jalleks Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Hei. Jeg lurer på om det kan lønne seg å importere mobiler fra f.eks. Sverige da det sikkert er noe billigere der. Noen her som driver med dette å kan si om det lønner seg, og om det er lurt. Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 norge er veldig billig på mobiler, så jeg tror ikke det er særlig med penger å spare, men du kan få kjøpt mobiler som ikke har kommet til norge enda i sverige Lenke til kommentar
sirpetterjones Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Kommer jo an på prisen selvfølgelig Og det kommer an på om du mener å få den tilsendt i posten. Isåfall må du huske på toll og mva. Mange som blingser på det der. Evt, hvis du kjenner noen i Sverige, så kan du be de sende den, da slipper du jo avgiftene. Lenke til kommentar
Rayden Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Det er flere ting du også må tenke over. Importerer du en telefon fra utlandet, så er det lite sansynlig at den har norsk meny og det er ikke sikkert at du kan flashe den til norsk her i Norge heller. Og om du skulle få en DOA-telefon (DOA = Dead On Arrival), så kan du ikke få den byttet her i Norge. Da må du sende den tilbake. Og hvis du ikke kan flashe telefonen, har du også et problem mht. service. Mange problemer kan løses med en software-oppdatering, men ingen flashin = ingen oppdatering... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Rayden: Det siste stemmer ikke så bra. Om man får en DOA eller den skulle dø, så kan man godt sende den tilbake til sverige for å kreve reklamasjon. ("Kjøpsloven" i sverige er veldig lik den norske Forbrukerkjøpsloven) Eller du kan kontakte Sony-Ericsson/Nokia/Siemens etc. sin norske avdeling dersom du er registrert bedrift og driver som forhandler/importør. Utenlandske mobiler inneholder som regel et helt sett med språk, så det skal ikke være noe problem å skifte. Alt i alt tror jeg ikke det lønner seg så veldig for privatpersoner at det er verd portoen og avgiftene (dersom du velger at posten skal fortolle). Men dersom du er en bedrift og skal importere så kan du spekulere litt i at valuttaen endrer seg mens prisene i ett land ofte er faste i lengre perioder. Så da kan det nok øke avansen en del om du er heldig med valuttaen. (Bare husk å forsikre forsendingene, lite kjekt om en kasse fete mobiler "forsvinner" på veien til norge.) Lenke til kommentar
sirpetterjones Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Vurderte lenge å anskaffe meg en iPod fra usa. Hvis jeg hadde sendt den til en jeg kjente som hadde videresendt den til meg, hadde jeg spart over 1000kr, og det er jo en del. Lenke til kommentar
Errae Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 du må sjekke hvor tlfen er kjøpt! er mobilen importert fra quatar følger det _IKKE_ med garanti! Det er forskjellige norske aktører som importerer fra diverse araberland, elkjøp for eksempel. det fine med å importere er at de er _MYE_ pga at det ikke er garanti på produktet. men det negative er at noen ganger trenger du garantien ;D viss tlfen er kjøpt av norsk aktør, men importert fra arabiske land, er det butikken hvor du kjøpte den som må gi deg garanti (= Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 du må sjekke hvor tlfen er kjøpt! er mobilen importert fra quatar følger det _IKKE_ med garanti! Det er forskjellige norske aktører som importerer fra diverse araberland, elkjøp for eksempel. det fine med å importere er at de er _MYE_ pga at det ikke er garanti på produktet. men det negative er at noen ganger trenger du garantien ;D viss tlfen er kjøpt av norsk aktør, men importert fra arabiske land, er det butikken hvor du kjøpte den som må gi deg garanti (= Som sluttkunde er ikke dette noe vi trenger å tenke på. Vi har da alltid reklamasjonen å støtte oss til. Ryker f.eks batteriet på mobilen er det bare å gå tilbake til f.eks elkjøp og får nytt. Har elkjøp valgt å importere fra qutar så er det de som sitter i saksa med manglende garanti. Vi som kunder har kun en part å forholde oss til og det er selger (i dette tilfellet elkjøp). Men om du er importør selv og står mellom valget å kjøpe billig fra qutar UTEN garanti eller fra et annet sted MED garanti så er det opp til dere å vurdere risiko og økonomi. F.eks om dere tror mobilene har veldig lav feilrate så velger man gjerne å kjøpe billig uten garanti, men tror man de har høy feilrate så kan garantien være gull vært. Husk også på at om en importør kjøper produktet med 1 års garanti, så må importøren selv legge på et selvvalgt beløp på prisen for å legge til side penger til reparasjoner og erstatninger etter garantitiden fra produsenten er gått ut men før reklamasjonstiden er gått ut. Legger man på for lite så går man i minus på reparasjoner, legger man på for mye får man ikke solgt varene.. Dette er kalkyler økonomene til importørene regner på. Bedrifter og importører har jo ikke noen reklamasjonsrett som forbrukere har, så de må selv administrerere økonomien i dette. Heldigvis er det myyye enklere for oss sluttkunder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå