Simen1 Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Tja, jeg er ikke født i går heller da. Dette er nå i hovedsak det jeg husker fra det virkelige hudleger har sagt og skrevet i ulike sammenhenger, samt generelle råd om hud som går igjen på helsesider på nett. Og ikke minst litt egen erfaring om hvilken temperatur jeg synes er best uten at min hud blir ubehagelig tørr. Andre kan sikkert ha mer eller mindre sensitiv hud og andre preferanser. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Bar og liter/minuttet er nå også ganske hete tema. Livet er litt for surt når du kommer over en dusj med for lite trykk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Tja, jeg er ikke født i går heller da. Dette er nå i hovedsak det jeg husker fra det virkelige hudleger har sagt og skrevet i ulike sammenhenger, samt generelle råd om hud som går igjen på helsesider på nett. Og ikke minst litt egen erfaring om hvilken temperatur jeg synes er best uten at min hud blir ubehagelig tørr. Andre kan sikkert ha mer eller mindre sensitiv hud og andre preferanser. Hvis lekfolk kunne vurdere sin egen hudhelse hadde vel ikke hudkreft vært noe stort problem. Din optimale temperatur virker å være over den anbefalte makstemperaturen for dusjing. 37-38 grader Celsius virker som et bedre kompromiss for miljøet og huden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Hvis lekfolk kunne vurdere sin egen hudhelse hadde vel ikke hudkreft vært noe stort problem. Din optimale temperatur virker å være over den anbefalte makstemperaturen for dusjing. 37-38 grader Celsius virker som et bedre kompromiss for miljøet og huden. Hudkreft skyldes i all hovedsak UV-lys fra sola, ikke dusjvaner. Dette er allmennkunnskap, ikke noe man må gå 7 år på universitet for å få greie på. Lavere temperatur fører til lavere komfort. Folk har sine grenser for hvor lav komfort de vil ha. Komfortmessig kan lav temperatur kompenseres med økt vannmengde. Som forklart lengre opp her fører økt vannmengde til større økning i energiforbruk enn kombinasjonen høyere temperatur og lavere vannmengde. Hvis man skyver komfortgrensa nedover for førstnevnte kombinasjon så kan man også gjøre det for sistnevnte. Sistnevnte vil i alle tilfelle være det mest energigjerrige alternativet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Hudkreft skyldes i all hovedsak UV-lys fra sola, ikke dusjvaner. Dette er allmennkunnskap, ikke noe man må gå 7 år på universitet for å få greie på.Jeg tror du misforsto poenget. Poenget er at det at så mange hudkrefttilfeller oppdages for sent i Norge, viser at folk er elendige til å vurdere sin egen hudhelsetilstand. Det samme gjelder da din vurdering om din egen hudhelse etter dusjing på 42 grader Celsius: Den er null verdt. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 (endret) Fint at de prøver å redusere alt dette, men siden dette legges frem som en konkurranse, vil dette engasjementet vare etter at konkurransen er over? Og har de noe fokus på å kutte de ansattes utenlandsturer og kjøring til hytter? Det er ikke akkurat ukjent at mange i denne bransjen ofte tar helgeturer til utlandet og/eller drar på hytta hver helg. Endret 31. august 2019 av logaritmemannen 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Greit nok. Hadde vært interessant om vi kunne fått inn en hudlege her som kan vurdere de to alternativene opp mot hverandre: A. 42ºC 5 liter/minutt med lite bruk av uttørrenede såpe vs B. 38ºC 20 liter/minutt med mye bruk av uttørrende såpe C. Lars Monsen-taktikk bryter med folk flest sine komfort-ønsker og sosial aksept av kroppslukt og fett hår så det alternativet er ugyldig og utgår. Men miljø-argumentet anser jeg som dementert. A gir definitivt lavere energibruk enn B. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 Og har de noe fokus på å kutte de ansattes utenlandsturer og kjøring til hytter? Det er ikke akkurat ukjent at mange i denne bransjen ofte tar helgeturer til utlandet og/eller drar på hytta hver helg. Som seg hør og bør har ingeniørkonkurranser fast definerte rammer og dette faller nok helt utenfor konkurransens innhold. Flyskam forbindes først og fremst med private reiser siden jobbreiser er "nødvendige". Den ansatte betaler ikke selv og oppfatter ofte invitasjoner om f.eks konferanser som "pålagt" selv om det er de selv som vurderer behovet og bestiller reisen. Noen ganger er ikke faglig innhold så viktig heller. "Jeg vet 90% fra før og kan godt stå over konferansen denne gang, men hey, jeg slipper jo å jobbe, får gratis lunsj, deilig hotellrom, en bar-runde med kollegene og slipper to dager unna masekona, skrikerungene og rushtrafikken, så hvorfor ikke" 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 31. august 2019 Del Skrevet 31. august 2019 (endret) Jeg har alltid vært sånn at jeg bruker -mer- enn det som er anbefalt. Hvorfor? For å tvinge myndigheter til å tenke enda lenger fremover, for å tvinge frem mer bærekraftige løsninger. Jeg liker ikke å leve med en rød linje man ikke skal tråkke over. Jeg liker å skape -masse- overflod, så man kan dusje, spise og drikke plenty uten å bekymre seg for å om det er mer i morgen. Hvis vi har muligheten, hvorfor ikke? Vi så jo hvordan det gikk i den byen i Sør Afrika (Cape Town?, husker ikke), som telte dagene ned mot vannet tok slutt? Hvorfor lar myndighetene det gå så langt? Hvorfor ikke investére i saltvann-renseanlegg først som sist? Noe av det mest livsnødvendige som finnes, vann, skal vi liksom spare og knipe på, men badetårn og annet surr skal vi øse bort 30 millioner på. Trekker alltid opp dassen mer enn nødvendig og lar vannet renne litt ekstra i springen, fordi jeg mener det er bra for å skylle røra, -og- kloakkanlegget litt ekstra. Jo mer man skyller og renser vann, jo mer tynner man ut dritten, og jo bedre er det for miljøet! I tillegg til teorien min om å tvinge frem mer bærekraftige og langsiktige vannløsninger. Jeg skjønner ikke vitsen med å leve i frykt. Jobber man litt ekstra hardt, så kan man leve trygt. Sånn burde alle leve. Endret 31. august 2019 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Hallvis_1 Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Det overrasker meg ikke at Norconsult-folka ikke har andre ting å snakke om... Lenke til kommentar
mosedotten Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 "Miljørådgiver i Veidekke, Hege Hansesveen, kan fortelle at de har iverksatt en rekke tiltak for å redusere klimabelastningen. Det gjelder på alle områder, fra fossilfrie byggeplasser,....." Det er godt å høre at Hege Hansesveeeen har skjønt viktigheten av å holde byggeplassen fri for fossiler, så klimaet ikke blir unødig belastet..... Dukker det opp en forsteinet Rhamphorhynchus fra juratiden så ryr det inn med paleontologer og så er H..... løs ref: UIO, naturhistorisk museum: Fossiler omfatter både skalldeler, skjelett, planterester, avtrykk og spor etter organismenes aktiviteter som graveganger, fotavtrykk og ekskrementer. " 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå