RuneTh666 Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Tverrfaglig Merkesystem er for de som ikke kjenner systemet bassert på at "alt" som er av ting på et bygg benevnes med en kode.I jobben så bruker jeg TFM ganske mye for merking så jeg kunne tenkt meg å fått lagt inn et ark i filen jeg sender til de som lager merkeskilt for meg hvor de kodene + tekst jeg bruker blir skrevet inn sånn at når jeg skriver kode i "bestillingarket" så dukker teksten opp i nabokolonnen.På den måten så sparer jeg meg for litt arbeid pluss at jeg vet at tekst og kode hører sammen. Eksempler på koder med tilhørende tekst (kode etterfølges av et nummer som varierer): BI = ISLOLASJON DL = LUKE FA = VENTILERT ARBEIDSPLASS FF = FRYSEROM FK = KJØLEROM IK = KJØLEAGGREGAT IV = AGGREGATENHET JK = KOMPRESSOR JP = PUMPE JV = VIFTE JW = SPESIALVIFTE KA = AKTURATOR KD = DRIVHJUL / DREV KK = KANAL LB = VARMEVIFTE LC = KJØLEVIFTE LD = KJØLEBAFFEL LK = KJØLEBATTERI LR = FREKVENSOMFORMER LU = BEFUKTER LV = VARMEBATTERI LX = VARMEGJENVINNER MA = ABSOLUTTFILTER MB = KRIGSFILTER MC = UV-FILTER ME = ELEKTROSTATFILTER MF = LUFTFILTER MG = FETTFILTER MR = RIST MS = SYKLONFILTER QD = FILTERVAKT QL = LYDFELLE QR = ROTASJONSVAKT RD = TRYKKGIVER RH = FUKTFØLER RI = TERMOMETER SQ = VAV SK = CAV SR = REGULERINGSSPJELD SS = STENGESPJELD SZ = BRANNSPJELD Ark "Bestilling": B11 -> B150: Her skriver jeg inn kode + nummer A11 -> A150: Her skriver jeg inn tekst i dag Ark "Komponentliste": A3 -> : Her tenker jeg å skrive tekst B3 -> : Her tenker jeg å skrive inn koden Eksempel: Ved utfylling av B11 i "Bestilling" så skriver jeg JV401 og da kommer "VIFTE" opp i A11 Lenke til kommentar
PopcornFest Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 (endret) Sjekk ut SWITCH (https://www.techonthenet.com/excel/formulas/switch_ws.php) Burde være det du ser etter. På siden linket over viser de et eksempel med navn->nettside som kobling. Du erstatter med kode->tekst i ditt tilfelle. Edit: Ble nysgjerrig på hvordan det funka i praksis så lagde et lite eksempel, sjekk vedlegg. Eksempel.xlsx Endret 27. august 2019 av PopcornFest Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Lag en liste over hva forkortelsene betyr og bruk "slå.opp", men kun med de to første bokstavene. I A11 blir formelen noe slikt som =slå.opp((deltekst(B11;1;2;)A3:B40) Der A3:B40 er hvor du har listen Lenke til kommentar
RuneTh666 Skrevet 27. august 2019 Forfatter Del Skrevet 27. august 2019 Sjekk ut SWITCH (https://www.techonthenet.com/excel/formulas/switch_ws.php) Burde være det du ser etter. På siden linket over viser de et eksempel med navn->nettside som kobling. Du erstatter med kode->tekst i ditt tilfelle. Edit: Ble nysgjerrig på hvordan det funka i praksis så lagde et lite eksempel, sjekk vedlegg. Funker nesten :-) Siden koden vil etterfølges av ett nummer som varierer så ble det mye ukjent kode Lenke til kommentar
PopcornFest Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Funker nesten :-) Siden koden vil etterfølges av ett nummer som varierer så ble det mye ukjent kode Leste spørsmålet ditt litt raskt; aklla sin metode er mye bedre! Lenke til kommentar
RuneTh666 Skrevet 27. august 2019 Forfatter Del Skrevet 27. august 2019 Lag en liste over hva forkortelsene betyr og bruk "slå.opp", men kun med de to første bokstavene. I A11 blir formelen noe slikt som =slå.opp((deltekst(B11;1;2;)A3:B40) Der A3:B40 er hvor du har listen Prøver lykken og ser hva som skjer. Kanskje jeg får kontakt med Marsboere i samme slengen :-D 1 Lenke til kommentar
RuneTh666 Skrevet 27. august 2019 Forfatter Del Skrevet 27. august 2019 Leste spørsmålet ditt litt raskt; aklla sin metode er mye bedre! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 (endret) Fant litt feil der, SLÅ.OPP(DELTEKST(B11;1;2);Komponentliste!A1:B40) B11 skriver du inn bestillingskoden(f.eks JV401), A1:B40 er hvor listen i førsteposten ligger. Edit jeg postet den første mer som ett eksempel, ikke en ferdig formel Endret 27. august 2019 av aklla Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 (endret) Prøv denne formelen i A11 og kopier nedover.=HVISFEIL(INDEKS(Komponentliste!$A$3:$B$1000;SAMMENLIGNE(DELTEKST($B11;1;2);Komponentliste!$B$3:$B$1000);1);"") Slå opp fungerer kun når koden står i første kolonne. Edit: Legger ved eksempel da jeg kanskje misforstod det med komponentlisten? Test.xlsx Endret 27. august 2019 av trn100 Lenke til kommentar
Trelkrok Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Hei. Et eksempel til Mvh RA Test.xlsx Lenke til kommentar
Trelkrok Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Prøv denne formelen i A11 og kopier nedover. =HVISFEIL(INDEKS(Komponentliste!$A$3:$B$1000;SAMMENLIGNE(DELTEKST($B11;1;2);Komponentliste!$B$3:$B$1000);1);"") Slå opp fungerer kun når koden står i første kolonne. Edit: Legger ved eksempel da jeg kanskje misforstod det med komponentlisten? Hei trn100, likte formelen din Manglet bare en 0 i den for eksakt treff. (markert med fet skrift) =HVISFEIL(INDEKS(Komponentliste!$A$3:$B$1000;SAMMENLIGNE(DELTEKST($B11;1;2);Komponentliste!$B$3:$B$1000;0);1);"") Mvh RA 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 (endret) Hei trn100, likte formelen din Manglet bare en 0 i den for eksakt treff. (markert med fet skrift) =HVISFEIL(INDEKS(Komponentliste!$A$3:$B$1000;SAMMENLIGNE(DELTEKST($B11;1;2);Komponentliste!$B$3:$B$1000;0);1);"") Mvh RA Det har du helt rett i ja, selv om det kanskje ikke gjør all verdens forskjell når man bare sammenligner 2 karakterer! Endret 30. august 2019 av trn100 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå