abd121 Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 (endret) Hei Føler meg litt dum som spør her nå men klarer bare ikke å forstå hvordan jeg kan gjøre dette: Kan noen hjelpe meg med regler for hvordan jeg skal dele tall på 1,5 uten bruk av kalkulator? Endret 27. august 2019 av abd121 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Del tallet inn i tre like deler og trekk fra én av de. Eksempel: 150 / 1,5 = ____ 150 består av tre deler på 50 hver. Trekker du fra 50 får du 100 som er svaret. 1 Lenke til kommentar
abd121 Skrevet 27. august 2019 Forfatter Del Skrevet 27. august 2019 Tusen takk! Det var jo lett Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Hei Føler meg litt dum som spør her nå men klarer bare ikke å forstå hvordan jeg kan gjøre dette: Kan noen hjelpe meg med regler for hvordan jeg skal dele tall på 1,5 uten bruk av kalkulator? For å gi en litt mer universell forklaring: kan også skrives som Fra ungdomsskolen husker du kanskje at når du deler et tall på en brøk, så er det tilsvarende å multiplisere med den "omvendte" brøken? Eller mer universelt: du skal dele et tall på Det litt mer trøblete er kanskje heller å konvertere fra desimaltall til brøk, det går stort sett på øvelse. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 En annen måte er å huske at en divisjon kan skrives som en brøk, og en brøk kan "utvides" til å gi lettere tall. Eksempelvis, hvis vi vil regne ut så kan vi skrive det som som da kan regnes ut for hånd (hvis barneskolematten fremdeles sitter). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå