Gå til innhold

Spørsmål om valg av monitor til PS4

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en PC-skjerm som skal brukes til PS4-spilling i tillegg til vanlig kontorbruk. Ettersom PS4 konsollen ikke er så kraftig (har ikke PS4 Pro), fant jeg ut at jeg kun trenger en skjerm med oppløsning på 1920x1080 og responstid på 60GHz for å makse ut konsollen. Ønsker IPS-panel. 

På Elkjøp fant jeg denne rimelig skjermen til kun kr 899 som oppfyller ovennevnte krav:

https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/HP24YSTRING/hp-24y-string-23-8-skjerm

Det eneste som bekymrer meg er at det under spesifikasjoner står "Optimized for gaming: Nei". Hva betyr dette i praksis? Skyldes det den relativt høye responstiden på 8ms (dette vil jeg trolig ikke merke uansett), eller er det noe annet? Tror dere skjermen jeg linker til vil passe mitt formål, eller har noen tips til en annen skjerm i prisklassen 1000-2000kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gaming-skjermer har ofte lavere responstid og funksjoner som ULMB eller BFI for å få enda bedre bevegelsesskarphet. I tillegg så har man input lag som ikke er spesifisert på den du linker til. Er denne høy vil den ikke passe til raske actionspill, bilspill og andre spill der man trenger rask respons.

Edit: Gaming-skjermer har også ofte høyere bildefrekvens/skjermfrekvens. F.eks. 120Hz eller 165Hz. Dette kan ikke PS4 utnytte uansett.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter en PC-skjerm som skal brukes til PS4-spilling i tillegg til vanlig kontorbruk. Ettersom PS4 konsollen ikke er så kraftig (har ikke PS4 Pro), fant jeg ut at jeg kun trenger en skjerm med oppløsning på 1920x1080 og responstid på 60GHz for å makse ut konsollen. Ønsker IPS-panel. 

På Elkjøp fant jeg denne rimelig skjermen til kun kr 899 som oppfyller ovennevnte krav:

https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/HP24YSTRING/hp-24y-string-23-8-skjerm

Det eneste som bekymrer meg er at det under spesifikasjoner står "Optimized for gaming: Nei". Hva betyr dette i praksis? Skyldes det den relativt høye responstiden på 8ms (dette vil jeg trolig ikke merke uansett), eller er det noe annet? Tror dere skjermen jeg linker til vil passe mitt formål, eller har noen tips til en annen skjerm i prisklassen 1000-2000kr?

Jeg skal ikke påstå å vite hva Elkjøp mener med "Optimized for gaming", men jeg tipper det kommer av et samarbeid med en større aktør som Dixons Carphone eller lignende.

Pikselresponstid på 8ms er elendig, og jeg tror du vil merke det særdeles godt om det faktisk stemmer. I praksis betyr det at skjermen vil ha store mengder ghosting. Du har heldigvis åpent kjøp hos Elkjøp, så det er jo bare å returnere om du ikke er fornøyd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har en 60 Hz desktop skjerm med IPS oppgitt til 5 ms og den fungerer fint. Faktisk bedre enn 144 Hz skjermen i laptopen som også er IPS.

Her er noen bedre alternativer.

https://classic.prisjakt.no/product.php?j=3424601,4076466,3248648,4399494,3467560,4380285

Takk for svar alle sammen!

Så litt nærmere på ett av alternative du linket til, HP EliteDisplay E243. På denne står der at Responstid BtW:Black-to-White ligger på 5ms, mens responstid GtG:Grey-to-Grey er 14ms. Jeg vet ikke forskjellen på disse to type respnstidene, men 14ms hørtes litt mye ut. Har GtG responstiden noe å si for spillopplevelsen, eller er det kun BtW responstiden jeg skal se på?

Lenke til kommentar

Det meste av delta som skjer på en pixel i et spill er jo mer GtG heller enn BtW med mindre du spiller Pong, så det er sikkert lurt å unngå akkurat denne. Har nok med hvilke måter produsenten designer panelene hvordan pixlene reagerer på mindre endringer.

Er det HP-skjermen som frister mest bortsett fra 14 ms GtG ?

Lenke til kommentar

Det meste av delta som skjer på en pixel i et spill er jo mer GtG heller enn BtW med mindre du spiller Pong, så det er sikkert lurt å unngå akkurat denne. Har nok med hvilke måter produsenten designer panelene hvordan pixlene reagerer på mindre endringer.

Er det HP-skjermen som frister mest bortsett fra 14 ms GtG ?

Alle så forsåvidt greie ut, så er litt hipp som happ. Men frister fortsatt kanskje mest med en opprinnelige skjermen jeg linket til i første post, pga den den rimelige prisen. Jeg spiller for det meste singleplayer spill, sjeldent raske fps onlinespill. Da tipper/håper jeg den rimelige HP 24y String til 899kr gjør susen. 

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen!

Så litt nærmere på ett av alternative du linket til, HP EliteDisplay E243. På denne står der at Responstid BtW:Black-to-White ligger på 5ms, mens responstid GtG:Grey-to-Grey er 14ms. Jeg vet ikke forskjellen på disse to type respnstidene, men 14ms hørtes litt mye ut. Har GtG responstiden noe å si for spillopplevelsen, eller er det kun BtW responstiden jeg skal se på?

Da leste du feil, GtG kan justeres ned til 5ms i innstillingene. 14ms er standard, og bruker sannsynligvis ikke overdrive.

GtG er forøvrig alltid raskere enn BtW eller WtB, fordi det er mindre fysisk endring for pikslene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...