen ting. Produsentene som teller og faktisk vises på salgsstatistikkene i "Android-land" er kyniske så det holder, og framstår i det store og hele slett ikke som noe "bedre". Tvert imot. Android er grunnleggende sett utviklet av Google med et primært formål om å være en plattform for sporing, innsamling av persondata og servering av annonser, som er det som primært genererer penger i kassa for Google. Det meste av "Android-land" gjenspeiler dette, og preges i tillegg av kunstig foreldelse av telefoner som produsentene ikke gidder støtte med oppdateringer etter et par år, mer bruk-og-kast mentalitet, kynisk utnyttelse av billig arbeidskraft, svært lite transparent forretningspraksis og manglede miljøansvar.

Ditt fantasifoster, "et alter-ego Apple", som i et multinasjonalt konsern med tilsvarende størrelse og gjennomslag i det globale markedet og som ble drevet på fullkomne etiske og altruistiske premisser, er omtrent like reelt og sannsynlig som rosa enhjørninger som promper blomsterduft. 

Fairphone er ikke det grønneste, Qualcomm-maskinvare holder ikke lenge grunnet ufrie brikkesettdrivere. Du leste kanskje ikke sitatet om at Apple går i feil retning fra egen kilde? Hva er det vi ikke enes om?

Apple lager fundamentalt miljø- og forbrukerfientlig utstyr, at det oppleves brukervennlig er et til dels konkurrerende og annet hensyn. Man har ikke en saklig debatt hvis man sammenligner Apple med Fairphone, og ikke irettegår det Apple faktisk gjør og er.

Vel, Greenpeace mener at Fairphone er de grønneste, og jeg tror de virkelig prøver hardt for å være i den grønneste enden av elektronikkbransjen. Men du får gjerne begrunne hvorfor Fairphone etter din personlige mening ikke er de grønneste, og hvem som er grønnest og hvorfor.

Du klarte å finne én setning i artikkelen hos Greenpeace som var noe negativ i forhold til Apple, men velger å overse at resten av artikkelen nærmest skamroser Apple og alle forbedringene i retning av økt miljøansvar gjennom hele produksjonskjeden, fra ansvarlig mineralutvinning til mer miljøvennlig emballasje, som selskapet har gjennomført de siste årene. Hva skal man si... du må være rimelig ensporet negativ og unyansert svartmalende dersom den ene setningen er det du sitter igjen med etter å ha lest Greenpeace sin vurdering. Når du ikke er mottagelig for fakta som belyser både positive og negative aspekt, så tror jeg ikke at det er særlig mye vi kan enes om.

All elektronikkproduksjon er fundamentalt sett miljøfiendtlig, selv den grønneste delen av bransjen, der bl.a Greenpeace plasserer Fairphone og Apple. Men det handler om grader av miljøfiendtlighet, og skal du angripe noen for å være miljøfiendtlig og forsøke å påvirke markedet i positiv retning, så er det vel bedre anvendt energi å starte med verstingene i bunnen av lista til Greenpeace, der bl.a Amazon og Samsung ligger. Enig?

Folk kjøper eldre Apple-telefoner, noe på grunn av galloperende pris, og dels fordi det ikke er noen nyvinninger, og havner da i de-facto kunstig i foreldelse, tidligere. Man slipper på langt nær unna med ny Apple-telefon, stikk motsatt faktisk.

Noen kjøper ett til to år gamle iPhone-modeller når de faller i pris, noen gjør det samme med telefoner fra Samsung, Huawei, osv. Det handler ikke om mangel på nyvinninger, men om pris i forhold til personlig nytteverdi og at noen vurderer at de ikke har spesielt mye bruk for de siste par årenes nyvinninger på high-end telefoner. Mange dekker sine behov helt fint med en eldre eller enklere telefonmodell. Forskjellen er at om man kjøper en to år gammel Note 8 i dag så gidder ikke Samsung å støtte denne med noe nyere enn Android 9, men kjøper man en to år gammel iPhone 8 så får man både kommende iOS 13, og 14, og sannsynligvis 15. Enkle fakta tilsier åpenbart at her er det først og fremst Android-produsenter som driver med kunstig foreldelse.

iOS 13 vil ikke (hvis ikke det skjer noe uforesett) ha støtte for noe eldre enn ting fra 2015, det er snaue 4 år (i beste fall). Flott med støtte, så sitter man som et stort spørsmålstegn etter den tid. Det er ingenting på mobilfronten som trenger mer maskinkraft for at en 201*-enhet skal fungere fint, så hvorfor skal man effektivt sett bruke mange kilokroner per år i abonnement på samme telefon?

Så Apple trekker etter alt å dømme en ny strek ved eldre iPhones med minst 2GB RAM for oppgradering til iOS13, slik at iPhone 6s som ble lansert i september 2015 blir eldste modell som får denne. iPhone 6 som ble lansert i september 2014 har fått iOS-oppdateringer fram til nå, men dette stopper etter alt å dømme nå i høst, etter 5 år. Wow! Det er virkelig skandaløst at Apple "bare" støtter iPhone med oppdateringer dobbelt så lenge som det Android-produsentene gidder...

Det er faktisk mye på mobilfronten som trenger kraftigere og bedre maskinvare enn det som var tilgjengelig for 8-9 år siden for å fungere. At du kan sende og motta SMS med en 8 år gammel Samsung-telefon betyr åpenbart ikke at den henger med på alle andre områder, i forhold til f.eks en Galaxy S10+. Kan man ta opp 4K video i 30 eller 60 fps med Galaxy S4, som har mer enn nok pixler på bildebrikken til å dekke 4K-oppløsning? Hvorfor ikke? Kan det ha noe med maskinkraft å gjøre, mon tro?

Nå vet jeg ikke hvor "mange kilokroner" folk flest bruker pr år i "abonnement på samme telefon", eller hva du mener med denne kryptiske formuleringen. Har aldri abonnert på telefonene mine, de er kjøpt og betalt ved anskaffelsen.

Hvorfor skulle jeg ønske å kjøre et leketøy-OS på det som burde vært min enhet til å begynne med? Jeg kan fint installere LineageOS eller leke meg med postmarketOS på min S2, som forøvrig er 8 år gammel. Spionerende programmer fra monopolister og kjente spionasjeaktører holder jeg meg fint uten, men du må gjerne kalle det relevant. For hva da? Digitalt knefall?

Her skal Apple fremdeles komme å bestemme hvem som får reparere "deres" enheter?

Unner dem fortsatt dårligere salg, ellers takk.

Hvorfor du eventuelt skulle "ønske å kjøre et leketøy-OS" er det bare du som kan svare på. Jeg kjenner ingen som ønsker seg eller bruker noe slikt, men det finnes nok enkelte spesielt interesserte som leker seg med diverse "hjemmesnekrede" alternative OS. Din Galaxy S2 fra miljøverstingen Samsung kan sikkert kjøre både det ene og det andre av hjemmesnekrede eller alternative OS i stedet for den for lengst utdaterte og usikre spionprogramvaren Samsung utstyrte den med. Good for you, selv om telefonen er så utdatert at selv LineageOS for lengst har sluttet å støtte den med oppdateringer, og de aller, aller fleste av disse telefonen har havnet på dynga for lengst.

Bingo.

Det er enheter uten kontroll over hverken programvare, maskinvare, økosystem, reparasjonsmarked, eller resirkulering av deler, laget for å være vanskelig å jobbe med, gå istykker lett, og påfølgende liten grad av gjenvinning, også det under tvang, som en god del av produksjonen forøvrig. Hvis jeg må vente fem år på å få noe som bør være og er en selvfølge så blir det nei takk.

Apple konkurrer ikke med andre enn seg selv i å være selvgode ved å koste på seg reparasjoner av fem år gamle telefoner.

Det er jo noen som har kontroll over dette, som utvikler det hele og sørger for at maskinvare, OS, apper og økosystem fungerer sammen på de ulike plattformene, og i tillegg ofte mellom plattformene. Og det er vel mer eller mindre slik det fungerer med minst 99% av alle smarttelefonene som brukes i verden i dag, som brukes med OS, app-butikker, apper, økosystem, tilbehør, osv. fra de store, velkjente aktørene.

Reparasjonsmarkedet er diversifisert, fra seriøse produsenter som har et enormt globalt supportapparat og tilbyr reparasjoner i ordnede former, til useriøse produsenter som gir faen i brukerne og overlater dem til hvemsomhelst eller bruk-og-kast, til uavhengige spesialister som fikser og redder data fra "håpløse tilfeller» av ødelagte enheter som ingen produsenter vil ta i med ildtang en gang. Vi har f.eks Samsung som gjør det nesten håpløst vanskelig å bytte en ødelagt skjerm, med iFixit reparerbarhetsscore på 3 av 10, og vi har Apple som har designet telefonene for at det skal være forholdsvis enkelt å bytte skjerm, med iFixit reparerbarhetsscore på 6. Apple gjenvinner og resirkulerer millioner av iPhones årlig, og har også utviklet egne roboter for dette formålet.

Vanskelig å vite hva du mener med "også det under tvang, som en god del av produksjonen forøvrig" og "Hvis jeg må vente fem år på å få noe som bør være og er en selvfølge så blir det nei takk". Det eneste som virker tvangsmessig her er vel innleggene dine, som virker mer og mer virkelighetsfjerne.

Ja, det å reparere fem år gamle telefoner er sikkert mulig å framstille som noe negativt bare du prøver krampaktig nok... men du framstår ikke som noe mer konsekvent eller troverdig av den grunn.

Dette i reparasjonsøyemed en historisk viktig sak i norsk sammenheng, og hva som skjer setter presedens og forventningspress på andre aktører. Apple bør ikke få blåse opp aksjekursen sin ved å forsyne seg av rettigheter forbrukere ellers og oppigjennom har nytt godt av. Det er fra arenaer som ikke fungerer som Apple gjør innovasjonen i teknologisektoren har kommet fra, all den tid Apple har vært delaktig selv.

Rettigheter er viktig. Jeg setter bl.a pris på retten til å få produktene mine reparert med originale deler, hos autoriserte verksted, og setter derfor pris på at Apple har et vel utbygd globalt support- og reparasjonsapparat for å ivareta dette.

Den siste setningen din gir ingen mening.

I sakens anledning, å sitte å vente til telefonen er ute av garantiordningen før Apple skal slutte å operere som kartell og domstol med reparasjonslinjen sin (som demonstrert mot sin egentlige hensikt, og demonstrativt til bakdel for kunde) blir for dumt.

Ja, det du skriver høres dumt ut. Garantireparasjoner dekkes av Apple, selvforskyldte skader må brukeren selv dekke uansett om det er i garantitiden eller ei, så jeg kan ikke se at det skulle være grunn til "å sitte å vente til telefonen er ute av garantiordningen". 

Apple deler ikke på maskinvaresiden, har lukket OSene sine, og programvaremarkedene, forhindrer installasjon av andre OS, forhindrer reparasjoner, forhindrer tredjepartsfiksing av maskinvare i alle ledd, de forsyner seg grovt av det kreative mennesker skaper, osv. osv.

All den tid de gjorde dette til fingerspissene, på best mulig måte, hvilket objektivt sett går i feil retning nå til dags, er dette en elendig modell, som før eller siden straffer seg, og da synes jeg først og fremst enda mer synd på kundene. Å bygge monopolet, med slavedrift og rovdrift på miljø, er det dette som skal være teknologi anno 2019? Heldigvis er opinionen i positiv tendens. Hva man skal ta på vei for når Apple firer litt er meg forresten en gåte.

