Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Nettbasert filserver - høy forsinkelse alle fil-operasjoner

Anbefalte innlegg

Først : Dette omhandler en datamaskin på et arbeidssted med mange datamaskiner/brukere hvor jeg har lokal adminkonto, men utover dette har jeg ikke tilgang/ansvar for nettverket eller andre brukere i AD utover min egen.

På grunn av dette er det begrenset hvor mye jeg kan feilsøke selv, men jeg gjør et forsøl likevel i håp om at andre har vært borti samme problemet.

Det er hovedsaklig to lagringsområder foruten lokal disk på hver enkelt maskin.

• Nettbasert filserver (eksternt firma som drifter denne). Denne har samme stasjonsbokstav på alle arbeidstasjoner, og i prinsippet har alle tilgang til alt.
  • Qnap-server. På lokalt intanett.

Problembeskrivelse

Alle fil-operasjoner medfører en betydelig forsinkelse. Dvs opprettelse av mappe eller tom tekstfil må forventes å kunne ta opptil flere sekunder.

Ved søk etter filer har jeg regna ut at filsøk (da kun etter match på filnavn, ikke i innhold) ligger på mellom 3-6 filer pr sekund.

Hastigheten ved kopiering av store filer synes ikke være berørt av problemet. Det er ved mange små filer og opprettelse av mapper, omdøping etc som er problematisk - minner om arbeid på gamle disketter i så måte.

Problemet er kun relatert til filer på denne nettbaserte filserveren.

Filer og filoperasjoner på Qnap-server (lokalt på samme intranett) er ikke berørt av dette problemet - alle filoperasjoner er mangedobblet i ytelse i forhold.

Filer og filoperasjoner lokalt på harddisk er ikke berørt av problemet.

Andre maskiner på nettverket er ikke berørt av problemet. Dette har jeg sjekket ved å logge inn på andre maskiner og med tilgang til nettbasert filserver (laget en .bat-fil som listet opp alle undermapper og filer i en katalog på filserveren, og så tok jeg tiden på dette)

Andre brukere på andre maskiner er ikke berørt av samme problemet.

Har vært i kontakt med firmaet som hoster filserveren, drevet og logget og feilsøkt men forblir resultatløst. Forslaget fra dette firmaet er en reinstall av W10 - men desverre er det usikkert om dette vil ha noen effekt. Har derfor ikke reinstallert Windows (ja og så er det jo åpenbart nødt til å bli midt i arbeidstiden, noe som ikke passer så veldig bra selvsagt).

Problemet syntes å oppstå en gang på senhøsten 2018, muligens i forbindelse med en windows-oppdatering (jeg vet ikke om det kan ha noe sammenheng).

Alt dette peker til en fellesnevner - nemlig selve arbeidstasjonen.

Har noen vært borti tilsvarende problemer, og har et løsningsforslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert noen som er flinkere på feilsøking på dette enn meg, men akkurat nå føler jeg det er vanskelig å gi noen konkrete tips uten å vite mer om miljøet. Antivirus, OS build, oppdateringer, domeneoppsett etc. Det er mye her som kan være feil.

Og med lokal admin tilgang så kan det jo være noe du har installert/endret som har medført problemet og. :)

Men har dere en IT avdeling du kan ta dette videre med? Regner ikke med at det er du som skal reinstallere egen maskin, eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Logger du på med den lokale adminkontoen, eller logger du på med domenekontoen som igjen er medlem i lokal administratorgruppe?

Lenke til kommentar

Ja, vi har egen IT avd - men de vet ingenting mer enn jeg gjør selv. Har hatt noen diskusjoner rundt dette uten å komme nærmere noen løsning.

Av antivirus så bruker jeg ikke annet enn Windows defender.

I teorien kan det vel selfølgelig ikke utelukkes at problemet kan være forårsaket av "egeninnsats", men har vært forsiktig - skiller mellom jobb og privat, så installerer ikke masse unødvendig stæsj.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...