Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettradio

Gjest medlem-35580

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-35580

Hei,

jeg og noen venner har tenk å sette opp en nettradio, men vi vet ikke hvordan.

Vet vi kan sette opp noe vi kjører fra egen linje, noe Shoutcast eller noe, men vi vil ha noe som _ikke_ kjører fra vår egen linje, dermed noe som ikke hakker/lagger.

Hvor kan jeg bestille noe sant ?

Hva koster det ?

Noen som har peiling på dette ?

På forhånd takk..

Mvh

Vegard Østrem

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-35580

Hei,

Jeg har lastet ned shoutcast, men siden jeg har bare vanlig adsl linje ut, 128kb tror jeg, så er ikke det så aktuelt.

Er det ikke noe plass jeg kan bestille eller noe, som ikke kjører fra min maskin men en annen server med bedre linje?

Takker for alle svar..

Mvh

Vegard Østrem

Lenke til kommentar

Kan du ikke ta og høre med de store nettradioene eller no da ? Åssen de fikser det , er vel slik at man kan sette opp en server på en mega linje feks, legger inn noen programm etc , så kan man koble seg opp mot den når man skal spille , altså du kommer til og bruke hele linja di om du skal sende i 128kb\s kvalitet , du sender det til serveren og den sender det ut igjen , slik at når andre skal spille kan de logge seg på. Om du skjønner. Hør med de store nettradioene på nett eller irc , send mail eller msg :yes:

Håper dere får til. Gi respons tilbake om det blir velykket, Men husk at om dere skal leie en server til dette er det veldig dyrt , så med mindre dere har sponsorer eller ræva full av penger så er ikke dette no godt alternativ. Prøv og skaff dere en liten stygg pc som dere smeller opp hos et firma som dere kjenner eller noe , eller gjør avtale sånn , mye billigere , kansje gratis :)

Mhv. Kim

Lenke til kommentar
ikke for å skuffe deg nå, men det er ikke så lurt med piratradio. En kamerat av meg gjorde det da han sendte mp3's. Han ble tatt av TONO og fikk en fin bot på 9000 kroner. bare sånn at du vet det liksom.

Det tenkte ikke JEG på hvertfall. Men er ikke det bare

hvis det sendes på radiofrekvenser at de blir nettradio?

Nei forresten, man må nok sikkert ha lisens for å kunne sende

andres musikk på nettet også. Det sier seg jo egentlig selv.

Det interesserte litt dette, for det er noe jeg kunne tenkt meg selv, å

drive en radiokanal der jeg kunne spille musikk jeg valgte selv. Hadde

vært en drømmejobb :thumbs:

Lenke til kommentar
Jeg har lastet ned shoutcast, men siden jeg har bare vanlig adsl linje ut, 128kb tror jeg, så er ikke det så aktuelt.

Hvorfor er det så uaktuelt? :wow:

Fordi man ikke kan ha mere enn en lytter på vanlig kvalitet før det begynner og føkke ? Man skal heller ikke ha avtale etc med alle folka man spiller sanger fra , alt sånn fikser tono , man betaler dem og de sender penger videre til artister\selskaper etc , tror det var sånn det var

Lenke til kommentar

1) Senke kvaliteten

2) "Relaye". F.eks: La oss si at du kan ha tre lyttere maks. Da kan du dele ut to streamer til vanlige lyttere og den tredje streamer du til en annen som er server. Avhengig av hva han har i båndbredde, så kan han tilby lyttere fra din stream. Dette blir lagt sammen, sånn at du har dine 3, pluss det som han ev. kunne tilby. Kanskje han også bare sitter på ADSL, så blir det max 6 lyttere på to serveren (fra en kilde). Ganske genialt. Og du kan relayere flere ganger. Dette blir automatisk lagt sammen.

Lenke til kommentar
1) Senke kvaliteten

2) "Relaye". F.eks: La oss si at du kan ha tre lyttere maks. Da kan du dele ut to streamer til vanlige lyttere og den tredje streamer du til en annen som er server. Avhengig av hva han har i båndbredde, så kan han tilby lyttere fra din stream. Dette blir lagt sammen, sånn at du har dine 3, pluss det som han ev. kunne tilby. Kanskje han også bare sitter på ADSL, så blir det max 6 lyttere på to serveren (fra en kilde). Ganske genialt. Og du kan relayere flere ganger. Dette blir automatisk lagt sammen.

Joda , 2 ern var ganske genial egentelig :yes: men man bør ikke spille så mye under 128 kbits , men 1 ern , om han skal senke så mye at han får dytta på 2 stk , om dte var det du mente , så må han ned i en ca 64kbits , og da begynner det brått og bli irriterenes og høre på :(

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Litt info her:

43-48 kbps = FM radio kvalitet

52-58 kbps = Tape kvalitet

92-128 kbps = CD Audio Kvalitet

192 kbps = DVD Audio kvalitet

Nettradio klarer seg med 43-48 kbps som gir god og grei lyd. (Hør på P4 Live for eksempel)

Problemet er at de færreste har båndbredde siden Multicast ennå ikke er fullt implementert over internett og ISP'ene. De færreste hjemme routere støtter Multicast, så da er man like langt. Og om den gjør det så er det knapt 20% av ISP'r som støtter utgående Multicast og da igjen stort sett bare på firmalinjer.

med en 43kbps kvalitet og med din ut kapasitet på 128kbps kan du da sende til maks 4 stykker live stream, og med buffring til ca 5-6. Her trenger du med andre ord hjelp av:

1. Server med vanvittig kapasitet på linje

2. En media server som står på et backbone med Multicast enablet og Unicast rollover.

3. multiple relays (Playliste over tilgjengelig sendingspunkter)

Det med lovlighet er faktisk ganske viktig, for selv om du ikke oppgir navnet ditt så kan alle som kobler seg på få vite din IP eller Ip til relay serveren, og da er det en smal sak å bli tatt.

Det finnes tjenester hvor du kan kjøpe streams:

Mercury Stream

Mediacast1

Nova Networks

InternetRadio.nu

Som du fort vil se er det ikke mye lønnsomt med nettradio om du ikke har rette teknologien eller båndbredden selv. Om du er seriøs med å ønske å drive nettradio og selv vil legge inn noen kroner i det, så kan du sende meg en melding så skal jeg hjelpe deg med å få det til, men glem å tenke gratis og ulovlig.

Endret av Hawkie
Lenke til kommentar

Det koster ikke 6000,- å drive nettradio, NEI! :no:

Skriv til TONO de sier at en nettradio uten støtte for fler enn 50-100 brukere samtidig (dette vil du aldri få - med hjemmebandwith altså!) koster 500,- spenn i måneden, og ja det må du betale for de er flinke til å innhente uvitende fjortiser :thumbs:

Endret av Jaghi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...