fjarle Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Voi innfører automatisk fartssperre.Sparkesykler skrur ned hastigheten Lenke til kommentar
Robert Høyland Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 La oss nå håpe vi slipper sparkesykler i gangfart i sykkelfeltene, for da havner syklene i bilveien igjen. 4 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Kreativ løsning. Spent på eventuelle problemer relatert til unøyaktig GPS. Kan bli irriterende 1 Lenke til kommentar
Alex Daland Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 La oss nå håpe vi slipper sparkesykler i gangfart i sykkelfeltene, for da havner syklene i bilveien igjen. Bilveiene? Med unntak av motorveier finnes det ikke bilveier. Det heter vei, og er på ingen som helst måte reservert biler. Det er ikke bare lov, men pålagt at syklister som holder en jevn høy hastighet (over 25) skal sykle der. 8 Lenke til kommentar
Hamran Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Det er ikke bare lov, men pålagt at syklister som holder en jevn høy hastighet (over 25) skal sykle der. Hvor finner du det utsagnet i trafikkreglene? Har gått meg hus forbi. 2 Lenke til kommentar
uGn Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 (endret) ame='Alex Daland' timestamp='1566928371' post='25052561'] Hvor finner du det utsagnet i trafikkreglene? Har gått meg hus forbi. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 P 18: Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. Mao er det andre folk på gangveg, fortau eller i gangfelt og man sykler i normal høy fart, så må man enten bremse ned når man passerer de eller komme seg i veibanen. Mulig denne er av interesse og: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/syklist/trafikkregler/hvor-kan-du-sykle Endret 27. august 2019 av uGn 4 Lenke til kommentar
MrFoss Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 P 18: Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. Mao er det andre folk på gangveg, fortau eller i gangfelt og man sykler i normal høy fart, så må man enten bremse ned når man passerer de eller komme seg i veibanen. Mulig denne er av interesse og: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/syklist/trafikkregler/hvor-kan-du-sykle Det viste jeg ikke, arttig. Jeg prøver å vise hensyn når jeg sykkler, men jeg har brut den regelen ofte. Om det er god plass har jeg ikke redusert farten. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Bilveiene? Med unntak av motorveier finnes det ikke bilveier. Det heter vei, og er på ingen som helst måte reservert biler. Det er ikke bare lov, men pålagt at syklister som holder en jevn høy hastighet (over 25) skal sykle der. Så det er ulovlig å sykle i vei i oppoverbakke? Lenke til kommentar
uGn Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Så det er ulovlig å sykle i vei i oppoverbakke? Nei? Men om gangveg, fortau eller i gangfelt ved siden av veien er tomt og ledig og man vet at nå kommer jeg (syklisten) til å sykle saktere, så er det fult lov (og anberfalt? ref 'kardemommeloven', for ikke å være til hinder for andre) å bruke gangveg, fortau eller i gangfelt. 1 Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Da er bare å unngå Voi enn så lenge.. Lenke til kommentar
slæsk Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Sparkesykkel i gangfart ja.. Da er det jo like greit å bare gå eller skaffe seg en vanlig sykkel. Lenke til kommentar
slæsk Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Så det er ulovlig å sykle i vei i oppoverbakke?Nei? Men om gangveg, fortau eller i gangfelt ved siden av veien er tomt og ledig og man vet at nå kommer jeg (syklisten) til å sykle saktere, så er det fult lov (og anberfalt? ref 'kardemommeloven', for ikke å være til hinder for andre) å bruke gangveg, fortau eller i gangfelt. Syklister bruker ikke fortau eller gangfelt uansett hvor tomt det er. De skal på død og liv sykle midt i veien og sakke ned trafikken i 99.9% av tilfellene... Lenke til kommentar
Woods Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Syklister bruker ikke fortau eller gangfelt uansett hvor tomt det er. De skal på død og liv sykle midt i veien og sakke ned trafikken i 99.9% av tilfellene... Dette er ukjent for meg, det er nokså sjeldent jeg blir hindret av en syklist i veibanen. Nå har jeg dog bare hatt sertifikatet i 12 år og kjører primært i Oslo. Hvor skjer dette så ofte da? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Tallet er ikke så høyt. Det bare virker sånn siden det er bare de man legger merke til. Lenke til kommentar
squabbish Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 ame='Alex Daland' timestamp='1566928371' post='25052561'] Hvor finner du det utsagnet i trafikkreglene? Har gått meg hus forbi. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 P 18: Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. Mao er det andre folk på gangveg, fortau eller i gangfelt og man sykler i normal høy fart, så må man enten bremse ned når man passerer de eller komme seg i veibanen. Mulig denne er av interesse og: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/syklist/trafikkregler/hvor-kan-du-sykle Ah, så det du sier er at syklister må lære seg å bremse når de passerer gående på fortauet? Forsåvidt enig med deg der. Lenke til kommentar
8igby Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Tjah, godt det finnes alternativer til Voi da *Deleting app* Lenke til kommentar
uGn Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Ah, så det du sier er at syklister må lære seg å bremse når de passerer gående på fortauet? Forsåvidt enig med deg der. Jeg siterer lovverket ja. Må innrømme at jeg er dårlig på det der selv, passerer nok folk i for høy fart :/ Lenke til kommentar
Batman2 Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Mange gode tiltak, men er redd problemet til syvende sist er sjåførenes holdning. Virker som om mange syklister og sparkesyklister lever i en alternativ virkelighet i forhold til trafikkregler. Kjører motorsykkel selv, og man må følge godt med og bare regne med at vikeplikt, rødt lys og at gangfelt skal brukes kun av gående er regler som ikke følges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå