BolleKalle Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Ok, leste boka 3 ganger på norsk og en gang på engelsk for 3-4 år siden, satt og sjekka www.theonering.net hver dag etter at siden ble opprettet (for å sjekke casting, se bilder osv) Dette var 2 år før FOTR var ferdig. Silmarillion, hobbiten har også blitt grundig gjennomgått, samt Unfinished tales. FOTR så jeg 3 ganger på kino, kjøpte extended edition og så igjennom ALT ekstramaterialet på 3 dager, samt se filmen 4-5 ganger. Snart var det tid for to tårn, sett 2 ganger på kino (litt skuffa), og fikk nå ex.ed i julegave. (Driver og pløyer igjennom den nå) ROTK har jeg sett, skal sees opptil flere ganger. Bare lurer... er det noen andre som er like syke i hodet her som meg? Lenke til kommentar
sirpetterjones Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Har bare lest den 1 gang.. Det jeg skulle si var egentlig litt off-topic; FotR var konge! TT var skuffende! RotK var enestående! pWnage! Godlike! Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Jeg er nok dessverre ikke like syk i hodet som deg, men det er det mange andre som er. Jeg har Ringenes Brorskap på DVD, også fikk jeg To Tårn extended i går da Når jeg var på RoTK premieren så jeg mange Ringenes herre frelste hvertfall. Mange folk som gikk med "middelalderklær", sverd osv... Mange av trolla der hadde samme sveis som Frodo osv... Var en del frelste der ja Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 kjenner en kamerat som har lest den 7-8 ganger Lenke til kommentar
Bone Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 slenge meg litt på her jeg også.. Har vel lest den norske Ringenes Herre versjonen 3 ganger på norsk, jeg også.. Den engelske har jeg lest 2 ganger.. Silmarillion har jeg lest 1 gang på norsk, og 1 gang på engelsk.. Hobbiten har jeg bare lest en gang på norsk.. Unfinished tales har jeg på norsk, men må ærlig innrømme at jeg ikke har lest den enda.. (jeg har tenkt å lese silmarillion enda en gang til har jeg tenkt, før jeg begynner på unfinished).. Jeg har Silmarillion, Hobbiten og Ringenes herre i "billig" utgave (til 100 -200 kroner), bøker, that is.. .. Så har jeg de i "dyr" utgave med bilder av diverse tegner.. både på engelsk og norsk.. Unfinished tales har jeg bare på norsk.. ..heter vel ufullendte historier der.. når det gjelder Kino/film titting.. så har jeg FOTR og TTT både som "vanlig" DVD og som Collecters edition pakke.. (den med de figurene).. Har vært Tolkien fan i en 12 år, eller noe nå.. (siden første gang jeg leste den ..selvfølgelig).. Men, jeg har ennå ikke sett Atter en Konge.. den skal jeg se sammen med mamma og pappa i mårra (2. juledag).. Jeg så heller ikke den FOTR før langt utti januar.. Så, når det gjelder å kikke på film, å være først i køen på premiæren osv, osv.. Det er ikke noe for meg.. Synes det er greit å vente faktisk.. Har noe å glede seg til da! hehe.. Syk, eller ikke.. Tolken synes jeg er genial ! Lenke til kommentar
Sakris Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 (endret) For det første til deg trådstarter, hvor mange ganger du har sett filmen på kino og DVD har INGENTING med hvor stor Tolkien fan du er, snarere tvert imot, jo flere ganger du har sett den på kino, jo større RINGENES HERRE fan er du. Det skal vites at Tolkien var imot en filmatisering av sine verk (det samme var hans sønn Cristopher som av mange uvitende blir beskyldt for å være den som har solgt rettighetene, men dette stemmer altså ikke) Når det skal sies, så får jeg vel slenge med på her jeg også... Ringenes herre er lest 30 + ihvertfall Hobbiten 5-6 ganger Silmarillion 5-6 ganger Unfinished Tales Har også lest en del (dog lite) litteratur som omhandler Tolkiens liv + at jeg har en bok som het er Tolkien Bestiary som omhandler alle planter, dyr og raser som finnes i Middle-earth og undying lands. Konge bok og et must for Tolkien "nerds" Endret 25. desember 2003 av Sakris Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 Altså, i mine øyne, hvis man er tolkien-fan og ikke kan glede seg over disse fantastiske filmene har man vel et like spennende forhold til middle-earth som med 500kg gråstein. Vil det si at siden jeg elsker filmene (siden de er en hyllest til tolkien og middle-earth), kan jeg ikke være stor fan av Tolkien? ummm... det blir for dumt. Lenke til kommentar
Sakris Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 (endret) Er det det jeg sa kanskje? Nei, slutt å legg ord i munnen på meg.. Jeg mener det er en liten konflikt mellom trådstarters topic og innhold i det han skriver. Når han lurer på hvem som er den største Tolkien-"nerden" og da tar med filmene (som forøvrig ikke har noen relevanse til Tolkien what so ever) det er da jeg begynner å lure på om han ikke like godt kunne skrevet Ringenes Herre-nerden! For disse filmene har etter mine øyne glemt av mye av mystikken og det som er i Tolkiens verden, istedenfor så har PJ laget actionfilmer ut av de og kallt det "min tolkning" av filmene. Men jeg mente det ikke på den måten du sa det her, for jeg er en Tolkien-fan og jeg gledet meg stort etter å ha sett FOTR, men så kom TTT og jeg klarer ikke ta PJ seriøst lengre, med henhold til det at han påstår å være en stor fan av boken selv! For det kommer jammen ikke til syne, og ROTK har jeg ikke sett enda, for jeg har det ikke akkurat travelt med tanke på hvor dårlig jobb PJ gjorde med TTT. siden de er en hyllest til tolkien og middle-earth Du er klar over at du beveger deg på tynn is her? Hvordan kan man hylle en person og hans store mesterverk ved å filmatisere det når forfatteren selv var imot dette? Synes ikke du dette blir et stort paradoks? Men for å kort oppsummere det jeg vil frem til: Filmene har INGENTING med Tolkien som forfatter å gjøre (selv om de er basert Ringenes Herre, en bok han skrev) så trådstarter feiler litt i forhold til sitt eget topic i tråden ved å bland de inn. EOD. Endret 25. desember 2003 av Sakris Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Det skal vites at Tolkien var imot en filmatisering av sine verk (det samme var hans sønn Cristopher som av mange uvitende blir beskyldt for å være den som har solgt rettighetene, men dette stemmer altså ikke) Det var J. R. R. Tolkien som solgte rettighetene for en billig penge faktisk. Klart man er imot en filmatisering av et slikt verk på sent 60- og tidlig 70-tall. Filmene kunne ikke ha blitt gjort da. Andre avkommere av Tolkien, som hans oldebarn, Royb, er positive til filmene og Royb har selv hatt en cameo i den siste om jeg ikke husker feil. Er selv rimelig stor Tolkien fan. Foretrekker generelt filmer foran bøker, men foretrekker selvsagt Ringenes Herre boka fremfor filmene som er en smule overvurdert. En hver som har lest boka må ha sittet å revet seg i håret under Atter en Konge og de små, men irriterende avvikene. Og så er det visse ting som gjør seg bedre i bøker enn på film: "I am no man!" Lenke til kommentar
Sakris Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 En hver som har lest boka må ha sittet å revet seg i håret under Atter en Konge og de små, men irriterende avvikene. Vel, de fleste fans var jo forbedredt på endringer da det ikke går an å følge boken slavisk igjennom en hel film, men her kommer blant annet det tragiske med filmene (Og husk på at PJ sa han skulle lage en film som ville glede begge deler av publikum, fansen og de som ikke har lest boka): - Endringen i historie og personer som man kunne klart seg uten (Faramir har blitt evil anyone? TTT) - Dårlige skildret personer i filmene (Frodo virker som ei pinlge med kun ett ansiksuttrykk, Gimli er der kun for å være morsom, same as Pippin og Gollum er jo helt feil fremstillt til tider) - i FOTR er Aragorn "redd" for hva han må gjøre og hvem han er (Stemmer dette med boka? NEI!) Såklart er filmene fantastiske å se på visuellt og musikken er nydelig og slagene veldige, men det er akkurat dette som ikke teller når det gjelder Tolkiens verden og historier. Det er ikke disse som trekker de frem. Og det skal sies at jeg satt omtrent å dro ut negler når jeg så TTT (spesielt når Faramir bestemte seg for å ta med Frodo og Sam tilbake til Minas Tirith) Nei, shame on you PJ! Du ble for kommersiell du også når det gjald å filmattisere boka! Lenke til kommentar
Bone Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Og det skal sies at jeg satt omtrent å dro ut negler når jeg så TTT (spesielt når Faramir bestemte seg for å ta med Frodo og Sam tilbake til Minas Tirith) Nei, shame on you PJ! Du ble for kommersiell du også når det gjald å filmattisere boka! ..for all del; ikke glem når Legolas raste nedover trappa i Helms Deep på et skold!! ..(pluss en del andre ting..) .. men Den var ille.. Lenke til kommentar
farke Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Og det skal sies at jeg satt omtrent å dro ut negler når jeg så TTT (spesielt når Faramir bestemte seg for å ta med Frodo og Sam tilbake til Minas Tirith) Nei, shame on you PJ! Du ble for kommersiell du også når det gjald å filmattisere boka! ..for all del; ikke glem når Legolas raste nedover trappa i Helms Deep på et skold!! ..(pluss en del andre ting..) .. men Den var ille.. Og enda verre: den hefalump-snabelsurfinga han presterer i Atter En Konge :no: Lenke til kommentar
Sakris Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 ..for all del; ikke glem når Legolas raste nedover trappa i Helms Deep på et skold!! ..(pluss en del andre ting..) .. men Den var ille.. Enig! Han ble nok for påvirket av Hollywood og filmselskapene (også når det gjald lengden på filmene) MEn ja, den Legolas-skjold-tingen var bad! Aragorns ville hopp ned blant 7000 orker og likevel overlever (greit nok, vi snakker om en fra gamle numenor, men likevel...) Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 huff.. og alver som kommer og hjelper da.. huff og til gjegjeld alver som ikke kan å sloss alvene var jo like farlige som de orkene jo. hele helms deep-scenen i seg selv var jo helt tullete også må han jo få presset inn arwen i TTT på en eller annen måte og Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 En hver som har lest boka må ha sittet å revet seg i håret under Atter en Konge og de små, men irriterende avvikene. Vel, de fleste fans var jo forbedredt på endringer da det ikke går an å følge boken slavisk igjennom en hel film, men her kommer blant annet det tragiske med filmene (Og husk på at PJ sa han skulle lage en film som ville glede begge deler av publikum, fansen og de som ikke har lest boka): - Endringen i historie og personer som man kunne klart seg uten (Faramir har blitt evil anyone? TTT) - Dårlige skildret personer i filmene (Frodo virker som ei pinlge med kun ett ansiksuttrykk, Gimli er der kun for å være morsom, same as Pippin og Gollum er jo helt feil fremstillt til tider) - i FOTR er Aragorn "redd" for hva han må gjøre og hvem han er (Stemmer dette med boka? NEI!) Såklart er filmene fantastiske å se på visuellt og musikken er nydelig og slagene veldige, men det er akkurat dette som ikke teller når det gjelder Tolkiens verden og historier. Det er ikke disse som trekker de frem. Og det skal sies at jeg satt omtrent å dro ut negler når jeg så TTT (spesielt når Faramir bestemte seg for å ta med Frodo og Sam tilbake til Minas Tirith) Nei, shame on you PJ! Du ble for kommersiell du også når det gjald å filmattisere boka! Tenk deg når du skal lage en film.. så bygger du opp en rolle, dvs ringen i dette tilfelle, som en ond og manipulerende liten ###### av en ting. Så kommer plutselig Faramir, som ingen har sett før, og sier "nei den der ville jeg ikke hatt om den hadde blitt kasta etter meg". Så klart, vi som har lest boka klarer å svelge det, men de som er nye innen middle-earth sitter der og rister på hodet. Var ikke ringen så mektig allikevel? En fin måte å drepe en film på. Og alver i Helms deep. Det var ikke noe jeg ønsket å se eller hadde savnet hvis det ikke var der, men da hadde jeg også gått glipp av å se Haldirs død (omg vakkert) og 1337 bueskyting. Alle jeg kjenner som ikke har lest boka ELSKER at alvene kom som støtte. T.o.m jeg syns det egentlig var jævli tøft. Har ikke filmene noen ting med Tolkien som forfatter å gjøre? Hva har du røyka? Hvis noe er en filmatisering av hans forfatterskap vil jeg si at det har en hel del å gjøre med tolkien som forfatter. Uansett, jeg ser du elsker å leke kverulant siden du trolig er av typen som satt og rev seg i håret over av Frodo ikke var gammel nok i FOTR osv. merk: jeg var også skuffet når jeg så TTT pga alle frihetene som var tatt, men ex.ed ble en desto bedre film. Faramir var ikke ond. Han så på ringen som en måte å redde forholdet til faren sin på. Lenke til kommentar
Sakris Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Vel skal vi ikke snakke om hva du har røyka som du så fint sier det, siden du tydeligvis vil misforstå med vilje det jeg vil ha frem her... Filmene i dette tilfellet har ikke noe med Tolkien som forfatter å gjøre av enkelte grunner: - Han har ikke vært involvert i de på noen som helst måte. - Filmene fremstiller ikke boka i riktig lys (vesentlige mangler osv osv) Selvsagt så kan du krangle med at det er av hans bøker og hans forfatterskap og derfor så har det noe med Tolkien som forfatter å gjøre, men dette blir veldig indirekte etter min mening. Vel det at ALLE som ikke har lest boka ELSKER at alvene kom til støtte sier jo litt når alle som (nesten alle ihvertfall) har lest boka synes at det ble überlame2k. Kanskje dette er det beste eksempelet på at PJ ikke gjør en god nok jobb. Når du snakker om at Faramir ser på ringen som sin måte å redde forholdet til faren på, så er jo dette noe som ikke hører boken til, men kun filmen og i TTT så er det kun i Extended edition hvorpå du får vite grunnen til at han tar ringen. Slik som kino-versjonen ble fremstillt så skulle man tro at det var fordi han var broren til Boromir at han tok ringen, og ikke grunnen som du nevner. Men for all del, fortsett å kritiser mine MENINGER, for når ble det forbudt å ha EGNE meninger her i landet Jo den dagen man sier noe negativt om Ringenes Herre (gud bedre hvor lei jeg er av alle disse "Seriøst, liker du ikke Ringenes Herre? Du mp jo være sær deluxe da...") Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) En vennine av meg har (tror eg) alle bøkene til tolkien kisen. Har alle DVD spesial utgavene og masse figurer fra LOTR. Alt hun mangler er vel LOTR ringen. Edit: Glemte å si at hun har hatt alle bøkene før det var snakk om noen lotr filmer. Endret 26. desember 2003 av SnowDOG_ Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) En slik? Det jeg syntes er trist er folk som rir så ufattelig mye på denne LOTR hypen. Folk som aldri har visst hvem J.R.R. Tolkien er, eller hva han har skrevet, før de så filmene. Og som går rundt 24/7 og maser om at LOTR filmene er de beste noen sinne, og at det er ingenting som er i nærheten like bra. De samme menneskene som mener at det ikke er forskjell på VHS og DVD, og at det ikke er vits med annet enn høytalerene på TV-apparatet. Endret 26. desember 2003 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Jeg leste boken (LOTR) lenge for den kom på kino, leste Silmarillion og Hobitten rett etter Fellowship kom på kino. Bodde lenge på http://www.valaquenta.com/phpBB2/ som visstnok er nede for øyeblikket. Hang en del på IRC-kanalen #tolkien-quiz @ undernet før. Anbefales for alle som er interessert i å teste kunnskap mot folk med MYE peiling! Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Hang en del på IRC-kanalen #tolkien-quiz @ undernet før. Anbefales for alle som er interessert i å teste kunnskap mot folk med MYE peiling! Jepp. Kjempekanal. Jobbet meg opp til en utrolig 14. plass en gang i tida. De har vel passert over 3000 spørsmål. Får vel stikke innom igjen en gang. Jeg er ingen Tolkien-nerd. Jeg har lest Hobbiten (min favorittbok) en gang på norsk og en gang på engelsk (har begge de rålekre 30-års jubileum-utgavene på begge språk. Anbefales). Ringenes Herre har jeg lest en gang på norsk og holder på med den på engelsk. Silmarillion trodde jeg at jeg fikk til jul, men slik gikk det ikke, så jeg får vel kjøpe den selv. Skal leses snart. Har et oppslagsverk av Tyler som jeg bruker flittig når jeg kommer over navn jeg vil vite mer om. Jeg er enig i at hvor mange ganger du har sett filmene, er irrelevant i kåring av største Tolkien-nerd. (Jeg er imponert over tallene, Sakris.) Jeg har uansett sett FotR over ti ganger, TTT seks ganger, og RotK to ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå