Gå til innhold

337 skader på elsparkesykkel i Oslo i årets sesong


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I "veitrafikkloven" står det at "passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart."

 

I samme tidsperiode, hvor mange bøter har politiet utsted til sykkelister (herundre også de på elsparkesykkel) for brudd på denne regelen.

 

Et kjøretøy har også vikeplikt når den kjører inn på veinettet. Hvor mange sykkelister (herunder også elsparkesykkel) har fått bot for å ha bykset ut i veibanen, og dermed ikke overholdt vikepliken?

 

Hva hjelper det med nye regler, dersom brudd på de allerede eksisterende ikke blir slått ned av politiet?

 

Det er ikke urimelig å tro at skadestatistikken blir forbedret dersom de som bryter veitrafikkloven blir straffet, ettersom kjørestilen blir sannsynligvis blir mer passiv.

Lenke til kommentar

Hva er skadeantallet per 1000 sparkesykkel eller per passasjer-km?

Hva er tilsvarende tall for sykkel, elsykkel, mopeder og gående?

 

Bare for å få en følelse av hvor skoen trykker og om dette hauses opp fordi elektriske sparkesykler har hatt et kraftig oppsving det siste året?

 

Ellers så er det verd å merke seg at perioden april-juli ikke er representativ for hele året ettersom sparkesykler blir mye mer brukt om sommeren enn om vinteren.

 

MEMENK76: Det ligger i vikeplitens natur at man må ha noen å vike for, for at vikeplikten skal gjelde. Om man bykser inn på en vei man vet med sikkerhet er tom (f.eks ved at det er godt oversiktlig) så er ikke det brudd på vikeplikten. Dette er en vesensforskjell mellom vikepliktskilt og stoppskilt. Stoppskilt skal man stoppe for uansett om det er trafikk der eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje tittelen heller burde endres til 337 skadet på elsparkesykkel i Oslo i årets sesong, eller er det ment at det skal fokuseres på hvordan de stakkars sparkesyklene maltrakteres, slenges rundt, og blir forlatt på mer folketomme steder?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At folk er skadet mens de kjører sparkesykkel sier jo ingenting om skyldspørsmålet. De kan jo ha blitt meid ned av damer med barnevogn som virrer rundt i ammetåka, eller blitt angrepet av folk som av natur misliker sparkesykler osv.

 

Det blir som om legevakten lager statistikk over hvor mange som kommer inn med skade og samtidig hadde på seg dongeribukse. Det treeenger ikke være en sammenheng...men det tryggeste ville selvfølgelig være å forby dongeribukse..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk må lære å kjøre penere. Alle utsalgssteder burde gi med en pamflett (fjongt ord, hehe ^^) der det står at "Vår hovedfilosofi er: Du kjører nesten gratis, ikke stress! Kjør pent! Kjør kun raskt på åpne sletter. Ikke risikér élsparkesykkelens potensial" Eller noe sånt ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...