Igjen så blander du fakta, halvsannheter og fiksjon. Det er velkjent at Apple har en del proprietær hardware og software – samtidig som de også bruker standard hardwarekomponenter, baserer seg på mye åpen kildekode, samt deler teknologi som bl.a WebKit og CUPS, og bidrar i standardiseringsorganisasjoner. Bildet er altså ikke så sort-hvitt som du vil ha det til. Ikke bare det, Mac-brukere har vitterlig kunnet kjøre andre OS i mange år, bl.a ved hjelp av Apples Boot Camp verktøy. Skulle jeg få problem med en iPhone eller Mac, så kan jeg definitivt gå til en av flere tredjeparter her i byen, som utfører reparasjoner med originale deler og Apple-sertifiserte reparatører - eller om jeg føler meg dristig, reparere selv med deler kjøpt på Den Store Interwebben, eller få et "bakgårdsverksted" til å gjøre det for meg.

I fortsettelsen er det igjen vanskelig å finne mening i de tilsynelatende tilfeldige negativt ladede ordene som du stokker sammen. "Slavedrift og rovdrift på miljø"? Apple driver ikke med slavedrift, og selv om all elektronikkproduksjon pr definisjon innebærer miljøbelastning så er Apple langt unna å være noen versting i bransjen når det gjelder «rovdrift på miljø» - som tidligere vist. Kan du f.eks vise til mange andre i bransjen som driver 100% basert på fornybar energi og jobber like aktivt for å gjennomføre det samme i leverandørkjeden? https://www.greentechmedia.com/articles/read/apple-greens-supply-chain-with-100-clean-energy-commitments

Det Apple bedriver savner sidestykke, annet enn John Deere for traktorer, og det Microsoft fikk seg til å gjøre da de satt med makta. Ingen forbrukere gikk seirende ut, og ingen forbrukere er tjent med måten Apple lager programvare og maskinvare.

Nå er det vel ikke John Deere traktorer, svære mekaniske monster som kan koste millioner, noen typiske forbrukerprodukt. Microsoft ble dømt for misbruk av sin tilnærmede monopolmakt, men heller ikke det er sammenlignbart, da Apple aldri har vært i nærheten av en slik posisjon i markedet. Så vidt jeg vet er det enda ikke forbudt å utvikle sin egen proprietære teknologi, siden verden er full av dette, og det er rimelig uproblematisk så lenge det eksisterer konkurranse og flere alternativ i markedet.

Hvorfor forbrukere ikke skulle være tjent med en ansvarlig og seriøs produsent som Apple, som utgjør et godt og viktig alternativ til dominerende aktører som Google og Microsoft, er ikke lett å forstå, siden flere hundre millioner forbrukere tydeligvis ikke er enige med deg og velger å bruke Apples programvare og maskinvare. Jeg tror rett og slett ikke at du med din ekstremt ensidige og unyanserte agenda og sære besserwisserholdninger, er den som avgjør hva alle andre er tjent med.

Det sentrale aspektet er at en 5 år gammel Apple-telefon ikke er verd bryet, fordi Apple forelder telefonene sine kunstig. Man får ikke satt inn større minnekort, man får ikke installert et OS med sikkerhetsoppdateringer, ting går tregere, batteriet tar kvelden før tiden, for en telefon som ikke tåler rare påkjenningen før den takker for seg.

Blir som å kjøpe en bil der du må vente 10 år på å få sette inn baksete. Det er en 5-seter like lite som dette er reparasjonsvillighet.

Det er da høyst subjektivt. Å bruke noen ganske få hundrelapper på å bytte batteri på en fem år gammel iPhone 6 som ellers er i god stand, og som pr. i dag kjører nyeste iOS-versjon, kan være helt innenfor da den fortsatt kan gjøre alt man i sin tid kjøpte den for å gjøre, og mere til. 

Bil-analogien din mangler enhver logikk, og er like tåpelig som sammenligninger mellom biler og forbrukerelektronikk pleier å være.

Det er allerede det forrige… Selv om du kjøper to originale iPhoner kan du ikke bytte batteri mellom dem. Ting som dette fungerer når man har folk som lever i fornektelse og grupper som aldri er kritiske. De tror de kan kjøpe seg til kunnskap, eller kjøpe seg vekk fra realitetene. I møte med omverdenen virker de uinformerte og blaserte, noe som igjen forsterker sekt-preget, nå i senere stadie, rundt Apple.

Nå lyver du igjen. Du beskriver et veldig søkt scenario, men det er faktisk uproblematisk å bytte batteri mellom to like iPhones, og de vil fungere som normalt til alle formål - forutsatt at man ikke ødelegger noe inni telefonene i prosessen. Så vennligst spar oss for din bullshit om fornektelse, kunnskap og realiteter, når du selv ikke klarer å forholde deg til selv de enkleste fakta, men sitter der og drar den ene løgnaktige påstanden etter den andre ut av diverse kroppsåpninger.

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pinephone er laget av et asiatisk selskap, meget bedre enn Apple. Man må ikke hause opp om Apple, HP, eller Dell (!?) fordi Amazon og Samsung visstnok er værre, ifølge Greenpeace. Samme Greenpeace som mener Apple går i negativ retning. Ja, kanskje det er negativt å produsere masse eldre modeller fordi man har kjøpt for mange skjermer, kanskje er det nettopp Apple som fører veien, også videre, for hvordan man finner opp nye miljøfiendtlige løsninger. Ikke er Greenpeace noen autoritet.

Hvis jeg klager på at ting er gjort vanskelige å reparere, noen ganger umulig, at delene ikke er å få tak i, at dette ikke hjelper, så hjelper det fint lite at andre problemer finnes hos andre produsenter.

Apple kunne fint ha vært RedHat, men dengang ei. I et åpenhet- og sikkerhetsaspekt hadde det vært å foretrekke. Samsung og Huawei er på god vei til å bli større, og de baserer seg på et fritt OS.

Fem år gamle telefoner, i 2019, er ikke utdaterte. Dette vet du selv når du utbasunerer at Apple hadde lengre støttetid enn de legger opp til nå. Hvor lett det er å installere noe selv er et spørsmål om hvor mye nytte man kan få ut av maskinvare, altså miljøvennlighet, sett ditt helt reele syn på produksjon, altså ikke hvor mye profitt produsenten kan ta ut.

Hvorvidt Android-produsenter eller Apple er verst er meg knekkelig likegyldig, begge er et problem.

Særegent for Apple, er at man er prisgitt Apple. Nytt for Apple er at folk kjøper nye telefoner som er eldre, og at støttetiden går ned, sammen med salg av enheter. Å kjøpe en ny enhet, hvis reelle sammenligning er i volumet av tid den ble solgt, er hos Apple en abonnementsordning. Man kjøper noe som ikke har tredjepartsstøtte, og derav blir kunstig foreldet. All den tid denne tråden handler om Apple, og ikke andre som gjør lignende ting.

Fairphone bruker Qualcomm-brikkesett i telefonene sine, da får man masse lukkede enhetsdrivere som igjen er låst til en gitt Linux-kjerne. Derav blir det vanskelig å bruke telefonen så lenge den ellers hadde vært nyttig. (Fairphone 3 kommer med snapdragon 625 skulle jeg mene).

De har ikke i nærheten like høy profitt per enhet som Apple, og gjør vesentlig mer, også nyvinninger.

60fps 4K video, nyttig? Tror de fleste klarer seg helt fint uten, og at dette sjeldent eller aldri brukes om det måtte være innebygget. Nok et tafatt forsøk på å presse frem nyvinninger. Ikke har iPhone-modeller dette heller…

Det folk derimot har bruk for, og bruker, er muligheten til å bytte deler…

WebKit og CUPS (som gode unntak) kunne ikke vært mer irrelevante gitt størrelsen på Apple, og de tingene de faktisk driver med. Som å nekte kjøring av andre OS, og reperasjon på nyere enheter. Du vet, disse reperasjonsverkstedene som prøver å holde ting unna elreturen.

Apple har så lite standard deler som det går an å få. De har egne spesialskruer…

Dette er gjennomgående, ALAC istedenfor FLAC, osv.

Apple som mottager av reklamasjonssaker, avslår glatt på grunn av fukt, støt, eller støv. Vel lager de verldig skjøre ting, men de er også vanskelige og utålelige å ha med å gjøre, med lange køer.

Google, reklamenettverket, driver med reklame, men ikke i Android. Det du sier stemmer om Gapps.

Hvorvidt du tror Android er et leketøys-OS eller ei, så er det med populært og økende vis-a-vis iOS.

Man må ikke ha ferdige løsninger for å få støtte. Alt man trenger er kildekoden. Nyeste Android kjørte for litt siden på første Androidtelefon og HTC magic som er lik.

Jeg tror du ser deg blind på konsumentperspektivet, isolert sett.

Det er aldri greit å gi en monopolist rettighetene til maskinvare og plattform, det er i eksemplet Apple noe som ikke kommer kundene til gode.

En traktor er et forbrukerprodukt. Landbruk er primærnæring. Du forsvarer de verste eksemplene på kunstig foreldelse når det ikke finnes snev av behov eller rasjonell forklaring.

At Apple har fornybar energi i lokalene sine i USA, der de forøvrig snapper opp mer arbeidskraft fra resten av verden enn andre tilsvarende selskaper, har ingenting med at Apple er et selskap som produserer maskinvare. Produksjonen foregår i Kina, som har ekstremt miljøfiendtlig energiproduksjon.

Misforsto nyheten om ifixits bytte av batteri mellom to telefoner, de klager altså på at batteriet ikke er orginalt/ikke byttet på sertifisert verksted. Jeg antok basert på Apples veldig gjennomgående praksis at de nå forsøksvist hadde gjort det umulig.

Visst er en iOS-enhet alt man kjøper den for, men i sammenligningen med hva man får ellers, og spesielt mot hva en enhet bør være, er ting helt galt.

Med mindre man gjør ting selv får man ikke jobben gjort for noen hundrelapper for en gammel telefon.

Når det er sagt er det mye vanskeligere å skaffe deler til gamle iPhone-enheter, fordi Apple motsetter seg at deler omfordeles fra skadede enheter, snarere enn å bli gjenvunnet.

Nå skal du høre noe rart. Jeg har en Samsung Galaxy S3 son min mor har tatt over da hennes Doro døde. Hun har brukt den i snart 2 år, og den fungerer fint til hennes bruk uten å være sirup. Den er neppe så sikker lenger fordi det utgis neppe sikkerhetsoppdateringer til den fra Samsung, men den er ikke sirup.

Jeg har også en Samsung Galaxy S4 som fungerer like bra.

Selv bruker jeg en Sony Xperia Z5, og den er heller ikke sirup. Fungerer helt fint i dag. Batteriet kan gå unne fort ved hyppig bruk, men det er det eneste. Ved å stenge ubrukte apper i bakgrunnen så klarer den seg en dag før den må lades opp.

Men, nei, jeg får ikke hygge meg med nyeste OS, noe iPhone-brukere kan. Men til gjengjeld kan bjeg stikke innom et uavhengig verksted å få byttet hva enn det måtte være, til ofte langt lavere priser enn mine venner som har iPhone.

Og nei, jeg får nok minimalistisk av sikkerhetsoppdateringer til telefonen. Men den fungerer fortsatt. Så det er ikke gitt at alle android-telefoner er møkk og iPhone er vidundertelefoner.

Det kan nok gå begge veier i begge leire.

Sånn sett så er vel både android-telefoner og iPhone-telefoner like mye møkk og lite mye vidunder. Mye koker nok ned til en smakssak.

Akkurat som at noen liker epler og andre liker pærer, mens de som er virkelig skrullete liker mango.

Selv om Sony og Samsung naturligvis skulle vært bedre på å rulle ut oppdateringer, så har jeg installert nye OS på s3 og s4, med godt hell. Anbefales.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...