NTB - digi Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 337 skader på elsparkesykkel i Oslo i årets sesong Lenke til kommentar
ozone Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Bøyde skjermer og hjul som faller av, og slikt? 2 Lenke til kommentar
MEMENK76 Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 I "veitrafikkloven" står det at "passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart." I samme tidsperiode, hvor mange bøter har politiet utsted til sykkelister (herundre også de på elsparkesykkel) for brudd på denne regelen. Et kjøretøy har også vikeplikt når den kjører inn på veinettet. Hvor mange sykkelister (herunder også elsparkesykkel) har fått bot for å ha bykset ut i veibanen, og dermed ikke overholdt vikepliken? Hva hjelper det med nye regler, dersom brudd på de allerede eksisterende ikke blir slått ned av politiet? Det er ikke urimelig å tro at skadestatistikken blir forbedret dersom de som bryter veitrafikkloven blir straffet, ettersom kjørestilen blir sannsynligvis blir mer passiv. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Hva er skadeantallet per 1000 sparkesykkel eller per passasjer-km? Hva er tilsvarende tall for sykkel, elsykkel, mopeder og gående? Bare for å få en følelse av hvor skoen trykker og om dette hauses opp fordi elektriske sparkesykler har hatt et kraftig oppsving det siste året? Ellers så er det verd å merke seg at perioden april-juli ikke er representativ for hele året ettersom sparkesykler blir mye mer brukt om sommeren enn om vinteren. MEMENK76: Det ligger i vikeplitens natur at man må ha noen å vike for, for at vikeplikten skal gjelde. Om man bykser inn på en vei man vet med sikkerhet er tom (f.eks ved at det er godt oversiktlig) så er ikke det brudd på vikeplikten. Dette er en vesensforskjell mellom vikepliktskilt og stoppskilt. Stoppskilt skal man stoppe for uansett om det er trafikk der eller ikke. 2 Lenke til kommentar
Dj F Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Kanskje tittelen heller burde endres til 337 skadet på elsparkesykkel i Oslo i årets sesong, eller er det ment at det skal fokuseres på hvordan de stakkars sparkesyklene maltrakteres, slenges rundt, og blir forlatt på mer folketomme steder? 3 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 1. september 2019 Del Skrevet 1. september 2019 At folk er skadet mens de kjører sparkesykkel sier jo ingenting om skyldspørsmålet. De kan jo ha blitt meid ned av damer med barnevogn som virrer rundt i ammetåka, eller blitt angrepet av folk som av natur misliker sparkesykler osv. Det blir som om legevakten lager statistikk over hvor mange som kommer inn med skade og samtidig hadde på seg dongeribukse. Det treeenger ikke være en sammenheng...men det tryggeste ville selvfølgelig være å forby dongeribukse.. 2 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 1. september 2019 Del Skrevet 1. september 2019 om dette hauses opp fordi elektriske sparkesykler har hatt et kraftig oppsving det siste året? Var ei helg i Trondheim i sommer, det overasker meg at det ikke er flere skader. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. september 2019 Del Skrevet 1. september 2019 Det hadde uansett vært fint med sammenlignbare tall så man fikk tatt tempen på hvor ille det eventuelt er. 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. september 2019 Del Skrevet 1. september 2019 Folk må lære å kjøre penere. Alle utsalgssteder burde gi med en pamflett (fjongt ord, hehe ^^) der det står at "Vår hovedfilosofi er: Du kjører nesten gratis, ikke stress! Kjør pent! Kjør kun raskt på åpne sletter. Ikke risikér élsparkesykkelens potensial" Eller noe sånt ^^ Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 1. september 2019 Del Skrevet 1. september 2019 Selv om hjelpemidlet er praktisk og effektivt trenger du ikke kjøre så andres ører flagrer. Jeg var også en tur i Trondheim i sommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå