Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

70 prosent av bilsalget nå er lavutslippsbiler – de er ikke utslippsfrie, slik Venstre-lederen hevder


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dessuten, disse "lavutslippsbilene", aka. hybrid;

 

Noen av disse kan ikke lades og kjører da rundt med ekstra vekt i form av batteri. Har man forsøkt å ta vekk batteriet på en slik og se om det utgjør noen forskjell i forbruk fra eller til ?

 

De av disse hybridene som kan lades, blir de ladet ? Dersom ikke er vel sjansen også her at de egentlig bruker mer drivstoff enn hva de ville gjort uten hybridsystemet.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg vil bare minne om at vi ikke er i mål med elbilsatsinga. Biler har en praktisk levetid på gjennomsnittlig 18 år i Norge. Så selv om 70% ser ut som vi "snart er i mål på 100%" så er realiteten at selv om 100% av salget var elbiler vil det ta rundt 20 år før personbilparken er oppe i over 90%. Per i dag er bare 9% av personbilparken elektrisk. Poenget er at elektrifiseringa er langt i fra ferdig og det trengs fortsatt incentiver for å holde elbilsalget oppe.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det vil ta anslagsvis 20 år før vi er oppe i over 95% elbilandel i den norske personbilparken. Dit når vi ikke uten å fortsette tilrettelegging.

Er eldrift blitt et mål på egenhånd ?

 

Jeg trodde det politiske poenget var utslippsfri drift, uavhengig av fremdriftsteknologi. Dog, det koster såpass med ressurser å produsere/transportere disse enhetene, samt tilrettelegging av infrastruktur for bruk, at driftsmetode ikke har allverdens påvirkning uansett - sånn for kloden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg vil bare minne om at vi ikke er i mål med elbilsatsinga. Biler har en praktisk levetid på gjennomsnittlig 18 år i Norge. Så selv om 70% ser ut som vi "snart er i mål på 100%" så er realiteten at 91% av norske biler går på de fossilee drivstoffene bensin og diesel. Det vil ta anslagsvis 20 år før vi er oppe i over 95% elbilandel i den norske personbilparken. Dit når vi ikke uten å fortsette tilrettelegging.

Hvorfor skal Norge tilrettelegge for at andre land kan forurense mer gjennom produksjon av disse bilene? Hvorfor skal Norge essensielt subsidiere moralsk forkastelig kobolproduksjon i utlandet? Norge bør legge inn krav om ren produksjon av elbiler. Vi er et så stort marked totalt at det vil bli lagt merke til.

 

La det være normal bilmoms på elbiler som koster mer enn 50% mer CO2 å produsere enn vanlige fossilbiler, og reduser lineært ned til 0% takst når andelen CO2-utslipp går til 0, med mål om forbud i 2030 for alle biler produsert med CO2-utslipp.

Lenke til kommentar

Er eldrift blitt et mål på egenhånd ? Jeg trodde det politiske poenget var utslippsfri drift, uavhengig av fremdriftsteknologi.

Over 99,9% av nullutslippsbilene i Norge er elbiler. Det er i praksis (tilnærmet) det samme, ergo flisespikker du bare på terminologien. Det er heller ingen tegn til at det skal endre seg med det første.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De av disse hybridene som kan lades, blir de ladet ? Dersom ikke er vel sjansen også her at de egentlig bruker mer drivstoff enn hva de ville gjort uten hybridsystemet.

Er 5-6 biler her på jobb med ladbare hybrid biler. De lader like mye som elbilene. Så folk som kjøper en plug-in hybrid, kjøper nok den med forbehold om at de vil bruke ladingen og billig fremkomst for det der er verdt. Hvis ikke er det jo litt poengtløst å kjøpe en plug-in hybrid? 

Lenke til kommentar

Hvorfor skal Norge tilrettelegge for at andre land kan forurense mer gjennom produksjon av disse bilene? Hvorfor skal Norge essensielt subsidiere moralsk forkastelig kobolproduksjon i utlandet? Norge bør legge inn krav om ren produksjon av elbiler. Vi er et så stort marked totalt at det vil bli lagt merke til.

Det skal Norge tilrettelegge for, fordi det gir mye lavere CO2-utslipp over bilens levetid. Litt som å investere i varmepumpe. Koster litt der og da, men passerer relativt raskt nullpunktet og gir kjempegevinst i løpet av levetida.

 

Enig i at uetisk koboltproduksjon er et problem. Men man kan ikke se seg blind på enkeltsaker. Elbiler er i sum veldig bra for klima og jordkloden. Så får vi heller gjøre en innsats for å rydde opp i de negative sidene det medfører, sånn som uetisk koboltproduksjon. Produsentene har gjort tiltak i årevis allerede og det vil ikke stoppe. Et konkret og rasktvirkende tiltak er å redusere andelen kobolt i batteriene. Et annet tiltak er å kjøpe inn kobolt fra andre steder enn Kongo. Det er et langsiktig tiltak ettersom det tar tid å etablere og gjenåpne gruver og behandlingsanlegg. Kort sagt: det jobbes med saken.

 

La det være normal bilmoms på elbiler som koster mer enn 50% mer CO2 å produsere enn vanlige fossilbiler, og reduser lineært ned til 0% takst når andelen CO2-utslipp går til 0, med mål om forbud i 2030 for alle biler produsert med CO2-utslipp.

Herregud for noen kompliserte mva-regler som blir arbeidskrevende og dyrt å etterleve, for ikke å snakke om at det vil føre til mange rare selvmotsigelser.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Over 99,9% av nullutslippsbilene i Norge er elbiler. Det er i praksis (tilnærmet) det samme, ergo flisespikker du bare på terminologien. Det er heller ingen tegn til at det skal endre seg med det første.

Det er en vesentlig korrigering.

 

Eventuelle fordeler gitt (eller forsåvidt ulemper) forbundet med bruk av, eller tilrettelegging for, utslippsfrie kjøretøy bør ikke gjelde kun en bestemt fremdriftstegnologi (i regelverket).

 

Slikt er kun negativt for viljen til nytenkning/investeringer.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det skal Norge tilrettelegge for, fordi det gir mye lavere CO2-utslipp over bilens levetid. Litt som å investere i varmepumpe. Koster litt der og da, men passerer relativt raskt nullpunktet og gir kjempegevinst i løpet av levetida.

Det er snakk om litt mindre enn 16% av Norges CO2-utslipp, hvor CO2-utslipp fra ting vi importerer ikke er regnet med, ei heller olja vi eksporterer. I tillegg sier vel anslag at en elbil reduserer CO2-utslippet med 50%, det høres ikke ut som den mest effektive måten å bruke de 5 milliarder kronene per år vi nå mister på elbilavgifter.

 

Jeg må ærlig innrømme at dagens elbilkjøp minner mer om CO2-kvoter, eller rettere sagt vår tids avlatshandel.

 

 

 

Herregud for noen kompliserte mva-regler som blir arbeidskrevende og dyrt å etterleve, for ikke å snakke om at det vil føre til mange rare selvmotsigelser.

Hvorfor er de så kompliserte? Selv et regneark i Excel vil kunne regne det ut.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Så folk som kjøper en plug-in hybrid, kjøper nok den med forbehold om at de vil bruke ladingen og billig fremkomst for det der er verdt.

Det kan en jo anta, men:

Hvis ikke er det jo litt poengtløst å kjøpe en plug-in hybrid?

Det spørs hvilke andre fordeler som gis slike. F.eks. hva fabrikanten oppgir av tall, benyttet "riktig" er jo disse kjøretøyene nullutslipps biler, slikt kan f.eks. gi lavere pris (reduserte avgifter).

 

Miljø er f.eks. blitt en trend. Når nok folk vil ha Hybrid er det ikke lenger mulig å kjøpe uten. Dvs. flere modeller uten hybrid blir aldri tatt inn til Norge av importøren.

 

Så mange årsaker kan ligge bak popularitet/kjøp av slike.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...