Bekkedal1 Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 (endret) Hei, jeg flyttet nylig inn i egen hybel. Jeg leier med internett inkludert i prisen, problemet er at jeg ikke har nett på soverommet mitt og det er ikke noe mulighet for å sette inn en forsterker siden det ikke er noe kabeluttak som fungerer. Jeg har spurt om jeg kan kjøpe inn mesh utstyr og om de kan koble til en av mesh boksene i sin del av huset. De svarer bare at det bare er wifi, noe som ikke fikser mitt problem. Er det noe jeg kan gjøre for å få nett på rommet mitt, og er det evt mulig å få ett kabel uttak uten å være til problem for huseier? (De har forresten get, om det er nyttig info) Endret 28. august 2019 av Bekkedal1 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 (endret) Du kan jo få tak i en repeater med uttak i, men det vil jo like vel være trådløst. Er det slik at du ikke har internett overhodet på soverommet eller er det slik at du ønsker kabel? Er det slik at du ikke får inn noe nett i det hele tatt så må vel kostnaden på utbedringen gå på huseier. Endret 28. august 2019 av FranZe 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 (endret) Du kan ta en Media Converter av et slag å sette et sted med god dekning og så strekke kabel fra den til hva enn du vil. F.eks. switch eller ekstra AP. F.eks: https://www.komplett.no/product/823451/datautstyr/nettverk/range-extender/linksys-re6500-range-extender Jeg har en av disse. Endret 28. august 2019 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Er du opptatt av personvern og slikt? 1 Lenke til kommentar
Bekkedal1 Skrevet 29. august 2019 Forfatter Del Skrevet 29. august 2019 Hei, takk for svar. Nettet på rommet mitt varierer fra å være veldig dårlig til å ikke være der i det heletatt. Jeg vil helst ha mulighet for å bruke kabel på rommet, men det viktigste er Wifi Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Hei, takk for svar. Nettet på rommet mitt varierer fra å være veldig dårlig til å ikke være der i det heletatt. Jeg vil helst ha mulighet for å bruke kabel på rommet, men det viktigste er Wifi Ja, kabel kan du vel se vekk fra da regner jeg med i og med at huseier sier at det bare er wifi. Men da kan du jo poengtere at du har jo ikke wifi dekning. Hvis det er slik at det kun skulle vært wifi dekning på toalettet burde jo huseier informert om dette? Nå krever det ikke all verden å få 2.4Ghz dekning i en leilighet, og er noe som burde være minimum av hva en burde forvente når en betaler for wifi inkludert. Det er helt andre tider i dag enn rundt millennium-skiftet. Atter en gang er dette en huseier som bare "slenger med" internett inkludert for å spare noen kroner og som ikke bryr seg om leieboer har nett. Motbevis gjerne dette, skulle jo så gjerne ønske at jeg tok feil.. Lenke til kommentar
Bekkedal1 Skrevet 29. august 2019 Forfatter Del Skrevet 29. august 2019 Prøver i første omgang den range extenderen, men om den ikke fungerer tar jeg det opp med utleier igjen. Vi har 5Ghz, men det hjelper lite når jeg ikke får det inn på rommet mitt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Husk at 5GHz har mye dårligere rekkevidde enn 2,4GHz. I mange tilfeller får man bedre hastighet med 2,4GHz. Spesielt med mye vegger etc. Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 1. september 2019 Del Skrevet 1. september 2019 Angående det som nevnes ovenfor. Selv uten vegger så er 5Ghz mye svakere enn 2.4Ghz. Se bildet under: Her er det fri sikt til AP'ene og klientene ligger kun noen få meter unna. Det er veldig sjeldent jeg får bedre enn -50 dBm på 5Ghz'en. Men som en ser så skiller det stort mellom 2.4Ghz og 5Ghz, og skilnaden blir bare større når det skal gjennom vegger. Har en ikke flere AP'er når det er snakk om å dekke ett større området og/eller hvis det er snakk om at signalet skal gjennom vegger så ville jeg ha benyttet 2.4Ghz'en. På bildet under så er det en klient som også er i samme rom men ett stykke unna AP'et Noe særlig svakere enn -64-66 dBm vil helst jeg ikke se det. Har forsøkt å hatt det som en grense for at video avspilling og slikt skal gå greit. Men en kan jo kikke på det å spekulere litt. Slik ca hvis den klienten med best signal (-29 dBm) på det øverste bildet hadde vært plassert på samme sted som klienten på det nederste bildet ville det skilt ganske nøyaktig -30dBm, noe som er helt avgjørende for dekningens skyld. Selv benytter vi oss til vanlig ikke av 2.4Ghz'en her i huset, men dette er også grunnen for antallet AP'er. Det er dårligere signalstyrke, slik er det bare. Selv driver vi ikke med noe utleie, men jeg mener hvis en kaster seg på det toget burde minimums kravet være at en sjekker dekningen der det skal leies ut? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 1. september 2019 Del Skrevet 1. september 2019 Husk at sendestyrken for 5 GHz varierer med hvilken kanal man bruker. 100-140 har mulighet for høyere sendestyrke enn 36-64. Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 1. september 2019 Del Skrevet 1. september 2019 (endret) Ja, og AP'ene detekterer radar støtt og stadig på noe særlig over 112 her så jeg lar vær å gå høyere. Bruker alle kanalene fra 36-112. Så det er ikke helt sikkert det er så gunstig å velge den høyeste kanalen selv om en har muligheten. Velger jeg høyere kanaler enn det jeg har så vil f.eks ikke Iphonen koble seg til. Kan være det er en innstilling en kan gjøre men har ikke gått dypere inn i det. Ikke at jeg har så voldsomt mye erfaring så ta det men en klype salt, men det er nå i alle fall det jeg har erfart så langt. Endret 2. september 2019 av FranZe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå