Gå til innhold

Apple åpner for salg av reservedeler til uavhengige verksteder

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Hvis reparatøren er god nok så bør han kanskje bevise det med en sertifisering også? Det kan være forskjeller mellom hvordan telefon A og telefon B skal både demonteres, repareres og monteres igjen.

Jeg og min kollega reparerer Iphone, samsung, og om vi kan finne deler hurtig, nokia, og huawei.

Samtidig reparerer vi alt fra +10 år gamle PC’er, stasjonære og laptops. Dell, HP, Lenovo, Acer, Asus, Apple og resten jeg ikke engang gidder å huske navnet på.

Om jeg skulle hatt ‘ekte sertifisering’ på alt detta, tror jeg de færreste ville hatt råd til å i det hele tatt gått inn døra våres.

Kan ikke påstå vi har fått mange klager heller, så nor riktig må vi da gjøre. Men for all del, stoler du ikke på oss, og insisterer på å betale en bil for enkle reparasjoner, så er du hjertelig velkommen til å gå et annet sted. Vi holder gjerne døra åpen for deg når du går...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom jeg hadde hatt en dyr mekanisk klokke (som f.eks. Rolex) ville jeg ikke levert den til en urmaker som ikke var sertifisert og godkjent av Rolex.  På samme måte ville jeg heller ikke byttet batteri eller glass på en mobiltelefon med IP6x sertifisering dersom ikke verksted var godkjent for dette.  

Det er helt greit at du ikke ønsker å få det reparert hos noen som ikke er autorisert av leverandøren, men hvorfor skal det hindre meg fra å gjøre det ?

• Liker 2
Lenke til kommentar

En ting er reparasjon.. en annen er software support for eldre enheter. Jeg har fortsatt en gammel 1st gen ipad som jeg egentlig hadde lagt bort da youtube sluttet å fungere for noen år siden. Det var til min overraskelse at det hadde begynt å fungere igjen da jeg dro den frem for lading for ikke altfor lenge siden. Verre er det med NRK super appen.. Hvem skal stå ansvarlig for at appene deres skal fungere så lenge telefonen har puls (clock)?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mye av dagens elektronikk er veldig avansert og vil kreve oppdatert kunnskap om det som skal repareres.  Uansett om det er en iPhone eller Samsung så vil det dukke opp problemstilling rundt garanti.

La oss ta et tenkt tilfelle med en telefon som har IP67 eller bedre sertifisering.  Det blir byttet glass på denne men serviceverkstedet gjør en feil slik at det kommer fuktighet inn i telefonen.  Hvem har da ansvaret?  Kunden vil klage til produsent og si at dette bør ordnes på garanti (hvis det var innenfor tiden) mens produsent vil si at bytte av glass ble gjort av en ikke-autorisert/ikke-sertifisert teknikker.  

Denne er bare en av mange problemstillinger som kan oppstå.  

Reperasjon av biler er mer standard.  Det er en standard dataport (OBD2) for å lese ut feilmeldinger og sjekke status på alle sensorer.  Hvis "datahjernen" i bilen er ødelagt så byttes som regel hele enheten.  Elektronikk i bil er mye mer basert på komponenter.  

Dersom jeg hadde hatt en dyr mekanisk klokke (som f.eks. Rolex) ville jeg ikke levert den til en urmaker som ikke var sertifisert og godkjent av Rolex.  På samme måte ville jeg heller ikke byttet batteri eller glass på en mobiltelefon med IP6x sertifisering dersom ikke verksted var godkjent for dette.  

For klokker tar man en trykktest etter reparasjon. Det kan man gjøre med mobiltelefon også.

Prøv neste problemstilling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da ingen grunn til at en profesjonell reparatør ikke skal kunne stoles på til å få telefonen til å bli like vanntett som før reparasjon? Det er da tross alt som regel mennesker som monterer disse telefonene i utgangspunktet, så det kan ikke være altfor magisk.Vanskelig for amatører uten trening, men sikkert helt greit for proffe med erfaring.

Er en god del komponenter som kan byttes på telefoner også, selv om det selvsagt er mye som henger for tett sammen til at enkeltkomponenter kan byttes. skjerm/glass/touchId burde kunne byttes...

Dersom de har riktige verktøy, deler innenfor spec og riktig opplæring så nei. Da bør de klare det.

Men da kan de like gjerne bli sertifisert....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...