Gå til innhold

Jobber hvor effektivitet ikke er hoved fokus?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det finst. Er mange jobbar og oppdrag der feks kvaliteten på sluttproduktet er det viktigaste, ikkje berre kor raskt jobben blir gjort.

Typisk eksempel er handtverk, enkelte gongar er det verdt å betale ekstra for snekkeren som leverer eit resultat som ser bra ut.

Enkelte omsorgsyrker som feks støttekontakt eller terapaut vil også bli målt på kor mykje tid dei brukar på å få klienten til å kjenne seg betre, ikkje for antalet klientar ein jobbar seg gjennom på ein dag.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kommunalt ansatt er det første jeg tenker på. Byggesaksbehandler.

Ellers har jeg lest jourist i politiet ikke alltid har fullt fokus på å være effektiv.

Fra spøk til alvor - hva er dine kvalifikasjoner da? Forskere er ikke alltid de mest effektive, men mange av dem er sabla flinke til å holde fokus rundt et tema som kan virke dørgende kjedelig for resten av oss.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan variere så mye. Du kan finner lagerjobber som ikke er super-stressende. Dette er noe du ikke kan vite så mye om før du har fått erfaring og prøvd litt rundt omkring.

Et lager kan være driftet slik at produksjonen hele tiden overgår lagerets kapasitet, og det kan være litt omvendt, at lageret har litt høyere kapasitet enn produksjonen. Da kan 80% av dagene gjennom året være vanlig tempo, så kan det komme noen dager innimellom hvor det blir høyt tempo.

Det kan variere veldig. Balansen er vel slik i verden at kyniske kapitalister prøver hele tiden å presse de svakest stilte til å jobbe hardest mulig for minst mulig lønn, men så har man noen myndigheter som lager regler for å beskytte noen av de svakeste, så dette er en balanse som hele tiden flytter på seg. Men dessverre har vi ikke kommet langt nok enda til å få myndigheter til å skjønne at ved å innføre borgerlønn, så hadde alle kunne jobbet så mye som det passet dem. Dette ville ført til -MER- effektivitet, fordi da hadde folk jobbet ut av lidenskap, arbeidsglede og altruisme, og ikke tvang om penger til å overleve.

Så det er vanskelig å gi et veldig tydelig svar. Noen arbeidsplasser kan være drevet av mer altruistiske arbeidsgivere, med dype lommer, som vil at de ansatte skal trives og gjøre en god jobb. Slike arbeidsplasser kan gjerne vare en god stund, men de står i fare for å bli utkonkurrert av mer sultne nyrike som vil "slå seg opp" i et marked og ikke er redd for å presse regler og grenser ved å utnytte svakerestilte som er villige til å jobbe hardt for lite penger.

Så du må bare prøve forskjellige jobber og se på arbeidslivet som en reise, og hvis du er heldig og finner en arbeidsplass der du trives med miljø og oppgaver, så ikke vær redd for å forsvar arbeidsplassen din.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte også på håndverker som avatar nevner.

I utgangspunktet er det yrker som forventer en høy grad av effektivitet og tempo men det en bedrift har vanligvis et par ansatte som gjerne ikke er de raskeste, men leverer veldig pent arbeid. Disse blir ofte da satt på de mer krevende sluttprodukt med fin finish.

Lenke til kommentar

Jeg bør nok ta å fullføre videregående ved hjelp av sånn der voksenrett skjønner jeg.

Jeg har svært lite kunnskaper.

Gikk på videregående for 13-16 år siden, droppet det etter at jeg gikk lei mekanisk fag. Gikk maskin fag.

Så å si at jeg sikkert passer til noe verksted er så feil. Det er det mange nav saksbehandlere har gjort, og arbeidsgivere som ser min profil/cv på nav, finn osv tenker samme tanken.

Jeg har truckfører bevis for t1 og t4.

Men igjen, interesse for å jobbe med lager, verksted osv er ikke der.

Jeg jobbet for 3 år siden, eller prøvde meg via tiltak i en barnehage.

Det var kjempe kjekt. Fikk ambisjoner og masse selvtilit fra det, og ville ta utdanning som barne og ungdomsarbeider.

Burde nok ha holdt meg til det, hadde råd til det.

Har egentlig fortsatt råd til å ta den utdannelsen, selvom jeg ikke har arbeid ved siden av.

Men med den utdannelsen, så blir man ganske låst på det ene sporet.

Blir rådet av slekt å ta utdannelse som helsefagarbeider isteden. Da har jeg muligheten til å jobbe i mer enn bare barnehage og skole.

• Liker 1
Lenke til kommentar

FInnes de?

Jeg har visst ikke den høyeste effektiviteten. Men jeg har andre ferdigheter som jeg syns kunne vært bra i jobb sammenheng.

Må bare vite om sånne jobber finnes.

Biltilsynet, ingen krav til tid og antall saker pr år.

Der kan det ta 3 timer å få godkjent en bil, eller det kan ta nærmere et år hvis man støter på det rette rasshølet.

Og det finnes ingen klageinstans.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bør nok ta å fullføre videregående ved hjelp av sånn der voksenrett skjønner jeg.

Jeg har svært lite kunnskaper.

Gikk på videregående for 13-16 år siden, droppet det etter at jeg gikk lei mekanisk fag. Gikk maskin fag.

Så å si at jeg sikkert passer til noe verksted er så feil. Det er det mange nav saksbehandlere har gjort, og arbeidsgivere som ser min profil/cv på nav, finn osv tenker samme tanken.

Jeg har truckfører bevis for t1 og t4.

Men igjen, interesse for å jobbe med lager, verksted osv er ikke der.

Jeg jobbet for 3 år siden, eller prøvde meg via tiltak i en barnehage.

Det var kjempe kjekt. Fikk ambisjoner og masse selvtilit fra det, og ville ta utdanning som barne og ungdomsarbeider.

Burde nok ha holdt meg til det, hadde råd til det.

Har egentlig fortsatt råd til å ta den utdannelsen, selvom jeg ikke har arbeid ved siden av.

Men med den utdannelsen, så blir man ganske låst på det ene sporet.

Blir rådet av slekt å ta utdannelse som helsefagarbeider isteden. Da har jeg muligheten til å jobbe i mer enn bare barnehage og skole.

Hvis du er mann og liker å jobbe i barnehage så burde det være veldig lett å få assistent stilling iallefall. Alle barnehagene her i distriktet skriker etter menn.

Lenke til kommentar

Hvis du er mann og liker å jobbe i barnehage så burde det være veldig lett å få assistent stilling iallefall. Alle barnehagene her i distriktet skriker etter menn.

Blir mer og mer sånn at kun de med utdannelse innen det får jobbene. Søkte på ledig stilling hos Manpower og de sa at jeg heller skulle søke på noe jeg hadde kompetanse i.

Da min bror ringte Manpower og spurte om de hadde noe ledig han kunne få sjansen i, da spurte de han om han var interessert i å jobbe i barnehage.

Han har null kompetanse i noe som helst.

Jeg har i så fall jobbet 6 måeneder i barnehage.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blir mer og mer sånn at kun de med utdannelse innen det får jobbene. Søkte på ledig stilling hos Manpower og de sa at jeg heller skulle søke på noe jeg hadde kompetanse i.

Da min bror ringte Manpower og spurte om de hadde noe ledig han kunne få sjansen i, da spurte de han om han var interessert i å jobbe i barnehage.

Han har null kompetanse i noe som helst.

Jeg har i så fall jobbet 6 måeneder i barnehage.

Det er klart at menn med utdannelse blir foretrukket over menn uten utdannelse. Men det er nå slik at det er veldig få menn som utdanner seg mot dette og mannlige assistenter/onkler er veldig populære.

Jeg har selv fått tilbud om jobb som assistent med null erfaring (det skal sies at jeg dog har barn selv) og jeg kjenner 4 jenter som jobber i bhage som alle sier jeg hadde fått jobb som assistent på dagen om jeg hadde ønsket.

Når det gjelder bemanningsbyråer så regner jeg med at de er rimelig tafatte. Hvis de har en kunde som har tatt kontakt for å få en mannlig assistent så er nok terskelen lav for dem å anbefale hvem som helst, men hvis de ikke har en aktiv kunde så vil de nok prøve å pushe deg over i ett eller annet sliteyrke med lav betaling som ingen vil ha.

Det er alltid noen som trenger en lavt betalt person til hardt arbeid. Typ "en aktiv hverdag med mulighet for fast ansettelse".

Lenke til kommentar

Når det gjelder bemanningsbyråer så regner jeg med at de er rimelig tafatte. Hvis de har en kunde som har tatt kontakt for å få en mannlig assistent så er nok terskelen lav for dem å anbefale hvem som helst, men hvis de ikke har en aktiv kunde så vil de nok prøve å pushe deg over i ett eller annet sliteyrke med lav betaling som ingen vil ha.

Jeg antar at det er ganske stor forskjell mellom bemanningsbyråene fra sted til sted, men jeg har brukt dem med hell hver gang jeg har vært arbeidsledig. De kunne ikke tilby den typen arbeidsplasser jeg var interessert i å jobbe fast i, men har alltid fått oppdrag og har fått vite at jeg kunne få faste stillinger dersom jeg var interessert. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...