ti-guru Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Hmmm... Er ganske sikker på at jeg skal bruke litt studielån og kjøpe en bærbar harddisk som julegave til meg selv (ja, jeg har vært litt snill i år). Tenkte at 200 GB burde holde og fant 2 stk på komplett. Hva er forskjellen på denne og denne harddisken (bortsett fra ta den første koster 100 kr mer)? Er disse uansett fornuftige valg (hey! husk at jeg er student med lån som vokser for hvewr dag)? Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Hva med å "lage" egen esktern disk. Kjøpt eksternt harddisk kabinett, der du kan sette inn en 3.5" disk. Har bestilt meg et kabinett med kun USB 2.0 selv, og skal bruke en gammel disk inntil studielånet kommer i januar. Dette vil nok bli en rimeligere løsning.... Eller tar jeg feil? Lykke til! Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Ja, det er billigere å lage en egen ekstern harddisk, siden de koster jo rundt 700 spenn, og billigste 200 GB'er hd koster 1213 kr. Dessuten så er de jo mye mer fleksible, man kan jo putte hvilken som helst PATA disk inn i den! Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Vet ikke helt hva som er forskjellen på disse, men den ene er nyere enn den andre (PS5000 vs PS7000). Har selv en PS7000 på 250GB. Funker (ikke uventet) bra. Disse diskene har høy søketid (20ms), men dette betyr lite når du bruker det til lagring av filer. sånne eksterne kabinett med USB/FW koster vel rundt 1000kr (på microplex). blir noe dyrer å kjøpe en slik løsning, men de er jo veldig fleksibel. Hvis du vil kjøpe eksternt kabinett må du sjekke om disse har maks diskstørrelse. Noen takler ikke disker på så mye som 200GB. PS. Firewire er raskere enn USB2.0 på eksterne HDDer. Selv om USB2.0 har høyere teoretisk hastighet (480Mb/s mot 400Mb/s), så funker FW bedre. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 500 for den jeg bestilte, men den har kun USB 2.0 da... Fant ut at det ike var verdt det med 200 ekstra for FireWire... Ganske dumt igrunn. Men pengene strekker ikke til. Er vel dessuten ikke SÅ stor forskjell på FireWire og USB 2.0 ? Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Nei, forskjellen mellom USB 2.0 og FW er ikke stor, men den er der. Selv hadde jeg valgt med FW fordi gamle maskiner oftere har FW enn USB 2.0 (men de har USB 1.1, som kun sees på som en nødløsning når du har 200 GB). Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 At flere maskiner har FW enn 2.0 er jeg nok ikke helt enig, men men... Hadde desverre ikke de to hundre ekstra det kostet for FW. Har uansettt 2.0 på de maskinene som jeg kommer til å bruke kabinettet på. Er slik at en kan kjøpe gamle disker sant, ikke vits med s-ata og slikt noe. ATA 100 disker faller vel en del i pris om dagen. Gleder meg til pakken kommer, sammen med PCMCIA kortet jeg bestilte. Ligger i Oslo, håper jeg får det i posten på lørdag:) Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Se her http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...3&GrpID=11&s=pl Den har både FW og USB. Jeg har den. Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 (endret) så ja... spiller egentlig liten rolle hvorvidt man velger ferdig eller gjør-selv-løsning? var omtrent samme pris på det. men, en liten ting. hvor stor rolle spiller bufferstørrelsen til harddisken? burde man velge 2 eller 8MB? eller har bufferstørrelsen mindre å si når man snakker om eksterne harddisker? Endret 25. desember 2003 av ti-guru Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå