Redaksjonen. Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 70 prosent av bilsalget nå er lavutslippsbiler – de er ikke utslippsfrie, slik Venstre-lederen hevder Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Og 0% av bilene ble produsert uten betydelige utslipp. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 De utslippene er ikke i Norge så de teller ikke. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg missi Skrevet 28. august 2019 Populært innlegg Del Skrevet 28. august 2019 Og 0% av bilene ble produsert uten betydelige utslipp. Du har heller ikke blitt produsert uten betydelige utslipp. 11 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 De utslippene er ikke i Norge så de teller ikke. Jeg glemte at klimaendringene respekterte landegrenser. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Hydrogenbilene har i praksis lavest utslipp av dem alle. De lager ikke svevestøv heller, slik som elbilen. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 28. august 2019 Populært innlegg Del Skrevet 28. august 2019 Hydrogenbilene har i praksis lavest utslipp av dem alle.Det stemmer ikke. Hydrogenbilene bruker 3-5 ganger mer strøm per km, når de kjører på hydrogen produsert ved elektrolyse. Med EU strømmiks medfører det altså at en elbil som bruker 200 Wh/km har et utslipp på ca 60 gram CO2 per km, mens en tilsvarende hydrogenbil har ca 180-300 gram CO2 per km. Utslipp ved produksjon må kunne forventes å være i noenlunde samme område for elbil og hydrogenbil. Brenselcellen utgjør en betydelig investering av materialer og energi. Og som regel har hydrogenbilen i tillegg en batteripakke. 12 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 (endret) Dessuten, disse "lavutslippsbilene", aka. hybrid; Noen av disse kan ikke lades og kjører da rundt med ekstra vekt i form av batteri. Har man forsøkt å ta vekk batteriet på en slik og se om det utgjør noen forskjell i forbruk fra eller til ? De av disse hybridene som kan lades, blir de ladet ? Dersom ikke er vel sjansen også her at de egentlig bruker mer drivstoff enn hva de ville gjort uten hybridsystemet. Endret 28. august 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Hydrogenbilene har i praksis lavest utslipp av dem alle. De lager ikke svevestøv heller, slik som elbilen. Er det hindenburg du tenker på da, ift svevestøvet? 7 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 (endret) Jeg vil bare minne om at vi ikke er i mål med elbilsatsinga. Biler har en praktisk levetid på gjennomsnittlig 18 år i Norge. Så selv om 70% ser ut som vi "snart er i mål på 100%" så er realiteten at selv om 100% av salget var elbiler vil det ta rundt 20 år før personbilparken er oppe i over 90%. Per i dag er bare 9% av personbilparken elektrisk. Poenget er at elektrifiseringa er langt i fra ferdig og det trengs fortsatt incentiver for å holde elbilsalget oppe. Endret 28. august 2019 av Simen1 5 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Det går så fint siden prompebilene blir forbudt å selge nye i 2025. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kirikovski Skrevet 28. august 2019 Populært innlegg Del Skrevet 28. august 2019 Hydrogenbilene har i praksis lavest utslipp av dem alle. De lager ikke svevestøv heller, slik som elbilen. Du mener siden alle hydrogenbilene står parkert? 20 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Det vil ta anslagsvis 20 år før vi er oppe i over 95% elbilandel i den norske personbilparken. Dit når vi ikke uten å fortsette tilrettelegging.Er eldrift blitt et mål på egenhånd ? Jeg trodde det politiske poenget var utslippsfri drift, uavhengig av fremdriftsteknologi. Dog, det koster såpass med ressurser å produsere/transportere disse enhetene, samt tilrettelegging av infrastruktur for bruk, at driftsmetode ikke har allverdens påvirkning uansett - sånn for kloden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Jeg vil bare minne om at vi ikke er i mål med elbilsatsinga. Biler har en praktisk levetid på gjennomsnittlig 18 år i Norge. Så selv om 70% ser ut som vi "snart er i mål på 100%" så er realiteten at 91% av norske biler går på de fossilee drivstoffene bensin og diesel. Det vil ta anslagsvis 20 år før vi er oppe i over 95% elbilandel i den norske personbilparken. Dit når vi ikke uten å fortsette tilrettelegging. Hvorfor skal Norge tilrettelegge for at andre land kan forurense mer gjennom produksjon av disse bilene? Hvorfor skal Norge essensielt subsidiere moralsk forkastelig kobolproduksjon i utlandet? Norge bør legge inn krav om ren produksjon av elbiler. Vi er et så stort marked totalt at det vil bli lagt merke til. La det være normal bilmoms på elbiler som koster mer enn 50% mer CO2 å produsere enn vanlige fossilbiler, og reduser lineært ned til 0% takst når andelen CO2-utslipp går til 0, med mål om forbud i 2030 for alle biler produsert med CO2-utslipp. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Er eldrift blitt et mål på egenhånd ? Jeg trodde det politiske poenget var utslippsfri drift, uavhengig av fremdriftsteknologi. Over 99,9% av nullutslippsbilene i Norge er elbiler. Det er i praksis (tilnærmet) det samme, ergo flisespikker du bare på terminologien. Det er heller ingen tegn til at det skal endre seg med det første. 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 De av disse hybridene som kan lades, blir de ladet ? Dersom ikke er vel sjansen også her at de egentlig bruker mer drivstoff enn hva de ville gjort uten hybridsystemet. Er 5-6 biler her på jobb med ladbare hybrid biler. De lader like mye som elbilene. Så folk som kjøper en plug-in hybrid, kjøper nok den med forbehold om at de vil bruke ladingen og billig fremkomst for det der er verdt. Hvis ikke er det jo litt poengtløst å kjøpe en plug-in hybrid? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Hvorfor skal Norge tilrettelegge for at andre land kan forurense mer gjennom produksjon av disse bilene? Hvorfor skal Norge essensielt subsidiere moralsk forkastelig kobolproduksjon i utlandet? Norge bør legge inn krav om ren produksjon av elbiler. Vi er et så stort marked totalt at det vil bli lagt merke til.Det skal Norge tilrettelegge for, fordi det gir mye lavere CO2-utslipp over bilens levetid. Litt som å investere i varmepumpe. Koster litt der og da, men passerer relativt raskt nullpunktet og gir kjempegevinst i løpet av levetida. Enig i at uetisk koboltproduksjon er et problem. Men man kan ikke se seg blind på enkeltsaker. Elbiler er i sum veldig bra for klima og jordkloden. Så får vi heller gjøre en innsats for å rydde opp i de negative sidene det medfører, sånn som uetisk koboltproduksjon. Produsentene har gjort tiltak i årevis allerede og det vil ikke stoppe. Et konkret og rasktvirkende tiltak er å redusere andelen kobolt i batteriene. Et annet tiltak er å kjøpe inn kobolt fra andre steder enn Kongo. Det er et langsiktig tiltak ettersom det tar tid å etablere og gjenåpne gruver og behandlingsanlegg. Kort sagt: det jobbes med saken. La det være normal bilmoms på elbiler som koster mer enn 50% mer CO2 å produsere enn vanlige fossilbiler, og reduser lineært ned til 0% takst når andelen CO2-utslipp går til 0, med mål om forbud i 2030 for alle biler produsert med CO2-utslipp.Herregud for noen kompliserte mva-regler som blir arbeidskrevende og dyrt å etterleve, for ikke å snakke om at det vil føre til mange rare selvmotsigelser. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 (endret) Over 99,9% av nullutslippsbilene i Norge er elbiler. Det er i praksis (tilnærmet) det samme, ergo flisespikker du bare på terminologien. Det er heller ingen tegn til at det skal endre seg med det første.Det er en vesentlig korrigering. Eventuelle fordeler gitt (eller forsåvidt ulemper) forbundet med bruk av, eller tilrettelegging for, utslippsfrie kjøretøy bør ikke gjelde kun en bestemt fremdriftstegnologi (i regelverket). Slikt er kun negativt for viljen til nytenkning/investeringer. Endret 28. august 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 (endret) Det skal Norge tilrettelegge for, fordi det gir mye lavere CO2-utslipp over bilens levetid. Litt som å investere i varmepumpe. Koster litt der og da, men passerer relativt raskt nullpunktet og gir kjempegevinst i løpet av levetida. Det er snakk om litt mindre enn 16% av Norges CO2-utslipp, hvor CO2-utslipp fra ting vi importerer ikke er regnet med, ei heller olja vi eksporterer. I tillegg sier vel anslag at en elbil reduserer CO2-utslippet med 50%, det høres ikke ut som den mest effektive måten å bruke de 5 milliarder kronene per år vi nå mister på elbilavgifter. Jeg må ærlig innrømme at dagens elbilkjøp minner mer om CO2-kvoter, eller rettere sagt vår tids avlatshandel. Herregud for noen kompliserte mva-regler som blir arbeidskrevende og dyrt å etterleve, for ikke å snakke om at det vil føre til mange rare selvmotsigelser. Hvorfor er de så kompliserte? Selv et regneark i Excel vil kunne regne det ut. Endret 28. august 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 (endret) Så folk som kjøper en plug-in hybrid, kjøper nok den med forbehold om at de vil bruke ladingen og billig fremkomst for det der er verdt.Det kan en jo anta, men: Hvis ikke er det jo litt poengtløst å kjøpe en plug-in hybrid?Det spørs hvilke andre fordeler som gis slike. F.eks. hva fabrikanten oppgir av tall, benyttet "riktig" er jo disse kjøretøyene nullutslipps biler, slikt kan f.eks. gi lavere pris (reduserte avgifter). Miljø er f.eks. blitt en trend. Når nok folk vil ha Hybrid er det ikke lenger mulig å kjøpe uten. Dvs. flere modeller uten hybrid blir aldri tatt inn til Norge av importøren. Så mange årsaker kan ligge bak popularitet/kjøp av slike. Endret 28. august 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå